Je weet dat een 1600 en 1800 hetzelfde zijn en dat NSR geen 16/1800'n meer gebruikt?
Waarom denkt men toch altijd dat de nog rijdende 1600'en niet gereviseerd zijn? (wat is trouwens een 'upgrade' van een 1800?)
(wat is trouwens een 'upgrade' van een 1800?)
Maar niet op de manier zoals de 1800 dat heeft gekregen.
En wat de upgrade precies inhoud weet ik ook niet.
Eigenlijk is een getrokken trein ook iets uit vervlogen tijden, in 1839 begonnen ze er alhier al mee.Dat moet maar eens afgelopen zijn, immers wat anders uit die tijd gebruiken we nog dagelijks ??
Je zet hier dus iets neer waarvan je niet weet wat het inhoudt?
Al eind zeventiger jaren wilde NS met de ontwikkeling van de IC-III (ICM-0) helemaal inzetten op treinstelbedrijf. Toch werd de eerste vervolgserie niet een treinstel, maar de van de IC-III afgeleide getrokken versie, namelijk ICR met 1600. NS heeft zich bij het Ministerie van V&W de blaren op de tong moeten lullen om deze ommzewaai te verklaren en toestemming voor de investering te krijgen. Ik heb de desbetreffende correspondentie met belangstelling gelezen. Ook later kwam NS telkens weer tot de conclusie, dat op lange drukke Intercity verbindingen getrokken exploitatie veruit het goedkoopst is, inclusief wissellocs, rangeerkosten, etcetera. Ook de uitgesproken voorstander van treinstelexploitatie, de Dienst van Exploitatie moest dit erkennen. Pikant detail: het materieel voor het hoogwaardige IC-net van Rail 21 (dat ook over de HSL zou moeten rijden) zou ook bestaan uit rijtuigen en locs. Ook hier weer waren de lage exploitatiekosten een belangrijke factor.
Als ik aan een cargomachinist vraag of hij zonder enige problemen met een 1800 ervandoor mag gaan, omdat hij bevoegdheid heeft op de 1600 en ik krijg als antwoord dat de 1800 in de revisie dusdanig veranderd is dat er een aparte materieelinstructie voor nodig is om met een 1800 te mogen rijden, moet ik dan alle details navragen? Had o.a. met het remsysteem te maken.
....... Details hoef je niet na te vragen, die ken ik al.........