Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:46:56
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: Hedenoord - (Baanplan H0)  (gelezen 29924 keer)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #105 Gepost op: 03 January 2011, 21:00:39 »
Okay, ik zie wat je bedoelt. We hadden inderdaad niet hetzelfde in gedachten.

Wat ik in gedachten heb is een oplossing op basis van de LDT keerlusmodule. Deze kent eenvoudigweg drie dubbelzijdig gescheiden secties A, B en C.

De ene poot (A) wordt dan gevormd door het stuk rails tussen (laten we zeggen) de linker wissel en de onderste wissel, de andere poot (C) door het stuk rails tussen de rechter wissel en de onderste wissel. Het middenstuk zou dan worden gevormd door de onderste wissel en het doodlopende uithaalspoor.

Gerard

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #106 Gepost op: 03 January 2011, 21:01:31 »
Hoi Dexter,

Wat super dat je zo met me mee denkt!  ;D
Maar.. Als ik eerlijk mag zijn.. Klinkt dit voor mij als abracadabra ::)
Hier heb ik dus absoluut geen kaas van gegeten  :P haha.

Ik zal van de week (wanneer ik wat meer tijd heb) dat linkje eens rustig bekijken/doorlezen.
Als ik er niet uit kom, dan mag ik wel een gil geven he?  ;D

Greetz Johan

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #107 Gepost op: 03 January 2011, 21:07:30 »
Ik wist dat ik hem ergens beschreven had, en wel hier, een beschrijving van de werking van de LDT keerlusmodule.

Johan, deze is mijns inziens eenvoudiger aan te leggen hoor.

Gerard

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #108 Gepost op: 03 January 2011, 21:21:37 »
Hoi Gerard!

Heel erg bedankt! Dit vind ik al iets makkelijker te begrijpen  ;D
Het enige nadeel is, is dat ik echt niet bekend ben met dit soort dingen. Ik wil in Hedenoord ook geen gebruik maken
van bezetmeldingen en dergelijken omdat ik niet van plan ben om computergestuurd te gaan rijden.
Ik wil gewoon lekker zelf de knoppen blijven bedienen  (y) haha.

Zou jij misschien in mijn ontwerp met Paint kunnen aangeven waar ik dan precies zou moeten isoleren?
Want daar gaat het om toch? bepaalde blokken/segmenten isoleren?

Greetz Johan

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #109 Gepost op: 03 January 2011, 21:29:30 »
Hey Johan,

Je hoeft bij de LDT keerlus ook geen aparte bezetmelders te gebruiken, dat doet de LDT zelf.

Ik benoem jouw wissels even van links (1) naar rechts (3), de onderste wissel is dan (2).

Sectie A uit mijn beschrijving wordt aan twee kanten dubbelzijdig ge-isoleerd (dus beide railstaven onderbroken) net onder wissel (1) en net boven wissel (2).

Sectie C uit mijn beschrijving wordt op diezelfde manier ge-isoleerd net onder wissel (3) en net boven wissel (2).

Sectie B uit de beschrijving wordt gevormd door wissel (2) en het onderste "uithaalspoor".

Wissels (1) en (3) alsmede het stuk rail daartussen zijn gewoon verbonden met het hoofdspoor.

NB: dit moet nog wel worden getest! de situatie is namelijk net even anders dan in een "echte" keerlus.

Zo duidelijk wat ik bedoel?

Gerard
« Laatst bewerkt op: 03 January 2011, 21:45:44 door Gerard Wassink. Reden: Foutje gecorrigeerd »

dexter

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #110 Gepost op: 03 January 2011, 21:44:15 »
Hey Johan,

Je hoeft bij de LDT keerlus ook geen aparte bezetmelders te gebruiken, dat doet de LDT zelf.
Ik benoem jouw wissels even van links (1) naar rechts (3), de onderste wissel is dan (2).
Sectie A uit mijn beschrijving wordt aan twee kanten dubbelzijdig ge-isoleerd (dus beide railstaven onderbroken) net onder wissel (1) en net boven wissel (2).
Sectie C uit mijn beschrijving wordt op diezelfde manier ge-isoleerd net onder wissel (3) en net boven wissel (2).
Sectie B uit de beschrijving wordt gevormd door wissel (2) en het onderste "uithaalspoor".
Wissels (1) en (2) alsmede het stuk rail daartussen zijn gewoon verbonden met het hoofdspoor.
NB: dit moet nog wel worden getest! de situatie is namelijk net even anders dan in een "echte" keerlus.
Zo duidelijk wat ik bedoel?

Gerard

Gerard, met onderste uithaalspoor bedoel je toch het doolopende spoor aan de rechterzijde van de driehoek?
Volgens mij moet het spoor tussen wissel 1 (links) en 2 (onder) namelijk gewoon bij de hoofdbaan blijven. Dat was de oorsponkelijke situatie voor de keer driehoek er bij kwam.
- sectie A is dan tussen wissel 1 en 3
- sectie C is dan tussen wissel 2 en 3
- sectie B is dan het doodlopende keerspoor aan de rechterkant inclusief wissel 3

Met de xtreme keerlus module zou dit zo ongeveer hetzelfde zijn, maar dan met een andere benaming.
Het wordt snel warrig als niet alles goed benoemd is. Misschien wordt het anders inderdaad tijd om te gaan tekenen...

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #111 Gepost op: 03 January 2011, 21:47:58 »
Met je eens Dexter. Ik zal morgen als ik even tijd heb een tekening maken. Ik heb nog een foutje verbeterd. Mijn idee van het hoofdspoor was het spoor dat bovenin van links naar rechts loopt. Het "uithaalspoor" loopt dan van wissel (2) naar beneden. Ik geloof dat we dat verschillend hebben bedoeld.

Johan moet even aangeven wat het hoofdspoor is.

Gerard

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #112 Gepost op: 03 January 2011, 22:29:51 »
@ Gerard

Ja het is me nu wel duidelijker haha ;D
Het uithaalspoor is dan het gedeelte waar er omgepoold word? Toch?

De wissel die jij benoemt als 2, zou als ik het goed begrijp van het hoofdspoor komen.
Tussen wissel 2 en 3 komt de trein het uithaalspoor oprijden.. Via 3 en 1 verlaat deze het uithaalspoor omgekeerd richting één van de opstelsporen in het schaduwstation..

is dat wat je bedoelde? ::)

Greetz Johan

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #113 Gepost op: 04 January 2011, 09:26:14 »
Hier is het plaatje met mijn interpretatie:



loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #114 Gepost op: 04 January 2011, 10:07:17 »
Hoi,
even door mijn analoge bril; 1ste schakeling: w1r en w2a, oude situatie; 2e schakeling: w1a en w3a, stroom op blauwe baan word gelijk gepoold als spoor A; 3e schakeling: w2r en w3r, stroom wordt op blauwe baan gelijk gepoold als spoor B.
Rode streepjes = rail isolatie van alle twee de rails.

Is dit niet naar digitaal te vertalen.




gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #115 Gepost op: 04 January 2011, 10:44:32 »
Je voegt nu een derde mening toe. Laten we eerst Johan's antwoord / voorkeu even afwachten zonder de zaak extra te compliceren.

Gerard

dexter

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #116 Gepost op: 04 January 2011, 12:01:21 »
Hier is het plaatje met mijn interpretatie:




Dit is dus eigenlijk hetzelfde zoals ik het in gedachten had, alleen zie jij het bovenste spoor als doorgaand spoor waar Johan volgens mij het spoor vanaf links naar beneden als doorgaand spoor heeft.

Hoi,
even door mijn analoge bril; 1ste schakeling: w1r en w2a, oude situatie; 2e schakeling: w1a en w3a, stroom op blauwe baan word gelijk gepoold als spoor A; 3e schakeling: w2r en w3r, stroom wordt op blauwe baan gelijk gepoold als spoor B.
Rode streepjes = rail isolatie van alle twee de rails.

Is dit niet naar digitaal te vertalen.



gr Leo


Dit is inderdaad ook wel een leuke optie, maar ik zie wel een nadeeltje: als je via w1 naar het keerspoor rijdt en w3 staat nog niet goed dan heb je kans dat het spoor nog verkeerd gepoold staat met een kortsluiting als gevolg. Hier zou je dan dus wel watbeveiliging voor in moeten bouwen (= zorgen dat deze situatie zich niet vor kan doen)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #117 Gepost op: 04 January 2011, 12:23:42 »
Johan,

Lees mijn uitleg nog een keer goed door, en kantel daarbij het plaatje 90 graden tegen de klok in, dan heb je bij benadering jouw situatie.

En maak je geen zorgen over het ompolen, als je het op deze manier doet, dan neemt de LDT module dat voor zijn rekening!

Gerard

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #118 Gepost op: 04 January 2011, 12:49:49 »
Hoi Dexter,

Daarom had ik bij het omzetten vd wissels ook 'en' gezet, dus steeds twee wissels tegelijk omzetten en tevens de polariteit aanpassen.

gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #119 Gepost op: 04 January 2011, 18:13:40 »
@ Gerard, Loclion en Dexter

Bedankt voor deze tekeningen! :D. Wanneer het visueel wordt, is het toch iets makkelijker te begrijpen :P
Zoals jouw tekening er nu uitziet Gerard, zo had ik het inderdaad gister ook van jouw begrepen! Maar op deze manier schept het net iets meer duidelijkheid (y)

Nu rest mij de vraag.. Wat is een LDT module? En hoe gaat deze te werk? Waar kan ik deze aanschaffen? (ja ik ben echt een leek op dit gebied, sorry ::))

Greetz Johan

PS:Sorry voor de wat late reactie, maar ik sta voor de klas en ben niet in de gelegenheid om tussendoor te antwoorden ;D