Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Bartje81
Vandaag om 18:21:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:11:39
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:40:31
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
  

Auteur Topic: Rangeren via hoofdbaan  (gelezen 1606 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Rangeren via hoofdbaan
« Gepost op: 12 January 2007, 21:08:12 »
Hallo
Ik zit met een vraag.
Ik heb een kopstation waaruit drie sporen vertrekken/aankomen.
Bovendien heb ik iets buiten het station twee opstelsporen waar treinen komen te staan die staan te wachten totdat ze weer in de dienstregeling worden opgenomen.
De sporen zijn nu zo gelegd dat vanuit het eerste opstelspoor een trein zo het station  op spoor één in kan rijden.
Voor het andere opstelspoor geld dat die via de hoofdbaan moet worden gereden om in het station te komen en dan kan kiezen voor spoor twee of drie
Komt dit in de werkelijkheid ook voor of moet ik maar verder sparen om twee engelse wissels aan te schaffen?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26690
    • Pagina van klaas
Re: Rangeren via hoofdbaan
« Reactie #1 Gepost op: 12 January 2007, 21:35:10 »
Tot een paar jaar geleden was er zo'n situatie in Hoofddorp. Daar moesten treinen tussen het opstelterrein en het westelijke perronspoor een stukje over het oostelijke spoor rijden. Inmiddels is die kruising nu met viaducten uitgevoerd, waarschijnlijk in verband met de komst van de HSL. Zie www.sporenplan.nl
Misschien heeft Sven nog een plaatje van de oude situatie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Rangeren via hoofdbaan
« Reactie #2 Gepost op: 12 January 2007, 22:28:03 »
Nu ik er zo nog eens over nadenk, was het ook niet zo dat het bij Amsterdam (?) een 1700 (Groningen) op een dubbeldekker botste omdat de dubbeldekker op het hoofdspoor aan het rangeren was?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
Re: Rangeren via hoofdbaan
« Reactie #3 Gepost op: 12 January 2007, 22:54:08 »
Harm

Toen Leeuwarden nog klassiek beveiligd was en de "hoek"er was , reden de treinstellen tot buiten de wisselstraat , daar waar nu de laatste seinpalen voor de perronsporen staan , om dan van/naar de hoek /perronsporen te gaan .

Jos

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Rangeren via hoofdbaan
« Reactie #4 Gepost op: 12 January 2007, 23:38:20 »
Als je hoofdbaan niet al te veel trein verkeer heeft en de rangeerbewegingen het overige treinverkeer niet hinderen dan is het rangeren via de hoofdbaan geen probleem. En opzich hoeven niet alle perronsporen (direct) bereikbaar te zijn vanaf alle opstelsporen en anders om.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Rangeren via hoofdbaan
« Reactie #5 Gepost op: 12 January 2007, 23:46:43 »
Beste Harm,

Ik heb zelf twee jaar gewerkt als Treindienstleider op Post Alkmaar en daar kwam het voor dat we via de hoofdbaan moesten rangeren.
Niet alleen in Alkmaar zelf, maar ook in Enkhuizen, Hoorn, Den Helder en Haarlem kwam het voor dat er via de hoofdbaan werd en/of wordt gerangeerd.
Het is al eerder vermeld, als het de treindienst niet in de weg zit kan dit eigenlijk altijd wel.

Mvg Maikel