Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 13:03:17
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: Wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810  (gelezen 21333 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2010, 22:51:16 »
Bernhard,

Ik heb geen idee hoe zo'n Intellibox in elkaar steekt maar de met de CV-waarden 122 t/m 124 lijkt me niets mis.

Als je adres 120 wilt geven zou je dan ook niet de waarde 124 in moeten programmeren?
Dat is in elk geval wel zo bij de Roco MultizentralePro het geval.


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2010, 23:01:34 »
Hoi,

ik denk dat je voor wisseladres 120, (120 / 4) + 1 = 31 in CV 1 moet programmeren.

Grtzz,

Karst

Bernhard Keizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2010, 23:03:26 »
Hallo Wim,

Als ik de laatste bladzijde van de Duitse handleiding lees, dan wordt de CV1 steeds met 10 verhoogd.

groeten,

Bernhard

Bernhard Keizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2010, 23:07:02 »
Hallo Karst,

Kan je dit verder uitleggen, snap er niks van.
Hoe kan je dan de decoder verder indstellen ??.
Bij de servodecoders Karst, kan je het wisseladres steeds met 1 verhogen.

groeten,

Bernhard
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2010, 23:08:46 door Bernhard Keizer »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2010, 23:11:58 »
Hoi,

Ik zat te denken dat er in CV1 het decoder adres zou moeten kunnen staan. Dat zou dan via die formule gaan ;)

Maar.... zit net te lezen, dat in CV120 en CV121 de adressen van de uitgang 1; 130,131 uitgang 2; 140,141 uitgang 3 en 150,151 uitgang 4 staan.

En wel in 120, 130, 140 en 150 het High-byte en in 121, 131, 141, 151 het Low-byte

Dus om uitgang 1 op adres 120 te krijgen, moet je 0 in CV120 en 120 in CV 121 programmeren. De maximale waarde is 255, daarna moet je High-byte met 1 verhogen en Low-byte weer vanaf 0 beginnen.

Grtzz,

Karst

Bernhard Keizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2010, 23:42:05 »
Hallo Karst,

Waarom maar tot 255. Lees net in handleiding IB :
Adresbereik Locadressen in DCC 1-9999
Adresbereik Wisseladressen in DCC 1-2000

groeten,

Bernhard

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #21 Gepost op: 16 augustus 2010, 23:47:55 »
Omdat het in 2 Bytes verdeeld is, 1 byte loopt van 0-255

Dus:
Hi-byte = 0, lo-byte 0-255 = adres 0-255
Hi-byte = 1, lo-byte 0-255 = adres 256-511
etc.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #22 Gepost op: 17 augustus 2010, 07:56:47 »
Anders gezegd, en berekend vanuit het gewenste adres:

Afkappen betekent, neem het gehele gedeelte van het getal en vergeet alles achter de komma
    - 3,2 wordt 3
    - 5,9999 wordt 5
    - etc.

Awens = gewenst adres
Bhigh = high byte
Blow = low byte

Bhigh = Afkappen ( Awens / 256 )
Blow = ( Awens - ( Bhigh x 256 ) )

HTH,

Gerard

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #23 Gepost op: 17 augustus 2010, 09:37:02 »
Aangezien ik niet wilde wachten op de levertijd van deze nieuwe Uhlenbrock decoder, maar wel Tillig wissels gebruik had ik enige tijd geleden de switchpilots van ESU met de Extension module gekocht.
Ik sluit niet uit dat ik de volgende keer voor deze uhlenbrock decoder ga. Ik verwacht weinig verschil in werking, maar het scheelt wel dat nu alles in één kastje zit.
........

Wat de Uhlenbrock wel heeft en de ESU niet is het nawippen en een tussenstand kunnen kiezen.  :)

Bij het nawippen kan je denken wat je met de ouderwetse overwegbomen zag, neervallen op het rustpunt en weer wegstuiteren tot de hele zaak in rust is.

Tussenstand; denk hierbij aan deuren van een lokloods, naast open en dicht ook een beetje open en een beetje dicht.

Maar ik geef toe, voor wissels niet direct nodig.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #24 Gepost op: 17 augustus 2010, 09:54:13 »
Anders gezegd, en berekend vanuit het gewenste adres:

Afkappen betekent, neem het gehele gedeelte van het getal en vergeet alles achter de komma
    - 3,2 wordt 3
    - 5,9999 wordt 5
    - etc.

Awens = gewenst adres
Bhigh = high byte
Blow = low byte

Bhigh = Afkappen ( Awens / 256 )
Blow = ( Awens - ( Bhigh x 256 ) )

HTH,

Gerard

Dag Gerard,

Ik begrijp niet waar het afkappen vandaan komt. Er wordt alleen met hele getallen gewerkt toch?!
Waar zijn 'achter de komma' cijfers handig voor bij decoders?



Door de uitleg van Karst snap ik ook wat de hi en low bite voor staan.

Had Uhlenbrock niet een iets uitgebreidere handleiding moeten bijvoegen?
Het is zo'n gezoek, ook met het aansluiten van het puntstuk bijvoorbeeld.
Daar was ik zonder deze site niet zelf achter gekomen...

Groeten Willem,

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #25 Gepost op: 17 augustus 2010, 10:21:07 »
Dag Willem,

Doe de berekening maar eens met, laten we zeggen, adres 301. Je krijgt dan een gebroken getal dat moet worden afgekapt, omdat het anders inderdaad niet in een decoder past.

Gaarne bereid tot meer uitleg.

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #26 Gepost op: 17 augustus 2010, 10:49:45 »
Enige uitleg bij deze keuze,

Vergelijk de oplossing maar met een paar registers waar je maximaal drie cijfers in kwijt kunt. Dat geeft je dan 10^3 = 1.000 mogelijkheden, immers: 000 - 999.

Om nou toch grotere getallen te kunnen maken, kun je twee van die regeisters aan elkaar koppelen, zodat je al zes cijfers kwijt kunt, 000000 - 999999, geeft 10^6 = 1.000.000 mogelijkheden.

De gegeven formules gaan ook in dit geval op, als je 256 vervangt door 1.000

"Onze" CV's zijn registers in het digitale stelsel en hebben volgens afspraak 8 bits, met de mogelijkheid om 2^8 = 256 waarden op te slaan.

Gerard

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #27 Gepost op: 17 augustus 2010, 11:19:04 »
Olaf,

Citaat
Bij het nawippen kan je denken wat je met de ouderwetse overwegbomen zag, neervallen op het rustpunt en weer wegstuiteren tot de hele zaak in rust is.

Als ik het goed hebt zit er verschil tussen de 67800 en de 67810 een verschil, bij de eerste staat in de handleiding dat er een mogelijkheid is voor de nawipfunctie in de tweede wordt hier over niet meer gesproken en hebben de CV,s 125, 126/128 een ander functie.


Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #28 Gepost op: 17 augustus 2010, 11:20:17 »
Dag Gerard,

Ik begrijp het.  (y)



Maar nu ik toch bezig ben met vragen stellen:

Hoe zit het precies met de puntstuk polarisatie bij de 67810?

Je hebt 3 pinnen per servo uitgang. De middelste is voor het puntstuk, begrijp uit dit topic. De andere twee dus voor de railstaven.
Maar geven deze stroom aan de rails via de decoder, of moet je juist de decoder voeden met de stroom vanaf de wissel per servo aansluiting?
De eerste optie heb ik zojuist geprobeerd, maar ik krijg geen uitslag op de multimeter en aangezien ik niet de decoder omzeep wil helpen, durf ik er zo geen spanning op te zetten.

Groeten Willem,

Bernhard Keizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #29 Gepost op: 17 augustus 2010, 12:58:16 »
Hallo,

Het is gelukt om de Servodecoders te programeren.

Zoals Willem ook al gevraagd heeft : Waarvoor dienen de twee buitenste pinnen voor elke servo. De middelste is voor het puntstuk.

Op het plaatje in de eerste post van Sneek is niets aangesloten.

groeten,

Bernhard
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2010, 13:03:42 door Bernhard Keizer »