Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 13:55:54
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Remunj
Vandaag om 13:22:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:12:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:59:22
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 12:42:54
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Het Boemeltje - Electronica door Hans GJ
Vandaag om 12:35:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 12:31:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 11:58:46
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 11:50:47
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37  (gelezen 21269 keer)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #15 Gepost op: 22 August 2010, 00:37:39 »
Ik heb het even nagezocht (ben nu thuis, en bij mijn vorige reactie niet) en de draaistellen horen idd zwart. Op de Foto van Bert Stortenbeker is dit lastig te zien, maar dat kan natuurlijk ook door het remstof e.d. komen wat overal terug te vinden is bij alle treinstellen.

De koppeling hoort ook die kleur, behalve de kap uiteraard. deze laatste is zoals deze nu is correct, 'hart blauw'.

mvg,
Robin

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #16 Gepost op: 22 August 2010, 10:53:44 »
ziet er goed uit  (y) (y)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #17 Gepost op: 22 August 2010, 14:30:27 »
Hoi,

Dank Robin voor het recherche werk  (y)

Vanochtend in alle vroegte de transfers getekend. Daarna geprint. Maar helaas, kennelijk wil wit niet op zwart houden... :(  :'(

Dus...



... voor die gevallen eerst zwarte vlakjes geprint en aangebracht. Hier is de deklassering in volle gang. De eerste klasse is al klaar. Ook heeft het rijtuig nog zijn oude nummer.

Terwijl de vlakjes aan het drogen zijn...



... verder met het verwijderen van de bakaanduidingen. Netjes afplakken en nummers *NAT* wegschuren met korrel 1500.



... en het resultaat na het aanbrengen van de exact op maat gekinpte transfer !  8)

Ondertussen waren de vlakjes gedroogd...



... en zijn de witte transfers over de vlakjes aangebracht.



... nog een keer de kop. Je ziet helemaal niets van de transfer  ;D (y)



... en de andere kant.



... met de bakaanduiding hier onder de bagageruimte.



... de 22 is nu definitief de 37  ;D (y)

@Gerard

De baknummers heb ik gelaten voor wat het was. Ik kan ze zelfs met bril op niet lezen... Bovendien zijn ze zo klein, dat m'n printer dat waarschijnlijk toch niet haalt  :-\

@Edwin
Ik heb besloten de rode rand te laten voor wat het is. Er zou slechts 0.2 a 0.3mm bij moeten. En... tussen bovenkant raam en rode band zit ook in werkelijkheid blauw. Ik vermoed nu, dat de sluitseinen te groot zijn... :(


Nu alles even lekker laten drogen. Kan morgen de blanke lak er op :) En de lijsten van de cabineramen wit/lichtgrijs gemaakt worden.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 22 August 2010, 15:38:43 door Karst Drenth »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #18 Gepost op: 22 August 2010, 15:16:51 »
Wat de bakaanduidingen betreft, in HOV staan best veel opmerkingen over schilderfouten v.w.b. deze bakcodenummers... je hebt dus een uitvlucht.

Waar ik over twijfel is de vraag of de raamranden niet ook grijs hadden gemoeten ipv wit: qua filosofie zou ik zeggen ja, maar als ik de 31 zie op de site van Bert dan weet ik het nog zo net niet, die lijken mij wel erg licht van kleur... heb jij dit toevallig nog onderzocht Karst?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #19 Gepost op: 22 August 2010, 15:24:41 »
Ik kon er niets van vinden in de 'Voorschriften Beschildering Reizigersmaterieel' :)

ALs het al iets is, zou het denk ik lichtgrijs No. 4 moeten zijn. Maar... da's dus niet te doen :(

Grtzz,

Karst

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #20 Gepost op: 22 August 2010, 15:39:10 »
Het is weer een feestje om Karst hier te volgen. Uitleg en foto's, het is weer super! (y)

Groet Jaap
« Laatst bewerkt op: 22 August 2010, 18:14:16 door JaJo »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1278
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #21 Gepost op: 22 August 2010, 16:34:18 »
Hoi Karst.

Citaat
De baknummers heb ik gelaten voor wat het was. Ik kan ze zelfs met bril op niet lezen... Bovendien zijn ze zo klein, dat m'n printer dat waarschijnlijk toch niet haalt 
Vrijheid, blijheid.
Geniet van je hobby!

Gerard

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #22 Gepost op: 22 August 2010, 18:34:19 »
Karst,

Wat een goed gelukt resultaat, en weer een uniek exemplaar is geboren (y)

Northlander1983

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #23 Gepost op: 22 August 2010, 19:27:28 »
Complimenten, TOP  ;)  (y)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #24 Gepost op: 22 August 2010, 20:42:16 »
heb je er nu 'electrische rem' op gezet? dit moet namelijk 'schroefem' zjin!

mvg,
Robin

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #25 Gepost op: 22 August 2010, 22:11:13 »
Hoi Allen,  ;D

Ja, het is en voelt weer als vanouds ;)

Dus: alvast bedankt voor de complimenten, maar hij is nog niet helemaal af  :P

@Robin

Citaat van: Blauwe Engelen & Rode Duivels Blz 10 2e paragraaf
.. Bij de aflevring waren de motorrijtuigen voorzien van een elektrische rem, die later weer is verwijderd...

Dus, zeker voor de 22 is de tekst OK. ( zat er namelijk al gewoon op ;) )
Nu is alleen de vraag, wanneer 'later' was....  ???

Iets anders dat me opgevallen is: Bij de blauwe staande bakaanduidingen op de rechterkant, de bakcodes en revisie data links. Bij de 32 van Artitec is dit precies andersom. Conform het eerder vermelde boek, zie ik bij de rode uitvoeringen ook de plaatsing als bij de blauwe... Wie weet waarom  ???

Grtzz,

Karst

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #26 Gepost op: 23 August 2010, 01:00:52 »
Excuss, had er idd een jaartal bij moeten vermelden: De text 'electrische rem' is reeds in 1958 verwijderd.

volgens deze foto http://bert11.homeip.net/images/martin.asp?q1=007141d&imgn=1 staat de text rechts van het middenbalkon. Deze foto is uit 1968.

Overigens zijn er per stel diverse zaken verschillend, zoals de opschriften. Bij de ene motorwagen staat het links van het middenbalkon, en bij de andere weer rechts zoals bij de NS-37. Je moet dus van de foto's uitgaan, en niet van de tekeningen, en ook nog van foto's per motorwagen specifiek.

edit:
Ik lees nu pas dat je de revisie- en schilderdata bedoelt. Deze staat tot zover ik nu zie op de foto's die ik in de loop der tijd verzameld heb vanaf de zijkant gezien aan de rechterkant, en dan uiteraard links van de deur. Ik kom idd een foto tegen van de 31 waar deze gegevens precies andersom staan. foutje van Haarlem denk ik, mischien was dat bij de 32 ook wel het geval.

Overigens hoort bij deze kleurstelling ook de text 'R=31t' of 'R draaistel 31t' (moet je even op foto's kijken naar de lengte van de text)

mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 23 August 2010, 01:41:35 door robin binsbergen »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #27 Gepost op: 23 August 2010, 03:08:23 »
Iets anders dat me opgevallen is: Bij de blauwe staande bakaanduidingen op de rechterkant, de bakcodes en revisie data links. Bij de 32 van Artitec is dit precies andersom. Conform het eerder vermelde boek, zie ik bij de rode uitvoeringen ook de plaatsing als bij de blauwe... Wie weet waarom  ???

De 32 van Att heeft het aan één kant fout. Zie ook het topic over de 32. Het wisselde nogal, de plek waar revdata en bakaanduidingen stonden. Wellicht was het schilderprotocol niet eenduidig of zoals Robin aangeeft: foutje van de wpl.

En dan de plaats van de nummerplaat, ook al zo wisselend... ai... :-\
« Laatst bewerkt op: 23 August 2010, 03:14:44 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #28 Gepost op: 23 August 2010, 15:35:18 »
Beste Karst,
Ik volg met belangstelling jouw ombouwverhaal. Ik heb een vraag omtrent jouw oplossing van de te zwak brandende binnenverlichting.
Heb je voor mij een bestelnummer van de weerstand van 220 Ohm. Ik heb bij Conrad gekeken maar twijfel, volgens mij is het bestelnummer: 420091.
Groet,
Coen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #29 Gepost op: 23 August 2010, 15:51:39 »
Hoi Coen,

Dat is het goede apparaatje, alleen heb ik een tikfout gemaakt, het moet 120Ohm zijn ( zie foto, daarstaat 1200 op de weerstand )  :-[ :-[ :-[

Grtzz,

Karst

P.S. Als je as zaterdag in Houten bent, kan ik er wel 1 of 2 voor je meenemen ;)