Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:57:40
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 08:43:50
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 08:30:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:15:09
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 07:45:40
Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 06:27:20
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
  

Auteur Topic: 2200 biesjes en andere details van museummaterieel  (gelezen 32330 keer)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #90 Gepost op: 08 September 2010, 14:12:27 »
Ik zou het liever zo zien (sloop kan altijd nog), niet alles verantwoord, dat weet ik:
2203 plukloc, uiterlijk als 2384 uitvoeren
2205 bruin met oorspronkelijk nr. 2226 SHD
2225 bruin SMMR
2207 plukloc, uiterlijk bruin met lage 3e pit: 2247
2215 plukloc voor 2264
2233 bruin met juiste versie bies
2264 bruin radioloc
2275 voor de grap eerst maar eens geel-grijs ;)
2278 bruin SMMR
2299 geel/grijs, laag A-sein en/of grijs onderstel
2368 geel/grijs radioloc SMMR
« Laatst bewerkt op: 08 September 2010, 14:28:39 door Tedo »
Grtz!
Tedo

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #91 Gepost op: 08 September 2010, 14:15:06 »
Ik dacht eigenlijk aan een bruine en een geel-grijze.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8539
  • Spoor N
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #92 Gepost op: 08 September 2010, 15:25:39 »
Nou anders zijn we ook goed in het bewaren van de 1200'en (8 stuks). Daar zijn er verhoudingsgewijs meer van over dan van de 2200 (11 stuks).
Nou ja, 2 stuks als plukloc voor het NSM en Werkgroep 1501, twee stuks rijvaardig (danwel in wording) en vier voor EETdinges waarvan ik nog moet zien hoeveel er bewaard worden. Als ze allemaal bewaard blijven zal het wel veel zijn inderdaad. Dan kan je wel alle kleurvarianten houden.

Van de 1500 zijn er dan weer 3 van de 7 bewaard, is dat nou nodig? ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #93 Gepost op: 08 September 2010, 15:28:45 »
Gezien de achtergrond en de inzetgebieden van de loc: Ja! ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #94 Gepost op: 08 September 2010, 22:34:33 »
waarvan  eentje in nederland, wat m.i. meer dan voldoende is.

mvg,
Robin

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #95 Gepost op: 08 September 2010, 23:18:36 »
Robin snapt hem :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #96 Gepost op: 09 September 2010, 14:01:25 »
Tegenwoordig is het qua spoorwegen een bewaarcultuur geworden. Iedereen richt z'n eigen clubje op en denkt te kunnen rijden op het nederlandse spoorwegnet met materieel wat anderen ook al bewaren. Helaas worden de aspecten uiterlijk, onderhoud en veiligheid zeer snel aan de kant gezet en komt er een materieel op de baan waarvan je schrikt. Het laatste doel ik alleen maar op het uiterlijk, het innerlijk kan je meestel niet beoordelen. Tevens worden de verschillende clubs eerder concurenten dan dat er een samenwerking ontstaat, waardoor het probleem nog groter wordt en er nog meer details verdwijnen danwel gewoon weggelaten.

Dus als je het doet, dan moet je het goed doen. Helaas (ook bij mij) sluipen er wel eens foutjes in waar je of later op gewezen wordt, of welke je zelf ziet als je de details hebt geplaatst vanwege het veel grotere overzicht (trein versus beeldscherm) Uiteraard praat dit de bies van de 2200 niet goed, en hoop ik dat ze er wat aan gaan doen.

mvg,
Robin


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11693
    • Mijn fotoarchief
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #97 Gepost op: 09 September 2010, 14:13:53 »
Ik denk dat het teveel aan bewaard materieel min of meer te herleiden is naar het 'trauma'  dat spoorwegminnend Nederland aan de jaren 50 en 60 heeft overgehouden: een handjevol Nederlandse stoomlocs, een handjevol wagons is het enige wat over is van de enorme diversiteit aan materieel dat de Spoorwegen in Nederland kenmerkte. Nog in de jaren tachtig zijn wagons gesloopt die een ereplaats in het spoorwegmuseum hadden verdiend.
Nu richt iedereen zijn eigen clubje op om te bewaren wat men graag zag rijden. En ik moet ook zeggen dat ik liever zie dat er teveel wordt bewaard dan te weinig. Alleen moet je op een bepaald punt wel durven te schiften. Hoeveel stellen Plan U zijn er nou echt museaal nodig? Hoeveel 1200'den, hoeveel 2200'den? De grote aantallen die er van bewaard zijn gebleven maakt helaas ook dat ze nu minder uniek zijn, minder herkenbaar. En dat is wat je als museumorganisatie niet zou moeten willen.

Eelco

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #98 Gepost op: 09 September 2010, 22:25:48 »
Groot effect van al die kleine stichtinkjes is dat er zoveel dubbel werk gedaan moet worden.
En dan bedoel ik niet aan onderhoud van dubbel bewaard materieel, maar simpelweg zaken als de papierhandel die elke stichting weer opnieuw uit moet vinden en moet regelen... Tijd die je beter had kunnen besteden denk ik.

Daarnaast, en dat klinkt hard, maar bij een hoop van die kleine stichtingen staat het materieel eigenlijk alleen stil en gaat het meer achteruit dan vooruit eigenlijk.
En omdat ze vaak eigenlijk materieel dubbel bewaren, is fondsen werven ook moeilijker. Immers is materieel minder uniek als er meerder bestaan...

Dus of ze daarmee nou echt bijdragen aan een beter totaal beeld van bewaard Nederlands materieel vraag ik me persoonlijk af...

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #99 Gepost op: 10 September 2010, 13:38:00 »
in het geval van de 2203 en 2207 is het niet zozeer de doelstelling rijvaardig maken. Ik heb ze eenmalig toen opgelapt voor 1 terug naar toen om als 4 span te rijden, maar op dit moment zijn al verschillende onderdelen afgenomen die weer gereviseerd werden om vervolgens door te wisselen met de 2233 en 2299.
Even heel simpel, een complete locomotief behouden vergt minder opslag ruimte dan een lok in onderdelen. Plus dat je niet hoeft te zoeken naar een specifiek onderdeel maar gewoon kijkt op de plek waar het gemonteerd zit.

In principe zou het mogelijk zijn ze rijvaardig te maken maar niet lonend. De 2299 en 2233 zijn rijvaardig en worden gebruikt bij baanonderhoud, overbrengingen enz. Dus niet zozeer museaal verkeer maar noem het maar werkverkeer. Als echte museum lok zou ik de 2225 betitelen.

Over het te veel behouden van hetzelfde materieel ben ik het eens.
In het geval van de overmatige plan U bewaardrift, dat lijkt mij ook niet goed. Het enige stel wat zich nog in originele staat bevind is dat van het NSM en het lijkt mij ook verstandiger die verder te onderhouden en niet nog meer van het weinige subsidie geld te spenderen aan de 3 andere stellen... Zelfde geld een beetje voor die de2 180...

Ik ben van mening dat er vanzelf een natuurlijke schifting zal ontstaan in het te behouden materieel naarmate de ruimte van opstellen geringer word.

Okke

etienne

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #100 Gepost op: 10 September 2010, 14:14:01 »
Slim bezig met die 2200-en daar bij de VSM. Wel handig om een mobiele opslagplaats te hebben waarin alles op zijn plek zit ;D Desalniettemin toch jammer van het biesje op de 2299 (om weer on-topic te komen....), ondanks het feit dat je de loc's onder werkverkeer plaatst.

Etienne

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #101 Gepost op: 10 September 2010, 19:27:15 »
Die natuurlijke schifting zie je inderdaad wel ontstaan, maar dat zou af en toe wel iets actiever mogen zijn. Als iets niet uniek is maar echt dubbel, en weinig toegevoegde waarde heeft, kun je je tijd en energie beter in iets zeldzamers of bruikbaarders stoppen.

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #102 Gepost op: 10 September 2010, 20:34:41 »
Ik wil toch even regeren.
Als deze vrijwilligers wat ze doen leuk vinden ,waarom zou dit dan niet mogen ?
Als men pretendeerdt met authentiecke treinen te rijden die gerestaureerd zijn en terug gebracht zijn in orginele staat zoals in een bepaald jaar bij de NS heeft gereden dan hebben jullie een punt.
Maar als men oud Spoorweg Materieel wil behouden en men doet dit op deze manier die niemand schaadt en men heeft het matrieel betaaldt ,men werkt eraan in de eigen vrije tijd ,valt andere mensen niet lastig omdat men  met eensgezinden ``van de straat ´´ is .
Met andere woorden men werkt aan eigen matriaal met eigen matriaal.
De een heeft als hobby kleine treintjes en bouwt hieraan en de ander bouwt aan grote treinen.   

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #103 Gepost op: 10 September 2010, 20:52:06 »
@ richard
Citaat website VSM:

De VSM bezit momenteel vier locomotieven van de 2200-serie. Dit zijn de 2203, 2207, 2233 en de 2299. De 2233 en de 2299 zijn weer teruggebracht in hun oorspronkelijke bruine kleur

Einde citaat

Ja dan hebben we hier dus een gevalletje misleidende info. Ze zijn wel mooi bruin maar niet in de oorspronkelijke kleur. Dat is de 2225 wel op basis van gevonden, oorspronklijke verfdelen.

Natuurlijk is het prima dat museumbedrijven de boel rijvaardig houden maar dat is iets anders dan een gerestaureerd exemplaar.

Nog een citaat over de de "Bisschop" :
 "Niet alleen de kleur lila, waarin zij geleverd werd in 1957 was opvallend"
en even verder..... " De 2530, met als bijnaam De Bisschop, is in 1992 in haar lila kleurstelling bij de VSM gekomen. In 2005 werd zij voorzien van een nieuwe frisse bruine kleur."

Dat betekent dus dat de historisch verantwoorde kleur(nl de originele) dus moedwillig is " vernield"
Naturlijk de eigenaar bepaald wat er met zijn lokomotief gebeurd, maar er bestaat ook nog zoiets als bezint eer gij begint en laat een historisch correcte lok met rust.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11693
    • Mijn fotoarchief
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #104 Gepost op: 10 September 2010, 20:54:28 »
De 2530 in het bruin is net zo correct als in lila of geel-grijs. De 2530 was toen zij naar de VSM kwam weer van geel-grijs omgetoverd in lila ivm het afscheid van de serie 2400. De VSM heeft dus absoluut niets vernield.

Eelco