Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 13:45:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
info gezocht over ETS aandrijfunits door Riest AG
Vandaag om 13:21:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Riest AG
Vandaag om 13:19:41
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:12:42
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 12:35:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:06:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door AdLoc
Vandaag om 11:28:42
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02

Auteur Topic: Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?  (gelezen 14148 keer)

basdouma

• Offline Offline
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #60 Gepost op: 18 August 2010, 18:20:49 »

Ja, dan kunnen we tegen die tijd weer klagen dat er geen BKD is bewaard. *helder moment* Dat maakt ook niet meer uit eigenlijk, er zijn al geen BKD's meer. :P Aanvullen met plan W kan nog, daar zijn er nog drie van.

Ik bedoelde dus de stam A+B+B+BKD + eventueel 3 x plan W  heb een een trein van 7 rijtuigen...

Zijn er geen bkd''s meer ?
Modelspoorder in winterslaap

Ascona

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 18 August 2010, 18:29:59 »
Wadloper was echt iets voor de STAR geweest. Dichtbij het oude gebied....

idd,dat bedoel ik!
De pest is alleen dat er altijd te weinig geld,ruimte en mankracht is om alle wensen te realiseren.
Er is natuurlijk nu al zo'n bult met museummaterieel en dat wordt alleen maar meer,het zal allemaal steeds lastiger worden.
En diverse museummaatschappijen bewaren halen al diverse materieelsoorten naar zich toe wat eigenlijk een beetje buiten hun thema valt,denk aan de 2 1100 elocs bij de SGB en in mindere mate de bolkoppen collectie van de VSM.
je kan je afvragen of het op korte of middellange termijn rijvaardig wordt/gaat rijden.
Al is het natuurlijk geweldig dat het er voorlopig in elk geval nog is,het bolkoppen verhaal geeft een beetje mijn idee over bewaren weer,of het ooit gaat rijden is 1 ding,maar als je de ruimte hebt en het bewaart is het er in elk geval nog,weg is weg!
Dat is net zoiets als de Benelux hondekop in belgie,je kan mopperen dat ie verwaarloost wordt maar hij IS er in elk geval nog,in nederland zijn ze allemaal verschroot!
qua bolkoppen is er ook nog een leuk vraagstuk,wat ga je doen met het benelux stuurstandrijtuig?
Ga je dat weer origineel maken (een RD heette dat geloof ik) of laat je het zo en in elk geval van buiten weer in benelux kleuren. Het heeft langer als BNL rijtuig bestaan als RD in elk geval!
Groetjes Patrick

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #62 Gepost op: 18 August 2010, 20:01:21 »
Een Wadloper bij de STAR is mooi in het oude gebied.(weet alleen niet precies meer waarom zij niet een in het bestand konden opnemen.)

Een Wadloper bij de FStM (Friese Stoom Maatschappij) is ook mooi in het oude gebied.
Deze heeft echter aangegeven een (commerciële) Stoom Maatschapij te willen zijn en alleen met Stoom te gaan rijden (op een diesel rangeer lok na).

Echter, slaat naar mijn mening, de FStM de plank finaal mis; de VSM (bijv.) heeft meer lok soorten om mee te rijden en doorgaans succes hiermee dankzij  
het opnemen van meerdere soorten oud (NS) materiaal in hun bestand.
Ik denk dat als de FStM de stugheid zou moeten laten vallen, en er eens over zou moeten na denken om meer soorten loks/wagons,
treinstellen in het bestand op te nemen.

Een aantal andere pogingen zijn vroegtijdig gestrand wegens te grote onderlinge menings verschillen
bij (destijds aankomende) mislukte stichtingen.
Een stichting oprichten  een optie?!
Greetz:Menno
« Laatst bewerkt op: 19 August 2010, 02:28:34 door Gerard Rozeveld. Reden: Naam verwijderd »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
« Reactie #63 Gepost op: 18 August 2010, 21:54:31 »
Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Uit dit verhaal kun je opmaken dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt wat je opknapt want het reizend publiek weet er toch eigenlijk niks van.

Nee, dat is niet helemaal wat ik bedoel, al snap ik dat je dat leest. Als je iets opknapt moet je het gewoon goed doen, zeker met plan K en plan D. Maar of er nu Oostenrijkse rijtuigen achter een Duitse loc hangen en voormalige tussenbakken van elektrische treinstellen maakt de gemiddelde reiziger niet uit. Tuurlijk, ze zullen het leuker vinden als het een complete Nederlandse stam zou zijn en je hebt er een leuk verhaal bij te vertellen. Maar dat wil niet zeggen dat je zomaar een plan U interieurtje in een blokkendoos moet proppen bijvoorbeeld. Dat er vervolgens een bak tussenzit waar een bar is in gebouwd, dat is dan het ondergeschikt maken aan de exploitatie, evenals een rolstoellift in een bagagewagen. Niet dat de authenticiteit van het materieel zélf ondergeschikt moet zijn aan de exploitatie, maar eventueel wel de authenticiteit van een treinsamenstelling als het niet anders kan. Als je het goed kloppend kunt krijgen is dat te prefereren, maar helaas is dat niet altijd mogelijk met wat er nog over is in Nederland.

Ernst-Jan

Thom

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 18 August 2010, 23:37:14 »
Een aantal andere pogingen zijn vroegtijdig gestrand wegens te grote onderlinge menings verschillen
bij (destijds aankomende) mislukte stichtingen.
Een stichting oprichten  een optie?!
Vast vooraf, dit is zeker niet persoonlijk bedoeld.
Maar dit is nou juist het punt waar he continu misgaat.

Er wordt nu bv gemopperd dat er geen DH bewaard is, daarna krijgen we een hele discussie over wie dat allemaal wel niet had moeten doen.

1. Keihard!, maar 80% hier heeft géén enkel benul hoeveel tijd en financien in het onderhouden van een trein gaat zitten.
2. Zeggen dat een stichting dat wel mooi zou kunnen bewaren is een aanslag op de beschikbare tijd van de vrijwilligers en hun bewaarplan.
3. In dit geval helemaal mooi geval van "niet weten waat de klepel hangt", NSFS, eigenaar van de DH's heeft ze allemaal verkocht en zijn dus NIET beschikbaar voor museale doeleindes meer.
4. En al dit soort zaken, kom je pas goed achter als je daadwerkelijk je handen uit de mouwen steekt...
« Laatst bewerkt op: 19 August 2010, 02:29:06 door Gerard Rozeveld. Reden: Naam uit citaat verwijderd »

Bas van Heiningen

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 19 August 2010, 07:50:18 »
Thom,

Je hebt het prima verwoord  (y)

Bas

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #66 Gepost op: 19 August 2010, 10:19:24 »
Zodra ze in Polen zijn uitgerangeerd lijkt mij de optie om te kopen weer open. (tenzij directe sloop op de loer licht)
Zo was het na het uitgerangeerde 2412 ook gegaan lijkt me.
Nu niet? Nou dan een jaartje of 5 of 10 wachten.....
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 19 August 2010, 11:21:44 »
kopen? Alleen voor overbrengen ben je al enkele tienduizenden euro's kwijt, en dan heb je nog geen trein gekocht.

In grote lijnen moet je het hebben van de medewerking van de laatste eigenaar van het materieel. Meestal zijn dit namelijk schenkingen zoals de plan U's. Schenken (gratis van de hand doen) was namelijk goedkoper dan het materieel te laten slopen vanwege de afvoer van bepaalde stoffen welke zich in het materieel bevinden.

Daarom werken de meeste museumorganisaties ook met vrijwilligers, het is gewoonweg niet te betalen als je echt commerciëel wilt zijn en er echt geld mee wilt verdienen. De meeste opbrengsten vloeien regelrecht terug naar het materieel in de vorm van onderhoud en restauratie. (zie ook de reactie van Thom)

Anders gezegd, moemnteel is een wadloper in een nederlands museum voorlopig een utopie, zeker als ze allemaal afgevoerd zijn richting Oost-europa. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de wens voor een wadloper blijft bestaan, ook bij mij. Zeker omdat het de opvolger betreft van de Blauwe Engel.

De 2412 was ook op het randje, ging ook bijna niet door door de hoge transprotkosten. De SHD was de eerste gegadigde, maar kon het niet betalen. VSM is gewoonweg wat groter en heeft een betere financiële positie (bestaat ook al ietsje langer) en kon het daardoor wel ophoesten.

mvg,
Robin

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #68 Gepost op: 19 August 2010, 11:25:52 »
Interessant draadje dit.  ;D

Hoe ik persoonlijk denk over het bewaren van materieel?
Tuurlijk is het mooi om zo veel mogelijk materieel soorten te bewaren. Maar ik heb wel eens het idee dat sommige mensen te veel denken met een grote fantasie in plaats van realistisch te blijven. Het belangrijkst vind ik dat er materieel bewaard blijft wat beeld bepalend voor zijn tijd is geweest. Kijk naar mat 36,46 en de oude DE3 en de oudere e-loccen en zo zijn er nog wel een paar te noemen. Gelukkig is er van al dit materieel wel iets bewaard gebleven, rijdend of niet. Maar een project waarvan ik vind dat het niet realistisch is is toch wel de TEE. Begrijp me niet verkeerd, het is mooi dat er mensen zijn die er wel wat in zien en hoop hebben dat het ooit nog gaat rijden. Maar ik denk dat het totaal onrealistisch is om te denken dat je in deze tijden een complete motorbak kunt gaan bouwen als stichting. Het zou realistischer zijn om een kopbak in orginele staat terug te brengen en als statisch object in het NSM te zetten. Dit ter vertegenwoordiging van de TEE tijdperk mits het NSM dit zou willen en kunnen natuurlijk.

Vergeet ook niet dat het in de toekomst er niet makkelijker op zal worden om materieel te bewaren. Een 1600/1700/1800 zou misschien nog lukken en een ICM ook. Maar materieel als VIRM, DM90 en mDDm zal erg moeilijk worden. Daar zit zoveel computer electronica in dat ik me afvraag hoe men dat draaiende wil houden. Kijk alleen al eens naar je eigen PC, nu is ie nog goed genoeg maar zie jij je zelf over 30 jaar nog achter de zelfde computer zitten. ;) Nee, omdat ie dan te verouderd is. Het materieel zal zolang het in dienst is up to date gehouden worden maar ik betwijfel of een stichting dit vol zou kunnen houden.

Sorry, misschien klink ik wat negatief. Toch waardeer ik alle moeite die er gedaan word om allerlei materieel rijdende te houden. Maar blijf daarbij je verstand gebruiken. En ja het is al vaker gezegd door diverse mensen. Bundel de krachten, ruimte en kennis, zoals bijv de SHD nu doet met de stichting hondenkop4 om een prachtig treinstel weer op de baan te krijgen. En kies vooral voor kwaliteit ipv kwantiteit. Aan de plan U´s is wel te zien wat het resultaat van dat laatste is.

Mvg.

Dennis

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #69 Gepost op: 19 August 2010, 12:28:36 »
kopen? Alleen voor overbrengen ben je al enkele tienduizenden euro's kwijt, en dan heb je nog geen trein gekocht.

Dit klopt geheel. Al jaren voordat de 3e klas plan D (C7838) uit Vlaardingen naar de VSM zou gaan was hij al als het ware toegezegt. Maar het moment dat hij ook daadwerkelijk vrijkwam kwam het prijskaartje van het transport om de hoek kijken.
Wat het transport daar weer duur maakte was dat het rijtuig in een parkje stond, in de randstad, en aangezien elke tak ongeveer daar heilig is moest daar een bergingsteam aan te pas komen om de wagenbak eerst naar de weg gemanoeuvreerd te krijgen alvorens het daadwerkelijke transport zou plaatsvinden.

De wagen zelf koste niks, maar het transport daarentegen was een aanzienlijk kostenplaatje. De wagenbak had gelukkig een dusdanige historische waarde dat er nog een deel sponsoring aangevraagd kon worden, maar al met al bleef het een kostbaar transportje.

Okke
« Laatst bewerkt op: 19 August 2010, 12:30:11 door Okke »

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 19 August 2010, 13:19:52 »
Inderdaad een interessant draadje.
Hoe ik er zelf over denk. Sowieso heb ik veel respect voor de mensen die bezig met het op de baan houden van historisch materieel. Het kost veel tijd en je hebt natuurlijk ook nog een eigen leven.
Ik rij vaak langs Amersfoort en als daar de 766 en de Plan U's zie staan dan kan ik wel begrijpen hoe lastig het is om deze treinen op de baan te houden. Niet alleen qua onderdelen maar zeker ook op exterieurgebied, hoewel dit natuurlijk het enige is wat je ziet.
Ik ben het met Dennis eens als het gaat over de complexiteit van het materieel wat in de toekomst nog wel eens bewaard zou kunnen worden. Hoeveel er tegenwoordig nu met de computer wordt afgelezen en gerepareerd lijkt me als stichting in de toekomst gewoon niet meer bij te houden. Dus inderdaad VIRM of mDDm op de baan houden zal een behoorlijke klus worden.
Zelf zou ik trouwens wel willen helpen om bijvoorbeeld de 766 of een 2400 op de baan te houden. Lijkt me wel interessant om meer te weten te komen over hoe dat nou gaat.
Mvgr Jan Wiebrand

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #71 Gepost op: 19 August 2010, 13:22:50 »
qua bolkoppen is er ook nog een leuk vraagstuk,wat ga je doen met het benelux stuurstandrijtuig?
Ga je dat weer origineel maken (een RD heette dat geloof ik) of laat je het zo en in elk geval van buiten weer in benelux kleuren. Het heeft langer als BNL rijtuig bestaan als RD in elk geval!

Zoals nu de plannen zijn word dat weer een RD, aangezien we anders niet over een functionele restauratie met keuken kunnen beschikken. Maargoed voorlopig zijn het nog maar plannen.

Bas van Heiningen

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 19 August 2010, 13:24:38 »
Jan,

Ik kan alleen zeggen kijk op de website van mat 54. De VSM voor een 2400 en de SHD voor een 2200.
Meld je aan.

Groet,

bas

xanderspoor1

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 19 August 2010, 13:37:42 »
Wat wel en wat niet bewaren?

Het grootste knelpunt met bewaren is stallingsruimte. Museummaterieel al of niet gerestaureerd buiten zetten is nooit een goed idee. De huidige overdekte bewaarlocaties van diverse musea en stichtingen hebben volgens mij ook zo hun haken en ogen. Het beste idee lijkt me een grote nieuwe behuizing, een soort open depot, zie hoe het spoorwegmuseum in York dit opgelost heeft met hun 'Locomotion' in Shildon.

Met het opheffen van de lijn Spoorwegmuseum-Lunetten komt een prachtig stuk grond beschikbaar, met een lengte van ca. 1000 meter tussen de Notebomenstraat en de Venuslaan.

Ik stel me zo een  lange loods met drie sporen (dus 3000mtr overdekt spoor!) een restauratieatelier en facelitaire gebouwen, veel daglicht en een dak van gras.

Wie heeft er nog meer idee"en?

Alexander

Bas van Heiningen

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 19 August 2010, 13:41:06 »
De werkplaatsen van Nedtrain die leeg zijn dan wel komen. Amsterdam en Zwolle. Heb je ook gelijk arbo technisch verantwoorde werkplaatsen.

Bas