Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 18:05:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:03:56
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:53:15
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:50:10
Mijn geweatherde modellen door Martijn193
Vandaag om 17:39:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 17:00:30
Station Roodeschool door pfb
Vandaag om 16:46:13
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
  

Auteur Topic: Artitec Goederenloods.  (gelezen 39183 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Artitec Goederenloods.
« Gepost op: 24 August 2010, 15:12:20 »
Nu het toch begon te kriebelen en ik tijd heb om er mee bezig te kunnen wil
ik toch een begin gaan maken met het bouwen van de Artitec Goederenloods.

Dit is mijn eerste grote giethars model en daarmee rijzen ook direct een paar vragen.

- Het lijmen, Giethars is vettig lijkt het wel en de te lijmen oppervlakken moeten schoongemaakt
worden, schuren kan heel best maar op sommige plekken wil dat niet, kan het ook anders?
- Daarnaast heb ik gelezen dat secondelijm of styreenlijm aanbevolen wordt.
Helaas heb ik met beide niet echt goede ervaringen en liet de verbinding ook na een nacht weer los.
Nu kan ik wel direct Olba gebruiken, maar dan zit het dus ook goed en zeg maar permanent vast.

Tips?

Vooralsnog zijn alle onderdelen al netjes van braampjes ontdaan dus ik kan zo van start.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17829
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Artitec Goederenloods.
« Reactie #1 Gepost op: 24 August 2010, 15:41:48 »
Bij een modelletje van Tilly heb ik gewoon normale superlijm gebruikt van de bekende merken. In zowel dik- als dun vloeibare uitvoering. Gaat prima!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Artitec Goederenloods.
« Reactie #2 Gepost op: 24 August 2010, 15:49:44 »
giethars en styreenlijm? degene die je dat aangeraden heeft poetst zn tanden ongetwijfeld met chocoladepasta, want het werkt ongeveer evengoed. Niet doen dus. Styreenlijm lijmt alleen styreen omdat het styreen oplost en aan elkaar smelt, bij giethars heb je daar dus geen moer aan. Secondelijm gebruiken dus. Verder is olba gewoon secondelijm, als je andere secondelijm weer loslaat is dat blijkbaar laffe troep of gewoon te oud, secondelijm heeft niet t eeuwige leven.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec Goederenloods.
« Reactie #3 Gepost op: 24 August 2010, 15:50:59 »
Wat Floris zegt  ;D

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec Goederenloods.
« Reactie #4 Gepost op: 24 August 2010, 16:09:42 »
Ik ben net even langs de bouwmarkt geweest voor een nieuwe tube superlijm
en daarmee de eerste verbinding gemaakt, veelbelovend want het zit in ieder geval
al goed vast. Lijm: Bison "Nexus Glue".

Straks zal ik even een paar plaatjes neerzetten.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Artitec Goederenloods.
« Reactie #5 Gepost op: 24 August 2010, 16:25:11 »
Nog wat tips: als je secondenlijm met een lange tuit hebt, dan direct na het aanbrengen van de lijm de tube rechtop houden en de tuit leegknijpen op een doekje o.i.d., daarmee gaat de tube veel langer mee. En na gebruik rechtop in de koelkast bewaren: koude secondelijm droogt zoveel langzamer dat de bewaarperiode met een factor 5 à 10 toeneemt.
Bron: jarenlange eigen ervaring met alle soorten cyanoacrylaat.
Ik heb het zelfs ooit gebruikt om kartonnen treindelen mee te verharden, gewoon erop druppelen en met je vinger uitsmeren: don't try that at home.
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Artitec Goederenloods.
« Reactie #6 Gepost op: 24 August 2010, 16:25:36 »
ik gebruik meestal bison industrie, of anders die reut met activator erbij, of industrie met activator, maar dat is wat tricky, heel vloeibaar en wordt loeiheet als er activator op komt, dus uitkijken met je tengels.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec Goederenloods.
« Reactie #7 Gepost op: 24 August 2010, 19:15:36 »
Goed, de lijm werkt uitstekend en is ook niet meteen droog wat resulteert in een paar minuten
speling om zo alles netjes uit te lijnen.


Blokhaak er bij en gewoon van start gaan, de eerste muren aan elkaar geplakt.
Alvorens het plakken alles opgeruwd met een nagelvijl zodat het goed hecht.


De 2e muur bevestigd, deze muur is niet geheel recht maar dat verhelp ik wel als straks
het bordes op de zijkant wordt gezet.


De 2e kopse kant er aan gezet, alles uitgelijnd op de snijmat.
Nu bleek 1 van de zijmuren iets verschoven....
Gelukkig kon ik de verbinding nadat deze droog was met een mesje nog weer loshalen, geen schade
slechts lijmresten. Schoongemaakt en deze keer goed geplakt.


Niet gek al zeg ik het zelf, netjes haaks.


Na een half uurtje drogen de ondersteuningen voor de bordessen er op gelijmd.


En het daglicht klaargemaakt, die komt er bij mijn loods op in combinatie met bitumen dakbedekking.

Nu de loods tot zover in elkaar zit kom ik wel tot de conclusie dat er iets niet klopt met
de hoogte van de muren van de zijkant en kopse kant.
De kopse kant is t.h.v. de zijmuur zeker 2mm hoger, terwijl alles netjes volgens beschrijving is gedaan.
Ook het bordjes past perfect dus het ligt niet aan de afwerking aan de onderzijde van de kopse kant.



Zijn er andere bouwers die dat zelfde probleem hebben gesignaleerd en wat zijn daar de oplossingen voor?

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • Modelspoor is emotie...
Re:Artitec Goederenloods.
« Reactie #8 Gepost op: 24 August 2010, 19:20:27 »
Tbinnebarretije…

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2825
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:Artitec Goederenloods.
« Reactie #9 Gepost op: 24 August 2010, 21:41:25 »
Zo wel de boven kant en de onderkant zijn mooi gelijk
bovenkant



onderkant



Cor

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8945
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Artitec Goederenloods.
« Reactie #10 Gepost op: 24 August 2010, 22:09:06 »
Heren Cor en RobbertJan,

Mooi werk weer.
Wat ik me af vraag:is het mooier om die kunstof houten dakspanten door houten te vervangen of maakt het geen verschil(nerf?)
Ik heb zelf dat gebouw nog niet.

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec Goederenloods.
« Reactie #11 Gepost op: 25 August 2010, 17:57:02 »
@ Cor,

Bedankt voor de duidelijke foto's dit bevestigd wel mijn vermoeden dat er iets mis is met
deze bouwset.
Zou je misschien de maten eens kunnen opnemen van de zij-muren en de kopse-muren
dan kan ik deze vergelijken.

Ik ga in ieder geval contact opnemen met artitec en ze dit probleem voorleggen,
maar eens kijken wat men daarvan zegt.

@ Koen,

Of het mooier is, dat denk ik wel. Maar krijg je ze dan wel allemaal gelijk van maat en vorm zodat het
net zo strak past als de giethars onderdelen.....?

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec Goederenloods.
« Reactie #12 Gepost op: 25 August 2010, 19:12:22 »
Wat ik me af vraag:is het mooier om die kunstof houten dakspanten door houten te vervangen of maakt het geen verschil(nerf?)

Contrary to popular believe, zie je in 1:87 die houtnerf echt niet meer hoor.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2825
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:Artitec Goederenloods.
« Reactie #13 Gepost op: 25 August 2010, 21:25:05 »
Robert-Jan
Wil je de hoogte maten of de breedte en lengte maten ??.

Cor

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec Goederenloods.
« Reactie #14 Gepost op: 25 August 2010, 22:27:17 »
De hoogte maten van de zij-muur en kopse-muur zouden mij al een indicatie geven.
Dus als je die zou kunnen opmeten ben ik al weer een eind geholpen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5