Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:23:02
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Martijn193
Vandaag om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
  

Auteur Topic: Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?  (gelezen 13644 keer)

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #45 Gepost op: 18 August 2010, 10:53:05 »
Jazeker (y)

gr Ed.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #46 Gepost op: 18 August 2010, 11:52:51 »
Ik denk dat als je wat van de ICR wil bewaren, dat je dan gewoon 3 bakken kan nemen.
Namelijk 1x A, 1x B en 1x BKD/BD.

Tja, en als je er dasn toch een lok bij wil hebben, dan lijkt me een bepaalde 1600 wel op zn plek. (hier ga ik nu verder niet op in, want daar hebben we al een rel over gehad)


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #47 Gepost op: 18 August 2010, 12:07:11 »
Natuurlijk moeten we ook niet Benelux ic materieel vergeten en dan met name de koprijtuigen. Sprinters, slaapruituigen het huidige Koninklijke rijtuig (zeer verre toekomst) Wat bewaar je daarvan wat niet.

Als ik door het NSM loop denk ik er is zeker nog wel plek voor meer materieel. Waarom niet een wisselbare tentoonstelling. Dit doet het maritiem museum Rotterdam ook. Die heeft naast een vaste collectie ook wissel tentoonstellingen. Waarbij uit hun opslag plaats soms hele interesante stukken worden tentoongesteld.

Nu zou je kunnen denken dat naast een kern collectie permanent tentoongesteld, 1x in het jaar afgewisseld worden door materieel uit de opslag, zodat je een dynamische tentoonstelling krijgt. Zo kan je dus ook meer materieel onderdak geven in bestaande ruimtes/loodsen. Ik denk dat gezien hoe nu het materieel in het NSM staat opgesteld veel meer plek te behalen is door een andere opstelling van materieel.

Ben.

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #48 Gepost op: 18 August 2010, 12:23:48 »
Ik denk dat als je wat van de ICR wil bewaren, dat je dan gewoon 3 bakken kan nemen.
Namelijk 1x A, 1x B en 1x BKD/BD.

Dan zou ik toch 2 keer een B nemen zoals de stammen in het begin waren. en als je er mee op pad gaat kun je aanvullen met bijv.Plan W

Hoe is het qua stallingsruimte in Amersfoort eigenlijk, staat het daar vol? , is dat in de toekomst te gebruiken voor diverse musea ?
Modelspoorder in winterslaap

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #49 Gepost op: 18 August 2010, 13:13:13 »
Ik denk dat als je wat van de ICR wil bewaren, dat je dan gewoon 3 bakken kan nemen.
Namelijk 1x A, 1x B en 1x BKD/BD.

Tja, en als je er dasn toch een lok bij wil hebben, dan lijkt me een bepaalde 1600 wel op zn plek. (hier ga ik nu verder niet op in, want daar hebben we al een rel over gehad)


Jos.

ik snap waar je op doelt jos!
Maar wil je dan een realistische trein uitbeelden dan moet je eigenlijk voor het mooie ook 60 icr's bewaren! ;D
Inderdaad is de 1607 een loc met historie,alleen het is maar een nummertje,de rest van de locs zijn/waren identiek.
in het spoorwegmuseum staat de 1122 aka 1125,maar die heeft dus ook al ruim 20 jaar het nummertje 1122.
denk ook niet dat je er continu bij stil zal staan van hé,er staat 1122 maar eigenlijk is ie dat helemaal niet.
Wat wel een leuk idee is als je op termijn de 1607 in het NSM zou zetten dat je de ene zijde normaal houdt zoals iedereen hem kent en de andere zijde het NS 150 logo met de bekende tekst onder het rooster.
Daarentegen kan je hem dan niet in aflevertoestand maken ivm de konijnenhokken die er in 1989 al wel opzaten.
moeilijk moeilijk
maar zover de 1607 nog bestaat is het logisch dat als men op termijn een exemplaar museaal zou bewaren,men degene neemt in de beste staat verkeert,en dat zal vrees ik een andere loc worden.
Nogmaals,ik heb geen enkel idee of er wellicht al concrete plannen zijn!
Alleen als alle 1600/1800en er uit gaan zullen de 1700en voorlopig nog wel in dienst blijven (zijn ook zo'n 15 jaar nieuwer) dus tsja,zou het dan zin hebben om een eventuele 1600 dan al in het NSM te zetten terwijl voor het grote publiek dezelfde loc (1700) nog gewoon in dienst is.
Dat lag natuurlijk met de 1122 destijds anders,die reden ook nog gewoon maar zagen er natuurlijk totaal anders uit.
Groetjes Patrick

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #50 Gepost op: 18 August 2010, 13:31:08 »
Ik verbaas me er altijd over dat er zo vaak over stallingsruimte wordt gesproken. Alsof die niet voorhanden zou zijn. Natuurlijk is dat een probleem als je al het museummaterieel in Utrecht of Amersfoort wil stallen. Maar Nederland is groter dan de Randstad.... (voor sommige mensen vertel ik nu echt iets nieuws geloof ik  ;D). Persoonlijk zou ik best mijn handen uit de mouwen steken voor een museumstel. Op een andere wijze probeer ik hier de ZLSM te helpen. Tijdgebrek belet me om daar actiever in deel te nemen. Ik kan me voorstellen dat er best mensen zij die de handjes uit de mouwen willen steken maar niet in staat zijn elk weekend naar het midden van het land te reizen....

Ik vind dat we zoveel mogelijk moeten bewaren. Volgens mij is er spijt van zo'n beetje elk materieel waar niets van bewaard is gebleven. Persoonlijk vind ik het jammer dat er geen originele DE II is en dat er ook geen DE V en bewaard zijn...

Grtz,
Niels

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #51 Gepost op: 18 August 2010, 13:35:23 »
Waarom niet een wisselbare tentoonstelling. Dit doet het maritiem museum Rotterdam ook.

Dat doet het NSM al... niet al het materieel is altijd te zien.

En over het onderwerp.... Van mij hoeft niet alles bewaard te blijven, het zou een goede afspiegeling moeten zijn van wat er rond gereden heeft. Dus dat SM'90 naar de sloper is verdwenen, ik lig er niet wakker van. En liever één goed exemplaar dan 3 halve...
No dress rehearsel, this is our life.

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #52 Gepost op: 18 August 2010, 13:45:03 »
was er van sm 90 niet 1 kop bewaard??
Groetjes Patrick

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #53 Gepost op: 18 August 2010, 13:58:51 »
Vergis je niet. Binnen het NSM zijn de plannen al veel verder dan menig een zal vermoeden. Ik ga hier nu niet uit de doeken doen hoe en wat, aangezien alles pas zeker is als een bepaald materieel in het museum staat.

Voor wat betreft de stallingsruimte, waarbij ik alleen even kijk naar het NSM, is het het makkelijkste om het materieel in de buurt van Utrecht te houden. Nu staat alles in Blerick, en ik kan je verzekeren dat er heel wat kosten mee gemoeid zijn om steeds al het materieel over te brengen. Ondanks dat het vaak eigen materieel is, er zit ook een drgl en een mcn aan vast en die kosten nu eenmaal geld.

Hulp hoeft niet altijd in de vorm van arbeid, financieel is ook altijd te kort. Sommige kunnen nu eenmaal niet veel missen qua geld, en andere niet qua lichemalijke gesteldheid. Ook een combi is natuurlijk mogelijk zodat lang niet iedereen kan of wil helpen. Uiteraard is het dan wel verstandig om dit in je antwoord te laten blijken, dan heeft iedereen daaar begrip voor, zoals onderstaand bericht van Niels B.

Qua materieel wordt er op het laatste moment pas een keuze gemaakt qua lok of treinstel. Dit omdat er altijd een kink in de kabel kan komen zoals ernstige storingen, brand of een aanrijding. De mat '46 273 is daar een mooi voorbeeld van, deze is 2e keus aangezien de 1e keus (ben het nummer ff kwijt) een aanrijding had in een van de laatste weken.

Wat betreft de ruimte in het Spoorwegmuseum, die is beperkter dan je zou denken. Je kan alles wel op elkaar proppen, maar dan is er ook niets aan, zeker niet voor de foto's.
Ook zijn er bepaalde gedeeltes waar gewoonweg niets kan staan omdat het een looproute betreft. Dit bij elkaar maakt het soms nog knap lastig om alles neer tezetten, aangezien je ook bepaalde combi's wilt maken en daarmee aan bepaalde lengtes vast zit.

Voor wat betreft ICR is het straks knap lastig om te bepalen wat of je er mee zou willen. Tenslotte is het materieel behoolijk verbouwd. Je kan in ieder geval niet laten zien hoe men in de jaren 80/90/2000 reisde op de oranje banken, aangezien die er inmiddels uit zijn. (ik weet het, ICM heeft ze nog, dus als iemand een schuur voor de komende 20 jar overheeft? ;) )

Ook de keus voor een 1600 of 1700 kan knap lastig zijn. Wil je het eerste model, of wil je er straks een DD-AR aanvast knopen. Anderzijds kan je ipv die 1700 ook een mDDM nemen voor een DD-AR.

Uiteraard hangt of staat al het bovenstaande van de medewerking van NS, en eigenlijk nog specifieker NSR. Een mooi voorbeeld is de wadloper. Deze zijn allen commerciëel verkocht, en daar was gewoonweg geen speld tussen te krijgen, of je had eerder moeten zijn en er een grote zak geld voor over moeten hebbenen soms heb je dan een beetje geluk en kan je alleen een kop overnemen zoals bij SM'90.

mvg,
Robin

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #54 Gepost op: 18 August 2010, 14:00:52 »
was er van sm 90 niet 1 kop bewaard??

ja dat klopt  :D, als het goed komt hij in het NSM  te staan.


Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #55 Gepost op: 18 August 2010, 14:35:42 »
maar wat de wadlopers betreft,die zijn nu naar polen en wellicht is er ooit nog eens de mogelijkheid om er wat van terug te kopen,ideaal voor 1 van de museumlijnen.
Anderzijds zijn deze dingen nog zo modern dat er nog niemand nostaligische gevoelens bij heeft (alhoewel toch alweer zowat 30 jaar oud) en de kleur waarin ze altijd hebben gereden komt ook nog veelvuldig voor.
en inderdaad wat Robin zegt,goed bereikbare overdekte stalling zal samen met de financien de bottleneck blijven bij het trachten te behouden van materieel.plus inderdaad het rijvaardig houden van het spul. Roestrijden is bijvoorbeeld een mooie oplossing!
En zover ik begreep is NSR niet of nauwelijks geinteresseerd in het verleden (logisch bij een commercieel bedrijf),minder dan de oude NS zo ik begreep dus veel medewerking hoef je daar ook niet van te verwachten lijkt me.
lastige materie al met al.
Groetjes Patrick

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #56 Gepost op: 18 August 2010, 15:07:46 »
Natuurlijk moeten we ook niet Benelux ic materieel vergeten en dan met name de koprijtuigen.
Daar wordt er als het goed is al eentje van bewaard.

Dan zou ik toch 2 keer een B nemen zoals de stammen in het begin waren. en als je er mee op pad gaat kun je aanvullen met bijv.Plan W
Ja, dan kunnen we tegen die tijd weer klagen dat er geen BKD is bewaard. *helder moment* Dat maakt ook niet meer uit eigenlijk, er zijn al geen BKD's meer. :P Aanvullen met plan W kan nog, daar zijn er nog drie van.

Ik verbaas me er altijd over dat er zo vaak over stallingsruimte wordt gesproken. Alsof die niet voorhanden zou zijn. Natuurlijk is dat een probleem als je al het museummaterieel in Utrecht of Amersfoort wil stallen. Maar Nederland is groter dan de Randstad....
Maar zoals robin al zei kost het dan meer geld om het naar Utrecht te krijgen (als je naar het NSM moet, anders niet natuurlijk). Maar waar is er dan ruimte, vergeet niet dat het ook geld kost en de gratis loodsen bij het spoor groeien nog niet aan bomen. Nu is de Zaanstraat vrij, maar dat zal ook niet eeuwig duren.

Citaat
Persoonlijk vind ik het jammer dat er geen originele DE II is
Maar die kan nog teruggebouwd worden.





N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #57 Gepost op: 18 August 2010, 16:45:48 »
Ik verbaas me er altijd over dat er zo vaak over stallingsruimte wordt gesproken. Alsof die niet voorhanden zou zijn. Natuurlijk is dat een probleem als je al het museummaterieel in Utrecht of Amersfoort wil stallen. Maar Nederland is groter dan de Randstad

En een vierkante meter grond in ons land is om te beginnen al niet goedkoop.
En ruimte is gewoon kostbaar.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #58 Gepost op: 18 August 2010, 16:48:10 »
En dan kan Nederland wel zo groot zijn, er moet wel een spoortje heel wat aansluit op het nederlandse spoorwegnet....

mvg,
Robin

Hans Wolbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
    • OV Website
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #59 Gepost op: 18 August 2010, 17:22:58 »
maar wat de wadlopers betreft,die zijn nu naar polen en wellicht is er ooit nog eens de mogelijkheid om er wat van terug te kopen,ideaal voor 1 van de museumlijnen.
Anderzijds zijn deze dingen nog zo modern dat er nog niemand nostaligische gevoelens bij heeft (alhoewel toch alweer zowat 30 jaar oud) en de kleur waarin ze altijd hebben gereden komt ook nog veelvuldig voor.
en inderdaad wat Robin zegt,goed bereikbare overdekte stalling zal samen met de financien de bottleneck blijven bij het trachten te behouden van materieel.plus inderdaad het rijvaardig houden van het spul. Roestrijden is bijvoorbeeld een mooie oplossing!
En zover ik begreep is NSR niet of nauwelijks geinteresseerd in het verleden (logisch bij een commercieel bedrijf),minder dan de oude NS zo ik begreep dus veel medewerking hoef je daar ook niet van te verwachten lijkt me.
lastige materie al met al.

Wadloper was echt iets voor de STAR geweest. Dichtbij het oude gebied....