Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:29:27
Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Aansturing Roco dubbele engelse wissels  (gelezen 10725 keer)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #30 Gepost op: 28 September 2010, 15:48:59 »
Eerlijk toegegeven dat ik mij vergist heb.
Zie inderdaad wat het verschil is.
Weer wat bijgeleerd zeg maar.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #31 Gepost op: 28 September 2010, 16:18:50 »
Weer wat bijgeleerd zeg maar.
Dat is precies de bedoeling van een forum. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

drsdbds

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #32 Gepost op: 28 September 2010, 17:35:19 »
Geacht Forum,

Het inbrengen van mijn probleem heeft zo te lezen heel wat bewerkstelligt. Mijns inziens bestaat er geen simpele aansturing en voor mijn systeem lijkt aansturing door twee afzonderlijke wisselschakelaars het meest eenvoudig. Met gebruik van twee wisselschakelaars van het Fleischmann 'gleisbildstellwerk' die tegen elkaar aan geplaatst worden is de stand van de wisseltongen nog de meest figuratieve geheugensteun. In ieder geval hartelijk dank voor jullie inbreng!
Vriendelijke groet,
Daan

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #33 Gepost op: 28 September 2010, 17:39:00 »
Hoi Daan.

Voel je helemaal niet schuldig joh, dit gebeurd nu eenmaal in een draadje.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #34 Gepost op: 28 September 2010, 19:05:44 »
Met gebruik van twee wisselschakelaars van het Fleischmann 'gleisbildstellwerk' die tegen elkaar aan geplaatst worden is de stand van de wisseltongen nog de meest figuratieve geheugensteun.
Inderdaad, maar denk je dan wel aan de opmerking van Reinier op de eerst pagina?
Linker schakelaar bedient de rechter tongen, rechter schakelaar bedient de linker tongen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #35 Gepost op: 02 October 2010, 02:01:32 »
Ik heb zelf zo'n engelse wissel van roco in gebruik. Zelf heb ik de bediening opgelost via 2 wisselmotoren en 2 meerpolige wipschakelaars (uit de electronicawinkel) met leds.
De leds met schakelaars heb ik in mijn bedieningspaneel verwerkt in mijn railplan dat erop zichtbaar is.
Het klopt dat de linker schakelaar de rechter motor bediend en omgekeerd. Via de schakelstand gaat ook een led branden die de rijweg weergeeft. Zo zie ik meteen hoe de lok over de wissel gaat rijden zonder dat ik de lok zelf hoef te zien.
Iedere schakelaar geeft stroom door voor de wisselmotor en de led. Beide zijn appart aangesloten aan de schakelaar (meerpolig 2x om). Daar zitten 6 pennen aan. De middelste 2 komt de stroom binnen en aan iedere buitenste 2 pennen zitten de aansluiting voor motor en led.

Werkt prima en kan dus goed op plekken op de baan gebruikt worden die uit het "zicht" liggen maar wel op het bedieningspaneel bediend kunnen worden.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #36 Gepost op: 11 November 2010, 15:45:23 »
Gisteren twee engelse wissels die ik nog had liggen in mijn baan ingebouwd.
Het zijn Roco wissels met twee spoelen, zoals in dit topic uitgebreid besproken. Ik heb dit topic even opgezocht over de aansluiting. Dat is me wel helder.
Al spelende met de wissels vroeg ik me wel af wat nu het voordeel is om een wissel te construeren met twee aandrijvingen.
Vooral ook omdat je voor een rijweg altijd minimaal een wisseltong moet verplaatsen. Simpelweg één stand voor kruisen en een stand voor afbuigen zou toch voldoende moeten zijn? Scheelt een aandrijving en m.i. minder schakelbewegingen. Vroeger....... in mijn N tijd hadden engelse wissel nog simpelweg twee standen. Nu heb ik vier mogelijkheden, maar wat schiet ik daar mee op?

Heeft het iets met de polariserende hartstukken te maken?
Herintreder sinds 2010

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #37 Gepost op: 11 November 2010, 16:02:50 »
Omdat de wissels daarmee beter overeenkomen met de werkelijkheid. Zo'n Fleischmann Engels wissel is inderdaad zeer praktisch, maar Roco, Peco of Tillig willen graag wissels maken die overeenkomen met het grote voorbeeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
« Reactie #38 Gepost op: 11 November 2010, 23:38:43 »
Een andere reden komt ook uit het grootbedrijf. Bij een Engels wissel met een enkele aandrijving kun je kiezen tussen kruisen of afbuigen. De tongen aan een kant bewegen dan tegen elkaar in. De tongen in het midden hebben daardoor meer ruimte nodig, op een plek waar de ruimte al erg krap is.
Bij het systeem met twee aandrijvingen beweegt een tongenset altijd dezelfde kant op, dat kost in het midden minder ruimte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.