Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
Duikeend
Vandaag
om 01:23:30
Liliput Datenbank in de maak
door
Hasenwald
Vandaag
om 00:52:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 00:04:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
28 August 2025, 23:55:40
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
MichielB
28 August 2025, 23:53:59
Plaatdikte van een rangeerbaan
door
MichielB
28 August 2025, 23:43:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Benelux795
28 August 2025, 23:17:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Pauldg
28 August 2025, 23:17:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
28 August 2025, 22:35:37
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Martin Welberg
28 August 2025, 22:28:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
28 August 2025, 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte
door
Basilicum
28 August 2025, 22:06:37
Da's Daz 2
door
spoorijzer
28 August 2025, 21:49:48
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
28 August 2025, 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
28 August 2025, 20:39:47
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
door
martijnhaman
28 August 2025, 19:59:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Ferdinand Bogman
28 August 2025, 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Hans1963
28 August 2025, 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc
door
Ben
28 August 2025, 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
barry1972
28 August 2025, 18:21:43
Roco BR 93 stroomafname
door
Herb73
28 August 2025, 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
Silvolde
28 August 2025, 18:04:17
Aachenau West
door
Silvolde
28 August 2025, 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e
door
Noordernet
28 August 2025, 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann)
door
grossraumwagen
28 August 2025, 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
28 August 2025, 17:22:26
Haandrecht materieel
door
orientexpress
28 August 2025, 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
28 August 2025, 16:07:49
Opstelbaan
door
spoorijzer
28 August 2025, 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
dennie
28 August 2025, 15:23:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Hoe gaan we dit aanpakken?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Hoe gaan we dit aanpakken? (gelezen 14950 keer)
stig
Hoe gaan we dit aanpakken?
«
Gepost op:
01 October 2010, 22:57:50 »
Jongens, ik heb even wat hulp nodig.
Wat echt? Ja echt...
Volgende: ik heb wat rails neergelegd en wil het nu gaan aansluiten om analoog treintjes te kunnen laten rijden.
Omschrijving, ik heb 2 hoofdsporen, beide wil ik voorzien van een trafo om verkeer heen en weer te kunnen sturen. Het gaat om spoor 1 en spoor 2. Dan wil ik een derde trafo gebruiken om het overige te bedienen.
Het probleem zit hem in het feit dat ik zowel op trafo 1 als op trafo 2 een soort normaal/master schakelaar wil aanbrengen. Een 2 standen schakelaar dus en wel voor het volgende. Stel ik rij op spoor 1, dan wil ik de schakelaar op master zetten om de trein zonder onderbreking op spoor 2 te laten rijden. Ik heb een schemaatje opgezet van het sporenplan en met welke trafo ik welke railstukken ik wil bedienen. Zowel in normaal bedrijf als afwijkend. Met trafo 3 hoef ik niet van spoor 3 naar 1 te kunnen, dat los ik op door direct met trafo 1 weg te rijden.
Mijn vraag: hoe sluit ik dit aan, zodanig dat ik geen moment 2 trafo's hetzelfde stukje laat bedienen. Ik geef als voorbeeld, iemand is met trafo 3 de aansluitingen aan het bedienen. Vervolgens wil ik vanaf spoor 1 helemaal naar spoor 3 rijden op trafo 1. Het railstukje "3.1" en wissel "D" moeten dan tijdelijk losgekoppeld worden van trafo 3. En zo zijn er nog wat van dat soort situaties. Maar hoe doe ik dat. Met uitgebreide schakelaars met maak en verbreek contacten? Misschien handiger met relais te werken?
Geen tips van gebruik een intellibox, koploper of ecosysteem of hoe dat ook heet, want dat wil ik niet. Ik wil een simpel bedienpaneeltje met wipschakelaars voor de wissels en het stroomloos zetten van spoorstukken. 3 draaiknoppen van de trafo's en 2 "normaal/master" schakelaars om gemakkelijk sporen te kunnen overlopen.
Toelichting bij sporenplan, rood zijn elektrische scheidingen. A---J zijn wisselnummers. In het zwart zijn spoornummers en blauw de elektrische uitschakelbare spoorsecties.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
J. Moors
CNC fresen
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
«
Reactie #1 Gepost op:
02 October 2010, 01:33:02 »
Ik heb het verhaal gelezen en ik begrijp eruit dat je met 2 personen tegelijk de baan wil bedienen.
Ik heb een soort gelijke situatie en heb dat inderdaad via de wisselstanden en relais moeten oplossen. Het is wel een hele klus geweest om dat uit te zoeken en heb er wel hulp bij gehad.
Je zult eerst een lijst moeten maken bij welke wisselstanden je welke trafo aangesloten wilt hebben.
Ik heb alle wissels een cijfer gegeven en alle railstukken een appart nummer. Hierdoor kwamen we er pas achter hoe we dat via relais konden schakelen.
Je krijgt dan regels zoals bijv. "als wissel 1 afbuigend is en wissel 4 afbuigend EN wissel 8 op rechtdoor DAN loopt dit via trafo 1".
Zoals ik al zei,het is een hele puzzel. Misschien heeft iemand anders een beter idee, want ik heb dus relais die weer andere relais moeten bedienen en zonder een uitgebreid aansluitschema kwamen we er niet zo makkelijk uit.
Ik hoop dat je wat aan dit verhaal hebt.
Groeten, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Marc Riswick
«
Reactie #2 Gepost op:
02 October 2010, 01:35:53 »
Hallo,
ik gebruikte vroeger dubbelpolige schakelaars met een middenstand (middenstand is alles uit, links is trafo 1 en rechts is trafo 2). Op mijn paneel kon ik dan per spoor door de schakelaar in de juiste positie te zetten bepalen welke trafo (of geen) dat stuk spoor van stroom voorzag. Niet echt high tech, maar het werkte.
groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
Deka
«
Reactie #3 Gepost op:
02 October 2010, 08:40:26 »
Stig,
Ik neem aan dat je niet met Ewout wil gaan rijden
? Dan wordt het wat lastiger.
Vroeger (=40 jaar geleden)loste ik dit soort problemen op met, door gelijkstroom gevoede, relais en het slim gebruiken van een diodenmatrix. Wellicht is dat de oplossing voor jouw probleem?
Dick
GW
«
Reactie #4 Gepost op:
02 October 2010, 08:40:31 »
Hey Stig,
Zijn elektronische schakelingen wat jou betreft helemaal buiten beeld?
Het lijkt mij namelijk bij uitstek een klusje voor een of meer PIC's (programmable IC), die op basis van een aantal input signalen de juiste relais zouden kunnen omzetten? Je moet er dan wel lol in hebben (of zo'n nerd in je omgeving hebben) om de boel te programmeren.
Gerard
Zie
washtown topic
stig
«
Reactie #5 Gepost op:
02 October 2010, 10:43:34 »
Een diodematrix heb ik ook naar gekeken, maar dat is dan meer om de wissels goed te zetten voor een rijweginstelling. Dat hoef ik niet, ik zet net zo makkelijk even een 3-tal wisselschakelaars om. Er hoeft niks automatisch, behalve het uitsluiten van "per ongeluk dubbele trafo koppeling".
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Klaas Zondervan
«
Reactie #6 Gepost op:
02 October 2010, 11:05:50 »
Als je iets eenvoudigs zoekt is dit misschien wat:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=700080
6 druktoetsen in een frame. Mechanisch gekoppeld, als je er een indrukt, gaan de anderen allemaal uit.
Je hebt maar 3 toetsen nodig, maar misschien is het mogelijk om het ding in tweeën te zagen. Ik heb alleen geen idee of het dan nog werkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
loclion
«
Reactie #7 Gepost op:
02 October 2010, 11:57:09 »
Ik gebruik hiervoor een minitrix dubbele spoel relais met 4x om.
Ik kan helaas niet tekenen maar als je nu drie rails aan 1 kant aan alle uiteinden, dus 4x, isoleert en je sluit trafo 1 op de railstukken A en B aan en trafo 2 op de stukken B en C, dan kun je met een wissel schakelaar het relais zo schakelen dat A en B onder stroom staan (trafo 1) en C stroomloos en anders om: B en C onder stroom (trafo 2) en A zonder stroom. Zodoende kan de loc nooit 2 verschillende stromen krijgen.
Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk
loclion
«
Reactie #8 Gepost op:
02 October 2010, 12:01:23 »
Zo schakel ik ook mijn keerlus, zou er een trafo nog verkeerd staan dan levert dit geen kortsluiting op.
Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk
henk
«
Reactie #9 Gepost op:
02 October 2010, 13:04:52 »
Ik heb er een tijdje naar zitten staren Ewout en begin te begrijpen dat je twee dingen door elkaar wil die misschien niet zo gemakkelijk zijn te combineren.
Ruwweg zijn er twee manieren om analoog meertreinenbedrijf voor elkaar te krijgen.
1. Iedere trafo zijn eigen stuk baan. Bij het overlopen van het ene stuk baan naar het andere stuk baan wisselt de loc van trafo. Is eenvoudig, maar dat overlopen is iets om in de gaten te houden. De polariteit en de spanning moeten gelijk zijn en tijdelijk worden twee trafo's door één lok bezet gehouden. Wordt/werd veel in Europa gebruikt en past ook goed bij de hier gangbare rondlopende banen.
2. Cab Control en allerlei varianten. Een trafo hoort niet bij een stuk baan, maar bij een loc en via een stelsel van schakelaars en eventueel relais wordt ervoor gezord dat de trafo de loc over de verschillende geïsoleerde stukken baan volgt. Je denkt dan dus niet vanuit de trafo, maar vanuit de baanvakken. Ieder baanvak is op iedere trafo aan te sluiten. Je voorkomt dubbele aansluiting door een schakelaar bij ieder baanvak die ervoor zorgt dat er maar één trafo tegelijk op een baanvak kan worden aangesloten. Bij drie trafo's kun je bijvoorbeeld een vierstanden draaischakelaar per baanvak gebruiken. Drie standen voor de trafo's, één stand als het stroomloos moet. Dat is de eenvoudigste versie, in werkelijkeheid wordt er bijvoorbeeld voor gezorgd dat het baanvak voor en achter het baanvaak waarin een trein zich bevindt op dezelfde trafo is aangesloten. Als je dat goed doet, voelt het aan als onafhankelijke treinbesturing. Het is wel lastiger ontwerpen. Past prima bij het Amerikaanse point tot point rijden.
Beide systemen zijn te automatiseren, beide systemen zijn te digitaliseren. Feitelijk zijn de digitale systemen met locdecoders gesublimeerde versies van cab control.
Jij lijkt te denken vanuit iedere trafo zijn eigen stuk baan, maar dan wil je opeens dat zo'n trafo de trein volgt naar het rangeergedeelte of stationsgedeelte, wat het ook is. Je wil dan de twee systemen combineren. Ik zal niet eens zeggen dat het niet kan, maar volgens mij wil je gewoon cab control. Er zijn vast wel websites waar wordt uitgelegd hoe het precies werkt, maar dan moeten de Amerikanoos hier maar aangeven. In het Praktijkboek Modelspoorwegen staat het allemaal goed uitgelegd.
En je mag me nog eens meppen voor de volgende opmerking, maar een eenvoudige Multimaus doet al deze problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Dat heeft niets te maken met ecodromen, computers of wat dan ook. Wel met locdecoders en als je daar geen zin in hebt, dan wil je gewoon cab control.
«
Laatst bewerkt op: 02 October 2010, 13:31:13 door henk
»
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
stig
«
Reactie #10 Gepost op:
02 October 2010, 13:35:00 »
Henk, dat ik nou zelf niet aan cab-control gedacht heb...
Ik heb jarenlang de Model Railroader gelezen... Ik ga daar nog eens naar kijken hoe dat ook alweer zit.
Nee, ik wil echt niks digitaals omdat ik de locjes niet wil ombouwen. Ik snap dat het dan allemaal veel gemakkelijker word, maar hier gaat het niet.
Mark D.
«
Reactie #11 Gepost op:
02 October 2010, 13:53:39 »
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
henk
«
Reactie #12 Gepost op:
02 October 2010, 16:01:09 »
Ah, ik had ook in twee woorden kunnen antwoorden begrijp ik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
René
Smalloot in de volle breedte
Team Mitropa
«
Reactie #13 Gepost op:
02 October 2010, 16:39:51 »
Cab control zou ook mijn eerste gedachte zijn. Voor ieder stuk spoor of groepen van sporen kies je een trafo met een 2 of meerstanden schakelaar.
Mogelijk dat je het kan combineren met de wisselstanden.
Voor de hoofdsporen en, ik noem het maar, aanvoersporen maak je gebruik van het cab control principe waarbij je per spoor de trafo kiest. De rangeersporen waar je naar toe rijdt moeten dan via de wissels hun spanning krijgen van het spoor waar ze ook 'mechanisch' mee zijn verbonden. Een relais dat mee loopt met de wisselstand is dan noodzakelijk. Of je gebruikt aandrijvingen met veel extra contacten. De kans op conflicten (een bestemmingsspoor dat op een andere trafo is aangesloten) is dan iets kleiner dan als je voor ieder spoor een eigen keuzeschakelaar hebt. Het scheelt ook een beetje nadenken en opletten.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl
prutser
Spaar ze allemaal.
«
Reactie #14 Gepost op:
02 October 2010, 17:37:45 »
Ik gebruik alleen dubbelpolige driestandenschakelaars, waarmee ik dan bepaalde blokken/baandelen/wisselstraten aan een bepaalde trafo toeken.
Niks geen relais of zo.
Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 02 October 2010, 19:19:22 door prutser
»
Adieu
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [