Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Tomasso
Vandaag om 13:20:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Wim1969
Vandaag om 13:09:39
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 12:58:50
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:39:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 12:02:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 11:56:44
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:52:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rudolf Stammis
Vandaag om 11:41:15
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door bask185
Vandaag om 10:25:29
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 10:12:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:12:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:43:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 08:36:16
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:48:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200  (gelezen 11658 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Gepost op: 16 September 2010, 10:49:08 »
Ik ben (voor op de achtergrond, dus het hoeft niet zo héél kritisch) een Fl* Anna en een Airfix kitje door elkaar aan het kneden om een (enigszins gelijkende) NS 8200 met zadeltank te bouwen.

(bron: Het Utrechts Archief, nr 162310)
Ik heb echter een vraag aan de Tp II kenners: Was de zadeltank over de ketel nou groen of zwart?
Dank voor uw suggesties...

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.


Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #2 Gepost op: 16 September 2010, 11:21:11 »
Dank u! Geen vragen meer ;D Nooit geweten dan MK het lokje gemaakt had, anders had ik daar wel ff gekeken....
RETROBAHN A.G.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #3 Gepost op: 16 September 2010, 12:17:53 »
Bessel,

Deze bedoel je:



Ik denk niet dat Maykel er nog een kit van heeft. Misschien via Markplaats.

Hier nog een paar plaatjes.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #4 Gepost op: 18 September 2010, 14:08:01 »
ik vind dat het lang duurt voor er hier bouwfoto's verschijnen. >:(

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #5 Gepost op: 18 September 2010, 15:59:15 »
Ik heb ergens iets gelezen over een verhuizing en van dat soort traumatische dingen....  ;)
Gerrit F

Van de draad af....

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #6 Gepost op: 18 September 2010, 22:41:09 »
Bessel ,
Hou je ons wel op de hoogte tijdens de bouw?
Ik smul van dit soort projectjes
Gr Jan

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2012, 17:35:54 »
Bessel,

Hoe is het met dit project afgelopen.... ??? Ik ben erg nieuwsgierig aangezien ik een zelfde project voor ogen heb.

Jeffrey

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #8 Gepost op: 11 June 2012, 09:34:07 »
Voor de zomerdagen even een oud projectje uit de kast gehaald, als tussendoortje.
Kwam toevallig een oud Mehano stomertje tegen voor heel weinig (jawel; met rookgenerator, die gaat in de voorraad) wat een veel geschiktere basis is dan een Anna, dus ga ik als nevenproject m'n 8200je even afbouwen.
Alvast begonnen met de tender en bufferbalken te elimineren en de cilinders onder een kleine hoek vast te zetten. Nu eerst even een passend motortje opscharrelen, de Mehano lawaaigenerator is natuurlijk niet van deze tijd.
Meer plaetjens volgen spoedig..
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #9 Gepost op: 11 June 2012, 10:29:49 »
 (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #10 Gepost op: 11 June 2012, 11:03:21 »
Beste... Ik heb een 8200 van MK. Maar ik zou nog wat extra foto's willen van het stoomdom en hoe daar de stoomleiding is aangebracht. Deze heb ik op mijn  eigen model nog niet gemonteerd.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #11 Gepost op: 11 June 2012, 11:45:12 »
Ik zou eens op de site van het Utrechts Archief kijken, daar staan tamelijk duidelijke foto;s van de loc
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162309
Of deze, in het volle licht:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162314
Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #12 Gepost op: 11 June 2012, 12:08:57 »
En recht van opzij, duidelijker kan ongeveer niet;
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1900-1910/808469

en de voorzijde van boven;
http://www.gahetna.nl/collectie/afbeeldingen/fotocollectie/zoeken/weergave/detail/q/id/sfa%3Acol1%3Adat420026

zie je tegelijk het dakluikje en die rare puist onder het ene raampje
« Laatst bewerkt op: 11 June 2012, 12:13:58 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #13 Gepost op: 11 June 2012, 16:36:08 »
Aan het stoomdom zit een soort stoomkraantje. Klopt dat? Mijn Philotrain 1700 heeft dat ook. Ik weet eigenlijk niet waar die kraan voor dient.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #14 Gepost op: 11 June 2012, 18:24:01 »
Aan het stoomdom zit een soort stoomkraantje. Klopt dat? Mijn Philotrain 1700 heeft dat ook. Ik weet eigenlijk niet waar die kraan voor dient.

Zo goed als zeker een zgn. bollubricator. Kan er zo gauw in de diverse literatuur geen plaatje van vinden, maar was bedoelt om de regulateur (die toendertijd nog uit schuifregulateuren bestonden) enigszins te smeren.

Inlooptrechter -> kraan (dicht bij normaal gebruik / open bij vullen) -> oliereservoir -> kraan (open bij normaal gebruik / dicht bij vullen) -> pijp naar te smeren oppervlak

Een lubricator, in deze vorm werkt doordat de stoom in het pijpje en dus in het oliereservoir condenseert. Het resulterende water komt onder de olie te zitten en verdrijft daarmee de olie. Door de langzame condensatie komt er steeds een klein beetje olie vrij.

Ook dit is weer een geval waarbij een plaatje meer zegt dan 1000 woorden, maar helaas kan ik zo gauw het plaatje niet vinden.

Toen laat '10 / vroeg '20 de regulateurs (bij nieuwbouw) werden vervangen door klep / ontlaste regulateurs verviel ook de noodzaak voor de bollubricateur op de stoomdom. Waarbij ik de echte effectieve werking er van betwijfel.

Als ik nog een plaatje tegen kom .......



Toch maar even door gezocht en gevonden in "Scholl - De gids voor machinisten (uit 1892)"



Zoals afb. 421, maar dan met een rechte i.pv. haakse aansluiting

Voor de werking:


Naar het mij bijstaat heeft de SHM 30 (ex gasfabriek Rtd) ooit een dergelijk lubricateur op de dom gehad, maar dat is lang geleden