Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Thom
Vandaag om 18:30:20
20 jaar BNLS door Pauldg
Vandaag om 18:09:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door maartenvdb
Vandaag om 17:48:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 17:28:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door Falkenberg
Vandaag om 17:21:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw  (gelezen 73757 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Gepost op: 05 August 2010, 19:51:19 »
In december 2009 heb ik in Houten al het etswerk voor een NS oersik van Erwin ontvangen en later zijn er verschillende onderdelen bijgekomen en op het laatst ook nog een bouwbeschrijving. Deze is minder compleet dan die van de NS 5300, maar veel onderdelen vallen als het ware vanzelf op hun plaats. Toch zijn er hier en daar een paar punten van verbetering.

Zoals is te verwachten is deze oersik volledig op schaal en verwacht ik weinig of geen compromissen. Ik kan deze naast de Philotrain oersik zetten. Een opvallend verschil is dat de oersik van Werps natuurlijk een open machinistenhuis heeft, waar Philotrain deze aan de onderkant dicht heeft gemaakt, omdat zo makkelijker een aandrijving is in te bouwen.

Maar om te beginnen de kit:

4 etsplaten: een grote met de meeste onderdelen van de kap, een wat kleinere voor het chassis, een kleine voor verschillende bedieningsorganen en een hele kleine met de radiator. Ook al wat kleine onderdelen, met nog witmetalen aslagers, die later zijn vervangen door haast perfecte messing exemplaren.

Vervolgens de verschillende losse onderdelen in 2 plaatjes:

Erwin dacht dat de kap wel in een avond in elkaar te zetten moest zijn  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #1 Gepost op: 05 August 2010, 19:59:04 »
Ben heel benieuwd naar je bouwverslag.
Kap in één avond en de rest de volgende avond. Overmorgen dus de foto's. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #2 Gepost op: 05 August 2010, 20:22:17 »
Wauw! Wat een onderdelen voor zo´n locomotor!
Ben zeer benieuwd naar de foto´s van overmorgen ;)
Zie ik het goed dat hij een 1-assige aadrijving heeft?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 August 2010, 20:47:34 »
Het is me niet in een avond gelukt. Ik ben niet thuis en het uploaden van plaatjes kost veel tijd.

Inmiddels 3 avonden bezig geweest en vanavond komen de details.

Maar eerst de eerste stappen:

De eerste 4 etsdelen maken meteen een heel stuk van de oersik zichtbaar. De motorkap en de achterzijwand zijn hier al gevouwen. Rechtsonder is het erg zwak, zonder allerlei versterkingen die later komen. Het is nu zaak om de instrumentenkast (?) achterin er goed haaks in te zetten, net als de motorkap met front van het machinisten huis en de achterwand. In de verschillende onderdelen zitten groeven waar een en ander inpast.

Het lijkt me wel een kit voor een weerstandssoldeerapparaat, maar ik ga het geheel gewoon met de soldeerbout te lijf. Als je weinig soldeer en veel vloeimiddel gebruikt moet dat lukken.

Hier zitten de 4 onderdelen in elkaar en zie je de basisvorm van de oersik. Hier heb ik de tijd voor genomen, want als er hier iets niet goed zit, blijf je daar in het hele model last van houden. En er zat iets niet goed, maar ik kon het niet vinden. Dan is het beter het weg te leggen en de volgende avond eens naar te kijken. Wel heb ik nog een langsversterking en de haakse overgang naar de drempel er vast in gezet, om de slappe verbinding voor en achter wat te verstevigen. Op de foto hieronder de 2 horizontale strips aan de onderkant.

Onwillekeurig ga je op zoek naar foto's van het origineel, omdat je zoveel randjes niet kunt herinneren. Maar inderdaad het zit er allemaal precies zoals in het model. De beste foto's die ik heb zijn die in het boek Diesellokomotieven in Nederland. Daar staat toevallig (?) een foto van de 150, een van de 2 nummers die door Werps worden meegeleverd.

@Overlast,

Inderdaad aandrijving op een as. Ik zal eens kijken of dat zo blijft. De bouwbeschrijving heeft een paar mooie tekeningen, maar sommige zaken moet je real life zien om het te begrijpen. Het lijkt namelijk dat er een as horizontaal door het hele model loopt, waar een worm op zit. Als die as ook boven de niet aangedreven as zit lijkt het logisch daar nog een worm en een wormwiel te monteren. Het lijkt overigens dat de meegeleverde motor net niet onder de motorkap past.

Dat wordt nog puzzelen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 August 2010, 21:17:24 »
Het doet me eraan denken dat ik nog een NS 102 in aanbouw heb staan:

De aandrijving (kleine Mashima met aandrijving op 2 assen) is tot nu toe een en al ellende. Eerst een verkeerde combi van wormen en wormwielen, inmiddels aangepast, maar het rijdt nog steeds voor geen mm!

Maarten
« Laatst bewerkt op: 05 August 2010, 21:23:23 door Overlast »

THSfan

• Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Steinwegsik
« Reactie #5 Gepost op: 05 August 2010, 21:26:10 »
@Ivo,

Gaaf ding!
Ik heb er hier ook een liggen in spoor N, zonder motor dan want dat gaat niet passen op een normalen manier.
Ga je bouw zeker volgen.

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #6 Gepost op: 05 August 2010, 22:40:17 »
die schijtoersik van mij rijdt ook bagger. gewoon in 0 bouwen dat ding.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #7 Gepost op: 05 August 2010, 22:45:49 »
Het doet me eraan denken dat ik nog een NS 102 in aanbouw heb staan:

kreun...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Overlast

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 05 August 2010, 22:58:41 »
Erg hè? ;D

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #9 Gepost op: 05 August 2010, 23:08:31 »
Overlast = (Jabbie+EJ)²
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #10 Gepost op: 06 August 2010, 00:13:27 »
Waarom bouwen jullie dan ook van dat kleine rottige meuk  :(
Kan je er overigens geen N-loc onderstel onderfrotten ofzo ? en dan H0 wielen erop persen.
Wat ook nog wel eens wilt helpen is de aandrijving terug te brengen naar  één as ipv  2, mocht je onnauwkeurig hebben gewerkt kan dat je uitkomst zijn !
Ok, je bent wel wat van je traction kwijt, maa goed.. je hangt er toch maar 1 wagen achter  ;D
« Laatst bewerkt op: 06 August 2010, 00:16:10 door Marijn­ »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 August 2010, 12:30:50 »
kreun...
Gelukkig maakt de poes eerst alles af voordat hij aan iets nieuws begint  ;D

@Overlast: werkt die aandrijving nu op 2 assen of alleen op de achterste as? En zijn er buffers in styreen of maak je die ook zelf?

Lastig met dit lokje blijft het gewicht. Ik weet nog niet waar ik allemaal lood ga toevoegen, maar veel plek is er niet. Misschien nog een N-decoder achterin in de gereedschapskist. En zoals Marijn al zegt: veel zal er toch niet achter hangen. Een N onderstel is misschien niet eens een gek idee. Maar deze oersik heeft al een speciaal ontworpen aandrijving. Nu alleen nog passen krijgen.

Om te kijken hoe het geheel in elkaar past ben ik begonnen met de volgende stap, het hele chassis van de kap

Dit bestaat uit een fors aantal onderdelen:

Slechte foto, maar het idee is duidelijk.

Je ziet hier een groot al gevouwen etsdeel, de etsdelen met het oppervlak relief dat daar weer op moet worden gesoldeerd en de treeplanken. In de lengte gezien in het midden zit de treeplank, waarmee de bovenbouw in dit chassis moet worden geschoven met 8 paspennetjes. Die zijn allemaal iets te groot voor de sleufjes in de onderbouw, waardoor deze allemaal iets moeten worden bijgevijld, maar dan past het ook volledig naadloos.

Hier zitten de delen in elkaar. Ook heb ik hier de achterste spatborden al gebogen en erin geschoven. Deze zitten met 2 paspennen in de bovenbouw geschoven. Op deze foto zie je het niet, maar helaas zijn de spatborden 0,5mm te kort, waardoor er een spleetje ontstaat tussen de spatborden en de middelste trede. Ik heb alle mogelijke fouten van mij bekeken, maar ik kan geen andere conclusie trekken dan dat ze te kort zijn. Er is namelijk door de paspennen geen discussie mogelijk over de positie van de spatborden en de andere onderdelen en als je alles keurig haaks monteert zijn ze dus toch te kort. Dit geldt zowel voor de korte als de lange spatborden. Ik maak dat wel weer mooi dicht, maar dit zou toch niet moeten in zo'n mooie kit.

Nog even voor het beeld het dak in de goede vorm gebogen en er los opgelegd.

De boven- en onderbouw heb ik nog niet aan elkaar gesoldeerd, omdat er nog steeds ergens iets scheef zit en de oorzaak daarvan moet ik eerst vinden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 August 2010, 13:16:09 »
Ivo, de aandrijving is op 2 assen, en de buffers zijn zelf gemaakt van styreen. Hij heeft een gecompenseerd onderstel om alle 4 de wielen op het spoor te houden, maar ik denk dat dat de oorzaak is van het slechte rijden.

Maarten

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 06 August 2010, 19:55:37 »
Maarten,

Dat zou inderdaad kunnen. Wat dan wel eens wil helpen is om er een flink gewicht op te leggen en kijken of het dan nog zo beroerd rijdt. In het algemeen verbeteren dan de rijeigenschappen enorm bij een gecompenseerd chassis.

Zoals ik eerder al vertelde zat er iets fout, waardoor de bovenbouw getordeerd leek. Na heel lang kijken ontdekte ik dat de motorkap links een fractie hoger in het frame was gesoldeerd dan de andere kant en daardoor kwam ook de verticale stijl net niet aan de bovenkant van de voorwand van het machinistenhuis. Maar het geheel zat al op verschillende stukken gesoldeerd. Eens goed gekeken hoe ik dat zou doen en toen heb ik er de soldeerbrander langsgehaald net zolang tot de linker kant een fractie kon bewegen en met druk op de juiste plek schoot het geheel goed. En het bovenste frame stond perfect recht en haaks. Het enige nadeel is dat waar ik de soldeerbrander heb moeten houden het metaal verkleurd is (niet geblakerd hoor  ;) ).

Dus aan de slag met het vervolg:

Hier liggen de voorspatborden voorgebogen klaar. Het buigen is een kwestie van gevoel. Ik heb de uiteinden gebogen rond de steel van een X-acto mes. Dan is de buiging iets te scherp, maar nauwkeurig terugbuigen met een tangetje is geen probleem, net zolang totdat deze perfect aanligt langs de buitenkant. Dan met de 2 paspennen in de bovenbouw schuiven en aan de binnenkant de pennen vastsolderen.

Aan de onderkant komt het er allemaal dan zo uit te zien. Het soldeer bij de buitenste treeplanken ga ik nog wel weghalen, want tenslotte zou je dat kunnen blijven zien.

Van boven ziet het er als volgt uit.

Nu wordt het tijd voor de bufferbalken, maar eerst nog een staaltje Werps modelbouwtechniek:

Hier liggen de 2 onderdelen voor het deksel op de motorkap op de kap. Het eerste deel is er voor de juiste hoogte en het bovenste deel voor de uiteindelijke kap. Deze zit voor zover ik dat kan zien met 2 banden eroverheen vast, welke met een soort schroeven of rubber klemmen vast worden gehouden op de kap. Erwin heeft aan het einde van de banden een uiterst fijn half cirkeltje geetst, waarin je een draadje tegenaan kunt maken, die onder uit de motorhuif komt, want daar zijn op de juiste plekken al gaatjes geetst. Het zijn vaak zulke fijnigheden die de kwaliteit van de kit bepalen. Overigens ontbreekt hierover in de handleiding elk spoor, maar op foto's is de bevestiging goed terug te vinden.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Lokpaint

• Gast