de 1600/1800 84 ton.
En voor zover ik weet ;)hebben alleen de 1700en en 1800en airco´s in gebouwd gekregen wat dus te zien is op het dak.
De 1600/1800 mogen niet in dubbeltractie rijden, omdat ze verschillende frequenties hebben en hebben een hardere compressor. De 1700's kunnen wel in dubbeltractie rijden maar die doen hun krachten verdelen over elkaar dus: 50/50. Maar daar heb je dus niet echt zo veel aan.
Gaan we het even beter zeggen:Als 2 1600's in tractie met elkaar rijden, dan storen de motorfrequenties het ATB signaal, wat onveilige situaties zou kunnen opleveren.De 1700 vraagt, wanneer deze in tractie rijdt met een andere 1700 of een mABk, slechts de helft van het vermogen van de bovenleiding. Hierdoor is het mogelijk in tractie te rijden zonder het onderstation plat te trekken. Onpraktisch is dit niet, de Br 189 doet dit in Nederland ook. Door het dubbele aantal assen heb je meer trekkracht, iets dat zeker met nat weer zeer praktisch kan zijn bij zwaardere treinen. Immers, de 1600 is ook sterker qua vermogen dan een trio 6400, maar toch reden deze structureel kolen en ertstreinen.Laurent
De oorspronkelijke boedelscheiding was1601-1637 NS Cargo1838-1858 NS Reizigers (ex 1638-1658)vandaar dat de 1637 NS Cargo rood werd.Pas later zijn er de nodige locs overgegaan van (toen) Railion naar NSR, toen dat nog wat te doen had voor locs (ICK enzo).
De ex-Railionlocomotieven 1823, 1825-1837 worden alsnog gelijk gemaakt aan de locomotieven van de deelserie 1838-1858. De stalen zonneschermen worden verwijderd en de instelling van de frontseinen ondergaat een wijziging. Nieuw is het aanbrengen van een meldlamp "voorste stroomafnemer" en grotere prullenbakken op de achterwand v an de cabine.