Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Karben
Vandaag om 08:56:13
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 08:50:38
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 08:49:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:46:43
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 08:22:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 08:22:34
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:12:18
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 08:01:41
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 June 2025, 23:11:02
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door roco
26 June 2025, 23:07:39
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
26 June 2025, 22:16:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
NZH A 1001 - 1004 door Hans_NB
26 June 2025, 19:32:07
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 June 2025, 17:11:06
Rijnstraat door Gerco van Beelen
26 June 2025, 16:39:00
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
26 June 2025, 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
26 June 2025, 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
26 June 2025, 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
26 June 2025, 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
26 June 2025, 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
26 June 2025, 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
26 June 2025, 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
26 June 2025, 12:40:43
  

Auteur Topic: verschillen NS series 1600 1700 1800  (gelezen 11635 keer)

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #15 Gepost op: 07 October 2010, 20:35:52 »
een 1600/1800 heeft ATB fase 3 dus grote spoelen op de baanruimers
een 1700 heeft ATB fase 4 dus kleine spoelen.

Een 1600 heeft een vaste frequentie variabele puls breedte chopper.
Een 1700 heeft variabele frequentie en puls.

Een 1600 heeft een laagspannings omzetter die zonder batterij niet werkt.
Een 1700 kan zonder batterij nood de omzetter aanzetten.

Een 1700 heeft twee remkranen met arbeids deel
Een 1800 heeft twee rem handels maar 1 rempaneel met een neutre.

Etc. Etc.

saltreinenfan

  • Gast
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #16 Gepost op: 07 October 2010, 20:41:00 »
de 1600/1800 84 ton.

Nope 83 ton

Verder zit er nog een groot verschil in de compressors
Zo heeft de 1700 serie een stillere (Schroef)compressor dan de 1800 serie die een Luidruchtigere compressor heeft (4 Cilinder Zuigcompressor)

Als je wilt weten wat de verschillen kwa geluid zijn :

In dit filmpje kun je het compressor geluid van een 1800/1600 horen(Buitende lok) tussen 5:30 en 8:05 :
http://www.youtube.com/watch?v=d2fCQVIWCts


En in dit filmpje kun je het compressor geluid van een 1700 horen tussen 1:06 en 1:50(vanuit machine kamer):
http://www.youtube.com/watch?v=S9RATiDi-98

Ook zit er een verschil in het gereedmaken (het opstarten) van de lok zo moet je bij een 1600/1800 de machine kamer in naar het luchtrek en bij een 1700 hoeft dit niet(In combinatie met ICRm of DDAR)


Ook zijn er nog een aantal andere verschillen in geluid en techniek ;) Zo klinken de loks ook allebij totaal verschillend.

Ik hoop dat je zoal iets meer weet  :)

En als je nog vragen hebt , stel gerust een vraag want weet vrij veel van deze loks ;)

Met Vriendelijke Groet,
Salvador Con.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #17 Gepost op: 07 October 2010, 20:51:33 »
ho de parkeerstand van een 1700 doe je wel degelijk in de machine kamer.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #18 Gepost op: 07 October 2010, 21:24:13 »
En voor zover ik weet  ;)hebben alleen de 1700en en 1800en airco´s in gebouwd gekregen wat dus te zien is op het dak.
Waarbij de DDAR loccen de Luchtbehandelingsinstallatie (Geen officiele airco) alleen op de bediende cabine hebben.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #19 Gepost op: 07 October 2010, 22:48:25 »
Volgens mij toch écht een airco, hoor. Als die roosters verkeerd staan en het ding staat op stand 3 blaast ie errug koud! Heb de digitale matgids er nog even op nageslagen en hier spreken ze toch echt van cabine airco.

Als aanvulling: 1700 in combinatie met BDs wél in de machinekamer: ATB kraantjes dicht (of open) zetten.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Steef, ACTS 6700

  • ACTS 6700/Locon 9800 Expert
  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • The 6700's Are Indestructible!!
    • ACTS/HUSA 6700 Kanaal
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #20 Gepost op: 07 October 2010, 22:59:11 »
De 1600/1800 mogen niet in dubbeltractie rijden, omdat ze verschillende frequenties hebben en hebben een hardere compressor. De 1700's kunnen wel in dubbeltractie rijden maar die doen hun krachten verdelen over elkaar dus: 50/50. Maar daar heb je dus niet echt zo veel aan.

1800 kan alleen met DDM-1 rijden.
1700 kan met BDs & DD-AR rijden.

Gr. Steef
« Laatst bewerkt op: 08 October 2010, 20:22:20 door Steef, ACTS 6700 »
Wiskunde: ACTS 1251 + 1252 + 1253 + 1254 + 1255 + (4x) Class 66 + (2x) v60 + Class 58 - (ACTS 6705 - ACTS 6701)= ACTS 6703©

Rondleiding in de 6700's van Locon!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8444
  • Spoor N
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #21 Gepost op: 07 October 2010, 23:00:45 »
De 16/1800 kan het wel maar het is niet toegestaan. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #22 Gepost op: 07 October 2010, 23:16:12 »
De 1600/1800 mogen niet in dubbeltractie rijden, omdat ze verschillende frequenties hebben en hebben een hardere compressor. De 1700's kunnen wel in dubbeltractie rijden maar die doen hun krachten verdelen over elkaar dus: 50/50. Maar daar heb je dus niet echt zo veel aan.
Gaan we het even beter zeggen:
Als 2 1600's in tractie met elkaar rijden, dan storen de motorfrequenties het ATB signaal, wat onveilige situaties zou kunnen opleveren.
De 1700 vraagt, wanneer deze in tractie rijdt met een andere 1700 of een mABk, slechts de helft van het vermogen van de bovenleiding. Hierdoor is het mogelijk in tractie te rijden zonder het onderstation plat te trekken. Onpraktisch is dit niet, de Br 189 doet dit in Nederland ook. Door het dubbele aantal assen heb je meer trekkracht, iets dat zeker met nat weer zeer praktisch kan zijn bij zwaardere treinen. Immers, de 1600 is ook sterker qua vermogen dan een trio 6400, maar toch reden deze structureel kolen en ertstreinen.

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Steef, ACTS 6700

  • ACTS 6700/Locon 9800 Expert
  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • The 6700's Are Indestructible!!
    • ACTS/HUSA 6700 Kanaal
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #23 Gepost op: 08 October 2010, 14:18:14 »
Gaan we het even beter zeggen:
Als 2 1600's in tractie met elkaar rijden, dan storen de motorfrequenties het ATB signaal, wat onveilige situaties zou kunnen opleveren.
De 1700 vraagt, wanneer deze in tractie rijdt met een andere 1700 of een mABk, slechts de helft van het vermogen van de bovenleiding. Hierdoor is het mogelijk in tractie te rijden zonder het onderstation plat te trekken. Onpraktisch is dit niet, de Br 189 doet dit in Nederland ook. Door het dubbele aantal assen heb je meer trekkracht, iets dat zeker met nat weer zeer praktisch kan zijn bij zwaardere treinen. Immers, de 1600 is ook sterker qua vermogen dan een trio 6400, maar toch reden deze structureel kolen en ertstreinen.

Laurent

Ik wilde het niet te moeilijk maken, maarja nu is het wel uitgelegd  ;D

Gr. Steef
Wiskunde: ACTS 1251 + 1252 + 1253 + 1254 + 1255 + (4x) Class 66 + (2x) v60 + Class 58 - (ACTS 6705 - ACTS 6701)= ACTS 6703©

Rondleiding in de 6700's van Locon!

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2081
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #24 Gepost op: 08 October 2010, 20:19:32 »
Gaan we het nog beter zeggen. Als de 1700 multiple rijdt wordt het gezamenlijk afgenomen vermogen begrensd tot 4000 A. Dat is inderdaad even veel als het maximum van één loc, maar dat wil niet zeggen dat ze dus op halve kracht rijden! Die vermogensgrens (4000 A) wordt pas bereikt bij circa 40 km/u, dat betekent dat ze tot die tijd wel allebei voluit meewerken. Pas daarboven wordt het vermogen per loc dus steeds verder geknepen.

Tenminste, zo heb ik het onthouden. Ik meen dat in Op de Rails uit begin jaren '90 een keer een artikel over de 1700 stond.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #25 Gepost op: 09 October 2010, 12:10:45 »
Klopt bijna, de maximale stroomafname is 3600A voor een losse loc, 1800A per loc bij gekoppeld bedrijf.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #26 Gepost op: 09 October 2010, 15:07:14 »
Ik zal niet de enige zijn maar de compressor van de 1600/1800 is voor mij de eigenschap van deze lok! Wat een power zit er in dat geluid en wat een jaren '80 tienertoer herinneringen roept dat geluid bij mij op. De 1700 is wat dat punt betreft maar een saaie lok (de mensen die in de buurt van opstelterreinen wonen denken hier vast anders over).

Eventjes off-topic, maar toch ook niet helemaal want ik zou zweren dat in deze discoplaat regelmatig een sample van een 1600 compressor te horen is :

http://www.youtube.com/watch?v=y51u-fOqg-A&feature=related
Wordt het toch nog gezellig!

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #27 Gepost op: 09 October 2010, 20:04:13 »
De oorspronkelijke boedelscheiding was
1601-1637 NS Cargo
1838-1858 NS Reizigers (ex 1638-1658)
vandaar dat de 1637 NS Cargo rood werd.
Pas later zijn er de nodige locs overgegaan van (toen) Railion naar NSR, toen dat nog wat te doen had voor locs (ICK enzo).
Toevallig vandaag wat oude Rail Magazines voor wèhnâg gekocht, in nr.223 (April 2005) staat
De ex-Railionlocomotieven 1823, 1825-1837 worden alsnog gelijk gemaakt aan de locomotieven van de deelserie 1838-1858. De stalen zonneschermen worden verwijderd en de instelling van de frontseinen ondergaat een wijziging. Nieuw is het aanbrengen van een meldlamp "voorste stroomafnemer" en grotere prullenbakken op de achterwand v an de cabine.Afgezien van de 1624 was het door rene.w gegeven bereik dus vanaf begin 2005 correct (de oorspronkelijke boedelscheiding over NS Reizigers en NS Cargo was per 4/1/1999).