Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:47:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Biesje
Vandaag
om 01:35:58
Een leuke vrachtwagen
door
barry1972
Vandaag
om 01:25:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 00:56:11
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
10 October 2025, 23:55:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
Op Zuid (NL H0)
door
Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Da's Daz 2
door
hervé
10 October 2025, 23:16:50
Terschellinger Spoor
door
FritsT
10 October 2025, 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026
door
Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen
door
Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby?
door
hervé
10 October 2025, 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Hans Kl
10 October 2025, 21:37:07
Kato ETA 515
door
Casmir
10 October 2025, 21:28:02
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X......
door
Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
10 October 2025, 19:50:05
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Tom Z.
10 October 2025, 19:15:52
Vervangen wissels flm profi
door
Ronald69
10 October 2025, 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim.
door
Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
ronaldvd2000
10 October 2025, 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Eric v C
10 October 2025, 14:09:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Rails slijpen: waarom?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rails slijpen: waarom? (gelezen 4561 keer)
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1034
D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
Rails slijpen: waarom?
«
Gepost op:
29 July 2010, 15:43:10 »
Beste forumleden,
Naar aanleiding van het gebeurde in Stavoren en wat ik nog las in het draadje daarover, ben ik nieuwsgierig naar het hoe en waarom van rails slijpen.
Ik heb wel eens gehoord van roest rijden, maar dit lijkt me iets veel rigoureuzers.
Mvg,
Henk
Gelogd
H0 2-rail met iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.
Overlord
Offline
Berichten: 1583
Re:Rails slijpen: waarom?
«
Reactie #1 Gepost op:
29 July 2010, 15:51:26 »
op de HSL heeft er een slijpproces plaatsgevonden en daarmee is er een geluidsreductie opgetreden
Gelogd
*
Bouw Osteckingen
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1761
Dieselpower rules!
Re:Rails slijpen: waarom?
«
Reactie #2 Gepost op:
29 July 2010, 15:54:31 »
Persbericht
16-01-2006
Nieuwe maatregelen tegen geluidsoverlast spoor
Geluidsoverlast van spoorverkeer kan in Nederland beter worden bestreden. Dat is het ge-volg van twee nieuwe maatregelen uit het Innovatie Programma Geluid, die minister Peijs van V&W en staatssecretaris Van Geel van VROM vandaag presenteren tijdens een werkbe-zoek in Breda.
In Nederland is geluidsoverlast van spoorverkeer een bekend probleem. Om de schaarse ruimte te benutten, wordt op diverse manieren geprobeerd om de overlast te beperken en binnen de wettelijke normen te houden. Vaak zijn dat dure maatregelen, die bovendien uit landschappelijk oogpunt niet altijd gewenst zijn. Zo kost een geluidsscherm gemiddeld 500 euro per vierkante meter. De ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat zijn daarom in 2002 het Innovatie Programma Geluid gestart om nieuwe technieken te ontwikkelen en in te voeren. Voor de periode 2002 – 2007 is daar in totaal 110 miljoen euro voor beschikbaar. Vandaag worden twee nieuwe maatregelen gepresenteerd, die klaar zijn voor toepassing in de praktijk.
Raildemper
Raildempers zijn voorgevormde elementen van een elastisch materiaal en staal die tegen de zijkanten van de rails aangebracht worden. Ze dempen de trillingen van de rails als er een trein overheen rijdt en verminderen zo het geluid. De raildemper levert een geluidsbeperking op van 3 decibel. Raildempers zijn niet goedkoop. Toch zijn er veel situaties waar toepassing van de raildemper niet duurder of zelfs goedkoper is dan de (hogere) geluidsschermen die anders nodig zouden zijn. Raildempers zijn hierdoor en door het voorkomen van visuele hinder in veel situaties een aantrek-kelijk alternatief voor geluidschermen.
Akoestisch slijpen van spoorrails
Akoestisch slijpen houdt in dat de spoorstaaf zo vlak mogelijk wordt geslepen, waardoor de treinwielen de spoorstaven minder aanstoten. Het directe gevolg hiervan is dat er minder geluid ontstaat. Momenteel wordt gezocht naar een spooraannemer die volgens de strenge specificaties van ProRail kan gaan slijpen. Voorwaarde voor de optimale werking van akoestisch slijpen is dat de treinen beschikken over gladde wielen. Het merendeel van de reizigerstreinen beschikt over gladde wielen. Het IPG werkt verder aan projecten om ook de wielen van goederentreinen glad te krijgen.
Bron:
http://www.prorail.nl/Pers/Persberichten/Archief/Landelijk/Pages/Nieuwe%20maatregelen%20tegen%20geluidsoverlast%20spoor.aspx
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Ronaldk
Offline
Berichten: 8821
Re:Rails slijpen: waarom?
«
Reactie #3 Gepost op:
29 July 2010, 15:56:48 »
Hoi!
Om de rails in een bepaald profiel te houden. zie ook de wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slijptrein
en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Railprofiel
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
IJmc
Offline
Berichten: 1463
Take It Or Leave It
Re:Rails slijpen: waarom?
«
Reactie #4 Gepost op:
29 July 2010, 15:57:03 »
In de trein zelf is het geluid ermee toegenomen...
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/heyst/
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re:Rails slijpen: waarom?
«
Reactie #5 Gepost op:
29 July 2010, 16:47:38 »
Na een bepaalde tijd gebruiken van het spoor verschijnen er allerlei slijtage patronen.
Krassen, butsen , soms ook golfslijtage. Al die zaken hebben een negatieve invloed op de loop en levensduur van het materieel. Slijpen is ook gewoon een vorm van onderhoud.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Rails slijpen: waarom?