Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Marc tramt
Vandaag om 07:18:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 06:46:28
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: Warmte rook generator  (gelezen 998 keer)

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Warmte rook generator
« Gepost op: 31 July 2010, 16:02:25 »
Hoi,

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die weten of de warmte die een rook generator afgeeft (voor in een stoomlok) ook het plastic kan doen smelten.
Ik wil dit namelijk weten i.v.m. een ombouw project waarbij ik een rookgenerator de vorm van de ketel wil geven, en zo dus vrij dicht op het plastic komt.

Paul.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Warmte rook generator
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2010, 16:47:16 »
De meeste rookgenerators zijn kleine pijpjes die in de schoorsteen geplaatst worden, vaak zit daar een speciaal montagepijpje bij. Beetje vloeistof op de hittespiraal en je hebt rook. Wat bedoel je precies met een rookgenerator bouwen in de vorm van een ketel? Hoe groot moet dat worden en hoe lang wil je dan stoom kunnen genereren? Bij Conrad.nl zijn er vele soorten rookgenerators voor in stoom locs, kijk daar eens een keer.  SUCCES

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re:Warmte rook generator
« Reactie #2 Gepost op: 31 July 2010, 17:19:21 »
Hoe een rookgenerator gemonteerd dient te worden, daar was ik al van op de hoogte.
Maak nu namelijk gebruik van een Seuthe nr. 11 geloof ik.

De reden voor mijn vraag is omdat ik de hoeveelheid rook die uit amper 3 ml geproduceerd kan worden te weinig is, en zeker als je de lok een aantal rondjes laat rijden, dan is de rook zo op en ken je weel vullen.
Ik heb al eens eerder een rookgenerator uitgebreid in inhoud rook vloeistof, alleen was dit een langwerpige cilinder, en ongeveer de helft in dikte van de ketel. Dus totaal geen last van warmte.
Het enigste nadeel van deze constructie is berg opwaards of naar beneden rijden verzuipt de generator nogal, of kookt ie heerlijk droog.

Daarom kwam ik dus op het idee om dan een cilinder te gebruiken die binnenin de ketel past (Ketel vorm, rond ;)), en hooguit 5 mm uitstekend aan beide zijden van het tuutje van de rookgenerator zelf.
Doordat de wand van de cilinder dus dicht tegen het plastic van de ketel komt, is het belangrijk om te weten of die warmte problemen kan veroorzaken.
Zo ja, dan kan ik snel een hoopje gesmolten plastic hebben, en dat probeer ik juist te voorkomen.