Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Vollmer ringloods deuren door Duikeend
Vandaag om 16:37:37
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
  

Auteur Topic: Warmte rook generator  (gelezen 1035 keer)

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Warmte rook generator
« Gepost op: 31 July 2010, 16:02:25 »
Hoi,

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die weten of de warmte die een rook generator afgeeft (voor in een stoomlok) ook het plastic kan doen smelten.
Ik wil dit namelijk weten i.v.m. een ombouw project waarbij ik een rookgenerator de vorm van de ketel wil geven, en zo dus vrij dicht op het plastic komt.

Paul.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Warmte rook generator
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2010, 16:47:16 »
De meeste rookgenerators zijn kleine pijpjes die in de schoorsteen geplaatst worden, vaak zit daar een speciaal montagepijpje bij. Beetje vloeistof op de hittespiraal en je hebt rook. Wat bedoel je precies met een rookgenerator bouwen in de vorm van een ketel? Hoe groot moet dat worden en hoe lang wil je dan stoom kunnen genereren? Bij Conrad.nl zijn er vele soorten rookgenerators voor in stoom locs, kijk daar eens een keer.  SUCCES

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re:Warmte rook generator
« Reactie #2 Gepost op: 31 July 2010, 17:19:21 »
Hoe een rookgenerator gemonteerd dient te worden, daar was ik al van op de hoogte.
Maak nu namelijk gebruik van een Seuthe nr. 11 geloof ik.

De reden voor mijn vraag is omdat ik de hoeveelheid rook die uit amper 3 ml geproduceerd kan worden te weinig is, en zeker als je de lok een aantal rondjes laat rijden, dan is de rook zo op en ken je weel vullen.
Ik heb al eens eerder een rookgenerator uitgebreid in inhoud rook vloeistof, alleen was dit een langwerpige cilinder, en ongeveer de helft in dikte van de ketel. Dus totaal geen last van warmte.
Het enigste nadeel van deze constructie is berg opwaards of naar beneden rijden verzuipt de generator nogal, of kookt ie heerlijk droog.

Daarom kwam ik dus op het idee om dan een cilinder te gebruiken die binnenin de ketel past (Ketel vorm, rond ;)), en hooguit 5 mm uitstekend aan beide zijden van het tuutje van de rookgenerator zelf.
Doordat de wand van de cilinder dus dicht tegen het plastic van de ketel komt, is het belangrijk om te weten of die warmte problemen kan veroorzaken.
Zo ja, dan kan ik snel een hoopje gesmolten plastic hebben, en dat probeer ik juist te voorkomen.