Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 19:49:13
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 19:20:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
  

Auteur Topic: Hoe gaan we dit aanpakken?  (gelezen 15146 keer)

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #15 Gepost op: 03 October 2010, 23:25:49 »
Stig, heb je nog 2 dubbelpolige wisselschakelaars in je rommelbak liggen?  ???
René

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #16 Gepost op: 03 October 2010, 23:36:03 »
Nee, wel een hele berg enkel polige... Maar ik denk dat ik eruit ben, ik ben er nog eens voor gaan zitten. Mede door jullie input ben ik tot het volgende gekomen:

Stel ik wil spoor 3 gebruiken om een trein van weg te trekken, naar spoor 1 of spoor 2. Dan kies ik dus naar welk spoor ik wil, bijvoorbeeld spoor 1. Dan zet ik de 3 standen schakelaar voor de te berijden spoorsecties op "1" en kan de trein wegrijden op trafo 1.

Ook zo voor spoor 2. Secties die niet in een "meervoudig berijdbaar stuk" zitten, hoeven alleen een 2 standen schakelaar te hebben met de juiste trafo en "uit". De anderen kan volstaan met 3 standenschakelaar met 1/uit/2 en eenmaal het beginstuk van spoor 3, welke met trafo 1, 2 en natuurlijk 3 bediend moet worden. Dit is geen sectie waar je een trein stil zet, dus de "uit" komt te vervallen en de drie standen kunnen voor de 3 trafo's gebruikt worden.

Snapt iemand het nog? Anyway, gaat dit werken zo? Denk het wel he. Je moet wel een lel schakelaars omzetten (de wissels ook natuurlijk) maar dat is alleen maar leuk. Ik zet bij de schakelaars dan ook de teksten 1/uit/2 of 1/2/3 of 1/uit en 2/uit. Enzo. Lijkt me dat een ander de baan daarmee ook kan bedienen. De Trafo's 1 en 2 verwerk ik dan in het frontpaneel van de baan, de derde een handheld voor de sporen vooraan (spoor 3 en verder). Het beperkte sporenplan voorkomt eigenlijk dat het al te complex moet, want het heeft geen enkele zin om van trafo 3 naar de twee hoofdrijbanen te rijden.



Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #17 Gepost op: 03 October 2010, 23:41:06 »
Dit was mijn oplossing:

Verwijder de volgende isolaties (hebben volgens mij geen nut)
1: tussen A en 1.2
2: tussen D en 3.1
3: tussen B en C
4: tussen C en 2.1

Verbind de trafo's aan de - kant aan elkaar en isoleer de spoorstaven maar aan één kant. Sluit alles aan volgens onderstaand schema. Kan of wil je de trafo's onderling niet doorverbinden dan heb je 2 vierpolige wisselschakelaars nodig en onderstaand schema zowel voor de + als de- kant uitvoeren.



Spoor 1.1 aan trafo 1
Spoor 2.2 aan trafo 2
Spoor 10.1 t/m spoor 9.1 aan trafo 3
wissel E t/m I aan trafo 3

Hier apart van de wissels uiteraard bedienen.

Master1 heeft voorrang op master2, er kunnen nooit 2 trafo's op 1 sectie komen.

[Edit] Er gaat echter één ding mis zie ik nu, als er een trein op spoor 2.1 staat, en master1 neemt de boel over dan reageert deze trein ook, maar zo staat het ook in jouw opzetje.[/Edit]

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

René
« Laatst bewerkt op: 04 October 2010, 02:13:02 door René 4312 »
René

genincr

  • Gast
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #18 Gepost op: 04 October 2010, 05:59:15 »
Je moet wel een lel schakelaars omzetten (de wissels ook natuurlijk) maar dat is alleen maar leuk.

In het begin is het leuk, maar ik zou het vervangen door een paar relais en een diodematrix.
En dan zet je die tekst bij een drukknopje.

Werkt heel safe, heel simpel en een trein komt niet -per ongeluk- op een spoor met een anders gepoolde trafo. 

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #19 Gepost op: 05 October 2010, 01:39:42 »
Hoi Rene, ik vind je schema interessant. Ik kan zoiets niet verzinnen. Ik probeer nu na te pluizen wat je bedoelt met de verschillende schakel posities. Ik zie het correct dat er gebruik word gemaakt van 2 schakelaars, met 2 wisselcontacten. Nml. Master 1 en Master 2.

Master 1 stand 1 (zoals getekend) schakelt B/C/2.1 op trafo 2. Master 2 schakelt D/3.1 op trafo 3 en A/1.2 op trafo 1.
Dit is de uitgangssituatie voor normaal rechtdoorgaand verkeer.

Eerste afwijking.
Master 1 stand 2 schakelt B/C.2.1 op trafo 1 en D/3.1 op trafo 1. Master 2 blijft op stand 1 en dus A/1.2 op trafo 1.
In deze situatie kan ik met trafo 1 van spoor 3.1 naar 1.2 rijden.

Tweede afwijking.
Master 1 terug naar stand 1 schakelt B/C/2.1 op trafo 2 en D/3.1 ook op trafo 2. Master 2 naar stand 2 schakelt A/1.2 naar trafo 2.
In deze situatie kan ik met trafo 2 van spoor 3.1 naar 2.2 of 1.2 rijden.

Derde afwijking.
Master 1 stand 2 geeft B/C/2.1 op trafo 1 en D/3.1 op trafo 1. Master 2 op stand 2 geeft A/1.2 op trafo 2.
Dit lijkt mij een ongewenste situatie? Of een niet nodig zijnde schakeloptie. Klopt dat?


Ik ga mijn eigen schema nu nog aanpassen op de weg te halen isoleersecties (ik verbind ze onder de baan wel door), want ze zijn zoals je terecht opmerkt overbodig op sommige plekken, om minder schakelaars toe te hoeven passen.

Goed, dat heb ik gedaan en dan heb ik nog maar 3 3-standen schakelaars nodig. Het is weliswaar simpeler, maar ik zie nu dat ik dus vergeet dat in jouw schema je inderdaad voorkomt dat je met een loc op trafo2 een trafo 1 gebied binnen kan rijden, afgezien van die ene ongewenste schakelmogelijkheid. In mijn geval met losse schakelaars, kun je dus doodleuk van spoor 2.2 op trafo 2 op B/C/2.1 onder trafo 1 (als die verkeerd gezet is) terecht komen. Zal er lekker uitzien als die trafo de andere kant op staat... ;D
« Laatst bewerkt op: 05 October 2010, 01:51:16 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #20 Gepost op: 05 October 2010, 21:25:54 »
Ik zal even een tabelletje met de schakelstanden en mogelijkheden in elkaar flansen, momentje aub. :)



Het nadeel is in situatie 3: ga je van 3.1 naar 2.2 of andersom dan kan je spoor 1 niet gebruiken.
Misschien is het beter om van de dubbelpolige schakelaar Master 2 het rechter gedeelte te laten vervallen en spoor/wissel A/1.2 continue op trafo 1 te zetten.

Dan worden de situaties als volgt:

Situatie 1: alles rechtdoorgaand
Situatie 2: van spoor 3.1 of 2.1 naar spoor 1.2 met trafo 1
Situatie 3: van spoor 3.1 naar spoor 2.2 met trafo 2, spoor 1 blijft berijdbaar
Situatie 4: is hetzelfde als situatie 2

Ik hoop dat het een beetje duidelijker is geworden.
René
« Laatst bewerkt op: 05 October 2010, 22:31:19 door René 4312. Reden: Tekst en tabel toegevoegd »
René

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #21 Gepost op: 06 October 2010, 00:26:04 »
Oftewel dit schema:



en dit tabelletje:



René
René

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #22 Gepost op: 06 October 2010, 00:40:03 »
Dank je wel Rene, ik ga hier eens naar kijken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #23 Gepost op: 06 October 2010, 01:31:38 »
En dan nu mijn laatste oplossing, bestel die 2 dubbelpolige wisselschakelaars maar af en bestel 2 4-polige wisselschakelaars.
Ik heb het schema even in 2 delen gesplitst, voor de duidelijkheid. In schema 1 komen master 1 en 2 voor en in schema 2 ook, maar beide als 2 polige. Van schema 1 en 2 is dat echter dezelfde schakelaar maar de 2 andere kontakten.

Schema 1:



Schema 2:



Tabel:



Nu schakelen we dus meteen de wissels erbij, en lijkt het geheel me nu behoorlijk "hufterproof".

Situatie 1: lijkt me duidelijk.
Situatie 2: Van spoor 1 naar 3 op trafo 1.
Situatie 3: Van spoor 2 naar 3 op trafo 2, spoor 1 blijft te regel met trafo 1
Situatie 4: Van spoor 1 naar 2 op trafo 1, spoor 3 blijft te regelen met trafo 3

Ik heb de wissels A,B,C en D nu meteen mee laten schakelen want het heeft toch geen zin om deze apart te bedienen, zo voorkom je denk ik bedieningsfouten.

Je wissels moeten uiteraard wel een eindafschakeling hebben en je moet de nul van de trafo's kunnen doorverbinden.

Wat bij jou "schakelaar systeem" wel kan is dat je met trafo 3 naar spoor 2 rijd (vanaf spoor 3) en met trafo 2 van spoor 2 naar spoor 1, dat kan hier niet.
Dit lijkt me een oplossing waarbij je helemaal geen 3 standenschakelaars meer nodig hebt, alleen nog schakelaars voor de wissels (en het stroomloos zetten) in de opstelsporen.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
(en ik heb weer lekker een paar uurtjes gepuzzeld. ;D)

René
René