Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

WSUM Waalwijk door Maarten43
Vandaag om 14:59:57
Vlieghorst WWII - H0e (even iets voor er tussendoor) door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:36
Wie gaat NL-rijtuigen uitbrengen in schaal n? door Nullus
Vandaag om 14:58:03
Test: rails reinigen met RVS-reiniger. door PeterNS
Vandaag om 14:55:20
Rheinburgh, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 14:51:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door dh3201
Vandaag om 14:48:56
Welk symbool op ketelwagen Esso door Pauldg
Vandaag om 14:39:36
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Huup
Vandaag om 14:37:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:25:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:24:13
Waar is kurkplaat te koop ? door Peter Kleton
Vandaag om 14:18:26
DR5000 en Lenz decoders werken niet door Tobbert
Vandaag om 14:15:54
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 14:07:36
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:03:26
MB-module: "Nostalgie" door nighttrain1
Vandaag om 13:53:40
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door nkob
Vandaag om 13:52:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:57
Restauratie TEE treinstel door Edwin2121992
Vandaag om 13:43:10
Lemiso Nm 2021 door nkob
Vandaag om 13:42:41
Van Biervliet 2.0 door ceuleer
Vandaag om 13:34:11
Nieuwe busmodellen van Holland Oto in schaal 1:87 waaronder de Ambassador! door Bob R.
Vandaag om 13:32:30
Ervaring met zimo supercap 68 door henk
Vandaag om 13:13:03
Richtingsafhankelijke detectie / melding door RBlok
Vandaag om 13:07:18
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door wob
Vandaag om 13:05:40
Roco TEE Blauer Enzian van AC naar DC door willyTEE
Vandaag om 12:58:49
Treinen laten stoppen en weer verdergaan met volgende rondje door bask185
Vandaag om 12:51:49
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door nkob
Vandaag om 12:43:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:43:11
Zelfbouw bovenleidingsdraden, ervaringen gevraagd. door VvKan
Vandaag om 12:36:24
  

Auteur Topic: Ty2 en Ok1, poolse hokken vertimmeren  (gelezen 17344 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9759
    • belse roestkraam
Ty2 en Ok1, poolse hokken vertimmeren
« Gepost op: 08 september 2010, 15:17:13 »
ik vond laatst spontaan dat ik es wat pools moest maken. Aangezien ik in Houten voor weinig een liliput br 52 met wat kluifschade vond (wat trappetjes weg en klein grut afgebroken) werd meteen het internet afgeplunderd naar foto's van Ty2'en (poolse benaming van de br 52), wat redelijk succesvol verliep. Flickr is een prachtig medium. De br 52/Ty2 is naar mijn mening bijna meer een poolse dan een duitse loc, ze hebben in polen in enorme aantallen voor bijna 50 jaar in nagenoeg originele staat dienstgedaan en pasten erg goed in het poolse spoorgebeuren, simpele degelijke locs die gewoon doen wat ze moeten doen.
Nu was het een kwestie van een loc uit de serie uitzoeken die mij beviel qua beschildering (in polen reed er van alles door elkaar, van complete kerstbomen, vol roodwitte versiering en een groen machinistenhuis zoals deze deze tot compleet zwarte gore bakken zoals dit hok dat dan wel weer is opgetuigd met een extra lamp.) en waarvan er zoveel mogelijk details overeen komen met de liliputloc. Hoewel er in polen niet veel aan verbouwd is zijn er ten opzichte van de originele versie die liliput gemaakt heft nog best wat dingen veranderd, zo is bij veel locs een platte rookkastdeur geplaatst en is de frostschutz-beplating over kranen en leidingen bij de meeste locs (grotendeels) verdwenen, dat betekent dus vijlwerk aan de liliput want al die zooi zit er braaf op meegegoten. Verder zou het leuk zijn als de loc  in de buurt van wolsztyn in depot zou zijn, dan is ie in te zetten op de baan van ernstgoed.
Een flinke lijst eisen, en zowaar, er is er een, de Ty2 391, die er aardig aan blijkt te voldoen.
bolle rookkastdeur: http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/4653025104/in/photostream/
en nog aardig wat frostschutz: http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/4021169597/sizes/l/in/photostream/ al oogt die dan nogal anders dan het strakke spul op de liliput... wat een frommelzooi.
foto's gemaakt in poznan, ik neem dus maar ff aan dat het ding daar in depot is, dus een ritje naar wolsztyn is niet uit te sluiten.

Goed, vertimmeren dus...
eerst loc uit elkaar, ketel kaalraggen want de meegegoten leidingen ogen te strak of lopen gewoon heel anders bij dat poolse ding, lampen maken met een dikke witte led en een klein rood smd-ledje etc...



dan dus die frostschutz... ik heb de originele meegegoten liliput-zooi gewoon wat afgevijld en er alufolie op gelijmd, opzettelijk slordig zodat het er hopelijk goed als frommelig plaatwerk gaat ogen. Ik denk dat t wel gaat werken.


Nu alle leidingentroep enzo nog...


En omdat een poolse loc nog geen herfst maakt moest er ook nog een Ok1 komen ofwel een P8. Fleischmanns waren wat duur dus prima, thuis maar es de la opengetrokken en daar kwam in de vorm van een hele zooi onduidelijke onderdelen zowaar nog ruim anderhalve liliput-P8 tevoorschijn. Ik heb het ding maar zo goed als het ging min of meer compleet gemaakt, goed afgesteld (scheelt nogal wat qua rijeigenschappen bij dat ding, de kwartering is niet altijd briljant en de wormoverbrenging staat vaak te strak aangedraaid), loopwielen vervangen door Rp25-dingen van de juiste maat (originele spul was anderhalf keer te klein, maar dr paste dr wel weer 1 op de Ty2 die schijfwielen had, terwijl ik voor de 391 spaakwielen nodig heb, PROFIT!!1), waarbij ook meteen maar een stuk van t frame af gezaagd werd want het was lelijk en liep aan tegen de nieuwe loopwielen. Toen nog even een slijpschijf tegen de flenzen van de drijfwielen gezet, echt klein zijn ze nog niet maar t kan er nu wel beter mee door en het rijdt bovendien ook nog steeds.



dr mag dus nog steeds wel t een en ander aan gebeuren, andere schuifbeweging bijvoorbeeld, eens kijken wat ik nog heb liggen...

uiteindelijk wordt het de Ok1 288 omdat die al helemaal de goede uitvoering is qua aantal dommen enzo (de ketel van dat ding mag dan ook helemaal bekleed worden met alufolie trouwens, wat een hokkerig ding) of anders de bekende museumloc Ok1 359 die met zn 3 dommen en moderne gegoten tenderdraaistellen (heb die toch nog liggen van een lima-141R) wat meer werk wordt maar wel weer meer wolsztyn-sfeer geeft... moet ik nog es over prakkezeren. Moet sowieso es proberen wat zo'n ouwe liliputmotor doet op een decoder, ben ik wel benieuwd naar.

goed, hoop gelul, nu ga ik maar weer es aan de gang, t schiet niet echt op zo...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9759
    • belse roestkraam
Re:Ty2 en Ok1, poolse hokken vertimmeren
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2010, 14:15:34 »
niet dat t iemand ook maar ene barst interesseert hier want het is niet modern, geel en saai, maar toch.
goed, meeste snokwerk is wel over en t ding hebt al wat digitaal heen en weer gekeuteld nadat ik de stroomafnemertjes even bestraffend had toegesproken. Digitaal is heel grappig alleen je heb altijd zo'n ellendige berg draden die je nog ergens kwijt moet.
paar ploatjens...








moraal van t verhaal: hoop werk.

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3174
  • Team Mitropa
Re:Ty2 en Ok1, poolse hokken vertimmeren
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2010, 14:26:50 »
niet dat t iemand ook maar ene barst interesseert hier want het is niet modern, geel en saai,

wat??... zit me eigen de pest te genieten van het werk van onze poolse bouwvakkert  (y)


eric

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5963
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ty2 en Ok1, poolse hokken vertimmeren
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2010, 14:34:28 »
Zie dit nu pas!, draadje was bij mij zeker digitaal weggeneveld ofzo.

Eh, en ja geweldig natuurlijk  (y)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3174
  • Team Mitropa
Re:Ty2 en Ok1, poolse hokken vertimmeren
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2010, 14:53:09 »
een stevige slok vodka en gaan dilzzz  ;)  (y)


eric

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:Ty2 en Ok1, poolse hokken vertimmeren
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2010, 14:55:35 »
MEER, MEER !!! (y)

Gerrit

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Ty2 en Ok1, poolse hokken vertimmeren
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2010, 14:57:35 »
Moooooi ;D Waar heb je die lampen vandaan?

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9759
    • belse roestkraam
Re:Ty2 en Ok1, poolse hokken vertimmeren
« Reactie #7 Gepost op: 18 september 2010, 16:10:40 »
zelf geprut... zde doen t nog ook.

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10303
    • Mijn fotoarchief
Re:Ty2 en Ok1, poolse hokken vertimmeren
« Reactie #8 Gepost op: 18 september 2010, 19:50:07 »
Ik kan me een oud Railhobby-artikel herinneren over een fotograaf die op jacht ging naar de Poolse versie van de Br 01. Die was ook heel bont gekleurd, groen machinistenhuis, wit dak, dat soort dingen. Alleen jammer dat de afgedrukte foto's zwart-wit waren. Deed wat af aan het effect...  ;D

Mooi projectje weer, Dilz!
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Christoph

  • Online Online
  • Berichten: 2915
    • Zwetdorf in model
Re:Ty2 en Ok1, poolse hokken vertimmeren
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2010, 20:07:51 »
Leuk, ik had dit draadje ook nog niet eerder gezien.
Leuk met die grootte lampen.

Hierna nog een aantal PKP rijtuigen en je kunt zo gaan rijden.

Groeten,

Christoph

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • PTR
    • Draaistel
Re:Ty2 en Ok1, poolse hokken vertimmeren
« Reactie #10 Gepost op: 18 september 2010, 20:47:53 »
Mja, voor een Ty2 is één donderbus voldoende. Voor een Ok1 moet er juist een lekker bont treintje achter, Bi29, donderbus met open balkons, pruisische coupébak, einheits coupébak, dat soort dingen. Bagagebak, een leuke postbak (van Electrotren bijvoorbeeld). Wordt wel leuk dan.

dgfly

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re:Ty2 en Ok1, poolse hokken vertimmeren
« Reactie #11 Gepost op: 18 september 2010, 20:58:55 »
Hmmmmm, smullen....meer foto's!!

Groet David

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re:Ty2 en Ok1, poolse hokken vertimmeren
« Reactie #12 Gepost op: 20 september 2010, 16:58:29 »

Moet dat deze worden??



Gisteren bij de STAR gezien, helaas staat ie d'r maar een beetje op.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • PTR
    • Draaistel
Re:Ty2 en Ok1, poolse hokken vertimmeren
« Reactie #13 Gepost op: 20 september 2010, 17:27:51 »
Nee, dat is een TE. Heel wat anders dan een Ty2. Overigens zijn er door de SZD/CCCP wel een aantal TE's aan de PKP/Polen verkocht in de jaren '60. Beide zijn overigens wel als 52'ers hun leven begonnen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9759
    • belse roestkraam
Re:Ty2 en Ok1, poolse hokken vertimmeren
« Reactie #14 Gepost op: 20 september 2010, 19:18:31 »
als t die moest worden leek ie wel n beetje slecht, nietwaar?  ;)

maarre ik wil eigenlijk nog een origineel setje ouwe Schicht-dubbeldekkers met PKP-opschrift erbij (wie er eentje heeft staan, laat maar weten). Verder moet ernst maar voor rijtuigen zorgen, vindt ie nog leuk ook. Poolse plannen heb ik verder niet echt maar als je daar n paar keer geweest bent zijn zo'n paar locjes wel gewoon leuk voor de heb.