Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 458014 keer)

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1290 Gepost op: 24 April 2019, 15:35:12 »
Die stroomlijnstellen zou zomaar eens tussen Abcoude en Breukelen, ter hoogte van Nieuwersluis aansluiting (de route naar Koek) kunnen zijn...
Water op de voorgrond het Amsterdam-Rijnkanaal en in de verte, tussen de kop van de trein en het seinhuis, de nu nog steeds bestaande wachterswoningen die vanaf de A2 te zien zijn.

Ongeveer de zelfde plaats gezien in het heden vanaf de Googleboot.

Abcoude – Nieuwersluis-Loenen kreeg 18 juni 1951 en Nieuwersluis-Loenen – Maarsen op 29 november 1954 automatisch blokstelsel met seinen van stelsel ’46.

In die tijdspanne is Nieuwersluis-Loenen van een elektrische beveiliging met een stelknoppen toestel voorzien. Het plaatje moet dan dus van voor dat moment zijn.
 
Jeanne Kok

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1291 Gepost op: 10 May 2019, 18:21:35 »
Twee foto's uit de oorlogsjaren aan de collectie toegevoegd:



NS 3742 in juni 1940 op een onbekende locatie. Mogelijk België, Antwerpen Dam. De loc is gestationeerd in Roosendaal, te zien aan de depot aanduiding Rsd in witte verf onder de nummerplaat.



Een groepsfoto van Duitse militairen voor Nederlands materieel. Duidelijk herkenbaar is de NS 4586 (waarvan een 'zusje' nog te zien is in het spoorwegmuseum). De andere is een ex-HSM'er, vermoedelijk eentje uit de serie NS 4101-4203 maar ik laat me graag verbeteren  (y) let op de witte verf op de treeplanken om de locatie van de deuren aan te geven.

www.flickr.com/spoorwegarchief

Eelco
« Laatst bewerkt op: 10 May 2019, 18:29:31 door NS8714 »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1292 Gepost op: 11 May 2019, 18:43:56 »
Mooie prenten Eelco, vooral de drieas C vind ik leuk. Het zou inderdaad een C 4101 ev kunnen zijn, maar geen hoger nummer dan de C4193, want daarna werden alle rijtuigbakken voorzien van rechte wanden; het welvinkje onderaan de bak verdween. Maar het zou ook een C8c uit de serie NS C 4661-4686 kunnen zijn. Helaas heet de meest rechtse coupé 'A' , anders hadden we zekerheid gehad over het aantal coupé's. 
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1293 Gepost op: 11 May 2019, 19:00:09 »
Ik heb even gekeken in "de erfenis" en die 4661-4686 had gebogen dorpels (of wat het ook zijn) boven de deuren. Het rijtuig op mijn foto heeft rechte dorpels. Tenzij het natuurlijk gemengd kon voor komen.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2019, 19:02:05 door NS8714 »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1294 Gepost op: 11 May 2019, 23:03:16 »
Je hebt gelijk, die regengoot boven de deuren is inderdaad gebogen bij de C8c.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1295 Gepost op: 12 May 2019, 09:12:02 »
Gezien de rechte regengoot boven de deuren, de eenvoudige daklijsten, zou ik gaan voor een ex HSM C8
NS C 4194-4203 uit 1901  Ik heb een foto van de 4203 die deze details ook heeft.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 12 May 2019, 09:14:02 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1296 Gepost op: 12 May 2019, 12:25:25 »
Maar daarvan zegt Gert dat die serie rechte bakken kreeg en dat de welving die je onderaan ziet op mijn foto, verdween.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1297 Gepost op: 12 May 2019, 22:13:36 »
Leuk dit  (y)
De NS kende volgens het materieelboek twee series ex HSM C8, de serie C 4101-4193 en de serie C 4194-4203. Maar in de werkelijkheid zat er meer verschil tussen.
Ik heb foto´s van de C 4137-4154, en die hebben luchtroosters boven de coupedeuren.
De C 4182 heeft deze luchtroosters weer niet, maar weer een te luxe daklijst. de 4203 heeft de juiste daklijst en deuren, maar geen ronding onder aan de bak.
Dus het zou een rijtuig kunnen zijn bovenin de serie 4101-4193, maar zeker niet lager als de 4182.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1298 Gepost op: 13 May 2019, 18:47:47 »
We blijven nog even in de tweede wereldoorlog. De Duitse soldaten waren enthousiaste fotografen. Het boek "Nach Holland" laat dit fraai zien. Tijdens de veldtochten in west Europa en later in Rusland werd er lustig op los gekiekt. Een ontspoorde loc kon zo op veel belangstelling rekenen. Eerder liet ik al een aantal foto's zien van een NS 3600 die achteruit van een brug bij Zwolle was afgereden in de meidagen van 1940.

Nu kan ik daar de ontspoorde NS 4501 aan toevoegen:





Twee opnames vanuit twee verschillende treinen. De eerste opname laat de ontspoorde NS 4501 van voren zien, de tweede opname tijdens het voorbij rijden. Toevallig genoeg heeft er in RailMagazine 306 een artikel gestaan van de hand van Paul Henken die de lotgevallen van de 4501 beschrijft. Ook op basis van twee opgedoken Duitse foto's.

De 4501 werd op 18 mei 1940 nabij Vilvoorde (tussen Mechelen en Brussel) het slachtoffer van een aanslag op het spoor door Britse soldaten. De loc heeft ongeveer drie weken op deze plek gelegen. 10 augustus was de loc weer in Nederland om in Tilburg hersteld te worden.

Het lijkt er veel op dat een van de foto's bij het artikel van Paul Henken is genomen door een soldaat uit de trein op foto 2. Duidelijk is een andere militair te zien die uit het raam hangt met een fototoestel:



Zoals altijd te zien op www.flickr.com/spoorwegarchief.

Eelco

« Laatst bewerkt op: 13 May 2019, 18:58:39 door NS8714 »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1299 Gepost op: 13 May 2019, 18:52:56 »
Dat zijn indrukwekkende foto's  :o

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7565
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1300 Gepost op: 13 May 2019, 18:53:50 »
Mooi aanwinsten weer Eelco  (y)
Ik krijg wel langzaam de indruk dat "Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969" een vlag is die de lading niet meer dekt...  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1301 Gepost op: 13 May 2019, 18:55:18 »
Nee  ;D

Ik moet de titel maar eens gaan aanpassen. En er zit nog veel meer leuks in het vat....  (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1302 Gepost op: 13 May 2019, 20:58:26 »
Nog iemand die een suggestie voor een nieuwe titel heeft?

"Eelco's Spoorwegarchief"
"Nederlandse spoorweggeschiedenis"

Roept u maar...

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1303 Gepost op: 14 May 2019, 08:31:39 »
"Ouwe meuk, maar wel erg leuk"

 ;D

Grtz, Ton

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1304 Gepost op: 14 May 2019, 08:39:42 »
Per mail binnen gekomen:

"Storm in een (spoor)glas"
"In het oog van (de) Storm"

"Een kniesoor die hier op let..."