Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lengte blok en bezetmelders door Bobos
Vandaag om 19:19:24
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 19:18:43
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:18:33
lengte blok en bezetmelders door Bobos
Vandaag om 19:15:57
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:05:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 18:46:22
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 18:19:54
EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 409327 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #180 Gepost op: 30 november 2012, 15:09:58 »
Waarschijnlijk zal er geen turkooise 1200 meer in 1957 hebben gereden, maar zo dacht ik er ook over bij de blauwe 2400 totdat ik hier een foto van tegen kwam.
Ik ben toch eigenlijk wel een purist, ik wil echt zeker weten wat er in welke vorm en hoedaningheid in 1956 of 1957 heeft gereden om zo mijn juiste jaartal te bepalen. Het moet echt kloppen, dus ik ga verder zoeken en misschien kom ik toch nog een foto tegen waardoor ik mijn jaartal op 1957 kan houden met een turkooise 1200.

Net zo waarschijnlijk als een blauwe 2400 in 1957 is denk ik een turkooise 1200 in dat jaartal. De beslissing om naar bruin resp. berlijns blauw te gaan is tegelijk genomen en geleidelijk uitgevoerd. De uitvoering zoals Märklin die in set 37123 heeft uitgebracht is ook bedoeld als uitvoering van precies dat jaartal. Mocht je dus een 1200 willen, dan is die set geschikt. Er zit ook een bruin exemplaar in, beiden in de voor 1957 correcte kleuren. De turkooise 1200 die Märklin "dit jaar" gaat uitbrengen is in de uitvoering van 1951 en dus voor jou als purist niet geschikt. Märklin heeft ook een berlijnsblauwe 1200 uitgebracht onder nummer 37121, maar daar staat in de kleine lettertjes op dat het laatste onderhoud is uitgevoerd ergens in de zestiger jaren, plus nog een paar details die voor 1957 incorrect zijn.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #181 Gepost op: 30 november 2012, 15:35:20 »
Hoe leuk het ook is om een purist te zijn, zeker als het om de diverse kleurstellingen en materieelsoorten gaat, kun je voor de jaren vijftig misschien beter een globale indruk maken op je modelbaan. Zie mijn onderschrift bijvoorbeeld. Die geeft me de ruimte verschillende typen locs (stoom/diesel/electrisch) in te zetten terwijl die in real life elkaar waarschijnlijk nooit gezien hebben. Maar zo krijg ik wel die juiste jaren '50 materieelsfeer.

Eelco

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #182 Gepost op: 01 december 2012, 15:24:13 »
Naar verluidt had eene F.Q. den Hollander nogal een hekel aan stoomlokomotieven. Toch is er hier een straat naar hem vernoemd. Bij het station.  >:(. En dat ziet er ook al niet uit.

Gr. Erik.


Klinkklare onzin!
De economische ontwikkeling van Nederland ging in de jaren 50 sneller dan men in de onmiddellijk naoorlogse periode voorzag, waardoor er meer deviezen beschikbaar waren en de elektrificatie en verdieseling in een hoger tempo verliep.
Het is werkelijk onzin om achter alles en nog wat  de persoolijke hobbies van Den Hollander (en zijn vrouw) te zien.


Verder sluit ik me aan bij NS8714.


Dirk

HP TEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #183 Gepost op: 01 december 2012, 16:19:01 »
Klinkklare onzin!
Het is werkelijk onzin om achter alles en nog wat  de persoolijke hobbies van Den Hollander (en zijn vrouw) te zien.

Waarvan akte !!!
Hier iets schrijven is zilver, het stoelen op feiten goud.


Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #184 Gepost op: 01 december 2012, 20:07:33 »
En een klein mijlpaaltje: mijn foto-account www.flickr.com/spoorwegarchief heeft vanavond de 50.000 views overschreden  (y) (en dit draadje gaat hard richting de 20.000)

Eelco

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7513
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #185 Gepost op: 01 december 2012, 21:27:31 »
Ha Eelco,
Ik begrijp dat je al contacten hebt met uquilair. Ik zou zeker met hen gaan praten over publicatie, en wat mij betreft in boekvorm. De foto's zijn het alleszins waard, en gezien de rivival die die periode in modelspoor minnend Nederland doormaakt, denk ik zo dat de markt er ook wel voor zal zijn.
Groet
Huibert
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #186 Gepost op: 01 december 2012, 21:50:34 »
Dag Huibert,

Ik heb inderdaad contacten met Uquilair, ik draag af en toe foto's uit mijn collectie bij aan boeken van ze. Bijvoorbeeld de boeken over de serie 2400 en 3900. Ik zou geen idee hebben onder welke noemer ik een boek zou kunnen opzetten om een podium te bieden voor mijn foto's. Alleen maar plaatjes kijken met een paar bijschriften is naar mijn idee niet geschikt om een heel boek mee te vullen. Dan zou je al snel een breder thema moeten zoeken. En dat is volgens mij nog best lastig.

Een andere optie zou natuurlijk een publicatie kunnen zijn via de NVBS. Daar ken ik ook wel een paar 'hoogstaande' spoorwegliefhebbers. Maar dan opnieuw, onder welk thema zou je mijn aardig brede collectie kunnen samenvoegen op een manier die een uitgave kan rechtvaardigen?

Maar goed, als iemand ideeen heeft, brand maar los  (y)

Eelco
« Laatst bewerkt op: 01 december 2012, 21:54:18 door NS8714 »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7513
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #187 Gepost op: 01 december 2012, 22:33:35 »
De fotoos van de Engelsman zijn al een thema op zich: de titel staat al boven dit draadje!
Zoiets is eerder gebeurd met filmopnamen van voor de oorlog, toevallig ook van een Engelsman. Geen thema, althans niet specifiek, alleen de plaatjes. Elke keer weer genieten!
Een onderschrift is niet zo belangrijk. De platen op zich spreken meer dan voldoende.

Gr/H
« Laatst bewerkt op: 02 december 2012, 00:11:04 door DE_II »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #188 Gepost op: 01 december 2012, 22:48:05 »
Ik heb een balletje opgegooid. Ik laat eventuele uitkomsten wel weten  (y)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #189 Gepost op: 03 december 2012, 12:26:23 »
Ik heb een balletje opgegooid. Ik laat eventuele uitkomsten wel weten  (y)

Een dergelijk "plaatjesboek" , voorzien van deskundig samengestelde bijschriften, eventueel met hier en daar een hoofdstukje met een toelichting per thema, zal zeker een markt vinden, en is zeker te maken.
Vergelijk het boek van wijlen Jan Voerman over de naoorlogse stoomtrams.

Het probleem zit hem vermoedelijk vooral in de auteursrechten......

Groeten,
Dirk

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #190 Gepost op: 03 december 2012, 13:33:20 »
Het kan in elk geval een plaatjesboek worden dat de periode 1890-1970 bestrijkt (grofweg de reikwijdte van mijn collectie) Mogelijk met een gedeelte met Nederlands Indische spoorwegfoto's. Nouja, ik denk nog even verder. Maar wat mij betreft is het idee niet afgeschoten  ;)

Eelco

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8411
    • Rangeerbanen
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #191 Gepost op: 03 december 2012, 13:38:01 »
Een plaatjesboek! Klinkt interessant, daar wil ik wel even voor sparen, zeker gezien de plaatjes die je reeds geplaatst hebt op het internet.

Groet,
Michel

guest7823

  • Gast
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #192 Gepost op: 03 december 2012, 13:46:03 »
Naar verluidt had eene F.Q. den Hollander nogal een hekel aan stoomlokomotieven.

Ik zou het moeten opzoeken, maar voor het afschaffen van stoom in Nederland moet je niet bij F.Q. zijn, maar bij zijn voorganger van voor WOII. Als WOII er niet had geweest had stoom waarschijnlijk al veel eerder afgeschaft geweest als 1958. Zou eens goed moeten spitten, maar als je de lijn qua electrificatie en dieseltreinstellen doortrekt vanaf 1920-1930-1940 (dus tot aanvang WOII) zit je waarschijnlijk al veel eerder zonder stoomloc's in Nederland dan 1958.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #193 Gepost op: 03 december 2012, 13:58:09 »
H. van Maanen was van 1920 tot 1938 (president)directeur van de NS. In de periode 1920-1921 met J.A. Kretschmar van Veen, van 1921 tot 1929 met J.A. Kalff en in de periode 1929-1937 met E.C.W. van Dijk. Als je dus een zondebok zou willen aanwijzen (quod non) dan een van deze heren. Goudriaan (1938-1940/1944-1945) had wel wat anders aan zijn hoofd...

Eelco
« Laatst bewerkt op: 03 december 2012, 14:01:33 door NS8714 »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #194 Gepost op: 03 december 2012, 14:31:29 »
Een plaatjesboek!
Kreun.... Moet ik me weer door zo'n kindermassa naar buiten worstelen bij de Appie.... 8)