Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
Mijn geweatherde modellen door Tedo
23 July 2025, 23:28:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264853 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #825 Gepost op: 17 January 2016, 01:15:11 »
Indrukwekkend, Ivo! Je legt ons hoge normen op ter navolging...

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #826 Gepost op: 17 January 2016, 09:26:51 »
Mooie stoomerd geworden. ;)
Ziet er prachtig uit.
Leuk je even in Rijswijk te hebben gesproken.
Groet Ed

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #827 Gepost op: 17 January 2016, 14:22:41 »
Hallo Ivo,  zie dat je goed bezig bent had zelf ook al gemerkt dat er geen 6 draadjes in het pijpje gaan en een slag dikker word te lomp maar de oplossing van jou is een goede twee draadjes er in en de rest alsof, de moeren van de koppeling vind ik erg mooi ziet er geweldig uit en zeker met de vergelijkende foto het is als het ware kunst.
Ben nu ook bezig met de smeerpompjes en dat gaat aardig alleen doe ik ze er op lijmen na het spuiten.
Ben ook nog bezig met de schuifbeweging want dat is toch wel een knap stukje werk van jou, en ik maar na apen .
Als alles goed gaat dan zal ik in de loop van de week wel gaan schoonmaken en stralen en spuiten tenminste als het niet te   koud is want ik heb geen verwarming in de schuur.

Mvg.Ko

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #828 Gepost op: 18 January 2016, 00:19:21 »
Tsja, spuiten zou ik beneden de 10 graden niet doen. Ik gebruik mijn airbrush meestal binnen, maar ik moet nog eens een goede afzuiging maken. Ik heb wel een goed spuitmasker.

Paar leidingen gelegd aan de linkerkant:



De leiding van de onderste stoomkraan naar de rookkast voor de blazer, de leiding van de bovenste stoomkraan naar de waterpomp, 2 smeerleidingen vanuit de buis naar beide delen van de waterpomp en de handrail voor en boven de onderste stoomkraan gemaakt. De smeerleidingen vind ik eigenlijk te dik en nog te glanzend. Is een kwestie van onbehandeld laten dan wordt het koper vanzelf bruin.



Ik vind het jammer dat Philotrain zoveel gaatjes in de ketel heeft gemaakt en die bovendien veel te groot zijn. Daarom heb ik nu de blazerleiding en de waterpompleiding met de Philo splitpennen vastgemaakt, maar dat vind ik een beetje te grof.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #829 Gepost op: 18 January 2016, 00:23:44 »
'T begint lekker te smoelen  (y)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #830 Gepost op: 18 January 2016, 00:58:58 »
vind je? , ik vind het ziek  (y)

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #831 Gepost op: 18 January 2016, 16:43:48 »
Hallo Raodster, hoe gaat het eigenlijk met jou 523 , je kan  niet achterblijven nu Ivo al bijna zijn 2100 af heeft.
Was zomaar een kleeine hint.http://forum.beneluxspoor.net/Smileys/classic/grin.gif

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #832 Gepost op: 19 January 2016, 00:46:07 »
Paar zieke leidingen gelegd aan de rechterkant:



Leiding van stoomkraan naar de luchtpomp inclusief een appendage voor de pomp met moer, leiding van de pomp naar de rookkast en een smeerleiding vanuit het machinistenhuis naar de waterpomp. Alle overbodige gaatjes in de ketel zitten nu gevuld met splitpennen met leidingen. Het wordt wel een erg kwetsbaar geheel op deze manier. Het gietdeel met de drukleidingen bij de zanddom is nu al een paar keer gebroken en eigenlijk kan ik dat ding beter zelf namaken, maar zo blijven we bezig.



Beetje van boven:



En het rommeltje rechts en links van boven:





Nu ga ik verder met het chassis. De laatste leidingen kunnen pas worden gelegd als de bovenbouw vast op het chassis staat. Het gaat dan om de waterleidingen naar de waterpomp, de voedingsleidingen van de voorwarmer en de luchtleiding naar de luchtketel. Eens kijken of ik dat nog demontabel kan houden. Eerst moet de binnenliggende schuifbeweging nog voor de laatste keer uit elkaar, meer gewicht tussen de chassisbalken bij de drijfwielen, stroomafname ed en LED's inbouwen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #833 Gepost op: 19 January 2016, 08:17:19 »
Grappig dat nou de echte een "gietnaad" boven op de ketel heeft en jouw model niet... ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #834 Gepost op: 19 January 2016, 09:28:02 »
Die naad zit meestal niet op messing ketels. Wel op DJH kits, maar daar is het een naad van de mal, die ik voordat ik dit wist altijd zorgvuldig wegvijlde.  :(  Is overigens geen gietnaad, maar gewoon een naad tussen de platen van de ketelbekleding.

mvg,
Ivo

P.S., vwb kleuren van onderdelen ben ik nog aan het nadenken. Bijvoorbeeld de bedieningsstang van het ganghendel is van messing, maar in het echt vast van staal. Dus die moet nog staalkleurig worden net als de armen van deze stang naar de schuifbeweging. Zo vind ik ook de koppelstangen erg zilverachtig eruit zien. Misschien dat ik daar ook staal kleur van ga proberen te maken.
« Laatst bewerkt op: 19 January 2016, 09:31:39 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #835 Gepost op: 20 January 2016, 19:27:09 »
Je 2100 ziet er al gaaf uit en bet gepriegel he al die leidingen om dat en beetje knap te doen.
Als je een HSM loc maakt hoef je niet zo veel leidingen te doen want die zitten er niet op.
Zal nu een paar plaatjes laten zien van de vorderingen.
[/url 

Hier komen de spatborden mooi uit en de smeerpomp.
[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20160120_15_31_32_Rich.jpg]




De2106 van ongeveer 20 jaar geleden.



Vol op de snoet zou Karst zeggen.



Zo voorlopig deze plaatjes , moet nog wat kleinigheidjes toevoegen en nog een paar kastjes in de tender maken .

 Mvg.Ko





Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #836 Gepost op: 20 January 2016, 23:40:15 »
Ziet er heel goed uit. Qua leidingen mis je in de HSM versie alleen de voorwarmer en waterpomp. De rest zit er denk ik wel op. Zie ik het goed dat je wielen van Philo gebruikt? Dat zijn in elk geval niet de wielen die Piet erbij levert.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #837 Gepost op: 21 January 2016, 08:12:42 »
Hallo Ivo, ja dat zijn wielen van philotrain van de Belgische stroomlijnloc die zijn gelijk aan die van de 2100 (bijna) een spaak teveel , maar dat valt niet op. Wat de leidingen betreft zit er toch wel veel minder op als op de 2100. Ik moet nog wat kleinig heidjes doen zoals de leiding met de 6 leidingen voor de smeerpomp en de knietjes voor de leidingen ,dan even in de ultrasoon en daarna even stralen dan alles even nakijken of alles er nog opzit , dan kan de bronsgroene kleur erop , ben zelf wel beniewd hoe dat word , want dit is voor mij de eerste HSM loc die ik maak.


Mvg.Ko

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #838 Gepost op: 21 January 2016, 09:15:29 »
En niet te vergeten de rode biezen. Volgens mij zwarte ketelbanden met rode biezen aan weerszijden en rode biezen op machinistenhuis en tender. Ook de wielen in bronsgroen en het chassis in een donker bruin. Ik vond dat in de kleurenschema's van Phildie.

Mijn enige lok in bronsgroen tot nu toe:



Moet ik ook nog eens afmaken. Misschien had deze ook wel rode biezen nu ik er over nadenk. Dat is het nadeel van de foto's. Rode biezen op groene loks zie je over het algemeen niet op zwart-wit foto's

Ik heb ook nog plannen voor een 2100 in de jaren '20. Weliswaar met NS nummer, maar nog steeds in bronsgroen. Ook staat er nog een 5500 in bronsgroen met rode biezen én NS nummer op stapel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #839 Gepost op: 21 January 2016, 11:12:02 »
Hallo Ivo, je hebt het ober een 5500 , dat is waarschijnlijk mijn volgende klusje , maar dan word het wel een 700 van de HSM .
Wat een leuk lokje heb je daar, als je dat moet biezen ben je wel even bezig want het is best klein, dan is het ook vaak moeilijker om dat te biezen , maar gezien jou kunnen lukt het je wel.
Als je nog een 2100 gaat maken van de jaren 20 is het ook leuk dat je waarschijnlijk ook een maakt met een dom.
Ik zal opletten wanneer jij je draadje start van de 2100 , dan zal ik kijken of ik gelijke tred kan houden met jou.


Mvg.Ko