Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 13:35:39
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 13:32:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 12:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264236 keer)

Beached

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #15 Gepost op: 04 January 2011, 09:24:23 »
Het ziet er weer leuk uit Stig. Jammer van die Fl aandrijving. Zo kun je wel meteen zien of het een Philo kit is ;D

stig

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 04 January 2011, 10:51:17 »
Tsja, dat zal me dan jeuken, het gaat erom dat er een leuke 2100 op de baan komt. Kwa trekkracht zal die in ieder geval geen modderfiguur slaan tov. een "echte" philo.

Jammer dat er geen remwerk is voor de tender.

Gisteravond heb ik de spatborden van de drijfwielen gesoldeerd. Het vereist wat stuurmanskunst om de bogen mooi gelijkmatig te krijgen. Even buigen over diverse potjes en dan de uiteinden met een platte tang over een iets kleinere radius klemmen en het zit best goed. Waar je met deze kit op moet letten is dat je normaal gesproken altijd de etslijnen aan de binnenkant houd. Dat is met de voetplaat dus niet zo... Ok, ik had het kunnen zien aan de etsing van het spatbord, maar ik was sjachie gister, dus dan let je niet zo op. Toen ik thuis was heb ik de radius in het voorstuk van de voetplaat gebogen met de zijstrip als maatgever. Zo, dat viel een beetje tegen. Hoe wel ik het maar 1x in de bankschroef weer helemaal glad heb hoeven maken, kostte het veel moeite om het over een boortje in de bankschroef op de juiste maat te krijgen. Waarom dit moeilijke onderdeel (het is een klein plaatje en je hebt weinig houvast) dan niet ook als voorgebogen onderdeel meegeleverd. Het dak is dat wel en dat lijkt me een stuk gemakkelijker zelf te doen. De ketel is ook dicht gesoldeerd. ik heb om de ketel van die slang klemmen aangedraaid en met een verstevigingsdwarsstripje aan de binnenkant gefixeerd. Daarna de rookkast overdreven opgerold zodat deze uit zichzelf om de ketel blijft zitten en vast gesoldeerd met soldeerverf. De ketel overdreven oprollen gaat niet, deze is erg stug.

Nu wilde ik eigenlijk een HSM machine maken, maar de etskit is al helemaal voorbereid om er een NS machine van te maken met dubbele dommen, ik moet wel erg veel er af vijlen en dichtsolderen dat ik twijfel er niet toch een vroege NSser van te maken.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2011, 12:30:59 »
Tsja, dat zal me dan jeuken, het gaat erom dat er een leuke 2100 op de baan komt. Kwa trekkracht zal die in ieder geval geen modderfiguur slaan tov. een "echte" philo.
........
Nu wilde ik eigenlijk een HSM machine maken, maar de etskit is al helemaal voorbereid om er een NS machine van te maken met dubbele dommen, ik moet wel erg veel er af vijlen en dichtsolderen dat ik twijfel er niet toch een vroege NSser van te maken.

Kom op zeg Stiggie, waar en wil is enzo. Bovendien zijn er 'dus' maar weinigen die deze stap durven zetten, dus zul jij één van de weinige zijn die er uiteindelijk een HSM-er van hebben gemaakt. Alleen daarom al. Is het dichtsolderen van één gaatje bovenop de ketel veel werk? Tssssssssss ............  ;)
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #18 Gepost op: 05 January 2011, 12:48:03 »

Ik sluit me aan bij Gert ;D
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

stig

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 05 January 2011, 13:04:55 »
Haha, was jullie voor! Ik heb het gisteravond al dichtgesoldeerd...  ;D  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #20 Gepost op: 05 January 2011, 13:25:20 »
 >:( * zoekt paardekop *  :P
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 05 January 2011, 22:29:58 »
Haha, was jullie voor! Ik heb het gisteravond al dichtgesoldeerd...  ;D  ;)
Wij willen foto's!! Ik ben best benieuwd waar ik nog aan moet beginnen. Die van mij wordt overigens wel een NS versie.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 05 January 2011, 23:50:23 »
Misschien dat ik ze morgen maak. Ik heb net de sluitseinhoudergaten op de rookkast dicht gezet. en de gaten voor de zandleidingen door de voetplaat. Verder nog wat handrailhouders op de ketel gezet. Het is niet veel, ik had maar een uurtje net. Morgen vroege dienst...  :(

De schoorsteen gister op het werk gedaan. Man, wat een crime was dat. 'T kreng stond hartstikke scheef. De voet is niet echt goed. Heb er een draadje onder gesoldeerd en helemaal vol geblaft met soldeer. Straks een berg zwarte verf erover en knappe jongen die er nog wat van ziet... (hoop ik...)  ;D

De handrailhouder, de lange in het midden van de ketel, moet ook een gat hebben voor de lage handgreep. Dat heeft ie dus niet. De "fabrieks" 2100 wel. Jammer, weer een concessie. In de handleiding staat, lijm tegen handgreep aan. Tsja. Een aantal dingen begin ik nu wel erg jammer en on-philotrain te vinden. Temeer daar de kit niet goedkoop was in vergelijking tot Mk, Werps en Dido. Waarbij Werps de kroon spant, maar daar krijg je ook wat voor! (Ivo weet dat wel) Anyway, moest ik even kwijt... :)

stig

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 09 January 2011, 03:18:42 »
Nou hier dan de foto. Had er eindelijk even tijd voor. En om een stukje verder te bouwen. Staat niet op de foto, maar ketel zit nu ook vast.

Even een beschrijving bij de foto. Zwarte pijlen, wat ik dus dicht gezet heb. Gat voor zanddom, eerst een plaatje eronder gesoldeerd en dan de krater met messing troep opvullen en dichtblubberen. Alle andere gaten, opgeboord en rond staf in gestoken en afgevijld. De gaten voor de zandleidingen kun je beter vooraf dicht zetten, of je stukje staf alvast glad vijlen. Dat scheelt een boel vijlen op de voetplaat.

De rode pijl bij de schoorsteen. Omdat daar een draadje rondgevouwen onder moest om de schoorsteen niet schuin naar achter te laten hellen...

Rode pijl bij het mcn huis, het spatbord zat in de weg toen ik het machinistenhuis wilde solderen. Achteraf het spatbord erin zetten is handiger en kon nog makkelijk. Dan weet je ook zeker dat je het huisje spanningsvrij vast soldeert.

Foto is alleen bijgesneden, niet verkleind, dus je kunt weer genieten van m'n rotzooitje... gewoon even aanklikken.  :P

Ohja, ketel monteren. Je moet een moertje in de rookkast solderen om straks het frame ergens aan te kunnen schroeven. Da's handig ook om de ketel op z'n plek te houden tijdens het solderen. Klem de vuur zijde in zoals op de foto, evt buig de ketel nog wat zodat het mooi aansluit op de voorwand. Dan check je of je schoorsteen recht staat en het cilinderblok in het midden van het frame zit en schroef de bout vast. Soldeer eerst de zijde aan de voorwand, deze is een vaste maat. Daarna de rookkast zijde. Leg het frame op een vlak plankje oid. en schroef opnieuw de bout vast Met het frame plat liggend. Met een brander kun je lekker het blok heet stoken en de tin zuigt mooi tussen ketel en voetplaat.

Als je iets raars ziet, of ik iets doms doe, mag je me daar best op attent maken. (alleen over dit onderwerp natuurlijk he...) (y)

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #24 Gepost op: 09 January 2011, 11:54:59 »
Heel mooi Stig. Lijkt wel een 2100. Eh oeps 500. Ga ik me weer meer schuldig voelen over mijn niet afgebouwde exemplaar (eigenbouw). Maar ik heb nu een betere aandrijving, er komt weer schot in.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 09 January 2011, 12:48:18 »
Ewout,

Ziet er prima uit. Ik heb maar een suggestie: soldeer de veiligheid er weer uit. In de HSM versie zeker glommen de veiligheden in mooi messing. Een avondje poetsen met polijstmiddel en een borsteltje op je miniboor en je weet niet wat je ziet. Vervolgens in de blanke hoogglans lak zetten, anders wordt het na verloop van tijd weer dof. De voet spuit je dan later zwart en het geheel lijm je op de ketel als alles klaar is. Voor de dom geldt hetzelfde.
Het zijn de kleine dingen die het doen, maar het maakt een wereld van verschil.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 10 January 2011, 02:16:50 »
Ik neem je tip graag aan Ivo, en je zei al eerder, veel plezier met pimpen, oa. de appendages polijsten. Welnu, ik zal het eens proberen, maar ik vind gek genoeg die geschilderde onderdelen helemaal niet storend. Maar goed, ik zal het eens proberen en dan een oordeel vellen. Ik zag eens in de RM ofzo het verhaal van een schoorsteen rand verkoperen. Ik dacht, leuk maar net niet. Dan maar een likkie verf erlangs.

Anyway, zojuist de vuurkistzijwanden erin gesoldeerd. Helaas past dat voor geen meter en moet er flink gedremeld worden om het tussen de wielbanden te krijgen. Helaas ga je dan door de etsing van een luik heen, maar, guess what, dat heeft een fabrieks ook... Stom. De vuurkistwand in het mcn huisje past helaas niet. Is te klein, of de ketel is te groot... Ik denk dat ik het maar op een plaatje soldeer en deze tegen het mcnhuisjevoorwand soldeer.

De side sill (geen idee hoe je dat in het nederlands zegt) onder tegen de voetplaat gesoldeerd en ook het deel met de krul erin. Pfff, dat kost ff wat moeite, maar het zit er op.

De rookkastdeur heb ik het gat gevuld waar men de toplantaarn wil, want deze moet boven het scharnier. Ik denk dat ik de deur maar later in de ketel lijm, want dit gaat niet naadloos gesoldeerd worden...

Jammer dat er niet genoeg korte handgreephouders in het pakket zijn. Ik zal philo er over aanschrijven. Ik ben er geen kwijt geraakt, maar kan niet eens het normale aantal plaatsen. En dan is er niet eens reserve voor als er een wegspringt. Van de lange overigens wel.

Het klinkt nou net of ik alleen maar kan zeuren, maar zo is het niet helemaal bedoeld hoor. Ik vind het een leuk kitje tot nog toe, het bouwt lekker weg. De manco's vormen hooguit een kleine uitdaging.  :)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 10 January 2011, 08:58:48 »
Ewout,

Het is helaas wel vaker zo dat in deze kits dingen niet helemaal passen. Ik kan je voor wat betreft de vuurkist zijwanden niet helemaal volgen, maar dat komt omdat je er geen foto bij doet. Het feit dat de diameter van zowel de rookkastdeur en de ketelvoorwand allebei te klein zijn is raar. Ik ben geneigd om te zeggen dat je de keteldiameter moet aanpassen, maar die past nu natuurlijk wel goed in de geëtste voorwand van het machinistenhuis, dus die zal toch wel goed zijn.

Passen en meten is soms vervelend, maar anderzijds vind ik de 2100 op de foto er overtuigend als 2100 uit zien. Wel belangrijk is de rookkast deur, omdat deze samen met die van de 3400 en de 7400 markant zijn voor de laatste HSM stoomloks.

Succes,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 10 January 2011, 09:17:35 »
Het begint er al aardig op te lijken Stig.

Ik zou alleen de voet van de veiligheid polijsten. Ik heb een paar weken terug een echte veiligheid schoongemaakt(ketelkeuring), en die wou alleen met zwaar geweld(gemotoriseerde wire brush) van zijn oxidelaag parten. het ding is ook uit brons gegoten, niet messing. Ook is het in direct contact met het stoom in de ketel, dus lang blijft een gepoetste veilighed ook niet glimmen.

Het verkoperen van een schoorsteen is heel makkelijk.
Je legt twee draadjes van een gelijkstroom trafo in een bakje kopersulfaat.
Zet de trafo in de laagste stand. Na een paar minuten vormt er een roodbruin residu op het ene draadje en is het andere draadje een beetje kleiner geworden.
Het draadje met residu verbind je met de schoon gepolijste schoorsteen. Na een tijd heb je een dun laagje koper op de schoorsteen.
Als de trafo lager staat gaat het proces langzamer, maar hecht het koper beter.
Hier zie je hoe ik het heb gedaan: http://www.marklin-users.net/forum/default.aspx?g=posts&m=235739#post235739
Hier het artikel waar je het over had http://www.modelrailroading.nl/Project7005/7005Pages/Verkoperen.pdf
mvg
Rick
« Laatst bewerkt op: 10 January 2011, 09:23:08 door Beached »

stig

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 10 January 2011, 13:14:06 »
Ik denk dat ik de voorzijde van de ketel dicht maak en de pasrand van de keteldeur wegschuur en deze dan vlak erop lijm. Ik denk dat je dan uiteindelijk het minste ervan ziet.

Ja, de ketel past perfect in de opening in het mcn huisje. Anders had die weer aangepast moeten worden.

Ik zal er vanavond weer een fotootje bij doen. :)

Dank je voor de links Rick, dat was het artikel. Belangrijk was dus een oppervlaktechnisch perfect glad exemplaar te gebruiken. Al die putten, dat vond ik niks. ;)