Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 12:20:27
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
  

Auteur Topic: Smeer-vet  (gelezen 3085 keer)

Northlander1983

  • Gast
Smeer-vet
« Gepost op: 04 August 2010, 07:33:09 »
Steeds vaker wordt er voor het onderhoud van de lokomotieven vet gebruikt ipv olie.
Vet heeft ten opzichte van olie enkele voordelen.
Fabrikant Roco levert tubes vet van 8gr. voor circa 10euro!!!

Welk vet gebruiken jullie dat overeenkomt met dezelfde eigenschappen en samenstelling als Roco maar dan in grotere hoeveelheid (pot) met een aantrekkelijke prijs...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Smeer-vet
« Reactie #1 Gepost op: 04 August 2010, 08:02:27 »
Dit spul.
Me ooit aanbevolen door Peter - Maestro - van der Kleij. Hij kende het uit zijn tijd bij Philotrain. Ik denk dat het vergelijkbaar is met dat Rocospul. Het werkt prima, blijft op zijn plaats, wordt niet hard en tast niets aan.

Alleen, het is nauwelijks goedkoper met 7,40 euro voor 7 gram. Maar ja, hoeveel verbruik je er helemaal van? Ik koop het om de zoveel jaar in de stand van Forhrmann in Keulen. Komende herfst niet nodig, want ik ben halverwege een tubetje en heb er nog eentje liggen. In 2012 weer, denk ik.

Kortom, of het grote bezuinigen nou bij de smeermiddelen moet beginnen?

« Laatst bewerkt op: 04 August 2010, 08:14:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Northlander1983

  • Gast
Re:Smeer-vet
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2010, 09:05:01 »
Bedankt voor je reactie Henk,

het gaat niet om bezuinigingen maar om de hoeveelheid vet.

Ik heb ook eens gelezen dat fietsen vet ook geschikt zou zijn?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26638
    • Pagina van klaas
Re:Smeer-vet
« Reactie #3 Gepost op: 04 August 2010, 10:13:21 »
Ik heb ook eens gelezen dat fietsen vet ook geschikt zou zijn?
Ja, waarom niet? Er wordt wel eens gedaan alsof dat vet van de modelspoorfabrikanten iets bijzonders zou zijn, en door de extreme prijzen voeden de fabrikanten die gedachte maar al te graag. Maar het is gewoon smeervet.
Bij mijn laatste ronde loconderhoud heb ik lithiumvet van Simson gebruikt. Dat is ook bedoeld voor fietsen, maar ik smeer er de wormoverbrengingen mee. Het is een tubetje van 5 gram. Geen idee meer wat ik er ooit voor heb betaald, maar beslist geen 10 euro.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Smeer-vet
« Reactie #4 Gepost op: 04 August 2010, 10:30:38 »
Dat B52 vet komt niet van een modelspoorfabrikant, maar van een fabrikant gespecialiseerd in smeermiddelen. Nou heb ik er verder geen verstand van en niemand hier denk ik, maar dat verschillende doeleinden verschillende smeermiddelen vereisen, vind ik niet raar. Op die site wordt ook het nodige uitgelegd en verder staan er een hoop verwijzingen op. Kan ik allemaal niet controleren, maar dit vind ik in ieder geval begrijpelijke informatie. Een smeermiddel voor kleinmechaniek moet heel zacht zijn (anders geeft het te veel weerstand) en toch op zijn plek blijven. Omdat een fiets niet echt kleinmechaniek is, zou je verwachten dat fietsenvet wat minder zacht is.

Maar nogmaals, ik heb er verder geen kijk op en gebruik alleen het spul dat me ooit is aanbevolen door iemand met uitgebreide ervaring met de bouw van modellen. Het werkt prima en dan ga ik verder niet moeilijk doen over 7 of 10 euro voor een tubetje waar ik een paar jaar mee doe.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Smeer-vet
« Reactie #5 Gepost op: 04 August 2010, 10:34:51 »
Ik gebruik zuurvrije vaseline. Werkt ook goed.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26638
    • Pagina van klaas
Re:Smeer-vet
« Reactie #6 Gepost op: 04 August 2010, 10:41:22 »
Het B52 vet is mij niet onbekend. Het stamt uit de Zwitserse horloge- en klokkenindustrie, en is deel van een hele reeks smeermiddelen.
Bij ons op het bedrijf gebruikten we het ook bij fijnmechanische apparatuur. Die apparaten kwamen ook uit Zwitserland en er zaten exploded views bij waarop per smeerpunt was aangegeven wat voor spul er tussen moest. Per apparaat werden soms wel 10 verschillende smeermiddelen gebruikt.
Die flesjes waren hermetisch verzegeld en hadden zelfs een houdbaarheidsdatum. Op het etiket stond de productiedatum en de uiterste datum waarop je het flesje mocht openen. Dan kon je zelf de openingsdatum invullen en daarna was het nog een x-aantal jaren bruikbaar. Die tijdsduur verschilde per soort.
Als een fles over de datum was werd hij zonder meer weggegooid, ook al waren er nog maar 3 likjes van gebruikt. Op die manier ben ik ook aan een fles B52 gekomen. Moet ergens op zolder slingeren, maar ik kan hem even niet vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Smeer-vet
« Reactie #7 Gepost op: 04 August 2010, 12:59:23 »
Als een fles over de datum was werd hij zonder meer weggegooid, ook al waren er nog maar 3 likjes van gebruikt. Op die manier ben ik ook aan een fles B52 gekomen. Moet ergens op zolder slingeren, maar ik kan hem even niet vinden.

Hallo Klaas, heb jij die drie likjes gedaan?  ;D ;D ;D

Groet, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Smeer-vet
« Reactie #8 Gepost op: 04 August 2010, 13:37:23 »
Ik heb ook eens gehoord van teflonspray of teflonhoudende olie. Ook bekend als PTFE-spray, van de chemische naam: polytetrafluorethyleen.Leuk woord voor scrabble :P + 3 x woordwaarde.
Dat zou goed smeren en geen vuil aantrekken.
Iemand die daar meer van weet en/of ervaring mee heeft?

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26638
    • Pagina van klaas
Re:Smeer-vet
« Reactie #9 Gepost op: 04 August 2010, 13:57:19 »
PTFE spray ken ik alleen maar om mijn fietsketting te smeren. Voor treintjes nog nooit gebruikt.
Dat het geen vuil aantrekt is een sprookje, het trekt net zoveel vuil aan als gewone olie. Per slot van rekening is het gewone olie waar microscopisch kleine schilfertjes teflon aan toegevoegd zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Smeer-vet
« Reactie #10 Gepost op: 04 August 2010, 14:26:36 »
Gelukkig zijn die schilfertjes microscopisch klein ;D

Maar zonder gekheid, hier was ik benieuwd naar, dank je voor het antwoord.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:Smeer-vet
« Reactie #11 Gepost op: 04 August 2010, 15:01:23 »
Alle smeermiddelen trekken stofdeeltjes aan. Ikzelf gebruik vet van Tamiya en voor tandwielen en de aspotten een klein beetje Copa-slip.
Wil je geen vuil en toch goede smering, en heb je tijd om elk maand je loc's te smeren. Gebruik dan eenvoudig grafiet.
Is een goede smering, maar ook gauw verdwenen.

Smeerze

Steef
Mvh Steef

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Smeer-vet
« Reactie #12 Gepost op: 04 August 2010, 16:10:56 »
Geleid grafiet geen stroom en krijg je geen kortsluiting op je decoders?


Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:Smeer-vet
« Reactie #13 Gepost op: 04 August 2010, 16:25:07 »
Geleid grafiet geen stroom en krijg je geen kortsluiting op je decoders?


Marc

Als je vet bij electronica krijgt vind ik dat reuze knap. Het hoeft niet te druipen? Net als Dreft, één druppeltje volstaat.
En bij je oudere locs, heb je grafiet te over. Je koolborstels.

Steef
Mvh Steef

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re:Smeer-vet
« Reactie #14 Gepost op: 04 August 2010, 20:50:57 »
Hi All,

Ik heb een jaar of dertig geleden een pot Molybdeen-vet van Kroon gekocht. Ik weet niet meer wat het heeft gekost (misschien toe iets van een tientje), maar ik heb nu ongeveer een kwart van gebruikt, dus ik ga mijn pensioen er wel mee halen. Ik gebruik het overal voor, ook voor mijn treinen, omdat het niet uithardt en een mooie viscositeit heeft. Gewoon vet wil dat nog wel eens doen en dan heb je in plaats van vet gewoon harde korsten in je loc en wordt er niets meer gesmeerd. Andere vetten zijn weer te viscsus, zoals bijvoorbeeld vaseline, dat eignelijk meer een conserveerfunctie heeft en geen smeerfunctie.
Vergelijk het hele verhaal maar met nagellakremover waar je gauw € 15 voor een potje van 20 ml betaalt, terwijl je dezelfde aceton ook kunt kopen voor een paar euro per liter.
Met beste groeten,

Dirk Meijer