Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk  (gelezen 17967 keer)

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #45 Gepost op: 27 juli 2010, 10:30:51 »
Hoi!

Niet met de combinatie die Floris noemt... Want je rijdt gewoon digitaal met een centrale (de roco multimaus in het voorbeeld) daar stel je de snelheid en rijrichting voor de trein mee in. Dan rijdt deze de baan op. Dan doe je wat je altijd doet bij analoog: bij seinen en het schaduwstation, bij de stopsectie de digitale spanning afschakelen en weer inschakelen. (al dan niet automatisch door de trein zelf).  Na het inschakelen van de spanning gaat de trein weer rijden....

En helaas reageren analoge locomotieven niet zo heel goed op digitale spanning.... dus dat gaat helaas niet...

Groeten Ronald.

Weer wat geleerd. Bedankt.
De rijrichting en snelheid bepalen is wel een heel leuk idee en precies datgene wat in mijn ogen de meeste haken en ogen had bij de baan die ik in gedachten had.
Dus ondanks dat ik volledig digitaal zal moeten gaan is het wel een goed idee...

Zo blijf ik bijleren. Erg bedankt..

Ik zal eens kijken of ik ergens een handleiding kan lezen van die roco controllers. De digitaal wiki van beneluxspoor ben ik ondertussen al aan het doorspuitten....

Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #46 Gepost op: 27 juli 2010, 10:51:05 »
Hoi!

De Multimaus vindt je onder Centrales bij de betreffende centrale ook een link naar de handleiding....

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #47 Gepost op: 27 juli 2010, 11:03:31 »
Citaat van: N. Kerkhof
Zo'n combinatie is eigenlijk wel heel leuk te maken als ik het zo hoor.
Ik zou ook met digitale en niet digitale locs naast elkaar kunnen rijden geloof ik... toch?
ik zal eens kijken voor zo'n roco setje en er eens mee gaan rommelen...

Hoi,

Inderdaad zoals Ronald als schreef, niet met alleen een MultiMaus setje.

Maar... aangezien ook electronica een soort van hobby is voor je, moet je denk eens hier kijken dan kun je je echt helemaal uitleven :)

Grtzz,

Karst

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #48 Gepost op: 27 juli 2010, 12:14:05 »
Hoi!

De Multimaus vindt je onder Centrales bij de betreffende centrale ook een link naar de handleiding....

Groeten Ronald.

mooi! bedankt!

Hoi,

Inderdaad zoals Ronald als schreef, niet met alleen een MultiMaus setje.

Maar... aangezien ook electronica een soort van hobby is voor je, moet je denk eens hier kijken dan kun je je echt helemaal uitleven :)

Grtzz,

Karst

leuke site.


Waarschijnlijk gaat het idden combi worden van digitaal en aaloog. Wel gaat het de moite/kosten waard zijn om alles te voorzien van decoder....

bedankt allen!
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #49 Gepost op: 27 juli 2010, 12:22:55 »
Hoi!

Let wel even op.... Dinamo, dat is de naam van het systeem in de link van Karst.... Bedoeld om treinen met een computer aan te sturen, je hebt altijd een computer nodig om de treinen te laten rijden.... :) Maar je kan dan wel analoge treinen en digitale treinen door elkaar laten rijden...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #50 Gepost op: 27 juli 2010, 13:56:49 »
Hoi!

Let wel even op.... Dinamo, dat is de naam van het systeem in de link van Karst.... Bedoeld om treinen met een computer aan te sturen, je hebt altijd een computer nodig om de treinen te laten rijden.... :) Maar je kan dan wel analoge treinen en digitale treinen door elkaar laten rijden...

Groeten Ronald.


Duidelijk... Bedankt.

Rijrichting en snelheid ga ik dan digitaal regelen.

Wissels en dergelijke zal ik dan met de hand of automatisch doen.


Het rangeren enzo zal ik dan niet met de regelaar van een trafo doen maar met een controller.
Dan hoef ik dus ook niet meer verschillende baanvakken te scheiden maar kan ik alles aan elkaar hangen. Alleen opletten met keerlussen dus... Die zijn gelukkig niet nodig.

Nu dus kijken naar wel digitaal systeem en een goede voeding waar in ieder geval 8 treinen tegelijk mee kunnen rijden.
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #51 Gepost op: 27 juli 2010, 14:20:56 »
Hoi!

Wissels e.d. met via de handbediening is geen enkel probleem :) Echte handbediening of gewoon via een Schakeltableau?

Je kan aan je digitale centrale meerdere versterkers (boosters) koppelen. Dan moet je wel een scheiding in je baan hebben. De versterker-kringen moeten apart van elkaar zijn.. Dan kan je probleemloos veel treinen laten rijden. Zelf heb ik twee Roco startset-versterkers 10764 (één versterker: 3.2A: genoeg tot 6 treinen) aan elkaar geknoopt, werkt moeiteloos. Daar zijn al meer draadjes over geweest :)

Wat al is aangegeven het goedkoopst digitaal beginnen is een complete beginnersset te kopen. Daar zit dan een volwaardig en compleet digitaal systeem in en een digitale locomotief waar dan direct mee geëxperimenteerd kan worden. Als beginnersset wordt vaak de Roco / Fleischmann Multimaus genomen omdat deze veel mogelijkheden bied voor relatief weinig geld, maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2010, 14:27:41 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #52 Gepost op: 27 juli 2010, 14:26:57 »
Hoi!

Wissels e.d. met via de handbediening is geen enkel probleem :) Echte handbediening of gewoon via een Schakeltableau?

Je kan aan je digitale centrale meerdere versterkers (boosters) koppelen. Dan moet je wel een scheiding in je baan hebben. De versterker-kringen moeten apart van elkaar zijn.. Dan kan je probleemloos veel treinen laten rijden. Zelf heb ik twee Roco startset-versterkers 10764 (één versterker: 3.2A: genoeg tot 6 treinen) aan elkaar geknoopt, werkt moeiteloos. Daar zijn al meer draadjes over geweest :)

Wat al is aangegeven het goedkoopst digitaal beginnen is een complete beginnersset te kopen. Daar zit dan een volwaardig en compleet digitaal systeem in en een digitale locomotief waar dan direct mee geëxperimenteerd kan worden. Als beginnersset wordt vaak de Roco Multimaus genomen omdat deze veel bied voor relatief weinig geld, maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

Groeten Ronald.

Ik wilde inderdaad een heel imposant schakelplateau maken met daarop het spoorplan met allemaal knopjes en ledjes :)

Plaats voor een paar roco controllers is er dan ook wel.

Ik zal die draadjes eens opzoeken die daarover gaan want met het onderbreken van de baan voor voeding onderbreek je m ook voor de signalen van de aansturing?
Wordt zo vast wel duidelijk als ik die draadjes heb gevonden en doorgelezen...

bedankt weer! Het gaat al vlug zo en er is al heel veel duidelijk...
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #53 Gepost op: 27 juli 2010, 14:31:10 »
nee, Je onderbreekt niet de signalen voor de digitale besturing... Deze worden namelijk door de versterker op de baan gezet.  In principe koppel je het zwakke signaal van de ene versterker door naar de andere versterker. Dat gebeurt met een kabeltje tussen de twee versterkers.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #54 Gepost op: 27 juli 2010, 15:36:28 »
Gaat snel hier in dit draadje met ideeën.

Wat eeen goed idee. Wel moeilijk bij het bouwen want het is precies andersom dan het ontwerpen maar het geeft wel een natuurlijker verloop van de hoofdbaan...
\

Ik bedoel niet eerst alles bouwen en dan gaan passen.
Als je alles ontworpen hebt dan op papier inpassen.
Je hebt dan een oppervlakte en de plaats waar de sporen lopen.
De dubbelsporige 'ring' ontwerp je er dan doorheen/tussendoor.
Maar nog wel steeds op al dan niet digitaal papier.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #55 Gepost op: 27 juli 2010, 15:50:42 »
ff voor de duidelijkheid: het systeem wat ik beschreef gaat dus uit van:
- alle locs hebben een decoder en zijn dus digitaal
- de rijstroom is digitaal
- de verdere bediening van de baan is analoog (relaisschakelingen bediend met de hand en/of reedcontactjes tussen de rails, te activeren door een magneetje onder de loc)
- een loc die op de baan rijdt is op elk moment met de hand over te nemen, selecteer die loc op de digitale regelaar en raggen maar

het dinamo-systeem is ook een mooi systeem, maar heeft heel wat meer voeten in de aarde omdat je hele baan computergestuurd wordt, direct bestuurd met de hand rijden is dan ook niet zonder meer mogelijk.

Op beide manieren is een mooi werkende baan te bouwen, bij dinamo zijn de mogelijkheden uitgebreider, maar het is ook ingewikkelder. Net wat je liever doet, relais en diodes aan elkaar bakken of stoeien met ingewikkelde printplaten en computerprogramma's. Het aanleggen van de "hardware" om een digitale computergestuurde modelbaan te maken is denk ik net zoveel werk als het maken van relaisschakelingen om de zaak zonder computer te laten werken.

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #56 Gepost op: 28 juli 2010, 08:29:05 »
Duidelijk! Bedankt weer allemaal.

Volgende stap:
Door de keuze te maken voor digitale aansturing van de treinen en analoge/hand aansturing van de baan zijn er opeens meer mogelijkheden voor het baanontwerp gekomen en vallen er een aantal probleempjes weg.
Naast een leuk schakelpaneel komt dus een een aansturingspaneel voor de treinen.
Ik zou dus met spullen van Roco kunnen werken maar er is meer.
Is de twin center een optie?
Ik zag tijdens het zoeken een twincenter met aparte rijregelaars. Dat lijkt me reuze interesant. Zeker als ik elke trein ermee kan selecteren.
Of is er een betere manier? / Betere unit?
De reden dat k dit vraag is omdat de twincenter er gewoon erg goed uitziet en een vaste bediening mij meer aanspreekt dat een handset.
Natuurlijk is dit allemaal gebasseerd op het visuele en niet op de praktische verschillen. Daarvan heb ik dus nog steeds geen idee.

Welk systeem zou ik het beste kunnen kiezen voor aansturing van de treinen alleen?

Bedankt alvast weer!
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #57 Gepost op: 28 juli 2010, 08:46:57 »
De TwinCenter is een optie. Het is een broertje / zusje van de Ulhenbrock Intellibox. Waar ik dan eerder voor zou kiezen. Dit vanwege de ondersteunde protocollen. De IB I zal uitgefaseerd worden omdat nu net de IB II is uitgekomen. Het zijn de wat duurdere oplossingen dan een "handcentrale". Iedere centrale heeft zijn voor en nadelen. Sommige zweren bij een bepaalde centrale en/of merk. Het is een persoonlijke keuze.

Het is vooral nadenken of je in het begin alle mogelijkheden nodig hebt of dat je eerst met een "kleinere" meestal goedkopere centrale kan gaan experimenteren en dan gaat overstappen op een "grotere" en meestal duurdere centrale. De overgebleven centrale kan je dan meestal inzetten als extra rijregelaar of gewoon verkopen. Zie ook voor wat meer informatie Digitale Centrales daar staan een aantal centrales genoemd.

In ieder geval misschien is het handig om eens te gaan kijken bij een plaatselijke modelspoorwinkel en de verschillende centrales te vergelijken.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #58 Gepost op: 28 juli 2010, 10:21:44 »
Bedankt Ronald.

Weer wat bijgeleerd. Misschien is een Roco bediening idd wel genoeg want na eenmaal alles ingesteld te hebben rijdt alles natuurlijk... Aan de andere kant is een twinbox wel een enorm mooi ding om te zien en met 2 regelaars ook lekker intuitief te gebruiken...
Voor die laatste 2 ben ik dus erg gevoelig.... Ook zag ik bij Conrad mooie doosjes in dezelfde stijl die ik eventueel kan gaan gebruiken om iets moois in te bouwen...

Een ander idee wat ik hier op het forum kreeg (er is een heel topic over) is spelletjes te spelen met de baan. Als mijn zoon wat ouder is (hij is nu 2,5jr) zou hij met een eigen controller leuk kunnen rijden en met een eventuele 2e controller samen met een vriendje opdrachten kunnen uitvoeren... Dat is eventueel ook weer een leuk idee.

Wat ik tegenkwam is dat de gemiddelde set 3ampere levert. Ik begreep dat ik daar 4 treinen goed mee kan laten rijden... klopt dat?
Als ik er tot 8 zou willen laten rijden heb ik een extra voeding nodig die ik in serie kan zetten met de bestaande of zal ik dan moeten vervangen?

weer bedankt iedereen!
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #59 Gepost op: 29 juli 2010, 09:49:03 »
Hoi!

Kijk ook eens op deze website voor je hoogovens-wens voor een baanplan c.q. inspiratie: http://www.forsten-online.de/ ...

Geen enkel probleem om meerdere versterkers naast elkaar te plaatsen en op de baan aan te sluiten. Zie ook mijn eerdere reacties in dit draadje. :) Met 3 Ampère kan je wel tot 6 treinen (reken ongeveer op 0,5 A per locomotief) laten rijden... ligt eraan over er verlichting in de trein zit (lampjes verbruiken meer dan led daar zit ook nog een verschil), verbruik van de motor, enzovoort.... Er zijn ook centrales die een versterker hebben van 4 Ampère.

En de keuze voor een systeem.... dat blijft je eigen keuze :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!