Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
Vandaag om 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
Vandaag om 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 484955 keer)

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1290 Gepost op: 24 April 2019, 15:35:12 »
Die stroomlijnstellen zou zomaar eens tussen Abcoude en Breukelen, ter hoogte van Nieuwersluis aansluiting (de route naar Koek) kunnen zijn...
Water op de voorgrond het Amsterdam-Rijnkanaal en in de verte, tussen de kop van de trein en het seinhuis, de nu nog steeds bestaande wachterswoningen die vanaf de A2 te zien zijn.

Ongeveer de zelfde plaats gezien in het heden vanaf de Googleboot.

Abcoude – Nieuwersluis-Loenen kreeg 18 juni 1951 en Nieuwersluis-Loenen – Maarsen op 29 november 1954 automatisch blokstelsel met seinen van stelsel ’46.

In die tijdspanne is Nieuwersluis-Loenen van een elektrische beveiliging met een stelknoppen toestel voorzien. Het plaatje moet dan dus van voor dat moment zijn.
 
Jeanne Kok

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1291 Gepost op: 10 May 2019, 18:21:35 »
Twee foto's uit de oorlogsjaren aan de collectie toegevoegd:



NS 3742 in juni 1940 op een onbekende locatie. Mogelijk België, Antwerpen Dam. De loc is gestationeerd in Roosendaal, te zien aan de depot aanduiding Rsd in witte verf onder de nummerplaat.



Een groepsfoto van Duitse militairen voor Nederlands materieel. Duidelijk herkenbaar is de NS 4586 (waarvan een 'zusje' nog te zien is in het spoorwegmuseum). De andere is een ex-HSM'er, vermoedelijk eentje uit de serie NS 4101-4203 maar ik laat me graag verbeteren  (y) let op de witte verf op de treeplanken om de locatie van de deuren aan te geven.

www.flickr.com/spoorwegarchief

Eelco
« Laatst bewerkt op: 10 May 2019, 18:29:31 door NS8714 »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4243
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1292 Gepost op: 11 May 2019, 18:43:56 »
Mooie prenten Eelco, vooral de drieas C vind ik leuk. Het zou inderdaad een C 4101 ev kunnen zijn, maar geen hoger nummer dan de C4193, want daarna werden alle rijtuigbakken voorzien van rechte wanden; het welvinkje onderaan de bak verdween. Maar het zou ook een C8c uit de serie NS C 4661-4686 kunnen zijn. Helaas heet de meest rechtse coupé 'A' , anders hadden we zekerheid gehad over het aantal coupé's. 
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1293 Gepost op: 11 May 2019, 19:00:09 »
Ik heb even gekeken in "de erfenis" en die 4661-4686 had gebogen dorpels (of wat het ook zijn) boven de deuren. Het rijtuig op mijn foto heeft rechte dorpels. Tenzij het natuurlijk gemengd kon voor komen.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2019, 19:02:05 door NS8714 »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4243
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1294 Gepost op: 11 May 2019, 23:03:16 »
Je hebt gelijk, die regengoot boven de deuren is inderdaad gebogen bij de C8c.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1295 Gepost op: 12 May 2019, 09:12:02 »
Gezien de rechte regengoot boven de deuren, de eenvoudige daklijsten, zou ik gaan voor een ex HSM C8
NS C 4194-4203 uit 1901  Ik heb een foto van de 4203 die deze details ook heeft.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 12 May 2019, 09:14:02 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1296 Gepost op: 12 May 2019, 12:25:25 »
Maar daarvan zegt Gert dat die serie rechte bakken kreeg en dat de welving die je onderaan ziet op mijn foto, verdween.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1297 Gepost op: 12 May 2019, 22:13:36 »
Leuk dit  (y)
De NS kende volgens het materieelboek twee series ex HSM C8, de serie C 4101-4193 en de serie C 4194-4203. Maar in de werkelijkheid zat er meer verschil tussen.
Ik heb foto´s van de C 4137-4154, en die hebben luchtroosters boven de coupedeuren.
De C 4182 heeft deze luchtroosters weer niet, maar weer een te luxe daklijst. de 4203 heeft de juiste daklijst en deuren, maar geen ronding onder aan de bak.
Dus het zou een rijtuig kunnen zijn bovenin de serie 4101-4193, maar zeker niet lager als de 4182.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1298 Gepost op: 13 May 2019, 18:47:47 »
We blijven nog even in de tweede wereldoorlog. De Duitse soldaten waren enthousiaste fotografen. Het boek "Nach Holland" laat dit fraai zien. Tijdens de veldtochten in west Europa en later in Rusland werd er lustig op los gekiekt. Een ontspoorde loc kon zo op veel belangstelling rekenen. Eerder liet ik al een aantal foto's zien van een NS 3600 die achteruit van een brug bij Zwolle was afgereden in de meidagen van 1940.

Nu kan ik daar de ontspoorde NS 4501 aan toevoegen:





Twee opnames vanuit twee verschillende treinen. De eerste opname laat de ontspoorde NS 4501 van voren zien, de tweede opname tijdens het voorbij rijden. Toevallig genoeg heeft er in RailMagazine 306 een artikel gestaan van de hand van Paul Henken die de lotgevallen van de 4501 beschrijft. Ook op basis van twee opgedoken Duitse foto's.

De 4501 werd op 18 mei 1940 nabij Vilvoorde (tussen Mechelen en Brussel) het slachtoffer van een aanslag op het spoor door Britse soldaten. De loc heeft ongeveer drie weken op deze plek gelegen. 10 augustus was de loc weer in Nederland om in Tilburg hersteld te worden.

Het lijkt er veel op dat een van de foto's bij het artikel van Paul Henken is genomen door een soldaat uit de trein op foto 2. Duidelijk is een andere militair te zien die uit het raam hangt met een fototoestel:



Zoals altijd te zien op www.flickr.com/spoorwegarchief.

Eelco

« Laatst bewerkt op: 13 May 2019, 18:58:39 door NS8714 »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1299 Gepost op: 13 May 2019, 18:52:56 »
Dat zijn indrukwekkende foto's  :o

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7784
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1300 Gepost op: 13 May 2019, 18:53:50 »
Mooi aanwinsten weer Eelco  (y)
Ik krijg wel langzaam de indruk dat "Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969" een vlag is die de lading niet meer dekt...  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1301 Gepost op: 13 May 2019, 18:55:18 »
Nee  ;D

Ik moet de titel maar eens gaan aanpassen. En er zit nog veel meer leuks in het vat....  (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1302 Gepost op: 13 May 2019, 20:58:26 »
Nog iemand die een suggestie voor een nieuwe titel heeft?

"Eelco's Spoorwegarchief"
"Nederlandse spoorweggeschiedenis"

Roept u maar...

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2621
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1303 Gepost op: 14 May 2019, 08:31:39 »
"Ouwe meuk, maar wel erg leuk"

 ;D

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1304 Gepost op: 14 May 2019, 08:39:42 »
Per mail binnen gekomen:

"Storm in een (spoor)glas"
"In het oog van (de) Storm"

"Een kniesoor die hier op let..."