Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Smeer-vet  (gelezen 3075 keer)

Northlander1983

  • Gast
Smeer-vet
« Gepost op: 04 August 2010, 07:33:09 »
Steeds vaker wordt er voor het onderhoud van de lokomotieven vet gebruikt ipv olie.
Vet heeft ten opzichte van olie enkele voordelen.
Fabrikant Roco levert tubes vet van 8gr. voor circa 10euro!!!

Welk vet gebruiken jullie dat overeenkomt met dezelfde eigenschappen en samenstelling als Roco maar dan in grotere hoeveelheid (pot) met een aantrekkelijke prijs...

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22503
Re:Smeer-vet
« Reactie #1 Gepost op: 04 August 2010, 08:02:27 »
Dit spul.
Me ooit aanbevolen door Peter - Maestro - van der Kleij. Hij kende het uit zijn tijd bij Philotrain. Ik denk dat het vergelijkbaar is met dat Rocospul. Het werkt prima, blijft op zijn plaats, wordt niet hard en tast niets aan.

Alleen, het is nauwelijks goedkoper met 7,40 euro voor 7 gram. Maar ja, hoeveel verbruik je er helemaal van? Ik koop het om de zoveel jaar in de stand van Forhrmann in Keulen. Komende herfst niet nodig, want ik ben halverwege een tubetje en heb er nog eentje liggen. In 2012 weer, denk ik.

Kortom, of het grote bezuinigen nou bij de smeermiddelen moet beginnen?

« Laatst bewerkt op: 04 August 2010, 08:14:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Northlander1983

  • Gast
Re:Smeer-vet
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2010, 09:05:01 »
Bedankt voor je reactie Henk,

het gaat niet om bezuinigingen maar om de hoeveelheid vet.

Ik heb ook eens gelezen dat fietsen vet ook geschikt zou zijn?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re:Smeer-vet
« Reactie #3 Gepost op: 04 August 2010, 10:13:21 »
Ik heb ook eens gelezen dat fietsen vet ook geschikt zou zijn?
Ja, waarom niet? Er wordt wel eens gedaan alsof dat vet van de modelspoorfabrikanten iets bijzonders zou zijn, en door de extreme prijzen voeden de fabrikanten die gedachte maar al te graag. Maar het is gewoon smeervet.
Bij mijn laatste ronde loconderhoud heb ik lithiumvet van Simson gebruikt. Dat is ook bedoeld voor fietsen, maar ik smeer er de wormoverbrengingen mee. Het is een tubetje van 5 gram. Geen idee meer wat ik er ooit voor heb betaald, maar beslist geen 10 euro.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22503
Re:Smeer-vet
« Reactie #4 Gepost op: 04 August 2010, 10:30:38 »
Dat B52 vet komt niet van een modelspoorfabrikant, maar van een fabrikant gespecialiseerd in smeermiddelen. Nou heb ik er verder geen verstand van en niemand hier denk ik, maar dat verschillende doeleinden verschillende smeermiddelen vereisen, vind ik niet raar. Op die site wordt ook het nodige uitgelegd en verder staan er een hoop verwijzingen op. Kan ik allemaal niet controleren, maar dit vind ik in ieder geval begrijpelijke informatie. Een smeermiddel voor kleinmechaniek moet heel zacht zijn (anders geeft het te veel weerstand) en toch op zijn plek blijven. Omdat een fiets niet echt kleinmechaniek is, zou je verwachten dat fietsenvet wat minder zacht is.

Maar nogmaals, ik heb er verder geen kijk op en gebruik alleen het spul dat me ooit is aanbevolen door iemand met uitgebreide ervaring met de bouw van modellen. Het werkt prima en dan ga ik verder niet moeilijk doen over 7 of 10 euro voor een tubetje waar ik een paar jaar mee doe.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Smeer-vet
« Reactie #5 Gepost op: 04 August 2010, 10:34:51 »
Ik gebruik zuurvrije vaseline. Werkt ook goed.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re:Smeer-vet
« Reactie #6 Gepost op: 04 August 2010, 10:41:22 »
Het B52 vet is mij niet onbekend. Het stamt uit de Zwitserse horloge- en klokkenindustrie, en is deel van een hele reeks smeermiddelen.
Bij ons op het bedrijf gebruikten we het ook bij fijnmechanische apparatuur. Die apparaten kwamen ook uit Zwitserland en er zaten exploded views bij waarop per smeerpunt was aangegeven wat voor spul er tussen moest. Per apparaat werden soms wel 10 verschillende smeermiddelen gebruikt.
Die flesjes waren hermetisch verzegeld en hadden zelfs een houdbaarheidsdatum. Op het etiket stond de productiedatum en de uiterste datum waarop je het flesje mocht openen. Dan kon je zelf de openingsdatum invullen en daarna was het nog een x-aantal jaren bruikbaar. Die tijdsduur verschilde per soort.
Als een fles over de datum was werd hij zonder meer weggegooid, ook al waren er nog maar 3 likjes van gebruikt. Op die manier ben ik ook aan een fles B52 gekomen. Moet ergens op zolder slingeren, maar ik kan hem even niet vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Smeer-vet
« Reactie #7 Gepost op: 04 August 2010, 12:59:23 »
Als een fles over de datum was werd hij zonder meer weggegooid, ook al waren er nog maar 3 likjes van gebruikt. Op die manier ben ik ook aan een fles B52 gekomen. Moet ergens op zolder slingeren, maar ik kan hem even niet vinden.

Hallo Klaas, heb jij die drie likjes gedaan?  ;D ;D ;D

Groet, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Smeer-vet
« Reactie #8 Gepost op: 04 August 2010, 13:37:23 »
Ik heb ook eens gehoord van teflonspray of teflonhoudende olie. Ook bekend als PTFE-spray, van de chemische naam: polytetrafluorethyleen.Leuk woord voor scrabble :P + 3 x woordwaarde.
Dat zou goed smeren en geen vuil aantrekken.
Iemand die daar meer van weet en/of ervaring mee heeft?

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re:Smeer-vet
« Reactie #9 Gepost op: 04 August 2010, 13:57:19 »
PTFE spray ken ik alleen maar om mijn fietsketting te smeren. Voor treintjes nog nooit gebruikt.
Dat het geen vuil aantrekt is een sprookje, het trekt net zoveel vuil aan als gewone olie. Per slot van rekening is het gewone olie waar microscopisch kleine schilfertjes teflon aan toegevoegd zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Smeer-vet
« Reactie #10 Gepost op: 04 August 2010, 14:26:36 »
Gelukkig zijn die schilfertjes microscopisch klein ;D

Maar zonder gekheid, hier was ik benieuwd naar, dank je voor het antwoord.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:Smeer-vet
« Reactie #11 Gepost op: 04 August 2010, 15:01:23 »
Alle smeermiddelen trekken stofdeeltjes aan. Ikzelf gebruik vet van Tamiya en voor tandwielen en de aspotten een klein beetje Copa-slip.
Wil je geen vuil en toch goede smering, en heb je tijd om elk maand je loc's te smeren. Gebruik dan eenvoudig grafiet.
Is een goede smering, maar ook gauw verdwenen.

Smeerze

Steef
Mvh Steef

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Smeer-vet
« Reactie #12 Gepost op: 04 August 2010, 16:10:56 »
Geleid grafiet geen stroom en krijg je geen kortsluiting op je decoders?


Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:Smeer-vet
« Reactie #13 Gepost op: 04 August 2010, 16:25:07 »
Geleid grafiet geen stroom en krijg je geen kortsluiting op je decoders?


Marc

Als je vet bij electronica krijgt vind ik dat reuze knap. Het hoeft niet te druipen? Net als Dreft, één druppeltje volstaat.
En bij je oudere locs, heb je grafiet te over. Je koolborstels.

Steef
Mvh Steef

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re:Smeer-vet
« Reactie #14 Gepost op: 04 August 2010, 20:50:57 »
Hi All,

Ik heb een jaar of dertig geleden een pot Molybdeen-vet van Kroon gekocht. Ik weet niet meer wat het heeft gekost (misschien toe iets van een tientje), maar ik heb nu ongeveer een kwart van gebruikt, dus ik ga mijn pensioen er wel mee halen. Ik gebruik het overal voor, ook voor mijn treinen, omdat het niet uithardt en een mooie viscositeit heeft. Gewoon vet wil dat nog wel eens doen en dan heb je in plaats van vet gewoon harde korsten in je loc en wordt er niets meer gesmeerd. Andere vetten zijn weer te viscsus, zoals bijvoorbeeld vaseline, dat eignelijk meer een conserveerfunctie heeft en geen smeerfunctie.
Vergelijk het hele verhaal maar met nagellakremover waar je gauw € 15 voor een potje van 20 ml betaalt, terwijl je dezelfde aceton ook kunt kopen voor een paar euro per liter.
Met beste groeten,

Dirk Meijer