Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:38:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 17:20:01
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264301 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #30 Gepost op: 10 January 2011, 13:24:38 »
Het verkoperen van een schoorsteen is heel makkelijk.
Je legt twee draadjes van een gelijkstroom trafo in een bakje kopersulfaat.
Zet de trafo in de laagste stand. Na een paar minuten vormt er een roodbruin residu op het ene draadje en is het andere draadje een beetje kleiner geworden.
Het draadje met residu verbind je met de schoon gepolijste schoorsteen. Na een tijd heb je een dun laagje koper op de schoorsteen.
Als de trafo lager staat gaat het proces langzamer, maar hecht het koper beter.
Hier zie je hoe ik het heb gedaan: http://www.marklin-users.net/forum/default.aspx?g=posts&m=235739#post235739
Rick,

Bedankt, dit ga ik zeker proberen. Ik ben al tijden op zoek naar een goede methode voor de koperen schoorsteenkroon. Verf geprobeerd, verf spuiten, bare metal foil en de beste is natuurlijk de kroon draaien uit koper staf materiaal.

Maar dit is het proberen waard. Leuk dit soort tips.

Overigens hoeft dit niet voor de 2100, want die had geen schoorsteenkroon voor zover ik weet.

mvg,
Ivo

P.S., Op de foto op het Märklin forum heb je het geloof ik gedaan met een witmetalen schoorsteen. Werkt dit met elk metaal of is er verschil?
« Laatst bewerkt op: 10 January 2011, 13:26:34 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #31 Gepost op: 10 January 2011, 13:32:56 »
P.S., Op de foto op het Märklin forum heb je het geloof ik gedaan met een witmetalen schoorsteen. Werkt dit met elk metaal of is er verschil?

Ivo,

Dit werkt met elk geleidend metaal, dus of het nou lood is of witmetaal of messing, zolang er maar een stroompje door kan lopen.

Gerard

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #32 Gepost op: 10 January 2011, 13:39:56 »
Overigens hoeft dit niet voor de 2100, want die had geen schoorsteenkroon voor zover ik weet.

Nou, de 2100'den hadden wel een schoorsteenkroon, maar deze was zwart, als de schoorsteen.

Eelco

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #33 Gepost op: 10 January 2011, 13:47:09 »
Geen losse kroon dan.  ;D Het verschil in kleur is duidelijk te zien op HSM-foto's. En dat ontbreekt inderdaad bij de 500. (NS 2100)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #34 Gepost op: 10 January 2011, 15:05:11 »
Nou, de 2100'den hadden wel een schoorsteenkroon, maar deze was zwart, als de schoorsteen.
Inderdaad, slip of the keyboard  ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #35 Gepost op: 10 January 2011, 15:58:23 »
 ;)
Krijgt deze loc de zelfde kleur als de Nestor in het NSM?

Eelco

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #36 Gepost op: 10 January 2011, 16:05:47 »
Als hij daar nog steeds in HSM livrei staat, wel ja. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #37 Gepost op: 11 January 2011, 02:35:55 »
Nou, hier een plaatje hoe het er nu bij staat.



Kortom, best geinig toch.



Rode pijlen, slechte passing en jammer van het luik. Tenzij het zo hoort hoor, hou me ten goede...

Zwarte pijl. Ik moet terug komen op het niet passen van de vuurkist voorwand. *** die ik ben, d'r moest nog een stuk mantel (ets deel) omheen... Dus die om een stokje gerold en om de wand vast gesoldeerd. Daarna een beetje naar buiten gebogen zodat je een grotere diameter krijgt, die net klemt *in* de ketel. Een mm erin laten steken en bakken maar. Toppie!



Goed, het dak ging niet zomaar passen. Het dak is in zoverre voorgebogen, er zit een enkelvoudige boog in zodat het grofweg op het mcn huisje past. Het dak is vermoed ik van een latere datum, met die inkeping achteraan. Ik zie het niet terug op HSM foto's. Maar ik heb niet het 2100 boek (helaas) en weet niet hoeveel daar nog in staat. Anyway, om het te laten passen, heb ik eerst aan de uiteinden een 2e radius aangebracht (zwarte pijl), maar dan stond het dak te hoog. Dus dan maar als alternatief een soort plat regengootje gebogen. Nu past het prima. Rode pijl.



En als laatste, ik kan geen foto, zeker niet een HSMmer, met rangeergrepen vinden. Dus ook dichtgezet. Het lijkt overigens op de foto (vooral ingezoomd, brrr, heel eng) of de ketel enorm open staat aan de onderzijde. Dit valt heel erg mee. Het had dichter gekund, maar dan nog zit de rookkastdeur te "ruim". Maar geen nood, de oplossing had ik al beschreven.

D'r zit geen beschrijving bij hoe de tenderovergangsdeuren vastgezet moeten worden. De gaten zijn erg ruim, dus ik bekeek de fabrieks, maar die heeft een scharnier aan de buitenzijde van de achterwand. Hmmm, toen maar bedacht om de lipjes door de gaten te steken en met een heel dunne pincet deze opgerold zodat ze het deurtje opsluiten, maar het nog wel kan scharnieren. Dit deed ik uiteraard voordat het dak erop ging!

Nog een minpuntje, er zijn geen vuurkist appendages bijgeleverd. Wel 4 mooie gaten in de wand, maar niks om erin te stoppen...

« Laatst bewerkt op: 11 January 2011, 02:40:14 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #38 Gepost op: 11 January 2011, 11:36:02 »
;)
Krijgt deze loc de zelfde kleur als de Nestor in het NSM?

Eelco
de nestor heeft zover ik weet een soort fantasiekleur, de hsm-kleurstelling was eigenlijk vergelijkbaar met die van de pruissische spoorwegen, dus donkergroen met zwartrode biezen en een roodbruin onderstel incl wielen. Het hsm-groen werd omschreven als zwartgroen, terwijl je op pruissische modelletjes vaak meer een soort olijf- of bronsgroen ziet, maar kom er nog maar es achter hoe dat in t echt zat...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #39 Gepost op: 11 January 2011, 11:47:48 »
maar kom er nog maar es achter hoe dat in t echt zat...

Inderdaad, ooggetuigen leven niet meer. Jammer dat de gebroeders Lumière geen bezoekje hebben gebracht aan de diverse Nederlandse spoorwegmaatschappijen met hun autochrome lumière... Dan hadden we iets meer zekerheid gehad.

http://en.wikipedia.org/wiki/Autochrome_Lumi%C3%A8re

Eelco

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #40 Gepost op: 11 January 2011, 22:56:11 »
Deze kleur soms?

Het is een model in het spoorwegmuseum, in de goederenloods boven het model van de 3900. Het is een foto met flits, dus niet 100% betrouwbaar, maar het komt denk ik aardig in de buurt, als de kleur van de verf al betrouwbaar is.
Wie meer van dit model weet mag het zeggen.
mvg,
Rick

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #41 Gepost op: 12 January 2011, 08:21:59 »
Da's HIJSM-loc Boerhaave. Bedoeld voor het trekken van de koninklijke trein. Was ook de enige HIJSM-loc met een dergelijke HIJSM-plaat op het machinstenhuis. Deze loc zou oorspronkelijk in het spoorwegmuseum komen, maar werd door een administratief foutje toch nog gesloopt. Toen is de Nestor aangewezen voor het spoorwegmuseum.

Eelco

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #42 Gepost op: 12 January 2011, 08:54:18 »
Is er nooit een oud-HSM kleur geweest?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #43 Gepost op: 12 January 2011, 12:21:43 »
Niet dat dat nu meteen het antwoord is, maar Philotrain heeft de 2100 ook in HSM kleuren geleverd. Ook de 7700 is in HSM kleuren gemaakt. Misschien geeft dat een beetje houvast.

In mijn geheugen is het ook donkergroen met rode biezen en een bruin onderstel.

Phildie biedt in elk geval het HSM stoomlokgroen nr. 103 en het HSM stoomlokframe bruin nr. 442 aan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #44 Gepost op: 12 January 2011, 12:37:22 »
klopt, bruin frame en groene wielen, terwijl in het bestek in het 2100-boek duidelijk staat dat de wielen ook bruin zijn. Verder hoorde ik van Maykel van MK toen ik eens met m over zijn 1000-kit stond te zwammen in houten dat hij aanwijzingen had dat dat bij die oude borsig-locs ook zo was.