Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
BR-18.6 Schaal-0. door sncf231e
Vandaag om 12:13:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 12:11:27
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:17
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:44
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 11:23:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
  

Auteur Topic: Rails slijpen: waarom?  (gelezen 4528 keer)

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Rails slijpen: waarom?
« Gepost op: 29 July 2010, 15:43:10 »
Beste forumleden,

Naar aanleiding van het gebeurde in Stavoren en wat ik nog las in het draadje daarover, ben ik nieuwsgierig naar het hoe en waarom van rails slijpen.
Ik heb wel eens gehoord van roest rijden, maar dit lijkt me iets veel rigoureuzers.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Rails slijpen: waarom?
« Reactie #1 Gepost op: 29 July 2010, 15:51:26 »
op de HSL heeft er een slijpproces plaatsgevonden en daarmee is er een geluidsreductie opgetreden (y)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Rails slijpen: waarom?
« Reactie #2 Gepost op: 29 July 2010, 15:54:31 »
Persbericht

16-01-2006
Nieuwe maatregelen tegen geluidsoverlast spoor 
Geluidsoverlast van spoorverkeer kan in Nederland beter worden bestreden. Dat is het ge-volg van twee nieuwe maatregelen uit het Innovatie Programma Geluid, die minister Peijs van V&W en staatssecretaris Van Geel van VROM vandaag presenteren tijdens een werkbe-zoek in Breda.
 
In Nederland is geluidsoverlast van spoorverkeer een bekend probleem. Om de schaarse ruimte te benutten, wordt op diverse manieren geprobeerd om de overlast te beperken en binnen de wettelijke normen te houden. Vaak zijn dat dure maatregelen, die bovendien uit landschappelijk oogpunt niet altijd gewenst zijn. Zo kost een geluidsscherm gemiddeld 500 euro per vierkante meter. De ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat zijn daarom in 2002 het Innovatie Programma Geluid gestart om nieuwe technieken te ontwikkelen en in te voeren. Voor de periode 2002 – 2007 is daar in totaal 110 miljoen euro voor beschikbaar. Vandaag worden twee nieuwe maatregelen gepresenteerd, die klaar zijn voor toepassing in de praktijk.

Raildemper
Raildempers zijn voorgevormde elementen van een elastisch materiaal en staal die tegen de zijkanten van de rails aangebracht worden. Ze dempen de trillingen van de rails als er een trein overheen rijdt en verminderen zo het geluid. De raildemper levert een geluidsbeperking op van 3 decibel.  Raildempers zijn niet goedkoop. Toch zijn er veel situaties waar toepassing van de raildemper niet duurder of zelfs goedkoper is dan de (hogere) geluidsschermen die anders nodig zouden zijn. Raildempers zijn hierdoor en door het voorkomen van visuele hinder in veel situaties een aantrek-kelijk alternatief voor geluidschermen.

Akoestisch slijpen van spoorrails
Akoestisch slijpen houdt in dat de spoorstaaf zo vlak mogelijk wordt geslepen, waardoor de treinwielen de spoorstaven minder aanstoten. Het directe gevolg hiervan is dat er minder geluid ontstaat. Momenteel wordt gezocht naar een spooraannemer die volgens de strenge specificaties van ProRail kan gaan slijpen. Voorwaarde voor de optimale werking van akoestisch slijpen is dat de treinen beschikken over gladde wielen. Het merendeel van de reizigerstreinen beschikt over gladde wielen. Het IPG werkt verder aan projecten om ook de wielen van goederentreinen glad te krijgen.

Bron: http://www.prorail.nl/Pers/Persberichten/Archief/Landelijk/Pages/Nieuwe%20maatregelen%20tegen%20geluidsoverlast%20spoor.aspx
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8812
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Rails slijpen: waarom?
« Reactie #3 Gepost op: 29 July 2010, 15:56:48 »
Hoi!

Om de rails in een bepaald profiel te houden. zie ook de wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slijptrein en http://nl.wikipedia.org/wiki/Railprofiel

Groeten Ronald.


Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re:Rails slijpen: waarom?
« Reactie #4 Gepost op: 29 July 2010, 15:57:03 »
In de trein zelf is het geluid ermee toegenomen...

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Rails slijpen: waarom?
« Reactie #5 Gepost op: 29 July 2010, 16:47:38 »
Na een bepaalde tijd gebruiken van het spoor verschijnen er allerlei slijtage patronen.
Krassen, butsen , soms ook golfslijtage. Al die zaken hebben een negatieve invloed op de loop en levensduur van het materieel. Slijpen is ook gewoon een vorm van onderhoud.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden