Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
  

Auteur Topic: Warmte rook generator  (gelezen 996 keer)

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Warmte rook generator
« Gepost op: 31 July 2010, 16:02:25 »
Hoi,

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die weten of de warmte die een rook generator afgeeft (voor in een stoomlok) ook het plastic kan doen smelten.
Ik wil dit namelijk weten i.v.m. een ombouw project waarbij ik een rookgenerator de vorm van de ketel wil geven, en zo dus vrij dicht op het plastic komt.

Paul.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Warmte rook generator
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2010, 16:47:16 »
De meeste rookgenerators zijn kleine pijpjes die in de schoorsteen geplaatst worden, vaak zit daar een speciaal montagepijpje bij. Beetje vloeistof op de hittespiraal en je hebt rook. Wat bedoel je precies met een rookgenerator bouwen in de vorm van een ketel? Hoe groot moet dat worden en hoe lang wil je dan stoom kunnen genereren? Bij Conrad.nl zijn er vele soorten rookgenerators voor in stoom locs, kijk daar eens een keer.  SUCCES

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re:Warmte rook generator
« Reactie #2 Gepost op: 31 July 2010, 17:19:21 »
Hoe een rookgenerator gemonteerd dient te worden, daar was ik al van op de hoogte.
Maak nu namelijk gebruik van een Seuthe nr. 11 geloof ik.

De reden voor mijn vraag is omdat ik de hoeveelheid rook die uit amper 3 ml geproduceerd kan worden te weinig is, en zeker als je de lok een aantal rondjes laat rijden, dan is de rook zo op en ken je weel vullen.
Ik heb al eens eerder een rookgenerator uitgebreid in inhoud rook vloeistof, alleen was dit een langwerpige cilinder, en ongeveer de helft in dikte van de ketel. Dus totaal geen last van warmte.
Het enigste nadeel van deze constructie is berg opwaards of naar beneden rijden verzuipt de generator nogal, of kookt ie heerlijk droog.

Daarom kwam ik dus op het idee om dan een cilinder te gebruiken die binnenin de ketel past (Ketel vorm, rond ;)), en hooguit 5 mm uitstekend aan beide zijden van het tuutje van de rookgenerator zelf.
Doordat de wand van de cilinder dus dicht tegen het plastic van de ketel komt, is het belangrijk om te weten of die warmte problemen kan veroorzaken.
Zo ja, dan kan ik snel een hoopje gesmolten plastic hebben, en dat probeer ik juist te voorkomen.