Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 13:12:03
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 12:35:52
Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 12:28:45
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 12:15:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:06:11
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
Vandaag om 11:55:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door AdLoc
Vandaag om 11:28:42
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:40:39
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
  

Auteur Topic: Gotthardbasistunnel  (gelezen 3330 keer)

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6554
Re:Gotthardbasistunnel
« Reactie #16 Gepost op: 16 October 2010, 16:54:35 »
Zo'n lange tunnel is inderdaad erg saai. Niet erg als je 's nachts snel naar Milaan wil reizen.

Maar als je wilt genieten van het Zwitserse landschap moet je bovengronds blijven reizen.

Te hopen is dat de Zwitsers de oude lijn gaan inzetten voor toeristisch verkeer - bijvoorbeeld met panoramarijtuigen.

De oude Gothard-baan is fantastisch.
Wat dacht je van dit grandioze plekje rondom Wassen, waar je drie keer dezelfde scène ziet uit steeds verschillende hoeken:


Zwitserland - Gottard-baan

Tja, dat ga je met de tunnel allemaal missen.

Grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 16 October 2010, 16:58:44 door Hans van de Burgt »

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Gotthardbasistunnel
« Reactie #17 Gepost op: 16 October 2010, 19:14:41 »
Jaaaaah Wassen. Wat is het mooi daar.
http://www.youtube.com/watch?v=EnJfTJ4v81I
In deze film zie je al een stukje historic materiaal voorbij komen 8)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Gotthardbasistunnel
« Reactie #18 Gepost op: 16 October 2010, 22:39:36 »
Vandaag heb ik met ergernis in de Stentor het onderschrift bij de foto van de doorbraak gelezen.
Het staat vol met fouten.
1 Ze geven aan dat er aan de tunnel van 2 kanten gewerkt is
In werkelijkheid zijn ze op 4 plaatsen begonnen
Aan de noordzijde in Erstfeld,in het zuiden in Bodio, op ± 1/3 van af het noorden in Sedrun en op ± 2/3 van af het noorden in Faido
Dit betekent dus dat men vanaf 6 kanten heeft gewerkt
2 De indruk word gewekt dat de het laatste boorwerk gereed is. De westelijke tunnelbuis is bij de Stentor al buiten beeld
3 Als men zich goed had verdiept in het tunnel onderwerp had men kunnen aangeven dat de einddoorbraak van de westelijke tunnel in April 2011 verwacht word.
4 De mensen die de werkzaamheden uitvoeren noemt men bouwvakkers.
Met alle respect voor de bouwvakkers maar de tunnelbouwers noemen de Zwitsers mineuren vrij vertaald mijnwerkers.

Al deze punten zijn voor mij onbegrijpelijk omdat ze 2 weken geleden een prachtig artikel in de courant hadden staan over de tunnel
Groet
Bart

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Gotthardbasistunnel
« Reactie #19 Gepost op: 17 October 2010, 11:26:41 »
De tunnel is ondanks hij maar op ±500m hoogte licht een technisch hoogstandje
De bestaande baan is natuurlijk wat belevenis niet te overtreffen?
http://home.arcor.de/jan.keckstein/bilder/020625.jpg

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Gotthardbasistunnel
« Reactie #20 Gepost op: 27 March 2011, 20:08:40 »
23 maart was het zover
Ook in de westtunnel is het laatste stukje doorboord
De techniek heeft gezegevierd
Nu nog de afwerking en dan kan volgens planning in 2017 de treinen gaan rijden
Gr Bart

Anoniem

  • Gast
Re:Gotthardbasistunnel
« Reactie #21 Gepost op: 27 March 2011, 20:27:27 »
Er wordt her en der zelfs al voorzichtig 2016 genoemd... In ieder geval blijven er nog een paar jaar over om plaatjes te schieten ;D.

Eind april maar weer eens doen :).

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Gotthardbasistunnel
« Reactie #22 Gepost op: 27 March 2011, 21:39:23 »
Hoi Wesley
Volgens mij blijft het bestaande traject bestaan om de plaatsen aan dit traject nog een spoor aansluiting te laten houden.
Dus de treintoeristen zullen ook na 2017 nog hun hart op kunnen halen
Vraag blijft wel of dit in stand houden betaalbaar blijft voor de Zwitserse belasting betaler
gr Bart

Anoniem

  • Gast
Re:Gotthardbasistunnel
« Reactie #23 Gepost op: 27 March 2011, 21:43:16 »
Jawel, waarom niet? Bij de LBT hebben ze dat ook gedaan, gewoon een regionale uurdienst met treinstellen regelen (Arth-Bellinzona of zo) en een beetje marketing doen voor de toeristen.  Bovendien is het van belang de route bruikbaar te houden voor calamiteiten: als de GBT gestremd is, kun je maar een klein deel van de treinen op de Lötschbergas kwijt, aangezien de LBT ook regelmatig aan zijn capaciteit zit. Dan moet het dus tijdelijk weer "over de berg".

Wat ik bedoelde met "tijd over om plaatjes te schieten" is natuurlijk het langeafstandsreizigersvervoer en het goederenvervoer. Ik bedoel, eens per uur een stoppertje wordt vrij snel saai om te fotograferen ;D.

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Gotthardbasistunnel
« Reactie #24 Gepost op: 27 March 2011, 22:01:28 »
Dan kun je tot ingebruikname van de tunnel nu nog veel foto's maken van treinen die om de paar minuten voorbij komen denderen.
Daarna zul je met de instelling van een natuur fotograaf aan het werk moeten die soms dagen moet wachten om dat ene bijzondere vogeltje op de plaat te kunnen zetten
En dan hoef jij maar 1 uur te wachten.
Gr Bart