Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door RedKing
Vandaag om 22:08:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 21:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
  

Auteur Topic: geisoleerd stukje spoor  (gelezen 3047 keer)

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
geisoleerd stukje spoor
« Gepost op: 27 September 2010, 18:56:22 »
ik heb voor mijn verjaardag een seinbesturing van NS parts gekregen. Daar staat in de handleiding dat je een stuk spoor moet isoleren door een stukje zilverpapier op de rails te leggen of door met een slijpschijfje 2 inkepingen te maken zodat je een stuk geisoleerd stukje spoor krijgt van 1 a 2 cm. Krijgt de trein dan nog stroom via dat geisoleerde stukje spoor of is dat een stroomloos gedeelte?? hebben jullie ook nog andere oplossingen??

Mvg, Maarten

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3867
    • MCKmodelbouw
Re:geisoleerd stukje spoor
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2010, 19:16:01 »
roco heeft in zijn asortiment plastice raillasjes, als je die tussen de railstaven doet, aan 1 kant, zodat 1 staaf voor een deel geisoleerd is,
kan je de stroom aan en uit schakelen, gelijk met het groene en rode seinbeeld.

gr,
mathyn

als je deze blokbeveiliging niet wilt toepassen hoef je niks te veranderen, en dat deel niet aansluiten.
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re:geisoleerd stukje spoor
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2010, 19:27:59 »
@Mathyn,
ik denk dat je beter eerst de handleiding op de site van NSparts kan lezen. ;)
Dat geisoleerde railstuk dient nl. niet om de trein te laten stoppen, maar als detectie voor de seinsturing.

@Maarten,
Het geisoleerde stukje spoorstaaf dient voor de detectie, en draagt niet bij aan de stroomafname van de trein.
In de handleiding staat nog een methode genoemd, met een reedcontact. Maar dan moet je ook een magneetje onder elke trein aanbrengen.
Er is nog een manier, en dat is stroomdetectie aanbrengen. Maar dat is wat ingewikkelder.
Ik vind de manier die NSparts heeft gekozen nogal primitief. Het was handiger geweest als ze b.v. de stroomdetectie meteen in de besturing hadden opgenomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re:geisoleerd stukje spoor
« Reactie #3 Gepost op: 27 September 2010, 19:33:35 »
oke, hoe gaat dan die ingewikkelde methode? Dus als ik het goed begrijp krijgt de trein gewoon stroom via het geisoleerde stukje spoor, maar dat wordt ook meteen gedecteerd?

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3867
    • MCKmodelbouw
Re:geisoleerd stukje spoor
« Reactie #4 Gepost op: 27 September 2010, 19:43:03 »
alsnog,
die raillasjes kan je wel gebruiken, en dan op het geisoleerde deel zo´n stroomdetectiedecoder ding plaatsen(ik ben nog niet zo heel ervaren in het digitaal)
maar dan moet het toch goed zijn??
als dat ook de bedoeling is..
en anders heb ik gewoon niks gezegd ::)
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:geisoleerd stukje spoor
« Reactie #5 Gepost op: 27 September 2010, 19:44:51 »
is 1 a 2 cm niet wat veel??

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re:geisoleerd stukje spoor
« Reactie #6 Gepost op: 27 September 2010, 19:46:16 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re:geisoleerd stukje spoor
« Reactie #7 Gepost op: 27 September 2010, 20:14:10 »
oke, hoe gaat dan die ingewikkelde methode? Dus als ik het goed begrijp krijgt de trein gewoon stroom via het geisoleerde stukje spoor, maar dat wordt ook meteen gedecteerd?
Bijvoorbeeld met schakeling 3 op mijn website.
Dat gedetecteerde stuk spoorstaaf bljift gewoon meedoen voor de stroomafname. Maar het moet wel langer zijn dan 2 cm, minstens de lengte van je langste loc.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:geisoleerd stukje spoor
« Reactie #8 Gepost op: 28 September 2010, 19:43:00 »
kan iemand mij uitleggen hoe de manier van NSparts werkt? ik heb er is naar gekeken maar je moet 1 spoorstaaf isoleren als ik het goed begrijp.. maar hoe werkt het verder? hoe krijg de schakelmodule zijn signaal?

Johan

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re:geisoleerd stukje spoor
« Reactie #9 Gepost op: 28 September 2010, 23:20:47 »
Het geisoleerde stukje rails (de min rails) geeft inderdaad een puls af aan de besturings gedeelte van de sein. De locomotief heeft twee assen dus een wiel staat nog op de normale voedings spanning van de rails (de min) de andere wiel geeft deze nul door als deze op het stukje geisoleerde rails staat.
Vroeger werdt dat ook gedaan door Trix met de bekende midden rail, was ook de min.
Een sleper ging over een verhoogde gedeelte van de midden rail, dit was een inzet stukje, en gaf zo een nul puls af.

Dat stukje geisoleerde zilverpapier waar ook deze draad op aangesloten is geeft eigenlijk het zelfde effect, een wiel geeft nu deze puls via het zilverpapier af.

Let wel op dat als je dat stukje rails isoleerd dat je het gedeelte erachter weer met spanning moet voorzien, staat ook in de beschrijving.

Oh ja, dat stukje geisoleerde rails krijgt toch zijn spanning uit of via het sein moduul, via het detectie gedeelte.

Uiteraard kan je ook hetzelfde doen met een reed contact, maar dan moet je al je locomotieven voorzien van magneten.
Spannings detectie is een ander optie, maar dan weer meer elektronika en dan is dit voor een heel blok terwijl je maar een puls moet hebben.
Een ander alternatief is optische reflectie, ben ik op dit moment mee bezig en heb hierin goede resultaten bereikt.
Zal ter zijner tijd een topic starten wie hier ook ervaring mee heeft.
Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 28 September 2010, 23:31:08 door fransx »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re:geisoleerd stukje spoor
« Reactie #10 Gepost op: 29 September 2010, 00:00:53 »
Oh ja, dat stukje geisoleerde rails krijgt toch zijn spanning uit of via het sein moduul, via het detectie gedeelte.
Ik zal het niet direct tegenspreken, maar hoe weet je dat zo zeker? In de handleiding wordt het niet genoemd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re:geisoleerd stukje spoor
« Reactie #11 Gepost op: 29 September 2010, 11:00:22 »
Oke Klaas

Het kan een stroom detectie zijn, dan staat er inderdaad ook de min spanning op de rails.
Kan ook een puls worden gegeven op dat stukje rails via de wielen en de min rails, daarom ook een kort stukje. Lees ook dat een wiel detectie geeft, dat is dus overgang van min rails naar geisoleerde stukje rails. Vermoed ook dat als je een isolatie lasje gebruikt dan de afstand te groot wordt tussen de beide railstaven en de wielen dan geen puls afgeven.