Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
Vreemd probleem door jerrytrein
Vandaag om 12:47:12
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56

Auteur Topic: Mijn Baan (Neder-Kempen 2.0)  (gelezen 158787 keer)

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Mijn Baan (Neder-Kempen)
« Reactie #540 Gepost op: 27 December 2011, 13:58:04 »
Hoi Jeroen, wat een grootse plannen. Ik ben benieuwd naar je aanpassingsplan!

Soms moet he beslissingen nemen, ben zoals je weet ook al met de 3e planning bezig

Hou ons op de hoogte,

Ik ben benieuwd! (y)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #541 Gepost op: 27 December 2011, 20:15:27 »
Niet om het moelijk te maken, Jeroen :D. Het hout is bij de DHZ is in de aanbieding deze week!

Succes verder :-X

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #542 Gepost op: 29 December 2011, 08:48:39 »
Ook ik had mijn eerste baan in een kleinere ruimte staan, maar wist dat dat ging veranderen. Om uitbreiding mogelijk te maken heb ik toen een kopstation gebouwd met een bakstenen muur als voorlopig eindpunt en opgeschroefde stootbuffers. Later kon ik de baan uitbreiden door de buffers van de rails te halen en de muur te verwijderen, nu had ik een doorgaand station en kunnen de treinen verder rijden. Misschien een idee, veel succes.

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #543 Gepost op: 29 December 2011, 09:16:00 »
Hoi Jeroen,
Mooie ontwikkelingen in Neder-Kempen. Je Knauf overweg, hoe is het daar mee afgelopen? Mooie methode om een verouderde weg in een overweg te laten doorlopen inderdaad. Je stationsgebouw zal inmiddels ook verder af zijn? Gaat allemaal lekker zo te zien. Wens je een mooie jaarwisseling en voor 2012 voorspoed en gezondheid!
Gr.Martijn (y)
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

mekel

• Offline Offline
« Reactie #544 Gepost op: 18 January 2012, 19:18:46 »
Hallo modelspoorvrienden,

Tijd om eens wat van de wilde plannen met jullie te delen, ondanks ik vrij handig ben met een computer wil het ontwerpen via Scarm nog niet heel erg vlotten, dus heb met pen en papier wat ziten uitdenken wat ik nu precies wil met de baan.

Er komen een paar vraagstukken voorbij; de huidige ruwbouw is te lomp en te diep; ik kan niet meer bij het raam om dit open en dicht te doen zonder over de baan te klimmen.

De grote L vormige ovaal geeft me niet voldoende mogelijkheden met het idee wat ik in mijn hoofd heb zitten als eigenlijke doel van mijn baan.

De diepte van 1m is te diep, vooral in de punt van de L kan ik nergens bij en uiteraard onspoort er daar altijd een wagon  ;D

R1 is veeeeeel te krap en onrealistisch.

Na alle opgedane kennis hier op het forum ben ik er toch wel achter gekomen dat ik het in het verleden niet juist heb aangepakt waardoor ik nu tegen allerlei praktische problemen aanloop.

De situatie is nu als volgt, de kamer waarin de baan gesitueerd ligt is 470cm breed en 200diep.
De baan in L vorm is 325cm breed bij 100cm diep en op de liggende poot van de L 200cm diep.
Deze plank heb ik in eerste instantie 3 jaar geleden gemaakt zonder dat ik ook maar enig baanplan in mijn hoofd had zitten. Nu na 3 jaar lekker oefenen, rommelen en vooral veel ideeen opdoen hier op het forum en in de encyclopedie is dan toch het moment gekomen dat er iets grondigs moet veranderen aan de baan omdat ik er anders geen plezier aan beleef, dat merk ik de laatste tijd al wat meer.. de drang om naar de baan te gaan is minder groot want het is niet naar me zin, tijd voor wat anders.

Van mijn partner mag ik gerust de gehele breedte van de kamer gebruiken, er wordt toch niets met de kamer gedaan.

Na veel tekenen en uitdenken ben ik tot een nieuw baanplan gekomen waar wel het huidige stationstrace in kan worden hergebruikt (daar ben ik namelijk wel tevreden over die sporen worden alleen verlengd).

Het idee wat het gaat worden is een hondebot model over de volledige breedte van de kamer (470cm) waarvan het midden 60cm diep zal worden en de uiteinden zo diep als nodig om een R3 + R2 bocht te leggen. Het middendeel zal bestaan uit het paradedeel waar het station zal worden gesitueerd, wellicht met een extra opstelspoor en niet meer zoals nu met de sporen tegen de muur en het station ervoor, maar met het station tegen de muur en de sporen ervoor.

Het spoor vanaf het station zal via een zakkende bocht naar een lager niveau worden gebracht waar een schaduwstation zal worden gesitueerd met een aantal (3) opstelsporen.
Het uiteinde van het schaduwstation zal aan de andere kant weer met een stijgende bocht worden verbonden met het paradedeel.

Dan heb ik nog een stuk rangeerterrein over welke zeker een plaats moet vinden op de nieuwe baan.
Aangezien ik zowel links als rechts met een verdieping ga werken hou ik op de hoeken van de baan meer dan genoeg plaats over om een rangeerterrein te maken, aan welke kant dit komt is nog afhanelijk van hoe de baanplannen uitpakken waar ik nu druk mee aan het knutselen ben, het is wel de bedoeling dat 1 van de 2 kanten vrij blijft om daar mooie delen landschap aan te leggen.

De ruwbouw zal dit keer bestaan uit losse modules welke ik stuk voor stuk kan fabriceren, zodat ik niet verplicht een complete ruwbouw hoef neer te zetten, tijdens het maken van de modules zal ik dit keer uiteraard rekening houden met de plaats van het lagere niveau (want vorige keer paste de spiraal niet :( en kon ik er niet meer bij).

De eerste stap welke plaats gaat vinden is het verwijderen van het stukje rangeerterrein, zodat ik de vierkante meter ruwbouw onder het raam kan weghalen (er moeten dringend nieuwe tochtstripjes in het raam enz. en eens zemen na 3 jaar kan ook geen kwaad  ;D ;D ;D).

Goed al met al een heel verhaal, zodra ik wat verder ben met de baanplannen zal ik ze zeker posten, ook zal ik alle werkzaamheden welke uitgevoerd gaan worden nauwgezet bijhouden in dit draadje zodat ik later met plezier kan terugkijken op wat voor punt ik ooit begonnen ben en tot wat voor punt ik ben geraakt met Neder-Kempen.

Groetjes,
Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #545 Gepost op: 18 January 2012, 19:26:06 »
Succes alvast met je nieuwe plannen! Op papier klinkt het in elk geval goed :).

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #546 Gepost op: 18 January 2012, 21:59:52 »
Hoi,

Blijft 't thema wel hetzelfde?

Groeten Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

mekel

• Offline Offline
« Reactie #547 Gepost op: 18 January 2012, 22:04:53 »
Het thema blijft zeker herzelfde ook de naam van het station blijft ongewijzigd net als de locatie
.

Groet,
Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Dominique

• Offline Offline
« Reactie #548 Gepost op: 18 January 2012, 23:17:20 »
Klinkt goed in de oren!    (y)

Succes!

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #549 Gepost op: 19 January 2012, 11:18:21 »
Hey Jeroen,
Lees net je hele relaas. Klinkt prima op zich. Alleen ter visualisatie voor de lezer; kun je de schets die je gemaakt hebt hier uploaden, dan is het meedenken wat makkelijker. Goed nieuws natuurlijk dat je de hele ruimte nu kunt gaan benutten. Op zich vond ik je hondebot idee onlangs al helemaal niet slecht maar nu je de volle ruimte hebt....!!??? Hoe dan ook als je inderdaad maar niets aan je thema gaat veranderen  ;D (y)
Gr.Martijn

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

mekel

• Offline Offline
« Reactie #550 Gepost op: 23 January 2012, 21:39:42 »
Goedenavond,

Zo een flinke tijd bezig geweest om mijn station in Anyrail te krijgen, zie hieronder het resultaat.
Sommige zullen het wellicht herkennen, de sporen zijn (niet volledig maar een groot deel) naar het voorbeeld van station Roosendaal, dit station heeft altijd al mijn voorkeur gehad in het grootbedrijf.

Spoor 4A wordt een langspoor, deze is voorzien voor de Beneluxtrein richting Belgie.
De overige sporen zijn voorzijn voor treinstellen zoals de Plan V.
Het spoor tussen spoor 1 en 3 is voorzien als doorrijspoor zonder de opstelsporen te hinderen.

Uiteraard doe ik een beroep op jullie visie op het baanplan, mochten er dingen handiger zijn als ik dit anders zou aanpakken hoor ik het graag... ik heb het idee dat ik aan de rechterkant (bij de 3weg) nog wel lengte kan winnen door hem eventueel verder naar rechts te plaatsen.

Groetjes,
Jeroen

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
« Reactie #551 Gepost op: 23 January 2012, 21:44:57 »
Ziet er mooi uit jeroen, zou alleen de haakse bochten rechts bovenin proberen wat minder haaks te laten lopen.

Vind hem natuurlijk eruitzien dan je vorige station.

Move on  (y)

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #552 Gepost op: 23 January 2012, 21:56:35 »
Hallo Jeroen,

Zoals al genoemd, haal die slingers eruit rechtsboven.

Afgezien van het feit dat het geen gezicht is als daar een trein doorheen rijdt, is het ook een bron van ontsporingen.

Verder zou ik, je hebt ruimte genoeg, beide drie weg wissels vervangen door 2 maal 2 gewone wissels.

Driewegwissels zijn ondingen....

Succes

Ferry
« Laatst bewerkt op: 23 January 2012, 22:16:48 door Ferry! »

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #553 Gepost op: 23 January 2012, 22:08:41 »
Jeroen, eens met Ferry!. Trouwens, als er door de NS al driewegwissels werden toegepast, waren dat volgens mij (bijna?) uitsluitend asymmetrische (bijvoorbeeld vroeger in Weert naar de sporen 12, 14 en 18). In feite dus twee wissels enigszins in elkaar geschoven. Daar zijn vast nog wel veel meer voorbeelden van. Verder zou ik de aftakking naar het rangeerdeel (= goederendeel?) aan de uiteinden leggen. Win je ruimte. Komen daar trouwens nog verbindingen tussen spoor 2 en spoor 4? Het advies is zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te blijven. Zie het onvolprezen 'Sporenplan on line'. Succes!
Groet, Frank

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #554 Gepost op: 24 January 2012, 00:41:23 »
Ziet er prima uit Jeroen behalve dan inderdaad de slinger rechtsboven. Vraag me af waarom de driewegwissels ondingen zijn??? Omdat het in grootbedrijf nauwelijks voorkomt? Beetje dichterlijke vrijheid......
Heb ze nu ook in m'n plan zitten, is er een ontsporingsprobleem oid, of gewoon onhandigheid?
Gr.Martijn