Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Petertje
Vandaag om 18:53:37
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:46:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:38:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 18:35:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 17:29:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
Antennes op Roco 1753 door kees5
Vandaag om 16:32:42
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:24:16
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
  

Auteur Topic: 1800 nog in dienst?  (gelezen 141839 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #285 Gepost op: 07 October 2010, 22:34:51 »
OFtewel, economisch is het niet meer rendabel om veel treinen met locs in te zetten, anders had NS dat wel langer gedaan. ;)

De dienst exploitatie van NS heeft eigenlijk nooit iets gehad met E-locs voor de reizigers dienst en dat is nog steeds zo. Electrische tractie is in 1924 begonnen met zelfaangedreven materieel. Pas na de oorlog kwamen de eerste E-locs.

Het nieuwe IC materieel was aanvankelijk uitsluitend ontwikkeld als treinstel (IC-III, het latere ICM). Toen bleek dat het voor veel IC-diensten toch voordeliger was getrokken treinen in te zetten, heeft NS zich bij het Ministerie van V&W de blaren op de tong moeten lullen om toch te mogen te investeren in locs (1600) en rijtuigen (ICR) en deze 180 graden draai te verklaren.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #286 Gepost op: 07 October 2010, 23:13:45 »
Haak hier even halverwege in, maar ik heb ook nog wel een aantal theorieën die mee zouden kunnen spelen.

Optrekken en remgedrag spelen de steeds vollere dienstregeling parten. Zo'n ding trekt nu eenmaal minder snel op dan een treinstel. Remmen idem, dat gaat minder snel en conventioneler dan bij moderne treinstellen. Zijdelings de slipgevoeligheid.

Ten tweede het energieverbruik. Best pittig bij een loc. Ook de energieconsumptie is steeds belangrijker geworden binnen NSR. Wij krijgen allerlei hulpmiddelen aangereikt (UZI), en bij de opleiding SLT werd het gunstige energieverbruik weer eens aangestipt.

Ook heeft een loc meer "aandacht" nodig: 24 uurs i.p.v. 48 uurs controle.

Neemt niet weg dat ik loc-rijden het mooist vind, ook al schud de zaak behoorlijk en zijn het ergonomisch gezien verschikkingen. Je hebt wel het gevoel "iets onder je kont" te hebben. Zo'n ding praat bijna tegen je... Voeten vegen, compressor die aanslaat (cab 2 is dan een "hel"!) De luchtgeluiden, de ventilatoren die aanslaan. De tik op het dak als de voorste stroomafnemer weer beneden is... Ja zelfs de ruitewisser die in een monotone takt voort sist en klakt... Heerlijk.
Met groet,

Ger.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #287 Gepost op: 07 October 2010, 23:31:15 »
Optrekken en remgedrag spelen de steeds vollere dienstregeling parten. Zo'n ding trekt nu eenmaal minder snel op dan een treinstel. Remmen idem, dat gaat minder snel en conventioneler dan bij moderne treinstellen. Zijdelings de slipgevoeligheid.
Had toch altijd het idee dat loc + ICK o.a. bij Eindhoven de VIRM er ruimschoots uittrok. Zelfde met ICL.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #288 Gepost op: 07 October 2010, 23:36:08 »
Ook heeft een loc meer "aandacht" nodig: 24 uurs i.p.v. 48 uurs controle.

Tegenwoordig is dat niet meer zo. Al het materieel heeft 1x per 8 dagen een A-controle. ongeveer 1x per dag wordt er een B-controle uitgevoerd.

mvg,
Robin

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #289 Gepost op: 08 October 2010, 10:13:14 »
Optrekken zegt niets. Ik kan met een Virm zo optrekken dat een pomplorrie nog sneller is. Als je je keurig aan je tijdtafel houdt zul je merken dat dat met een Virm veel makkelijker gaat dan me een loc. Je loopt met een Virm dus veel sneller voor op de dienstregeling.
Wat de controlles betreft: A en B verhaal klopt. (even vergeten  ::))
Met groet,

Ger.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2081
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #290 Gepost op: 08 October 2010, 20:13:39 »
Meer energieverbruik kan nauwelijks een rol spelen. Bijvoorbeeld een VIRM-VI weegt 350 ton en heeft 580 zitplaatsen. Loc + 8 ICR weegt circa 400 ton en heeft plusminus 600 zitplaatsen. Het aantal zitplaatsen en de massa is dus ongeveer gelijk, en dus is het energieverbruik ook ongeveer gelijk, want je moet hetzelfde gewicht verplaatsen! Hooguit is de installatie van VIRM ietsje zuiniger. Een groot vermogen wil niet zeggen dat het energieverbruik "dus" hoger is!

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #291 Gepost op: 08 October 2010, 20:19:26 »
dus als ik het goed begrijp zijn alle 1800'en uit dienst gegaan??  >:(

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #292 Gepost op: 08 October 2010, 20:23:20 »
Inderdaad, de laatste 1800' ers die nog in dienst waren zijn tegelijk met DDM-1 terzijde gesteld.  :-[  :'(

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #293 Gepost op: 09 October 2010, 08:04:20 »
Citaat
Neemt niet weg dat ik loc-rijden het mooist vind, ook al schud de zaak behoorlijk en zijn het ergonomisch gezien verschikkingen. Je hebt wel het gevoel "iets onder je kont" te hebben. Zo'n ding praat bijna tegen je... Voeten vegen, compressor die aanslaat (cab 2 is dan een "hel"!) De luchtgeluiden, de ventilatoren die aanslaan. De tik op het dak als de voorste stroomafnemer weer beneden is... Ja zelfs de ruitewisser die in een monotone takt voort sist en klakt... Heerlijk.

Daar kan ik me helemaal bij aan sluiten. In een loc is de beleving veel mooier. Het lawaai en gehobbel. Als ik de 3600 moet rijden hoop ik toch altijd stiekem op een loc met rijtuigen  ;). Hopelijk mogen we nog lang van de 1700en genieten.  ;D ::)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #294 Gepost op: 09 October 2010, 23:42:40 »
Wat de controlles betreft: A en B verhaal klopt. (even vergeten  ::))
Als Robin dat niet correct zou hebben, zijn ze daar op zijn werk niet zo blij mee hoor  ;)

Brabantspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #295 Gepost op: 15 October 2010, 00:33:13 »
Vanmiddag op de moerdijkbrug een 1600/1800 loc met DDM's erachter gesignaleerd.
Hij reed in de richting van lage Zwaluwe.
Of hij een dienstregeling reed, kon ik vanaf de weg niet zien.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #296 Gepost op: 15 October 2010, 13:12:27 »
In de dienst zal zowieso niet, gezien al die dingen ter zijde staan zoals al eerder gezegd.

Ik vraag me ook een klein beetje af of je geen DDAR met 1700 gezien hebt, want DDM staat allemaal lokloos in de zaanstraat muv 1 stam, en de 1800 worden niet meer onderhouden en mogen dus eigenlijk niet OEK rijden...

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #297 Gepost op: 16 October 2010, 15:36:38 »
DDM staat allemaal lokloos in de zaanstraat muv 1 stam

Waren dat er niet twee? (zie mijn berichtje onderaan blz 19)
of zelfs drie?
Gr Timo

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #298 Gepost op: 16 October 2010, 23:47:36 »
Ik ga nu inderdaad even twijfelen of er niet ook twee op de dijksgracht stonden, en volgens mij is dat zo  ;)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #299 Gepost op: 16 October 2010, 23:57:06 »
Een zesdelige SLT en een DDAR hebben ongeveer evenveel capaciteit.

En ten koste van het comfort  :-\ die slts zijn echt krap net een stadler.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?