Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20

Auteur Topic: Industricht 1:87  (gelezen 29091 keer)

M@rco

• Offline Offline
Re:Industricht 1:87
« Reactie #15 Gepost op: 05 September 2010, 22:27:42 »
Baanplan weer enigzins aangepast.
Tafel 310x180 cm.
Meer ruimte gecreeerd voor containerterminal en stationsomgeving ...
Graag jullie opmerking(en), suggesties enz.
Ik wil nog een kleine werkplaats toevoegen, graag ideeen wat betreft sporenplan "werkplaats".

Marco

Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

M@rco

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 06 September 2010, 16:39:39 »
Niemand commentaar ?  ;)

M@rco.

M@rco

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 06 September 2010, 19:54:06 »
Eenmaal, andermaal ....... bouwen zo dan maar?  ;D

M@rco.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #18 Gepost op: 06 September 2010, 20:10:20 »
Hoi Marco,

Ik heb eens naar jouw plan gekeken. Het ziet er op zich goed uit. Toch heb ik een paar opmerkingen. Daar zit je tenslotte op te wachten. ;)

• Je plant vier overgangswissels van de binnen- naar de buitenbaan. Dat lijkt me wat veel, daarom de rode kruizen in de tekening.
  • Om het perron voor de regiotrein toch iets langer te kunnen maken, heb ik een meegebogen wissel ingetekend. Deze kwam toch vrij bij de vorige opmerking. :)

Succes!

Groet,
Basilicum

M@rco

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 06 September 2010, 21:06:28 »
@Basilicum
Ik heb aan de linkerzijde van het station een aantal "overbodige" wissels verwijderd.

De verlenging van het spoor t.b.v. regiotrein vind ik een goede zet en zal dit tijdens de bouw bekijken en overwegen!
Bedankt voor je visie.
Is er nog iemand die zijn mening wilt geven over dit baanplan?
Is de brandstofvoorziening voor diesellocs bij de containerterminal realistisch?
Ik kom er niet goed uit wat betreft sporenplan t.b.v. werkplaats.
Het moet simpel zijn, er hoeven geen lange treinsamenstellingen gerangeerd worden, alleen af en toe een loc en/of rijtuig voor reparatie enz.
Graag hulp gevraagd bij het sporenplan werkplaats!

Marco

M@rco.

Joeke

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 06 September 2010, 21:47:07 »
He Marco, Een mooi ruim baan plan. Misschien een idee om de twee sporen bij de containerterminal nog te voorzien van
twee wissels . Zo creëer je een omloop spoor. Nu moet je, zo als ik het zie de wagons vanaf het hoofdspoor achteruit naar
de containerterminal brengen. Of je zet er voor vertrek een andere loc voor dat kan natuurlijk ook.

Joeke   
Bouwend aan Klein Höllental
tijdperk III-VI DB H0 met Multimaus en Koploper.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #21 Gepost op: 06 September 2010, 21:53:09 »
Hallo Marco,

Maak wat meer uithaal sporen. Bijvoorbeeld bij het spoor voor de regiotrein, vervang het wissel daar voor een engels-wissel en dan heb je de mogelijkheid voor een uithaalspoor. De locomotief of trein rijdt dan via het uithaalspoor op het rangeerterreintje. Dan hoef er geen gebruik gemaakt te worden van het hoofdspoor. Dat zelfde geldt voor het containergedeelte. Nu moet er altijd van het hoofdspoor gebruik gemaakt te worden om te rangeren. Met een extra wissel voor de aansluiting op het hoofdspoor kan je een uithaalspoor maken waar een aantal wagons of een reserve locomotief staat die de opgesloten locomotief "bevrijdt"... De brandstofvoorziening zou ik meer bij de werkplaats maken. Maar dat is persoonlijk.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

M@rco

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 07 September 2010, 08:45:20 »
@Ronald en Joeke
Bedoelen jullie dit? (zie toevoegingen in het rood)
Joeke wil je in Paint eens aangeven wat je bedoelt met twee wissels bij de sporen containerterminal?

Marco

M@rco.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #23 Gepost op: 07 September 2010, 09:21:00 »
Hoi Marco,

Dit is een leuke baan, zelf hou ik van rangeren, en die mogelijkheden zijn er op deze baan. Bijgevoegde tekening laat even zien wat (volgens mij) Ronald (Blauw) en Joeke (Rood) bedoelen.

Containerterminal:
Op het uithaalspoor (21) kan de rangeerlok wachten op de binnenkomende trein (spoor 2). De lokomotief van die trein kan eventueel omlopen, of wachten op spoor 3. en de rangeerlok kan beginnen met de trein op de juiste sporen te zetten.
Ook zie je dat ik de brandstofplaats heb weggehaald. Mij lijkt het logisch dat dat bij de werkplaats moet zijn, maar daarnaast, het geeft de rangeerlok ook een reden om de terminal te verlaten. Hetgeen ook leuk is voor een eventueel foto-avonturen verhaal (zoals in de rubriek 'Wat zijn we aan het rijden').
Station:
Bij een station horen de wissels geconcentreerd te zijn, althans dat vind ik. De bochtwissels in de rechterbovenhoek zou ik verplaatsen naar de hoek rechtsonder. Volgens mij krijg je dan ook meer het gevoel van een 'vrije baan' tussen het station en de aansluiting met de containerterminal.
Het uithaalspoor (13) is volgens mij het voorstel van Ronald. Vanuit de bundel opstelsporen (4,5,6) kunnen nu treinen worden samengesteld zonder dat er een trein op het hoofdspoor hoeft te komen. Daarnaast kan een containertrein vanuit de terminal binnen komen op spoor 13 en zichzelf terugzetten op de opstelsporen.
Daarnaast, maar die heb ik niet ingetekend, vind ik het voorstel van Basilicum voor het verlengen van het spoor voor de regionale trein een goed idee, een doorgaande goederentrein krijgt zo ook meer ruimte om op het middelste stationsspoor (2) te staan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes met het verder denken!

Groetjes,
Michel

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 07 September 2010, 09:48:34 »
Inderdaad de blauwe uithaalsporen bedoel ik.  (y) Je ziet dat je minder op het hoofdspoor hoeft te zijn om te rangeren. En de opmerkingen van Basilicum over het verlengen van het perronspoor voor de regiotrein is ook een goede.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

M@rco

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 07 September 2010, 10:25:43 »
@Michel en Ronald
Dus als ik het goed begrijp spoor 13 alsmede ook eventueel spoor 4,5 en 6 verlengen t.b.v. rangeermogelijkheden.
Spoor 13 zou ook gekoppeld kunnen worden aan het doorgaand hoofdspoor?
De verlenging van het perron t.b.v. regiotrein ga ik doorvoeren!
Het uithaalspoor die ik in het rood heb aangegeven is ook een goede optie?
De wissel in het dubbelspoor bij de terminal is die noodzakelijk en goed functioneel?

Marco.

M@rco.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 07 September 2010, 10:48:41 »
Dat zijn allemaal goede wijzigen. Door te koppelen aan het hoofdspoor heb je nog iets meer mogelijkheden bij het rangeren. De wissels in het dubbelspoor bij de terminal kan je gebruiken om de locomotief te laten omlopen. Daardoor komt deze niet vast te staan. Dat zie je vaker bij rangeersporen.

Groeten Ronald.

M@rco

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 07 September 2010, 11:04:53 »
@Ronald
Ik zou ook nog op spoor 5 een linkse en een rechtse wissel kunnen aanbrengen om locs te kunnen laten omlopen?

M@rco.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #28 Gepost op: 07 September 2010, 11:07:27 »
Hoi Marco,
Dus als ik het goed begrijp spoor 13 alsmede ook eventueel spoor 4,5 en 6 verlengen t.b.v. rangeermogelijkheden.
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar voor leuk rangeerwerk en goede binnenkomst van de trein, zou ik spoor 13 niet te kort maken. Mooi zou zijn als spoor 13 even lang kan zijn als spoor 2 of 3 van de containerterminal. Maar, dit zou net ten koste moeten gaan van spoor 3, 4-6 van het station.
Het station ziet er nu namelijk wel goed en evenwichtig uit.
Ik denk dat dit een beetje uitproberen is.

Spoor 13 zou ook gekoppeld kunnen worden aan het doorgaand hoofdspoor?
Je bedoelt dit als in het voorstel van jou, vanochtend?
Ik denk dat dat best wel kan, maar met een overloopwissel (Zie tekening)

Het uithaalspoor die ik in het rood heb aangegeven is ook een goede optie?
De wissel in het dubbelspoor bij de terminal is die noodzakelijk en goed functioneel?
Het uithaalspoor bij de containerterminal bedoel je? Het is op zich een goede optie, treinen van rechts kunnen nu ook de containerterminal bereiken. Persoonlijk vind ik het dan te druk worden. Je hebt dan aan de twee lange zijden, waar de rechte stukken rails zijn, meerdere sporen naast elkaar liggen. Ik zou het niet doen, een containertrein van rechts, zou ik kop laten maken op spoor 2 van het hoofdstation, weer een rangeerbeweging erbij.
De aansluiting van de containerterminal vind ik wel goed. Simpel en doeltreffend.
Ik zou ook nog op spoor 5 een linkse en een rechtse wissel kunnen aanbrengen om locs te kunnen laten omlopen?
Ook leuk, en geeft meer mogelijkheden.

Let wel, dit zijn slechts aanwijzingen. Het blijft jouw baan. Je hebt een bepaald beeld in je hoofd dat je uit wilt beelden. Verlies dat niet, want dat houdt je betrokken en enthousiast voor het bouwen van jouw baan.
Overigens vind ik het wel leuk om zo mee te denken.

Groetjes,
Michel

M@rco

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 07 September 2010, 11:20:21 »
@Michel
Daar is dit forum ook voor om e.e.a. met andere te delen en mee te denken toch!
Als je nog een leuk sporenplannetje hebt voor het rangeergedeelte naar de werkplaats ...
Ik wil een werkplaats plaatsen voor reparatie/onderhoud voor een loc en/of rijtuig, geen lange samenstellingen (daar is mn tafel ook te klein voor  ;D)

Marco

M@rco.