Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Rick
Vandaag om 15:52:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12

Auteur Topic: Terugmelddecoder Littfinksi met of zonder opto koppler ingangen  (gelezen 5948 keer)

Jacco

• Gast
Re: Terugmelddecoder Littfinksi met of zonder opto koppler ingangen
« Reactie #15 Gepost op: 16 January 2007, 08:07:15 »
Ik heb inmiddels van alles geprobeerd maar het probleem is hardnekkig. Snoer ingekort, andere kabel etc.; niets mocht baten.

Wanneer het blok bezet is wordt dit direct gemeld. Wanneer het blok weer vrij komt blijft deze onterecht bezet gemeld. Maar nu komt het... Als ik de 6 aderige kabel op een willekeurige plek alleen maar aanraak, verdwijnt de melding alsnog. Ik snap er niets van. Kan het zijn dat de totale kabellengte (een ruime 2 meter vanaf IB tot decoder) het probleem is? Vreemd alleen dat ik dit probleem dan in een eerder stadium niet had.

Nog een vraag over Loconet terugmelders. Zit hieraan al een kabel gemonteerd (voor aansluiting aan IB of andere decoder) of moet ik deze er apart bijkopen? En is het zo dat je hier i.t.t. S88 decoders zonder problemen langere kabels kan gebruiken? Wat voor type kabels zijn dit?

Wederom dank voor jullie reactie bij voorbaat

mvg
Jacco

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #16 Gepost op: 16 January 2007, 09:00:04 »
Nog een vraag over Loconet terugmelders. Zit hieraan al een kabel gemonteerd (voor aansluiting aan IB of andere decoder) of moet ik deze er apart bijkopen? En is het zo dat je hier i.t.t. S88 decoders zonder problemen langere kabels kan gebruiken? Wat voor type kabels zijn dit?

Jacco,

LocoNet bekabeling werkt op basis van RJ12, het kleine (6-polige) broertje van de netwerkaansluiting (RJ45) op je PC.

Elke LocoNet module (en dus ook de IB) hebben hiervoor 1 of twee connectors (female).

De kabel die gebruikt wordt lijkt erg op de kabel die (vroeger  :-|) bij modems en vaste telefoons geleverd wordt. De kabel kost bijna niets, 60 Eurocent/meter oid. en, als je de goede leverancier vind, de klik-connectors ook niet (25 cent).
De totale LocoNet kabellengte kan tegen de 1200 meter bedragen... Lang genoeg voor je baan ;) ?

... Maar nu komt het... Als ik de 6 aderige kabel op een willekeurige plek alleen maar aanraak, verdwijnt de melding alsnog. Ik snap er niets van. Kan het zijn dat de totale kabellengte (een ruime 2 meter vanaf IB tot decoder) het probleem is? ...

Heb zelf geen ervaring met die s88 dingen, het ontwerp op basis van ttl/cmos signalen staat me niet aan, maar het lijkt me een soort 'zwevende massa' probleem. Of iets wat we in de electronica 'latch-up' noemen. Door de kabel beet te pakken induceerje een geweldige 50 Hz brom, hetgeen tot zeer vreemde gedragingen kan komen als er massa problemen zijn.

Grtzz,

Karst

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #17 Gepost op: 16 January 2007, 12:24:06 »
Ja hoor, het kabeltje zit er bij en heeft een lengte van 2 meter en 15 centimeter.
Is dat lang genoeg? Ik denk het wel.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Jacco

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 16 January 2007, 13:21:45 »
Karst, Wim,

2.15 is ruim voldoende. Ik ga er maar eens een tweetal aanschaffen in de hoop dat ik met deze terugmelders meer succes heb dan met de S88 decoders.

Ik heb vanavond nog van alles geprobeerd om de decoder correct te laten functioneren maar niets helpt. Erg frustrerend allemaal.

Is deze Loconet terugmelder algemeen verkrijgbaar bij de modelspoorwinkels? Prijs ligt rond EUR 45,00 per stuk (even gegoogled)?

Bedankt voor jullie reacties.

mvg
Jacco
« Laatst bewerkt op: 16 January 2007, 22:06:06 door Modelspoordummie »

Jacco

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 19 January 2007, 19:24:01 »
Dag,

ik heb vandaag een tweetal terugmeldmodules 63350 besteld; de medewerker van betreffende modelspoorzaak vroeg zich echter af waarom ik niet voor een decoder van bijv. Viesmann kies (trok mijn keuze in twijfel). Heb aangegeven dat ik er goede ervaringen over heb gehoord maar schijnbaar verbaasde hem dat. Hij kon me niet echt duidelijk maken waarom.

Heb ze toch maar besteld (ze houden deze dus niet op voorraad). Snap alleen hun verbazing niet gezien jouw ervaring en ook die van een aantal anderen op internet.

Ik heb nog een tweetal aanverwante vragen:
1. Hoe dik moet de draad van de rails naar de terugmelder eigenlijk zijn? Ik gebruik nu de 'standaard'draaddikte zoals te koop bij de modelspoorzaak. Of is dat te dun (gevaar voor doorbanden?)
2. Ik heb de 5-delige ICE3 van Marklin waarbij de decoder zich in de middelste wagon bevindt. Wanneer wordt deze door de terugmelder gedetecteerd? Als het koprijtuig eensectie inrijdt of pas wanneer de middelste wagon daar is? Dit heeft natuurlijk invloed op de lengte van de sectie die ik aan moet houden.

Dank weer voor jullie gewaardeerde reacties.

mvg
Jacco
« Laatst bewerkt op: 19 January 2007, 20:54:22 door Modelspoordummie »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #20 Gepost op: 19 January 2007, 23:58:05 »
Hi,

Wat ik uit je vraag opmaak is dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent of hoe het uberhaupt ook maar werkt.

De bezetmelddraad daar loopt geen grote stroom door, en al helemaal geen rijstroom. het is alleen maar een doorverbinding naar de massa, meer is het niet. Per meldpunt loopt er een stroompje van enkele mA.
De bezetmelding bij Marklin is dus op basis van een massa doorverbinding, dus als de as met wielen de spoorstaven met elkaar in verbinding brengen wordt het signaal aan de terugmeldmodule doorgegeven, actief dus.

Bezetmeldng bij Marklin is dus opgebouwd uit drie elementen op rails niveau.

De doorlopende Massa aansluiting aan de spoorstaaf, de doorlopende Rode draad voor de rijstroom op de middengeleider, en de onderbroken stukken van de andere spoorstaaf die elektrisch gescheiden is van de andere spoorstaaf voor de aansluiting op de terugmeld module.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #21 Gepost op: 20 January 2007, 02:56:57 »
Wat ik uit je vraag opmaak is dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent of hoe het uberhaupt ook maar werkt.

Vergeet nooit, dat de onwetendheid van anderen is waardoor jij excelleert...  ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 20 January 2007, 12:23:13 door Karst Drenth »

Jacco

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 20 January 2007, 22:22:51 »
Wim, vandaar mijn 'pseudoniem' modelspoordummie

Ben geen supersterk op electronicagebied maar al doende leert men...

Heb zelf geen ervaring met die s88 dingen, het ontwerp op basis van ttl/cmos signalen staat me niet aan, maar het lijkt me een soort 'zwevende massa' probleem. Of iets wat we in de electronica 'latch-up' noemen. Door de kabel beet te pakken induceerje een geweldige 50 Hz brom, hetgeen tot zeer vreemde gedragingen kan komen als er massa problemen zijn.

Karst, kun je misschien eea nog wat toelichten? Waar moet ik de fout zoeken/heb ik door deze actie iets gesloopt oid?

Bij voorbaat dank,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 20 January 2007, 22:47:42 door Modelspoordummie »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #23 Gepost op: 20 January 2007, 22:53:18 »
Jacco,

Maak gewoon eens een foto van hoe het is aangesloten. Dat zegt meer dan duizend woorden.

Mvg
Wim.

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #24 Gepost op: 20 January 2007, 23:05:20 »
Wim, goede opmerking.

Dat gaat vast helpen.
Ik heb wel vermoedens. Maar beter even een plaatje ;)

Grtzz,

Karst