Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bert_ztm
Vandaag om 22:11:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:49:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 21:29:56
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:08:57
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:07:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 481190 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #375 Gepost op: 23 November 2015, 14:12:29 »
Precies. En voor wat betreft de serie foto's van een Britse fotograaf die ik heb, daar kan ik me de huivering van een uitgever wel voorstellen. Pas een jaar of tien dood, geen idee van nabestaanden. Dat snap ik. Maar foto's uit de periode voor 1940 waarbij het feitelijk onmogelijk is om de maker te achterhalen, laat staan eventuele rechthebbenden... Dat levert in mijn ogen een verwaarloosbaar risico op...

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #376 Gepost op: 23 November 2015, 15:41:14 »
De wetgeving moet gewoon worden aangepast. Maar het betreft internationale afspraken (gemaakt in Basel geloof ik). De politiek lijkt helaas niet geïnteresseerd, de kans dat men het delen  en behoud van belangrijk historisch materiaal centraal gaat stellen is nihil. Dat schrijf ik niet zonder ergernis.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #377 Gepost op: 23 November 2015, 16:04:54 »
Ik heb twee uitgevers benaderd, Lycka Till en WBooks. Beiden durfden een uitgave van de foto's uit 1956 dus niet aan, WBooks zou in principe graag een boek uitgeven met personeelsfoto's maar schrikt daar ook voor terug vanwege rechtenkwesties. Ik heb vanmiddag een laatste poging gedaan om ze alsnog over te halen maar ik zie het somber in.

Eigen beheer wil ik wel eens naar kijken, maar ik zie op tegen de hoeveelheid werk in combinatie met mijn eigen werk en prive-leven. Zijn er nog andere suggesties qua uitgeverijen?

Eelco

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #378 Gepost op: 23 November 2015, 16:11:18 »
Europese Bibliotheek?
Die hebben dacht ik ook ervaring met oude ansichten.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1286
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #379 Gepost op: 23 November 2015, 16:47:55 »
hallo,

Al eens kontakt gehad met de redactie van Railmagazine/uitgeverij uquilair?

groet jandcargo

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #380 Gepost op: 23 November 2015, 17:10:49 »
Waarom zou je het willen uitgeven in de eerste plaats? Alles op papier is zoooo tijdelijk.

Ik weet nog dat ik blij was als ik een onbekende foto tegenkwam waar iets belangrijks op stond. Nu zijn er zoveel archieven digitaal te bekijken, ik heb nu de beschikking over 20x meer foto's van een bepaald subject dan dat ik uit de boeken kon halen.

Zo vind ik de reportages van Retours.eu echt een geweldige vorm bijvoorbeeld.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #381 Gepost op: 23 November 2015, 17:15:26 »
Waarom uitgeven? Omdat ik een romanticus ben, zou een korte uitleg zijn.

De lange uitleg is dat een boek met bijvoorbeeld personeel bij hun loc niet alleen gekocht worden door modelbouwers die naar details zoeken, maar ook door mensen die graag plaatjes kijken, die van techniek en ontwerp houden, van oude foto's, en zo voorts. En er zijn nog steeds mensen die graag plaatjes kijken in een boek ipv op een beeldscherm. Ik ben er een van van  ;) Ik heb het boek over de stoomtram Alkmaar - Bergen gekocht, zoals ik schreef, en dat was heerlijk plaatjes kijken. Eigenlijk niks wat ik nog niet kende, maar zo alles bij elkaar met een leuk verhaal er om heen... Ja, dat werkt wel bij mij  ;)
« Laatst bewerkt op: 23 November 2015, 18:06:23 door NS8714 »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #382 Gepost op: 23 November 2015, 18:08:48 »
Waarom zou je het willen uitgeven in de eerste plaats? Alles op papier is zoooo tijdelijk.

Ik weet nog dat ik blij was als ik een onbekende foto tegenkwam waar iets belangrijks op stond. Nu zijn er zoveel archieven digitaal te bekijken, ik heb nu de beschikking over 20x meer foto's van een bepaald subject dan dat ik uit de boeken kon halen.

Zo vind ik de reportages van Retours.eu echt een geweldige vorm bijvoorbeeld.

Er zijn zoveel dingen op internet die ik niet meer kan terugvinden. Totaal verdwenen. Prachtige sites met kostbare informatie: vandaag staat het nog op internet, morgen kunnen ze ineens definitief offline zijn. Blij ben je als je het uitgeprint hebt en in een map hebt gedaan. In mijn favorieten staat deze prachtige site met het spoorboekje van 1930 . Foutmelding? Klopt! Gelukkig heb ik delen uitgeprint op een helder moment. Papier mag dan tijdelijk zijn, internet is vluchtiger. Het beste zijn natuurlijk kleitabletten, maar perkament houdt het ook wel een millennium uit.  Met papier kunnen we gelukkig ook een tijd vooruit zonder dat er servers aan de praat hoeven worden gehouden.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2015, 22:02:34 door MR »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #383 Gepost op: 23 November 2015, 19:53:41 »
Dat is helaas ook wel weer zo.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #384 Gepost op: 24 November 2015, 10:55:09 »
Even iets anders. Onderstaande foto is een van de drie nieuwe opnames die ik kon kopen:



Om de foto te dateren heb ik het boek van Paul Henken over deze serie er op nageslagen. De belangrijkste hint die een datering kan geven, is de bel op het dak. Die zou volgens een constructiewijziging uit mei 1922 die voorzag in verplaatsing van deze bel van het dak naar een plek tussen dom en schoorsteen. Ook het missen van een geschilderd soortmerk (CW van 1923) pleit voor begin jaren twintig.

De loc heeft echter al een NS nummerplaat maar geen doorgehaald SS nummer er onder. De CW om locs van NS nummerplaten te voorzien dateert van september 1921, het geschilderde doorgehaalde nummer moest eind 1922 verwijderd zijn.

Ik kom tot een datering van deze foto als 1922/1923.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #385 Gepost op: 24 November 2015, 11:55:45 »
Echt een gave foto, want de loc is nog in SS beschildering.  (y) Kijk maar naar de wit omlijnde zwarte belijning op de waterkasten. Om de rookkast ook overigens. De zwarte banden zijn overigens netjes wit en niet rood zoals Philotrain altijd fout doet en Artitec ook om niet uit de toon bij Philotrain modellen te vallen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #386 Gepost op: 24 November 2015, 11:58:39 »
Ik had nog niet eens naar de biezen gekeken, maar dat maakt de datering inderdaad alleen maar zekerder  (y)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #387 Gepost op: 24 November 2015, 12:11:23 »
Is de foto niet groter? Hij lijkt zo raar bijgesneden. Zowel de loc als het personeel staan er niet geheel op.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #388 Gepost op: 24 November 2015, 12:13:02 »
Nee, is niet groter helaas. Zal wel een amateuropname zijn, ipv door een professionele fotograaf.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #389 Gepost op: 24 November 2015, 12:14:50 »
Voor de foto ook het gordijntje even op het dak gelegd? ;D (Ik voel me net Aarsman)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...