Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:12:35
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Auteur Topic: Baan van van Leeuwen. ( N-Spoor )  (gelezen 7450 keer)

Fred van Leeuwen

• N-Spoor Rijder.
  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Baan van van Leeuwen. ( N-Spoor )
« Gepost op: 05 August 2010, 12:51:33 »
Hallo allen.

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen, das wel zo netjes natuurlijk.

Ik ben Fred van Leeuwen en ben zo'n ( even na vragen aan me vrouwtje ) 28 jaar oud.
Ik woon in Zweden in het prachtige Luleå.

Op een dag was ik met me vrouwtje in de stad en zag vanuit de verte een modelbouw winkel.
Daar moesten we dan maar eventjes naar toe wandellen natuurlijk.
Mijn neus en kin stond tegen t raam aangeplakt en kon het niet laten om deze hobby weer op te pakken.  (y)  ::)

hoezo oppakken? ( hier komt mijn eerste ervaring met modeltreinen ) nou vroeger toen ik klein was keek ik altijd over pa's schouder heen als hij met de treinbaan bezig was. Ik was nog zon 6 jaar en vond t natuurlijk enorm interesant. mijn vader was er minder blij mee maar dat had er mee te maken dat ik op een dag in me eentje in de treinkamer kwam en vervolgens beneden kwam met een paar afgebroken seinen.
( pappa was boos..   :'( )

Maar goed Fred werd al ouder en werd 16 jaar. hij kreeg wat meer verstand van treinen en was er enorm mee bezig.  8)
Ik geraakte bij de Modelspoorclub Alkmaar waar ik woonde en waar mijn vader ook lid van was.
Hier leerde ik het opbouwen van de baan en alles er omheen. mijn begin was aan de module baan hoorn-medemblik. samen met andere medeclub leden is dit een mooie baan geworden. maar ik vond N-Spoor toch veel interesanter. aangezien mijn pa N-Spoor had. en het duurde niet lang of ik mocht samen met Pa en andere clubleden werken aan de N-baan.

Vervolgens door wat situaties paar jaar laten heb ik geen oog meer laten vallen op modelbouw.
Tot de dag.. nouja dat hebben jullie al gelezen. ;D

Je komt de modelbouw winkel binnen en begint een gesprek aan met de verkoper.
3 uur later besluit je toch maar de winkel weer uit te gaan want vrouwlief werd een beetje ongeduldig.
Thuis aangekomen de rolmaat door de slaapkamer geslingerd en de bouwtekeningen zijn begonnen.

Zie hieronder een beginnend resultaat.

Simpelle uitleg ( ben nog niet zo handig met Wintrack. )
Lichtgrijs is het station en de bovenste plaat.
Donkergrijs is de middelste plaat
en licht rood / roze is de bodemplaat.
achter gedeelte ( lange gedeelte ) wil ik wegbouwen.

Dit is nog niet het eindresultaat want ik ben nog niet helemaal uit over het station.
en de rechterboven gedeelte vind ik te leeg.

Daarbij ben ik t hele forum zon beetje aan het lezen geweesd en veel wezen surfen over van alles  ;D
maar kan ik er nog niet echt uit komen of ik nou analoog ga rijden of digitaal.  ???
Ben van vroeger natuurlijk analoog gewend.

Hier mijn korte verhaal en idee. en ik blijf het forum in de gaten houden
en regelmatig waarschijnlijk ook updates plaatsen.  (y)

gegroet,
Fred!

Overlord

• Offline Offline
Re:Baan van van Leeuwen. ( N-Spoor )
« Reactie #1 Gepost op: 05 August 2010, 13:02:17 »
Hallo Fred en welkom.

Leuk baanplan! en waar kom jij te zitten?
Gaat het een op Zweeden gestoelde baan worden?

Groet, Paul

Fred van Leeuwen

• N-Spoor Rijder.
  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 August 2010, 13:06:17 »
Hoi en dank je wel natuurlijk.
Ik ga ( om het even simpel te houden ) op de 113cm kant zitten.
En het zal meer duits worden denk ik.
Persoonlijk heb ik het niet zo op de zweedse modellen. :)

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 August 2010, 13:09:15 »
Dan is het te hopen dat je geen Zweedse vrouw hebt ;) ;) ;D ;D

racer

• Offline Offline
  • www.hondavriendenclub.nl
« Reactie #4 Gepost op: 05 August 2010, 13:11:18 »
Hoi Fred
Leuk baanplan om met mooie lange treinen te rijden (y) Station kan misschien nog wel wat rangeersporen gebruiken of misschien een helemaal los rangeerterrein
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #5 Gepost op: 05 August 2010, 13:24:08 »
Hoi Fred, welkom hier, Was 3weken terug nog in het mooie Zweden.

Gebruik voor je bochten eens flexrail ipv de standaard segmentjes. In real life gebruiken ze ook al jaren lange rails ipv korte stukjes. Zorg dat je bochten vloeiend verlopen en je plezier wordt veel groter.
Bedenk ook dat als je een baan altijd uit 1positie bekijkt je er na 4 a 5 jaar op uitgekeken raakt. Een baan waarbij je van verschillende kanten uit de zaak kunt bedienen blijft afwisselender.

Digitaal/analoog?  Digitaal. Er zijn al digitale loks te vinden met 20 functies per lok voor onder de 140 euro.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Fred van Leeuwen

• N-Spoor Rijder.
  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 05 August 2010, 13:35:36 »
Nou ik heb dus wel een Zweedse vrouw haha, alleen die vind NS treinen mooi.
Ik heb al haarfijn verteld en uitgelegd dat dat dus niet op de baan komt. ( ieder zijn smaak natuurlijk )

Lange treinen rijden gaat zeker gebeuren, vind ik alleen maar mooier :)
En ik denk dat meer naar een los rangeerterrein neig aangezien ik t station niet te druk wil maken wat t al een beetje is.
Zit dus te denken om op het kale stuk rechts bovenin een rangeerterrein te plakken.

De bochten zijn nu R3 en R4 maar daar ga ik mijn kennende Flexrail voor gebruiken.
Aangezien ik nog niet handig ben met Wintrack heb ik het even op deze manier gedaan om iets op papier ( laptop ) te krijgen.

20 Funkties per lok? hoe moet ik dat zien :S.
Digitaal ziet er interesant uit maar ik heb er helaas nog geen gehaktballetjes van gegeten.

En daar zijn ze misschien 140 euro maar hier in zweden is da nogal een ander verhaal.
als je op marktplaats.nl modeltrein in tik heb je een waslijst. hier op de site in zweden zijn er 6 mensen die treinen verkopen ( alleen marklin )
En de modelbouw winkel hier is ook niet super goedkoop ma ook niet duur eerlijk gezegd.

Goedkoopste hier is een Diesellok klass Köf II typ DB voor 1513Kr ( dat is 154 euro )
Ik moet dat allemaal nog eens goed uit gaan vogelle hoe dat allemaal werkt :)

Btw :) toch maar niet in zweden gebleven? haha..

jakop

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 05 August 2010, 16:20:43 »
als je op marktplaats.nl modeltrein in tik heb je een waslijst. hier op de site in zweden zijn er 6 mensen die treinen verkopen ( alleen marklin )
En de modelbouw winkel hier is ook niet super goedkoop ma ook niet duur eerlijk gezegd

Er staat toch geen hek om Zweden??
Op Ebay staan heel veel treinen en verzendkosten hoeven niet de pan uit te rijzen.
Ik heb veel in Duitsland via Ebay gekocht en zelfs uit Honk Kong kwamen de pakjes hier binnen  ;D

Groet,

Jakop

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 05 August 2010, 18:28:14 »
En de modelbouw winkel hier is ook niet super goedkoop ma ook niet duur eerlijk gezegd.

Hallo Fred

Ik weet niet hoe jij zoekt, maar ik heb een favorietenlijst met zeker 35 aanbieders van modelspoor alleen al in Zweden.
Ik bestel heel veel materieel vanuit Zweden, voor mijn Zweedse modulebaan Stedahult. En het is voor jou ook niet moeilijk om bij mj hobby experten te kopen. Die zijn goed gesorteerd en hebben geregeld aanbiedingen die als ik ze bestel met verzendkosten erbij nog goedkoper uit ben dan hier om de hoek in Delft. Of ik haal het op als ik weer eens in Zweden ben (elke 7 tot 8 weken) wel een stuk zuidelijker dan waar jij woont, Vägla.

Ben benieuwd naar de rest van je baan.

Vrgr Steef
« Laatst bewerkt op: 05 August 2010, 18:34:34 door Stedahult »
Mvh Steef

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #9 Gepost op: 05 August 2010, 18:43:21 »
Hallo Fred,

Welkom op het forum!

Ik heb eens gekeken naar je baanplan... wat mij opvalt is de grote diepte van de baan. Heb je al een idee hoe je in het midden bij gaat komen? Een (normaal volwassen) mens kan maar 80 tot 100cm reiken. Heb je de mogelijkheid om aan alle zijden bij je baan te komen?

Daarnaast zou ik het station mooi schuin leggen... en wat meer naar voren, dan kan je een mooi lang station maken. Dan zou je in theorie niet de diepte nodig hebben. Als je dan toch bogen moet maken en je hebt zoveel ruimte: maakt ze heel groot :) dan heb je ook nog hele mooie bogen in het zicht :)

Succes met ontwerpen!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #10 Gepost op: 05 August 2010, 19:06:58 »
Fred,

Welkom op Beneluxspoor. :)
Ik heb jouw baanplan eens bekeken. En zijn een paar vragen en opmerkingen opgedoken.

• Wat is de functie van de wisselverbinding in het station (zie de bruine lijn in de tekening)? Deze verbinding maakt de perronsporen te kort.
  • Op het blauwe spoor zou je een lange trein kunnen stallen, maar deze kan dit spoor niet bereiken.
  • Om het blauwe spoor bereikbaar te maken zou de wisselverbinding omgedraaid moeten worden (zie de zwarte lijn). eventueel ook een andere verbinding aan de rechter kant.
  • Een opmerking, die ik vaker voorbij zie komen: de afmeting van de tafel is te groot. Bij onderhoud, storing of een ontsporing kun je niet overal goed bij.

(afbeelding klikbaar)

Kijk rustig eens rond op dit forum naar andere baanplannen. Als voorbeeld een baanplan van Jos.
Succes!

Met vriendelijke groet,
Basilicum

Fred van Leeuwen

• N-Spoor Rijder.
  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 August 2010, 07:39:49 »
Hoi Jakop de Bruin & Stedahult,

Mijn ervaring met online aanschaffen van spullen is momenteel nog 0.
Ik loop liever de winkel in en winkel uit met de spullen in mijn handen.
Beetje angst van verkeerde of beschadigde artikellen ontvangen.
ik heb zelf als bezorger gewerkt en gezien hoe sommige bezorgers er mee om gaan.

Hier haal ik de spullen vandaan http://www.modellhobby.se/ mocht er iets nuttig of voordelig zijn valt er altijd over te babbellen.
Ik kan helaas niet de winkel online vinden in vägla.

Hoi Ronald Koerts,

Ik vind schuinleggen en lange bochten enorm mooi alleen mijn tekenkunsten zijn niet zo optimaal.
Ik ben meer iemand die moet gaan bouwen, maar ik heb liever iets op papier als richtlijn.
Hier ga ik nog aan werken ( updates volgen )

Hoi Basilicum,

Eerlijk gezegd heeft dat wisselverbinding niet veel nut nee, maar ik vind t mooi om veel wissels in combinatie te zien en t liefst zoveel mogelijk sporen achter mekaar. Maar deze wisselverbinding zal ik er uit gummen en hier en daar aan passen.
De blauwe spoor wou ik als een rangeer spoor gebruiken ook al was ik hier ook nog niet over uit aangezien ik het zelfde probleem ondervond. en de zwarte lijn had ik helemaal over het hoofd gezien ( bedankt :) )

Ja aan de ene kant is t een grote tafel maar ik ben veel groter gewend. vaders en ik hadden een baan van 2 bij 7 meter staan in huis en op de modelspoorclub alkmaar was de N baan nog zelfs groter, er zijn altijd manieren om overal bij te komen en storingen zijn te verhelpen ( hopelijks ) onderhoud is een ander verhaal hier gaan ik zeker even rekening mee houden aangezien ik daar nog niet aan gedacht heb.

Ik zal vanavond als ik thuis ben weer verder gaan puzzellen bedankt voor de tips en opmerkingen, deze zijn altijd nuttig.

Gegroet Fred.

( Trouwens mijn armen halen de 85 Cm, voor de lol een duimstok gepakt )
« Laatst bewerkt op: 06 August 2010, 07:43:24 door Fred van Leeuwen »

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 August 2010, 08:44:26 »
Die is daar ook niet, wij hebben daar een huisje.
De dichtsbijzijnde is in Osby en dat is de winkel van het Brio Museet (houten speelgoed).
Maar die hebben vooral Marklin H0.
En voor jou naar Vägla rijden is wel erg ver.
Je woont gans bovenin toch? Ik mag over drie weken weer een stukkie sturen (y)

Steef
Mvh Steef

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #13 Gepost op: 06 August 2010, 08:50:48 »
( Trouwens mijn armen halen de 85 Cm, voor de lol een duimstok gepakt )

Hoi Fred,

Dan moet je ook voor de lol eens proberen op die afstand een ontspoorde N-spoor trein weer op de rails te zetten. Da's een aardige uitdaging, al helemaal als je dat wilt doen zonder een spoor van vernieling in de scenery in het voorliggende terrein aan te richten... ;)

Ga lekker door met plannen maken zo, kost niks en levert al veel voorpret op. Als je straks moet gaan corrigeren als de baan er ligt, duurt het veel langer!

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Fred van Leeuwen

• N-Spoor Rijder.
  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 August 2010, 04:20:59 »
Na een avond te veel koffie gedronken te hebben ben ik maar wezen bouwen aan mijn plan.
Na wat tips en vraagtekens heb ik dan toch besloten me station schuin te gaan bouwen maar ook in een bocht te leggen.

Het ziet er nog wat leeg uit allemaal maar ben nog veel aan t te bedenken.
Of ik nou een groot rangeer gedeelte er bij zal plakken of een 2e kleine station.
Ik ben er nog niet over uit maar zoals Hansepansje al zei plannen kost niks en levert veel voorpret. ( maar ook hoofdpijn soms )

Ben ondertussen er wel achter gekomen hoe men Flexrails in WinTrack moet maken.

Groeten Fred.