Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 00:44:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 00:01:16
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
20 December 2025, 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
20 December 2025, 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
20 December 2025, 14:11:04
  

Auteur Topic: Trafo's koppelen  (gelezen 5499 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Trafo's koppelen
« Gepost op: 27 July 2010, 14:43:05 »
Heren,

Ik weet dat twee trafo's niet zomaar gekoppeld mogen worden (secundair).
Ik heb echter een ringkern trafo en te weinig vermogen om mijn wissels aan te sturen.
Kan ik de volgende oplossing gebruiken om toch de beide wikkelingen van de trafo in te zetten voor de voeding van mijn wissels?

De onderste gelijkrichter maakt deel uit van mijn centrale. De plus en min zijn beide op een connector beschikbaar en worden gebruikt voor de voeding van mijn wissels (en seinen).

Met vriendelijke groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Trafo's koppelen
« Reactie #1 Gepost op: 27 July 2010, 15:09:59 »
Kan nog makkelijker.
Koppel de spoelen voor de gelijkrichter aan elkaar.
Wel een zwaardere gelijkrichting gebruiken dan.

Tinus.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Trafo's koppelen
« Reactie #2 Gepost op: 27 July 2010, 15:12:36 »
Tinus,

Een van de twee gelijkrichters is ingebouwd in de centrale. Kan ik dus niet verzwaren.
Daarom deze ingewikkelde constructie.

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re:Trafo's koppelen
« Reactie #3 Gepost op: 27 July 2010, 21:59:00 »
Gerard, twee gelijkrichters parallel zetten is geen goed idee omdat het onzeker is hoe de stroom zich over over beide verdeelt.
Je kunt beter de secundaire wikkelingen parallel zetten en dan wel een tweede gelijkrichter toepassen voor je wissels, maar de gelijkrichters moet je dan aan de gelijkspanningsuitgang niet met elkaar verbinden.

Vraagje: waarom moet de spanning voor de wissels gelijkgericht worden? Gewone spoelenaandrijvingen kun je ook met wisselstroom bedienen.
En hoe groot (of hoe klein) is het vermogen van die trafo dat je daaraan te kort komt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Trafo's koppelen
« Reactie #4 Gepost op: 28 July 2010, 08:49:44 »
Klaas,

Misschien niet bij je bekent, maar ik rij met het Selectrix systeem. Hierbij is op de centrale (in mijn geval een CC2000) de SX-bus aanwezig. Deze SX-bus bevat naast de datasignalen ook de voeding (ruwe gelijkgerichte spanning). Deze voeding wordt en voor de treinen en voor de overige apparatuur gebruikt (waar onder de wissels).
Het vermogen van de ringkern trafo is ongeveer 120VA bij een 15V secundaire spanning. Zolang ik met 3 a 4 treinen rijdt is er geen probleem.

Ik zelf had gedacht een tweede voeding te creeren met dezelfde gnd als de centrale. Echter het onderbreken van de + geeft een aardige puzzle. Dus wilde ik voor deze oplossing gaan.

Groeten,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re:Trafo's koppelen
« Reactie #5 Gepost op: 28 July 2010, 09:59:08 »
Het vermogen van de ringkern trafo is ongeveer 120VA bij een 15V secundaire spanning.
Dan begrijp ik het probleem niet zo goed. Dat is dus 60VA per wikkeling. Dat moet toch voldoende zijn? Eén wikkeling voor de centrale, en de andere voor de wissels. Of is dat ook geen optie?
Als de wissels het niet doen voor die 60VA, dan zou je eens moeten onderzoeken hoe dat komt. Het is bekend dat Trix wissels notoire stroomvreters zijn. Misschien zit er ergens in het circuit een stroombewaking die ingrijpt. Dan zou je de oplossing kunnen kiezen die Viessmann ook aangeeft, nl. een weerstand in serie met elke wisselaandrijving om de stroom te begrenzen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Trafo's koppelen
« Reactie #6 Gepost op: 28 July 2010, 10:06:55 »
Klaas,

Ik probeer ook een tweede wikkeling te activeren voor de wissels (overigens zijn het servo wissels, eigen maaksel). Het probleem zit in het totaal van wissels en seinen. Alle het vermogen komt uit de SX-bus. Hierbij komt nog het vermogen voor de treinen en dat met e1n wikkeling (60VA). Ik merk dat ik tijdens schakelen en veel treinen een probleem heb. Ik wil op een verantwoorde manier een tweede voeding creeren voor de wissels en seinen, met behoud van de SX-bus structuur, want daar is mijn hardware op afgestemd.

Mijn vraag is dus kan ik op verantwoorde wijze deze manier van voeding koppelen gebruiken. Ik dacht van wel, maar desnoods gooi ik nog een paar diodes of iets dergelijks in de oplossing.

Met vriendelijke groet,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re:Trafo's koppelen
« Reactie #7 Gepost op: 28 July 2010, 10:18:57 »
Gerard, bestaat er ergens op het internet een schema van de structuur zoals jij die gebruikt? Dat zou wel handig zijn om een goed beeld te vormen van wat wel en niet kan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Trafo's koppelen
« Reactie #8 Gepost op: 28 July 2010, 10:23:51 »
Klaas,

De moedersite voor het selectrix systeem is www.mttm.de. Als je links onderaan op Internals klikt, en dan naar hoofdstuk 2.2.4 gaat zie wat er mogelijk is. Ikzelf beperk me tot de lineare variant. Verderop in het document wordt verteld hoe je de datasignalen kunt bufferen, maar vermogen wordt helaas nergens toegelicht.

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re:Trafo's koppelen
« Reactie #9 Gepost op: 28 July 2010, 10:48:42 »
Okee, dat is nogal wat leesvoer. Ik zal het bestuderen en kom er dan op terug. Maar dat zal niet binnen het uur zijn. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Trafo's koppelen
« Reactie #10 Gepost op: 28 July 2010, 10:49:32 »
Heeft mij ook een paar maanden gekost.

Groeten,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re:Trafo's koppelen
« Reactie #11 Gepost op: 01 August 2010, 16:04:38 »
Gerard, ik heb behalve op de mttm site ook nog op wat andere sites gekeken naar de Sx bus.
Het is net wat je zegt, over het vermogen wat over de bus kan of mag lopen wordt nergens iets gezegd. Ik vond wel ergens aantallen voor wissels en seinen die je kan aansluiten tot in de honderden. Maar hoe je dat allemaal gevoed krijgt over die busdraad, dat is mij een raadsel.

Zou je de zaak willen verzwaren, dan zou ik de bus apart voeden. Dus de +B draad losmaken van stekkerpen 3 in de stekker die in de centrale gestoken zit. En dan die draad buiten de centrale om voeden uit een gelijkrichter die je op de tweede wikkeling van de trafo aansluit. De min van die geljikrichter moet je dan ook koppelen met de GND van de centrale. En dat zou ik dan doen op pin 2 van die stekker, zodat de GND-stroom van de bus niet via de centrale loopt.
Mocht het niet helemaal duidelijk zijn, dan kan ik wel een schemaatje tekenen van wat ik bedoel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Trafo's koppelen
« Reactie #12 Gepost op: 02 August 2010, 08:28:26 »
Klaas,

Schema hoeft niet. Ik begrijp je verhaal. Ik zal zelf wel wat op een knutselprint in elkaar zetten.
Bedankt voor het meedenken.

Grioeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re:Trafo's koppelen
« Reactie #13 Gepost op: 02 August 2010, 09:43:36 »
Gerard, als je dan toch aan het knutselen slaat, dan zou je eerst eens de stroom kunnen meten die nu in de +B draad loopt zoals die uit de centrale komt.
Dus draad onderbreken en een meetinstrument er tussen zetten. Dan weet je ook of die stroom echt zo groot is dat het de moeite waard is om daar een aparte voeding tegenaan te gooien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Trafo's koppelen
« Reactie #14 Gepost op: 02 August 2010, 09:58:24 »
Klaas,

Is al eens gebeurt met standaard fleischman wissels en viesman seinen.
Ik was 1A kwijt aan stroom voor al de genoemde apparatuur en aanstuur electronica.

Deze 1A gaat dus direct af van mijn aantal treinen (in schaal N ongeveer 3 treinen).

Ik maak nu een tussenprint met twee SX-bus aansluitingen, waarin alle draden doorverbinden worden behalve de +.
De + wordt gevoed uit de tweede gelijkrichter. Hiermee krijgt dus de randapparatuur zijn eigen voeding, net als de treinen.

Zodra de servo regelingen goed draaien (ben de software nog aan het ontluizen) zal ik de stroommeting voor 4 servo's herhalen.

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.