OFtewel, economisch is het niet meer rendabel om veel treinen met locs in te zetten, anders had NS dat wel langer gedaan.
Optrekken en remgedrag spelen de steeds vollere dienstregeling parten. Zo'n ding trekt nu eenmaal minder snel op dan een treinstel. Remmen idem, dat gaat minder snel en conventioneler dan bij moderne treinstellen. Zijdelings de slipgevoeligheid.
Ook heeft een loc meer "aandacht" nodig: 24 uurs i.p.v. 48 uurs controle.
Neemt niet weg dat ik loc-rijden het mooist vind, ook al schud de zaak behoorlijk en zijn het ergonomisch gezien verschikkingen. Je hebt wel het gevoel "iets onder je kont" te hebben. Zo'n ding praat bijna tegen je... Voeten vegen, compressor die aanslaat (cab 2 is dan een "hel"!) De luchtgeluiden, de ventilatoren die aanslaan. De tik op het dak als de voorste stroomafnemer weer beneden is... Ja zelfs de ruitewisser die in een monotone takt voort sist en klakt... Heerlijk.
Wat de controlles betreft: A en B verhaal klopt. (even vergeten )
DDM staat allemaal lokloos in de zaanstraat muv 1 stam
Een zesdelige SLT en een DDAR hebben ongeveer evenveel capaciteit.