Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door Forever Rocofan
Vandaag om 19:09:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:05:48
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:00:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 18:54:06
De prachtige reeksen van Bemo door IJmc
Vandaag om 18:48:22
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 18:43:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 17:34:46
Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:23
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
  

Auteur Topic: Rangeren via hoofdbaan  (gelezen 1641 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Rangeren via hoofdbaan
« Gepost op: 12 January 2007, 21:08:12 »
Hallo
Ik zit met een vraag.
Ik heb een kopstation waaruit drie sporen vertrekken/aankomen.
Bovendien heb ik iets buiten het station twee opstelsporen waar treinen komen te staan die staan te wachten totdat ze weer in de dienstregeling worden opgenomen.
De sporen zijn nu zo gelegd dat vanuit het eerste opstelspoor een trein zo het station  op spoor één in kan rijden.
Voor het andere opstelspoor geld dat die via de hoofdbaan moet worden gereden om in het station te komen en dan kan kiezen voor spoor twee of drie
Komt dit in de werkelijkheid ook voor of moet ik maar verder sparen om twee engelse wissels aan te schaffen?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: Rangeren via hoofdbaan
« Reactie #1 Gepost op: 12 January 2007, 21:35:10 »
Tot een paar jaar geleden was er zo'n situatie in Hoofddorp. Daar moesten treinen tussen het opstelterrein en het westelijke perronspoor een stukje over het oostelijke spoor rijden. Inmiddels is die kruising nu met viaducten uitgevoerd, waarschijnlijk in verband met de komst van de HSL. Zie www.sporenplan.nl
Misschien heeft Sven nog een plaatje van de oude situatie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Rangeren via hoofdbaan
« Reactie #2 Gepost op: 12 January 2007, 22:28:03 »
Nu ik er zo nog eens over nadenk, was het ook niet zo dat het bij Amsterdam (?) een 1700 (Groningen) op een dubbeldekker botste omdat de dubbeldekker op het hoofdspoor aan het rangeren was?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1982
Re: Rangeren via hoofdbaan
« Reactie #3 Gepost op: 12 January 2007, 22:54:08 »
Harm

Toen Leeuwarden nog klassiek beveiligd was en de "hoek"er was , reden de treinstellen tot buiten de wisselstraat , daar waar nu de laatste seinpalen voor de perronsporen staan , om dan van/naar de hoek /perronsporen te gaan .

Jos

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2888
Re: Rangeren via hoofdbaan
« Reactie #4 Gepost op: 12 January 2007, 23:38:20 »
Als je hoofdbaan niet al te veel trein verkeer heeft en de rangeerbewegingen het overige treinverkeer niet hinderen dan is het rangeren via de hoofdbaan geen probleem. En opzich hoeven niet alle perronsporen (direct) bereikbaar te zijn vanaf alle opstelsporen en anders om.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Rangeren via hoofdbaan
« Reactie #5 Gepost op: 12 January 2007, 23:46:43 »
Beste Harm,

Ik heb zelf twee jaar gewerkt als Treindienstleider op Post Alkmaar en daar kwam het voor dat we via de hoofdbaan moesten rangeren.
Niet alleen in Alkmaar zelf, maar ook in Enkhuizen, Hoorn, Den Helder en Haarlem kwam het voor dat er via de hoofdbaan werd en/of wordt gerangeerd.
Het is al eerder vermeld, als het de treindienst niet in de weg zit kan dit eigenlijk altijd wel.

Mvg Maikel