Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 18:50:09
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Benelux795
Vandaag om 18:27:07
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 18:19:52
Digitaliseren Trix V 120 door Bahn-AG
Vandaag om 18:15:42
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:36:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Forever Rocofan
Vandaag om 17:24:06
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200  (gelezen 11632 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Gepost op: 16 September 2010, 10:49:08 »
Ik ben (voor op de achtergrond, dus het hoeft niet zo héél kritisch) een Fl* Anna en een Airfix kitje door elkaar aan het kneden om een (enigszins gelijkende) NS 8200 met zadeltank te bouwen.

(bron: Het Utrechts Archief, nr 162310)
Ik heb echter een vraag aan de Tp II kenners: Was de zadeltank over de ketel nou groen of zwart?
Dank voor uw suggesties...

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.


Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #2 Gepost op: 16 September 2010, 11:21:11 »
Dank u! Geen vragen meer ;D Nooit geweten dan MK het lokje gemaakt had, anders had ik daar wel ff gekeken....
RETROBAHN A.G.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #3 Gepost op: 16 September 2010, 12:17:53 »
Bessel,

Deze bedoel je:



Ik denk niet dat Maykel er nog een kit van heeft. Misschien via Markplaats.

Hier nog een paar plaatjes.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #4 Gepost op: 18 September 2010, 14:08:01 »
ik vind dat het lang duurt voor er hier bouwfoto's verschijnen. >:(

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #5 Gepost op: 18 September 2010, 15:59:15 »
Ik heb ergens iets gelezen over een verhuizing en van dat soort traumatische dingen....  ;)
Gerrit F

Van de draad af....

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #6 Gepost op: 18 September 2010, 22:41:09 »
Bessel ,
Hou je ons wel op de hoogte tijdens de bouw?
Ik smul van dit soort projectjes
Gr Jan

Jefftrack

  • Online Online
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2012, 17:35:54 »
Bessel,

Hoe is het met dit project afgelopen.... ??? Ik ben erg nieuwsgierig aangezien ik een zelfde project voor ogen heb.

Jeffrey

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #8 Gepost op: 11 June 2012, 09:34:07 »
Voor de zomerdagen even een oud projectje uit de kast gehaald, als tussendoortje.
Kwam toevallig een oud Mehano stomertje tegen voor heel weinig (jawel; met rookgenerator, die gaat in de voorraad) wat een veel geschiktere basis is dan een Anna, dus ga ik als nevenproject m'n 8200je even afbouwen.
Alvast begonnen met de tender en bufferbalken te elimineren en de cilinders onder een kleine hoek vast te zetten. Nu eerst even een passend motortje opscharrelen, de Mehano lawaaigenerator is natuurlijk niet van deze tijd.
Meer plaetjens volgen spoedig..
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #9 Gepost op: 11 June 2012, 10:29:49 »
 (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #10 Gepost op: 11 June 2012, 11:03:21 »
Beste... Ik heb een 8200 van MK. Maar ik zou nog wat extra foto's willen van het stoomdom en hoe daar de stoomleiding is aangebracht. Deze heb ik op mijn  eigen model nog niet gemonteerd.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #11 Gepost op: 11 June 2012, 11:45:12 »
Ik zou eens op de site van het Utrechts Archief kijken, daar staan tamelijk duidelijke foto;s van de loc
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162309
Of deze, in het volle licht:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162314
Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #12 Gepost op: 11 June 2012, 12:08:57 »
En recht van opzij, duidelijker kan ongeveer niet;
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1900-1910/808469

en de voorzijde van boven;
http://www.gahetna.nl/collectie/afbeeldingen/fotocollectie/zoeken/weergave/detail/q/id/sfa%3Acol1%3Adat420026

zie je tegelijk het dakluikje en die rare puist onder het ene raampje
« Laatst bewerkt op: 11 June 2012, 12:13:58 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #13 Gepost op: 11 June 2012, 16:36:08 »
Aan het stoomdom zit een soort stoomkraantje. Klopt dat? Mijn Philotrain 1700 heeft dat ook. Ik weet eigenlijk niet waar die kraan voor dient.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #14 Gepost op: 11 June 2012, 18:24:01 »
Aan het stoomdom zit een soort stoomkraantje. Klopt dat? Mijn Philotrain 1700 heeft dat ook. Ik weet eigenlijk niet waar die kraan voor dient.

Zo goed als zeker een zgn. bollubricator. Kan er zo gauw in de diverse literatuur geen plaatje van vinden, maar was bedoelt om de regulateur (die toendertijd nog uit schuifregulateuren bestonden) enigszins te smeren.

Inlooptrechter -> kraan (dicht bij normaal gebruik / open bij vullen) -> oliereservoir -> kraan (open bij normaal gebruik / dicht bij vullen) -> pijp naar te smeren oppervlak

Een lubricator, in deze vorm werkt doordat de stoom in het pijpje en dus in het oliereservoir condenseert. Het resulterende water komt onder de olie te zitten en verdrijft daarmee de olie. Door de langzame condensatie komt er steeds een klein beetje olie vrij.

Ook dit is weer een geval waarbij een plaatje meer zegt dan 1000 woorden, maar helaas kan ik zo gauw het plaatje niet vinden.

Toen laat '10 / vroeg '20 de regulateurs (bij nieuwbouw) werden vervangen door klep / ontlaste regulateurs verviel ook de noodzaak voor de bollubricateur op de stoomdom. Waarbij ik de echte effectieve werking er van betwijfel.

Als ik nog een plaatje tegen kom .......



Toch maar even door gezocht en gevonden in "Scholl - De gids voor machinisten (uit 1892)"



Zoals afb. 421, maar dan met een rechte i.pv. haakse aansluiting

Voor de werking:


Naar het mij bijstaat heeft de SHM 30 (ex gasfabriek Rtd) ooit een dergelijk lubricateur op de dom gehad, maar dat is lang geleden