Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ratelende 1300 van Electrotren door prutser
Vandaag om 13:47:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:31:14
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Eric B
Vandaag om 13:24:19
Spelregels 'Raadplaatje' door Reinout van Rees
Vandaag om 13:06:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:43:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 12:31:58
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door bask185
Vandaag om 11:56:16
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen. door ruudns
Vandaag om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:15:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Ben
Vandaag om 08:56:38
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door VAM65
Vandaag om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door Edsko Hekman
09 December 2025, 23:02:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 December 2025, 22:56:26
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Frank 123
09 December 2025, 22:20:19
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200  (gelezen 11788 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #15 Gepost op: 12 June 2012, 00:11:49 »
Dit soort lubricators zie je ook wel bovenop sommige luchtpompen op stoomlocs.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #16 Gepost op: 12 June 2012, 09:15:18 »
En op cilinders. Maar dan wel bij (kleine) loc's die weinig kilometers per dag maken, Ik zou eens moeten kijken welke SHM loc's oorspronkelijk lubricateurs hebben gehad. Maar alles wat nu rijvaardig is heeft inmiddels perssmering gekregen. Domweg omdat dit voor de 21/42 kilometer die wij per keer rijden niet te doen is met lubricateurs (zo die er waren)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #17 Gepost op: 12 June 2012, 09:39:05 »
Licht aan het type lubricator. Vrijwel alle locs hier, inclusief forse 2'D'2 locs hebben een British Detroit lubricator in de cabine hangen, met 2 "feeds" per cylinder. Die hoef je ook maar 1x per dag op te vullen. Maar die zijn ook een beetje groter dan zo'n kleine bollubricateur.

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5448
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #18 Gepost op: 12 June 2012, 09:41:42 »
Voor 'stoomleken' zoals ik is dit soort info in elk geval een zeer waardevolle bijdrage (y)
Het is beslist nuttig om te weten wat 'al die dingetjes' zijn die her en der op de stoomloc's zijn aangebracht, het helpt bij het bouwen om te weten wat je aan het doen bent...
RETROBAHN A.G.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #19 Gepost op: 12 June 2012, 09:55:04 »
Paul,

Het soort smeerpot dat jij bedoeld heeft b.v. onze loc 3 Bison bij de SGB. Ik betwijfel echter of de uitstulping op de dom bij de 8200 serie wel zo een smeerpot is.
Het zit in mijn ogen te laag op de dom hiervoor, de olie moet tussen de platen van de regulateur lopen voor een goede smering, vanuit die positie lijkt me dat de olie niet heel de platen kan bereiken. Daarbij hadden dit soort potten wel een afsluiter maar vaak niet met bediening vanuit het machinistenhuis, dat heeft deze wel (via de handrail). Ook zie ik geen reservoir en die zijn bij dit soort potten juist kenmerkend.
Als laaste de leiding die naar mijn idee naar de schoorsteen loopt. Dit doet me vermoeden dat het een afsluiter van de aanjager is. Kijk bijvoorbeeld naar de Kikker bij de MBS, deze heeft bovenop de ketel, tussen dom en schoorsteen ook een afsluiter voor de aanjager, deze moet met een handwiel op de afsluiter dicht gezet worden (dit is overigens niet voor de bediening tijdens de dienst, dat zit gewoon in het machinistenhuis). Dit systeem is bij meerdere typen machines toegepast. Zo een afsluiter lijkt het mij, waarbij dan gekozen is voor plaatsing op de dom zodat je niet een aansluiting hoeft te maken direct op de ketel (verzwakking van de ketel).

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #20 Gepost op: 12 June 2012, 10:37:11 »
Dan neem ik aan dat de lubricator tijdens het einde van het dienstleven van de ns8200 al vervallen waren? Anders moet ik het kraantje er nog even op freubelen.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #21 Gepost op: 12 June 2012, 14:42:43 »
Ik WEET dat ik ergens ooit een plaatje heb gezien van een regulateurlubricateur, echter ik kan domweg niet verzinnen waar. De standaard NS/stoom boeken heb ik nagelopen en ook in Oegema/van Dordt heb ik het niet kunnen vinden.

Ik schat dat de platluizen wel een dergeljike smering hebben gehad. Verder heb je ook nog een tijd standaard een veiligheid op de stoomdom gehad, maar of dat bij de platluizen zo was weet ik niet zo 1-2-3. Dat zou dus ook nog kunnen. Bij de dom van "Bello / NS 7742" kan je dat geblindeerde opening van de veiligheid nog op de (koperen (heet wel zo, maar is natuurlijk messing)) dom zien zitten

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #22 Gepost op: 12 June 2012, 15:07:53 »
En recht van opzij, duidelijker kan ongeveer niet;
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1900-1910/808469

SORRY  :-[

Had eerst even moet kijken voordat ik m'n mond open deed. Regulateurlubricateur heeft daadwerkelijk bestaan echter bij bekijken van het plaatje kan ik niet anders dan constateren dat het bij de bedoelde leidingen/afsluiters om de blazer gaat.

De lubricateur zat BOVENOP de dom. En hier gaat het om een aansluiting voorop de onderkant van de dom

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #23 Gepost op: 12 June 2012, 15:32:58 »
Bovenop de dom is de smeerpot te zien voor de smering van de regulateur. Werking inderdaad zoals de door jou getoonde documentatie:


foto: Pieter Lengkeek

Bestaan doet het dus zeker  ;D

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5448
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #24 Gepost op: 12 June 2012, 15:34:45 »
SORRY  :-[

Had eerst even moet kijken voordat ik m'n mond open deed. Regulateurlubricateur heeft daadwerkelijk bestaan echter bij bekijken van het plaatje kan ik niet anders dan constateren dat het bij de bedoelde leidingen/afsluiters om de blazer gaat.

De lubricateur zat BOVENOP de dom. En hier gaat het om een aansluiting voorop de onderkant van de dom

Da's de leuke kant van een forum: 1 man stelt een vraag, 2 duiken er in en 3 hebben er wat bijgeleerd op het eind van de dag ;D
RETROBAHN A.G.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #25 Gepost op: 12 June 2012, 15:55:04 »
Blz 62 van het 6500/8100 boek laat een tekening van de 8100 zien met daarop de constructie van de regulateurlubricateur. Kom ik er toch nog net mee weg ........

Alleen of je dat bij 1:87 nog ziet .........



Alle afbeeldingen uit NS 6500/8100 boek!


Fabriekstekening SS 651 - 660 machinefabriek Breda


Fabrieksfoto SS 668 CWp Zwolle 1903
Hier zie dus net het hendeltje van de bovenste kraan boven de dom uitsteken. Als je goed kijkt kan je dat op veel foto's van loc's met schuifregulateurs zien. Bij "Bello" / NS 7742 is de bovenkant van de dom dus afgedicht toen dit type smering niet meer gebruikt werd. Ik weet niet 100 zeker of dit een NS of SHM wijziging is???


Hier dus de complete lubricateur in het zicht
SS 626 ("Turken")- 1919


SS 632


NS 8703 - 1932
Ook de 8700 hebben dus nog een dergelijke lubricateur gehad.

Even gauw bladeren doet het vermoeden rijzen dat de 3700 dit nooit hebben gehad, ondanks het feit dat ze wel een schuifregulateur hebben


« Laatst bewerkt op: 12 June 2012, 16:03:13 door guest7823 »