Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Show je werkplek
door
hmmglaser
Vandaag
om 00:02:12
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland
door
Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen.
door
FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer
door
Mg1982nl
30 July 2025, 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken
door
JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel
door
Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's
door
R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025
door
Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
30 July 2025, 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor
door
Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Trafo's koppelen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Trafo's koppelen (gelezen 5274 keer)
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Trafo's koppelen
«
Gepost op:
27 July 2010, 14:43:05 »
Heren,
Ik weet dat twee trafo's niet zomaar gekoppeld mogen worden (secundair).
Ik heb echter een ringkern trafo en te weinig vermogen om mijn wissels aan te sturen.
Kan ik de volgende oplossing gebruiken om toch de beide wikkelingen van de trafo in te zetten voor de voeding van mijn wissels?
De onderste gelijkrichter maakt deel uit van mijn centrale. De plus en min zijn beide op een connector beschikbaar en worden gebruikt voor de voeding van mijn wissels (en seinen).
Met vriendelijke groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
tinus
Offline
Berichten: 1540
Re:Trafo's koppelen
«
Reactie #1 Gepost op:
27 July 2010, 15:09:59 »
Kan nog makkelijker.
Koppel de spoelen voor de gelijkrichter aan elkaar.
Wel een zwaardere gelijkrichting gebruiken dan.
Tinus.
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:Trafo's koppelen
«
Reactie #2 Gepost op:
27 July 2010, 15:12:36 »
Tinus,
Een van de twee gelijkrichters is ingebouwd in de centrale. Kan ik dus niet verzwaren.
Daarom deze ingewikkelde constructie.
Groeten,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26668
Re:Trafo's koppelen
«
Reactie #3 Gepost op:
27 July 2010, 21:59:00 »
Gerard, twee gelijkrichters parallel zetten is geen goed idee omdat het onzeker is hoe de stroom zich over over beide verdeelt.
Je kunt beter de secundaire wikkelingen parallel zetten en dan wel een tweede gelijkrichter toepassen voor je wissels, maar de gelijkrichters moet je dan aan de gelijkspanningsuitgang niet met elkaar verbinden.
Vraagje: waarom moet de spanning voor de wissels gelijkgericht worden? Gewone spoelenaandrijvingen kun je ook met wisselstroom bedienen.
En hoe groot (of hoe klein) is het vermogen van die trafo dat je daaraan te kort komt?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:Trafo's koppelen
«
Reactie #4 Gepost op:
28 July 2010, 08:49:44 »
Klaas,
Misschien niet bij je bekent, maar ik rij met het Selectrix systeem. Hierbij is op de centrale (in mijn geval een CC2000) de SX-bus aanwezig. Deze SX-bus bevat naast de datasignalen ook de voeding (ruwe gelijkgerichte spanning). Deze voeding wordt en voor de treinen en voor de overige apparatuur gebruikt (waar onder de wissels).
Het vermogen van de ringkern trafo is ongeveer 120VA bij een 15V secundaire spanning. Zolang ik met 3 a 4 treinen rijdt is er geen probleem.
Ik zelf had gedacht een tweede voeding te creeren met dezelfde gnd als de centrale. Echter het onderbreken van de + geeft een aardige puzzle. Dus wilde ik voor deze oplossing gaan.
Groeten,
Gerard van der Sel
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26668
Re:Trafo's koppelen
«
Reactie #5 Gepost op:
28 July 2010, 09:59:08 »
Citaat van: gvandersel op 28 July 2010, 08:49:44
Het vermogen van de ringkern trafo is ongeveer 120VA bij een 15V secundaire spanning.
Dan begrijp ik het probleem niet zo goed. Dat is dus 60VA per wikkeling. Dat moet toch voldoende zijn? Eén wikkeling voor de centrale, en de andere voor de wissels. Of is dat ook geen optie?
Als de wissels het niet doen voor die 60VA, dan zou je eens moeten onderzoeken hoe dat komt. Het is bekend dat Trix wissels notoire stroomvreters zijn. Misschien zit er ergens in het circuit een stroombewaking die ingrijpt. Dan zou je de oplossing kunnen kiezen die Viessmann ook aangeeft, nl. een weerstand in serie met elke wisselaandrijving om de stroom te begrenzen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:Trafo's koppelen
«
Reactie #6 Gepost op:
28 July 2010, 10:06:55 »
Klaas,
Ik probeer ook een tweede wikkeling te activeren voor de wissels (overigens zijn het servo wissels, eigen maaksel). Het probleem zit in het totaal van wissels en seinen. Alle het vermogen komt uit de SX-bus. Hierbij komt nog het vermogen voor de treinen en dat met e1n wikkeling (60VA). Ik merk dat ik tijdens schakelen en veel treinen een probleem heb. Ik wil op een verantwoorde manier een tweede voeding creeren voor de wissels en seinen, met behoud van de SX-bus structuur, want daar is mijn hardware op afgestemd.
Mijn vraag is dus kan ik op verantwoorde wijze deze manier van voeding koppelen gebruiken. Ik dacht van wel, maar desnoods gooi ik nog een paar diodes of iets dergelijks in de oplossing.
Met vriendelijke groet,
Gerard.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26668
Re:Trafo's koppelen
«
Reactie #7 Gepost op:
28 July 2010, 10:18:57 »
Gerard, bestaat er ergens op het internet een schema van de structuur zoals jij die gebruikt? Dat zou wel handig zijn om een goed beeld te vormen van wat wel en niet kan.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:Trafo's koppelen
«
Reactie #8 Gepost op:
28 July 2010, 10:23:51 »
Klaas,
De moedersite voor het selectrix systeem is
www.mttm.de
. Als je links onderaan op Internals klikt, en dan naar hoofdstuk 2.2.4 gaat zie wat er mogelijk is. Ikzelf beperk me tot de lineare variant. Verderop in het document wordt verteld hoe je de datasignalen kunt bufferen, maar vermogen wordt helaas nergens toegelicht.
Groeten,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26668
Re:Trafo's koppelen
«
Reactie #9 Gepost op:
28 July 2010, 10:48:42 »
Okee, dat is nogal wat leesvoer. Ik zal het bestuderen en kom er dan op terug. Maar dat zal niet binnen het uur zijn.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:Trafo's koppelen
«
Reactie #10 Gepost op:
28 July 2010, 10:49:32 »
Heeft mij ook een paar maanden gekost.
Groeten,
Gerard van der Sel
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26668
Re:Trafo's koppelen
«
Reactie #11 Gepost op:
01 August 2010, 16:04:38 »
Gerard, ik heb behalve op de mttm site ook nog op wat andere sites gekeken naar de Sx bus.
Het is net wat je zegt, over het vermogen wat over de bus kan of mag lopen wordt nergens iets gezegd. Ik vond wel ergens aantallen voor wissels en seinen die je kan aansluiten tot in de honderden. Maar hoe je dat allemaal gevoed krijgt over die busdraad, dat is mij een raadsel.
Zou je de zaak willen verzwaren, dan zou ik de bus apart voeden. Dus de +B draad losmaken van stekkerpen 3 in de stekker die in de centrale gestoken zit. En dan die draad buiten de centrale om voeden uit een gelijkrichter die je op de tweede wikkeling van de trafo aansluit. De min van die geljikrichter moet je dan ook koppelen met de GND van de centrale. En dat zou ik dan doen op pin 2 van die stekker, zodat de GND-stroom van de bus niet via de centrale loopt.
Mocht het niet helemaal duidelijk zijn, dan kan ik wel een schemaatje tekenen van wat ik bedoel.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:Trafo's koppelen
«
Reactie #12 Gepost op:
02 August 2010, 08:28:26 »
Klaas,
Schema hoeft niet. Ik begrijp je verhaal. Ik zal zelf wel wat op een knutselprint in elkaar zetten.
Bedankt voor het meedenken.
Grioeten,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26668
Re:Trafo's koppelen
«
Reactie #13 Gepost op:
02 August 2010, 09:43:36 »
Gerard, als je dan toch aan het knutselen slaat, dan zou je eerst eens de stroom kunnen meten die nu in de +B draad loopt zoals die uit de centrale komt.
Dus draad onderbreken en een meetinstrument er tussen zetten. Dan weet je ook of die stroom echt zo groot is dat het de moeite waard is om daar een aparte voeding tegenaan te gooien.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:Trafo's koppelen
«
Reactie #14 Gepost op:
02 August 2010, 09:58:24 »
Klaas,
Is al eens gebeurt met standaard fleischman wissels en viesman seinen.
Ik was 1A kwijt aan stroom voor al de genoemde apparatuur en aanstuur electronica.
Deze 1A gaat dus direct af van mijn aantal treinen (in schaal N ongeveer 3 treinen).
Ik maak nu een tussenprint met twee SX-bus aansluitingen, waarin alle draden doorverbinden worden behalve de +.
De + wordt gevoed uit de tweede gelijkrichter. Hiermee krijgt dus de randapparatuur zijn eigen voeding, net als de treinen.
Zodra de servo regelingen goed draaien (ben de software nog aan het ontluizen) zal ik de stroommeting voor 4 servo's herhalen.
Groeten,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Trafo's koppelen