Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Bob R.
Vandaag om 08:26:45
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 08:22:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 08:22:34
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:12:18
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 08:03:53
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 08:01:41
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 June 2025, 23:11:02
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door roco
26 June 2025, 23:07:39
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
26 June 2025, 22:16:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
NZH A 1001 - 1004 door Hans_NB
26 June 2025, 19:32:07
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 June 2025, 17:11:06
Rijnstraat door Gerco van Beelen
26 June 2025, 16:39:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 June 2025, 16:15:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
26 June 2025, 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
26 June 2025, 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
26 June 2025, 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
26 June 2025, 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
26 June 2025, 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
26 June 2025, 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
26 June 2025, 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
26 June 2025, 12:40:43
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
26 June 2025, 10:05:10
  

Auteur Topic: verschillen NS series 1600 1700 1800  (gelezen 11634 keer)

spoortrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
verschillen NS series 1600 1700 1800
« Gepost op: 07 October 2010, 00:35:20 »
Kan iemand eens uiteenzetten wat de verschillen zijn tussen de NS series 1600, 1700 en 1800?
Ben benieuwd!
Erik

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2010, 00:39:44 »
ooit gehoord van  Google?  ;D


mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 07 October 2010, 08:29:07 door Bob Rodenburg. Reden: Link \"netter\" gemaakt »

spoortrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2010, 00:54:49 »
Dankjewel! vond via die goochel van jou onder meer  [www.nicospilt.com/index_Lok1600.htm] 
Erik

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #3 Gepost op: 07 October 2010, 11:28:43 »
De verschillen zitten met name in de gebruikte technieken, zoals bv in de uitvoering van het remsysteem, bv ander type remkraan, compressor enz.
Maar natuurlijk ook het feit dat een deel 1800 geschikt is om met DDM-1 te rijden, 1700 met DDAR. Ook interieur cabine is iets anders, meters zitten bv op een andere plaats.
Op zich niet zo heel interresant voor ons als modelbouwer (lijkt mij)....

Ook Engelse treinen zijn leuk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2010, 12:14:16 »
Laten we dan ook maar even melden dat een 1800 gewoon hetzelfde is als een 1600, behalve dat de eigenaar anders is, en er wat kleine verschillen zijn.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2010, 12:26:12 »
Dus als ik op marktplaats een Roco 1700 of 1800 koop dan kan ik die gerust omnummeren naar een 1600 zonder uiterlijke aanpassingen?
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2010, 12:37:33 »
jep.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2010, 12:39:04 »
1601>1622 (kan er een paar nummers naast zitten) Railion,
1823>1858 (dus de omgenummerde 1623>1658) NSR,
1701>1729 (rijden DDAR dus aut. koppeling) NSR,
1730>1781 (rijden alle getrokken reizigerstreinen) NSR

Rijdt je voor het railion tijdperk dan konden de nummers 1601>1658 alles trekken van de NS.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #8 Gepost op: 07 October 2010, 13:10:37 »
De 1729 rijdt op dit moment ook als solitaire loc.
De 1625 is ook van Railion geweest, maar is nooit voorzien van logos.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8444
  • Spoor N
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #9 Gepost op: 07 October 2010, 19:03:31 »
Maar natuurlijk ook het feit dat een deel 1800 geschikt is om met DDM-1 te rijden,
En dat is dus alle 1800'n en niet een deel.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #10 Gepost op: 07 October 2010, 19:19:31 »
Let bij het omnummeren ook op leuke details als de konijnenhokken bovenop: die hebben de 1700'en vanaf het begin. Daarnaast is er verschil in de fabrieksplaat: bij de 1600/1800 een sticker (Alsthom Francorail MTE), bij de 1700'en een plaat (en nog twee verschillende ook door de serie heen). De sticker is bij de grote revisie van de 1800'en niet meer teruggekomen. Daarnaast is de 1700 86 ton zwaar, de 1600/1800 84 ton.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #11 Gepost op: 07 October 2010, 19:28:09 »
En voor zover ik weet  ;)hebben alleen de 1700en en 1800en airco´s in gebouwd gekregen wat dus te zien is op het dak.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #12 Gepost op: 07 October 2010, 19:47:37 »
1601>1622 (kan er een paar nummers naast zitten) Railion,
1823>1858 (dus de omgenummerde 1623>1658) NSR,
De oorspronkelijke boedelscheiding was
1601-1637 NS Cargo
1838-1858 NS Reizigers (ex 1638-1658)
vandaar dat de 1637 NS Cargo rood werd.
Pas later zijn er de nodige locs overgegaan van (toen) Railion naar NSR, toen dat nog wat te doen had voor locs (ICK enzo).

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #13 Gepost op: 07 October 2010, 19:50:29 »
Dank voor de rechtzetting Illya Vaes  (y)

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #14 Gepost op: 07 October 2010, 20:26:22 »
Nog twee uiterlijke verschillen: het zijwandrooster van 1600 en 1700 is niet helemaal gelijk en de luchtslangen op de bufferbalk zitten bij de 1700 anders dan bij de 1600.