Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door GP20
Vandaag om 21:54:21
Wat was jullie allereerste loc? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:43:52
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
  

Auteur Topic: 1800 nog in dienst?  (gelezen 142666 keer)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #405 Gepost op: 05 January 2011, 13:27:39 »
hebben ze ook al een idee voor hoe lang het is dat het weer rijdt??
Of is het zeer tijdelijk tot het SLT vullis weer op volle sterkte is?

Het is tijdelijk. In de wandelgangen wordt gesproken over 3 maanden, maar ik kan het niet met zekerheid zeggen.

In ieder geval komt er zo langzamerhand weer meer SLT de baan op.

mvg,
Robin

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #406 Gepost op: 05 January 2011, 14:18:37 »
Nou, laat maar lekker weg die SLT. Wat een ramp dingen zijn dat!
Deze reden, tot de sneeuwbuien dagelijks op het traject tussen Uitgeest en Zaandam.

Voorheen hadden we op deze lijn 6 bakken sprinter, nu 6 bakken SLT. Deze zijn een stuk korter. Gevolg is dan ook dat bijna dagelijks de treinen tot aan de bagagerekken gevuld zijn met mensen.
Soms presteerde de NS het om i.p.v. een SLT 6-je, een 4-tje in te zetten.
Dat was pas echt lachuh, NOT!
In Wormerveer zat deze dan vol en mensen in Koog Zaandijk en Koog Bloemwijk konden dan helemaal niet mee.
Gelukkig stap ik op in Uitgeest, reis 1ste klas, dus ik heb altijd een zitplaats. Maar je hebt wel te doen met de mensen op de overige stations die in moeten stappen.

Voordat de DMM-1 weer aan de kant gaat, laat ze dan eerst zorgen voor voldoende materieel. Hetgene dat ingezet werd voor de sneeuw was i.i.g. niet voldoende. Ik snapte dan ook niet dat NS gewoon een paar stammen, i.i.g. in de spits inzetten om zo materieel vrij te maken vor trajecten waar ze te kort hebben. Blijkbaar vind de NS het prettig als ze overladen worden met klachten over hun dienstverlening. En gewoon het kaartje weer duurder maken volgend jaar! Top NS!

Overigens mag de DMM-1 van mij ook gewoon blijven rijden, vond ze altijd wel gaaf klinken bij het optrekken op station Sloterdijk. Verder hebben deze stellen wel een toilet aan boord. Kweekt de NS toch nog wat Goodwill bij de politiek.

Wat ik overigens niet begrijp, maar dat is volkomen off-topic, dat de NS een reizigersonderzoek doet buiten de spits in de vakantieperiode! Lekker makkelijk scoren!

Mvg Maikel

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #407 Gepost op: 05 January 2011, 14:47:12 »
Die SLT kunnen ze voor mijn part op de plaats van DDM-1 zetten (de schroothoop).
Bij mijn eerste kennismaking met SLT lukte het er eentje niet om op te trekken. Na een half uur proberen lukte het eindelijk, maar het gevolg was wel dat de stemming er niet zo goed (meer) in zat bij de reizigers. Zoiets maak je nou nooit mee met andere treintypen ;D

Maar gelukkig krijgen we er al 30 minder en zal DDM daardoor nog wel even blijven (misschien ook nog wel gereviseerd, over een tijdje)

Gr Timo

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #408 Gepost op: 05 January 2011, 22:07:28 »
Is het nu echt nuttig om iedereen zijn mening over dat materieel hier te ventileren ?
Want dat iedereen niet met alles overal even blij mee is zul je toch altijd houden...

Daarnaast kan iedereen bedenken dat DDM-1 straks gewoon weer aan de kant gaat en SLT weer instroomt...

Matrerieel inzet wordt besloten op basis van kosten en baten, niet op wat er leuk uitziet oid.

t'Is geen modelbaan  ;D

@ Maikel,

Je zegt dat NS het presteert om 4'tjes ipv 6'jes SLT in te zetten.
Dat ligt ten eerste al niet aan dat materieel natuurlijk maar aan de planning, en daarnaast gebeurde dat met SGM net zo.
En dat je het begrijpt is wel simpel te verklaren, je vergeet namelijk simpelweg wat het kost om een trein te laten rijden. En daarbij is een stam DDM-1 een stuk duurder in inzet en onderhoud dan bv een SLT.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2011, 22:10:57 door Thom »

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #409 Gepost op: 05 January 2011, 22:39:29 »
Volgens het EVO bulletin heeft de NS een dertig stuks trein die vriendelijker zijn voor reizigers met een lichamelijke beperking in ontwikkeling. Dit om de vloot SLT's aan te vullen. In dienst neming staat gepland voor 2013-2015. (Al halen ze dat vast niet en helaas geen foto erbij)
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #410 Gepost op: 05 January 2011, 23:29:03 »
.....En daarbij is een stam DDM-1 een stuk duurder in inzet en onderhoud dan bv een SLT......

??   Hoe komt je daar bij    ??

Kan je ons dit eens voorrekenen.

Gr Treinhobbijist
Ook Engelse treinen zijn leuk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #411 Gepost op: 05 January 2011, 23:47:29 »
Nou, da's niet zo moeilijk, als kleine serie is DDM-1 overal anders in, en is het onderhoud een stuk afwijkender dan een berg SLT's waar er veel meer van zijn.

Daarnaast telt het ookwel dat de lokken weer apart in onderhoud zijn ten opzichte van de stam rijtuigen, en de onderhouds kosten van een lok zelf zowieso al hoger zijn...

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #412 Gepost op: 06 January 2011, 00:27:23 »
En de gevorderde leeftijd met de daaraan vaak verbonden problemen met onderdelenlevering zullen ook niet echt meehelpen. Al zal DDM-1 in elk geval gelukkig redelijk electronica-vrij zijn, wat al een hoop scheelt :D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #413 Gepost op: 06 January 2011, 13:28:14 »
Vanmorgen in Maastricht:


KLIK

NS 1851, 1843 en 1844 staan klaar om als LLT van het emplacement van Maastricht te vertrekken richting het noorden. Weer 3 locs voor de herindienststelling van DDM-1.  :D

Gr. Rick

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #414 Gepost op: 06 January 2011, 13:42:09 »
............ als kleine serie is DDM-1 overal anders in...........

Dat kan wel zo zijn, maar DDM is totaal (financieel dus) afgeschreven materieel. Van de SLT staan er volgens opgave Nedtrain altijd zo'n 25 tot 35 buiten dienst, of dat niks kost.
Overigens de oudste SLT zijn al zijn kleine 3 jaar oud, als je ziet hoeveel tijd daarvan ze echt in dienst hebben gereden, dus geld opgeleverd. Ondertussen zijn er 10.000 den kilometers aan proefritten gereden, ook dit drukt zeer sterk op de kosten/baten van dit materieel.

Daarbij komt nog dat DDM en loks 1800 de laatste jaren minimaal onderhoud hebben gehad, dus weinig kosten. En waarom kost het onderhouden van een lok sowieso meer ??
Kortom, denk zo dat qua gereden kilometer op dit moment een DDM goedkoper is dan een SLT
Gr Treinhobbijist.
Ook Engelse treinen zijn leuk

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #415 Gepost op: 06 January 2011, 14:03:31 »
Daarbij komt nog dat DDM en loks 1800 de laatste jaren minimaal onderhoud hebben gehad, dus weinig kosten. En waarom kost het onderhouden van een lok sowieso meer ??

Als de afgelopen jaren het onderhoud minimaal was, is de kans op storingen dus veel groter, zijn er meer zaken versleten etc.
En qua onderhoud lok vs treinstel : bij een treinstel zijn veel zaken beter toegankelijk (dingen als compressor ed hangen of onder de bak of liggen op het dak, bij een lok is alles totaal ingebouwd) dus voor je een bepaald onderdeel kunt verwisselen heb je vaak al meer handelingen moeten verrichten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

saltreinenfan

  • Gast
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #416 Gepost op: 06 January 2011, 15:44:39 »
Vanmorgen in Maastricht:


KLIK

NS 1851, 1843 en 1844 staan klaar om als LLT van het emplacement van Maastricht te vertrekken richting het noorden. Weer 3 locs voor de herindienststelling van DDM-1.  :D

Gr. Rick

Mooi om te zien dat de 1851 weer in dienst is !;)

Kan ik hem alsnog toch nog in dienst fotograferen en eventueel ( Film / Geluidsopnames) maken  :)


Met Vriendelijke Groet,
Salvador.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #417 Gepost op: 06 January 2011, 16:16:57 »
Volgens het EVO bulletin heeft de NS een dertig stuks trein die vriendelijker zijn voor reizigers met een lichamelijke beperking in ontwikkeling. Dit om de vloot SLT's aan te vullen. In dienst neming staat gepland voor 2013-2015. (Al halen ze dat vast niet en helaas geen foto erbij)

Ooh, jammer :(. Vast een doorontwikkelde versie van SLT. Dat betekend misschien alsnog het einde voor een groot deel van DDM. Maar is het niet bedoelt als vervanging voor een andere serie? (SGMm ofzo)


Trouwens leuk dat de 1844 weer in dienst is ;D

Gr Timo

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #418 Gepost op: 06 January 2011, 17:00:05 »
Het EVO bulletin? Dan zou ns een hele nieuwe trein aan het ontwikkelen zijn? Lijkt me sterk en vraag me af wat dat dan is. Slt heeft een gelijkvloerse instap. Die heb je tegenwoordig ook in dubbeldekkervorm. Snap niet waarom dat niet wat was.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #419 Gepost op: 06 January 2011, 17:03:04 »
Maar is het niet bedoeld als vervanging voor een andere serie? (SGMm ofzo)

Wat denk je zelf? SGMm is pas 5 jaar op de baan...

mvg,
Robin