Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
Vandaag om 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:46:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:38:18
Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 21:28:03
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
Vandaag om 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
Vandaag om 21:17:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 21:17:02
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
Vandaag om 21:05:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frankie
Vandaag om 20:54:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17

Auteur Topic: Tams GBM-1  (gelezen 4175 keer)

Fred

• Offline Offline
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Tams GBM-1
« Gepost op: 14 August 2010, 15:04:06 »
Goedenmiddag.

Ik ben in het bezit gekomen van een Tams GBM-1 bezetmelder. Normaal gebruik ik de RM-GB-8 terugmelders van Littfinski.
Nu heb ik eens ergens gelezen dat het mogelijk is om de Tams GBM-1, samen met de Littfinski's te gebruiken oa. door een S-88 terugmelder.

Mijn vraag is of iemand weet of dit mogelijk is en dan graag het aansluitschema, als dat kan. Ik heb al wel geprobeerd om e.e.a. aan te sluiten zoals het op de "Tams-site" staat, maar dat werkt niet.

Ter aanvulling, de GBM-1 als "stand-alone" op mijn IB aangesloten en dan wordt de melding gezien. De module werkt dus wel. Er zo tussen hangen bij de Littfinski's werkt dus niet.

Wie kan mij verder helpen ?

Bedankt vast en groetjes.
Fred

N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

henk

• Offline Offline
Re:Tams GBM-1
« Reactie #1 Gepost op: 14 August 2010, 16:22:34 »
Als ik het goed zie is de RM-GB-8 een zogenaamde S88 terugmelder met ingebouwde bezetmelding op basis van stroomdetectie die 8 railsecties kan bewaken.  ;D
Ik wilde je voor een toelichting verwijzen naar de encyclopedie, maar daar staat het ook niet erg helder. Het komt erop neer dat er twee stappen worden doorlopen. De bezetmelder ziet dat er een trein op een stuk rail rijdt als daar stroom gaat lopen. De S88 terugmelder geeft dat vervolgens door aan de centrale. In de RM-GB-8 zijn die twee stappen in één schakeling samengebracht en dat voor 8 railsecties.

Die Tams gaat zo te zien alleen over de bezetmelding (GMB = gleisbesetzmeldung) ook hier op basis van stroomdetectie. Daar kan de IB niks mee. Voor de tweede stap (in feite de vertaling naar de centrale) heb je nog een S88 terugmelder zonder ingebouwde bezetmelding nodig. Erg handig is dat niet. Een S88 zonder ingebouwde bezetmelding kan 16 secties bewaken (daar komt die oude naam ook vandaag 8+8) en dan heb je vier van die GMB-1 schakelingen nodig. Ik denk dat je beter bij die RM-GB-8 kan blijven.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2010, 16:41:27 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fred

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 August 2010, 18:45:46 »
Hallo Henk,

Bedankt voor je reactie. Uiteraard weet ik wel wat de GBM van Tams of die melders van LTD doen en wat de verschillen zijn. Heb ca. 15 LDT-melders aan mijn baan hangen.

Maar dat was ook niet de vraag van mij. Ik vroeg geen uitleg over het verschil, maar hoe je de beide modules met elkaar kunt aansluiten zodat ze werken ( en blijven werken) natuurlijk.

Ben benieuwd of iemand een oplossing weet.

Groetjes,
Fred.
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 15 August 2010, 18:52:57 »
Toch geeft de uitleg van Henk wel aan in welke richting je het moet zoeken.
Achter die GBM-1 moet je nog een s88 terugmelder zetten om hem in het s88-systeem te kunnen opnemen.
Tams heeft die, maar andere merken zoals Märklin en Viessmann ook.

Je zegt dat je de GBM-1 op de IB hebt aangesloten en dat het werkt. Hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen?
« Laatst bewerkt op: 15 August 2010, 18:54:32 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 August 2010, 18:55:46 »
Maar die twee modules met elkaar verbinden heeft geen zin Fred.

Fred

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 August 2010, 19:04:10 »
Goeienavond Klaas,

Dank voor je reactie. Wat Henk, en jij nu ook zeggen is waar. Wellicht niet helemaal duidelijk geweest. Ik heb ook enkele S88'n van Viessmann en Voelkner (Conrad).

Die zorgen voor de ontbrekende schakel.
Dat was me wel bekend. Maar uit het schema van Tams (oa op zijn site) is het niet duidelijk.  Ook op de site van Funky staat wat. In ieder geval niet duidelijkvoor mij. Vandaar mijn vraag; en dan nu goed  ;), of iemand mij duidelijk kan maken aan de hand van deze componenten ( Tams GBM+S88) hoe ik dit zou kunnen aansluiten en of het, ueberhaupt, kan met de LTD's. er bij

Uiteraard zo zonder meer verbinden gaat inderdaad niet.

Wellicht Klaas of Henk is mijn vraag nu wat duidelijker of kan het dan ook nog teeds niet Henk ?

Zoals al duidelijk is; ik rijd N-spoor, IB, Koploper, 2 x Booster e.d.

Groetjes,
Fred

Fred

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 August 2010, 19:28:36 »
" Je zegt dat je de GBM-1 op de IB hebt aangesloten en dat het werkt. Hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen?"

Hoi Klaas.

Door de GBM te voeden zoals beschreven op hun site (Lichttrafo aansluiting enerzijds de " min" pool + Rijtrafo aansluiting=digitale spanning , de "+" pool.). Dan de draad van de de onderbroken railsectie vastmaken op E1 van de module. Een draad van A1 van de module naar naar de S88. Dan de S88, met een flatkabel, aansluiten op de S88 bus van de IB.

Dan de bezetmeldsectie activeren en je ziet het blokje oplichten op de IB.

Maar als ik dan dit zo aangesloten laat en dit verbind d.m.v. een flatkabel met bv. de laatste LDT van het rijtje melders dan geen enkele reactie van de Tams.

En dat is nu mijn vraag ; hoe krijgen we dit toch werkend.
Groetjes,
Fred.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 15 August 2010, 19:37:43 »
Aha, je hebt er dus toch een s88 tussen gezet. In eerste instantie wekte je de indruk dat je de GBM-1 rechtstreeks op de IB had aangsloten, en ik kon me in de verste verte niet voorstellen hoe je dat voor elkaar gekregen had.

Intussen heb ik de schema's van de GBM-1 en ook van de s88 module van Tams bekeken, en er is een probleem als je dat direct op elkaar aansluit.
In de GBM-1 zit er nl. geen galvanische scheiding tussen de ingang en de uitgang. D.w.z. dat het alleen maar goed kan werken als je de railingang van de GBM-1 in de bruine draad van de digitale voeding opneemt. Het is gebruikelijk om die in de rode draad te zetten, maar dat kan hier niet. Ga je dat toch doen, dan krijg je dus een probleem als je beide systemen gaat mixen.

Ik zie op de site van Tams ook nergens een aansluitvoorbeeld waar de GBM-1 samen met een s88 module wordt gebruikt, dus ik denk dat dat helemaal niet de bedoeling is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Fred

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 August 2010, 19:46:29 »
Hoi Klaas,

Ja stiekem gedaan. :D.  Nee hoor, blijkbaar was ik niet duidelijk.

Op de site van Tams staat wel een voorbeeld van een aansluiting van een GBM met een LDT module. Die werkt dus niet. Staat inderdaad niets met een S88,

Wel op de site van Funky.

http://www.funkyrail.nl/fr-digitaal.htm#bezet

Deze tekening is ook niet zo duidelijk, maar wel met een S88. Hij schrijft in zijn stukje ook over de GBM met een S88.

Ik ga morgen nog eens " sleutelen" aan de aansluiting zoals jij hebt voorgesteld en kom er dan ook zeker op terug.

Fred.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 15 August 2010, 20:00:17 »
Op de site van Tams staat wel een voorbeeld van een aansluiting van een GBM met een LDT module. Die werkt dus niet.
Waar zie je dat staan? Ik kan het niet vinden.

Citaat
Hij schrijft in zijn stukje ook over de GBM met een S88.
Weer de vraag: waar zie je dat staan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Fred

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 August 2010, 20:12:20 »
Klaas,

Op vraag 1:

http://www.tams-online.de/htmls/produkte/gbm1/faq_gbm1.html

En vraag 2:

Er wordt daar niet daadwerkelijk gesproken over de Tams, maar over een aparte bezetmelder voor stroomdetectie en een S88. Ik vulde dat in als zijnde een Tams en een S88.

Fred.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 15 August 2010, 21:15:02 »
Die link naar Tams is wel intersesant, daar zie je precies wat ik zei: de stroomdetector GBM-1 zit ingelust in de bruine draad van de centrale.
Wat ik ook interessant vind is dat ze een s88 module van LDT gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Fred

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 August 2010, 21:46:06 »
Alleen Klaas, volgens mij is dit geen goede weergave van de LDT.

Het aantal aansluitpunten klopt niet ( is in werkellijkheid meer) en er wordt niet aangegeven waar nu de aansluitingen daadwerkelijk gemaakt moeten worden.Welke nummers.

De LDT's die ik gebruik beginnen met een aansluiting voor de digitale spanning ( zijn 2 aansluitpunten), daarna 4  x 2 aansluitpunten voor de aansluitingen van de rails, daarna weer 2 aansluitpunten voor digitale spanning en als laatste nog 4 x 2 aansluitpunten voor je rails. Dus totaal 20 aansluitpunten en geen 18. Dus de getekende aansluitingen stemmen niet overeen met een werkelijke module.

Verder sluit je op een LTD 2 draden aan die de dig.spanning leveren voor bv. de 1e 4 aansluitingen. Op de tekening van Tams zie ik die niet. Daar wordt maar 1 verbinding gelegt (neem aan de " - " ) . Maar op welke nummer van de aansluiting van de LDT moet die nu komen als je normaliter op nr.1 en 2 de dig.spanning aansluit.
De " + " van de digitale spanning moet je echt wel aansluiten op de LDT. Wordt niet aangegeven op de tekening aangegeven. Vandaar mijn opmerking dat de tekening van Tams erg onduidelijk is mbt de LDT en daardoor niet kan werken, denk ik zeer bescheiden.
Mee eens ?

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 15 August 2010, 21:53:27 »
Leuk doolhofje wordt dit.
Welke modules van LDT gebruik je dan? Want de RM-DEC-88 op de site van Littfinski laat weer een andere klemmenindeling zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 15 August 2010, 21:57:33 »
Ik begrijp echt niet wat je aan het doen bent Fred. Welke LDT module heb je nou geprobeerd met de GBM-1 te combineren?

Bij een gewone S88-kloon - ook de RM-DEC 88 van LDT - hoef je de digitale spanning helemaal niet aan te sluiten. Zo'n ding heeft 16 aansluitpunten voor bezetmelding en 1 of 2 massa aansluitingen, verder natuurlijk nog de stekker voor de zespolige bandkabel. Er volgt een terugmelding als één van de 16 aansluitpunten voor bezetmelding met massa wordt verbonden. Daar moet de GBM-1 voor zorgen en die heeft de digitale spanning wel nodig.
Volgens het schema van LDT heeft de RM-DEC 88 17 aansluitingen. Punt 9 is voor massa, de andere 16 zijn voor de bezetmelding. Punt 18 in het schema van Tams moet je dus vergeten. Voor de rest aansluiten zoals op het plaatje.

Op een module waar S88 en bezetmelding zijn gecombineerd - zoals de RM-GB-8 - sluit je natuurlijk wel de digitale spanning aan. Maar bij zo'n module is de GBM-1 zinloos, want dubbelop.
« Laatst bewerkt op: 15 August 2010, 22:20:19 door henk »