Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Paducah
Vandaag om 16:50:22
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Piko blauwe 1000 door Arjan6511
Vandaag om 16:04:15
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 15:20:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:17:20
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden. door Bob R.
Vandaag om 08:06:31
  

Auteur Topic: 1800 nog in dienst?  (gelezen 149554 keer)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #420 Gepost op: 06 January 2011, 17:11:19 »
Dat kan wel zo zijn, maar DDM is totaal (financieel dus) afgeschreven materieel. Van de SLT staan er volgens opgave Nedtrain altijd zo'n 25 tot 35 buiten dienst, of dat niks kost.
Overigens de oudste SLT zijn al zijn kleine 3 jaar oud, als je ziet hoeveel tijd daarvan ze echt in dienst hebben gereden, dus geld opgeleverd. Ondertussen zijn er 10.000 den kilometers aan proefritten gereden, ook dit drukt zeer sterk op de kosten/baten van dit materieel.

Daarbij komt nog dat DDM en loks 1800 de laatste jaren minimaal onderhoud hebben gehad, dus weinig kosten. En waarom kost het onderhouden van een lok sowieso meer ??
Kortom, denk zo dat qua gereden kilometer op dit moment een DDM goedkoper is dan een SLT
Gr Treinhobbijist.

Waarom staan er *altijd* 25 tot 35 stellen buiten dienst???

denk je echt dat NSR alle proefritten zelf heeft betaald???

minimaal onderhoud = hoog storingspercentage

SLT = nieuw = garantie!!!

En, een loc vervoert geen reizigers, dus levert niets op!!

En last but not least: Ik ga er vanuit dat NSR zelf gerust wel weet wat duurder is en wat niet, dus over 3 maanden kunnen ze weer aan de kant....

mvg,
Robin

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #421 Gepost op: 06 January 2011, 18:29:00 »
Waarom staan er *altijd* 25 tot 35 stellen buiten dienst???

- Tsja, waarom zou dat nu zijn.......... ( zal er één opnoemen: "technische problemen)
 
minimaal onderhoud = hoog storingspercentage

- Dat is een veronderstelling die niet opgaat, kan ook simpel weg kwalitatief beter materieel zijn. Hoe ingewikkelder en gevoeliger het materieel (bv SLT) hoe meer storing, dus meer onderhoud nodig, meer extra ongeplande binnenkomsten in de wpl, welke zoiezo zeer kostenverhogend werken.

En, een loc vervoert geen reizigers, dus levert niets op!!

- Dat is toch wel een erg kort door de bocht gedachte, natuurlijk levert een lok geld op. Je moet de lok ook niet los zien (qua inkomsten/kosten) van wat hij vervoerd (1800 samen met DDM dus) Anders zou een lok bij een goederenvervoerder dus ook nooit iets opleveren....

Ik ga er vanuit dat NSR zelf gerust wel weet wat duurder is en wat niet, dus over 3 maanden kunnen ze weer aan de kant....

- Een materieeltype kan zeker ook om andere reden aan de kant gaan. Denk maar eens aan "gewoon" overcompleet zijn, verouderd, of moeilijk inplanbaar of gewoon ander beleid/inzichten.

Gr treinhobbijist
« Laatst bewerkt op: 06 January 2011, 18:30:50 door Treinhobbijist »
Ook Engelse treinen zijn leuk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #422 Gepost op: 06 January 2011, 18:50:58 »
- Tsja, waarom zou dat nu zijn.......... ( zal er één opnoemen: "technische problemen)
Dat is niet waar het om gaat, wat jij zegt is dat er altijd 25 tot 35 SLT stellen buiten dienst staan maar dat is natuurlijk niet zo. Nu staan er veel defect, als dta is opgelost staan er echt geen 30 stellen meer aan de kant.

Citaat
Dat is een veronderstelling die niet opgaat, kan ook simpel weg kwalitatief beter materieel zijn. Hoe ingewikkelder en gevoeliger het materieel (bv SLT) hoe meer storing, dus meer onderhoud nodig, meer extra ongeplande binnenkomsten in de wpl, welke zoiezo zeer kostenverhogend werken.
Dat is een veronderstelling die niet opgaat, kan ook simpel weg kwalitatief beter materieel zijn.

Citaat
Een materieeltype kan zeker ook om andere reden aan de kant gaan. Denk maar eens aan "gewoon" overcompleet zijn, verouderd, of moeilijk inplanbaar of gewoon ander beleid/inzichten.
Zoals DDM bedoel je?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #423 Gepost op: 06 January 2011, 19:47:20 »
Vandaag zijn om 16.10 uur de 1851  1843 en 1844 vertrokken vanuit Maastricht naar het Noorden.

Deze zijn weer rijvaardig (y)

Groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #424 Gepost op: 06 January 2011, 19:51:38 »
- Dat is een veronderstelling die niet opgaat, kan ook simpel weg kwalitatief beter materieel zijn.

Het is wel duidelijk dat je weinig kennis hebt en nog nooit serieus hebt gesleuteld. Alles slijt en heeft onderhoud nodig, ook kwalitatief goede producten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #425 Gepost op: 06 January 2011, 19:51:58 »
@Chris:
Vanmorgen in Maastricht:


KLIK

NS 1851, 1843 en 1844 staan klaar om als LLT van het emplacement van Maastricht te vertrekken richting het noorden. Weer 3 locs voor de herindienststelling van DDM-1.  :D

;D
« Laatst bewerkt op: 06 January 2011, 19:54:49 door Rick 1625 »

Tedo

  • Online Online
  • Berichten: 2198
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #426 Gepost op: 06 January 2011, 19:53:51 »
Gaat de 1846 (met gele koplampen) ook weer rijden, of is die alweer in dienst?
Grtz!
Tedo

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #427 Gepost op: 06 January 2011, 19:57:19 »
Ja sorry Rick maar om die tijd dat je de foto had gemaakt stond ik met dat zwarte monster van een G 2000 in Haanrade.
Was pas om 16.00 uur in Maastricht ;D

groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

saltreinenfan

  • Gast
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #428 Gepost op: 06 January 2011, 21:42:24 »
Gaat de 1846 (met gele koplampen) ook weer rijden, of is die alweer in dienst?

Volgens de planning wel  :)

Even een lijstje met de loks die uiteindelijk allemaal weer in dienst zijn :
1839,1842,1843,1844,1845,1846,1847,1849,1851,1853,1855,1857,1858 en heel misschien de 1848.

Met Vriendelijke Groet,
Salvador.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #429 Gepost op: 06 January 2011, 23:50:42 »
Dat kan wel zo zijn, maar DDM is totaal (financieel dus) afgeschreven materieel. Van de SLT staan er volgens opgave Nedtrain altijd zo'n 25 tot 35 buiten dienst, of dat niks kost.
Overigens de oudste SLT zijn al zijn kleine 3 jaar oud, als je ziet hoeveel tijd daarvan ze echt in dienst hebben gereden, dus geld opgeleverd. Ondertussen zijn er 10.000 den kilometers aan proefritten gereden, ook dit drukt zeer sterk op de kosten/baten van dit materieel.

Daarbij komt nog dat DDM en loks 1800 de laatste jaren minimaal onderhoud hebben gehad, dus weinig kosten. En waarom kost het onderhouden van een lok sowieso meer ??
Kortom, denk zo dat qua gereden kilometer op dit moment een DDM goedkoper is dan een SLT
Gr Treinhobbijist.
Zowieso je beredenering dat DDM-1 financieel al afgeschreven is en daarmee minder kost in onderhoud is onzin.
Dat onderhoud is hun hele bestaansleven al hetzelfde geweest, en kost daarmee aan het eind van een levenduur echt niet minder dan in het begin daarvan.
Anders wordt het als je over levensduurverleging met revisies gaat praten, maar dat is bij DDM-1 helemaal niet aan de orde.

Verder heb je volgens mij helemaal geen zin om wat van me aan te nemen, en daardoor heb ik totáál geen zin meer om jou wat uit te leggen als je het allemaal toch allemaal al zo goed weet...  ::)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #430 Gepost op: 06 January 2011, 23:54:20 »
- Tsja, waarom zou dat nu zijn.......... ( zal er één opnoemen: "technische problemen)
maar waarom dan altijd? ik hoop het niet, anders is het wel een aardige kat in de zak....

Citaat

- Dat is een veronderstelling die niet opgaat, kan ook simpel weg kwalitatief beter materieel zijn. Hoe ingewikkelder en gevoeliger het materieel (bv SLT) hoe meer storing, dus meer onderhoud nodig, meer extra ongeplande binnenkomsten in de wpl, welke zoiezo zeer kostenverhogend werken.
-Hoe ouder, hoe lastiger verkrijgbare componenten, hoe duurder.
-hoe ouder, hoe gevoeliger voor storingen, hoe duurder
enz

Citaat
- Dat is toch wel een erg kort door de bocht gedachte, natuurlijk levert een lok geld op. Je moet de lok ook niet los zien (qua inkomsten/kosten) van wat hij vervoerd (1800 samen met DDM dus) Anders zou een lok bij een goederenvervoerder dus ook nooit iets opleveren....
Maar drukt qua onderhoud wel extra op de rest van de trein.

Citaat
- Een materieeltype kan zeker ook om andere reden aan de kant gaan. Denk maar eens aan "gewoon" overcompleet zijn, verouderd, of moeilijk inplanbaar of gewoon ander beleid/inzichten.
precies, en daar komt nu de aap uit de mouw. DDM1 is in principe overcompleet. Voor de sneeuwval reed SLT rustig z'n rondjes. Reken er maar op dat het volgend jaar aanmerkelijk beter zal gaan. Zie de ICM's. deze zijn deze winter vele malen beter doorgekomen dan vorig jaar!

Citaat
Gr treinhobbijist
En daar komt de volgende aap uit de mouw  ;D

mvg,
Robin

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #431 Gepost op: 07 January 2011, 08:41:14 »
Als SLT duurder is in onderhoud dan DDM op dit moment moet NS zich toch achter de oren krabben... Wat Treinhobbijist waarschijnlijk bedoeld is dat DDM waarschijnlijk is afgeschreven. klopt wel denk ik, spul is ca 30 jaar oud. Maar afschrijving is toch echt iets anders dan onderhoud. Onderhoudzal veel duurder zijn dan afschrijving, anders kochten ze nooit nieuw materieel (even zwart-wit gesteld natuurlijk... Comfort, eisen van de tijd, arbo en weet ik wat voor eisen daargelaten).

Hoe jammer wij het dan kunnen vinden, DDM zal binnenkort geschiedenis zijn, evenals de 1800-en. En dat is een puur bedrijfseconomische keuze.
groet,

Niels

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #432 Gepost op: 07 January 2011, 12:58:40 »
DDM [...] is ca 30 jaar oud.
25 (uit 1985).

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9016
  • Hengelooo 1:160
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #433 Gepost op: 07 January 2011, 13:04:27 »
En daar komt de volgende aap uit de mouw  ;D

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #434 Gepost op: 07 January 2011, 13:08:23 »
Daarbij komt nog dat DDM en loks 1800 de laatste jaren minimaal onderhoud hebben gehad, dus weinig kosten.
Gr Treinhobbijist.
Van DDM 1 weet ik dat een week voor dat ze buitendienst zijn gegaan nog gewoon volledig onderhoud hebben gekregen in Leidschendam. Ook storingen werden gewoon hersteld.