Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 20:38:39
Minibaan Visserskaai H0 door Huup
Vandaag om 20:33:58
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 20:29:05
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Tedo
Vandaag om 20:26:15
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 20:20:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 19:50:19
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 19:37:52
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Update: baan in de tropen door Brouwersbaan
Vandaag om 18:59:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:36:01
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
  

Auteur Topic: Treinen op zonne-energie  (gelezen 4320 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
Treinen op zonne-energie
« Gepost op: 19 July 2010, 16:44:10 »
Dag,

Mede naar aanleiding van dit bericht; http://www.nu.nl/economie/2295809/hsl-gaat-deels-zonne-energie-rijden.html

hoe denken wij hier over?

Kan wel wat voor en nadelen bedenken

Voor:
minder uitstoot centrales
Geen extra ruimte gebruikt voor neerzetten panelen
geld

nadelen:
efficiency zonnepanelen
hoge voltages en grote amperages (kunnen die wel door de panelen opgewekt worden zonder extra apparatuur)
ontsierend gezicht
geld

Ik denk dat er nog heel wat zonuren nodig zijn voordat dit echt gemeengoed wordt, maar niettemin leuk initiatief.

groet Jeroen 

 
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26886
    • Pagina van klaas
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2010, 17:19:01 »
hoge voltages en grote amperages (kunnen die wel door de panelen opgewekt worden zonder extra apparatuur)
Nee, dat kan niet. Zonnepanelen wekken gelijkspanning op. Die moet eerst in een omvormer worden omgezet in 50Hz wisselspanning waarna die, eventueel via trafo's, in het net wordt teruggevoed.
Het amperage hoeft geen probleem te zijn. Hoe meer van die panelen, hoe meer amperes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Online Online
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #2 Gepost op: 19 July 2010, 19:01:34 »
Die berichten van metro's en trams die op groene stroom rijden vind ik sowieso al onzin (het komt immers uit hetzelfde draadje) vind ik dit dus ook: het is werkelijk een schijntje wat je met die zonnepanelen bijdraagt aan het rijden van een trein. Ze moeten panelen inzetten waar ze echt ergens aan bijdragen. Gewoon op woonhuizen dus.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26886
    • Pagina van klaas
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #3 Gepost op: 19 July 2010, 19:07:57 »
Menno, maakt dat wat uit dan? Uiteindelijk zitten al die netten aan elkaar vast, dus voor de besparing op fossiele brandstof maakt het niks uit waar je de zonnepanelen aansluit. Voor de transportverliezen maakt het wel uit, dus je moet ze aansluiten op het dichtstbijzijnde net.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #4 Gepost op: 19 July 2010, 19:12:54 »
Ik dacht dat fotovoltaïsche panelen zich inmiddels wel bewezen hadden...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #5 Gepost op: 19 July 2010, 19:14:36 »
@ stig: ook hiervoor?
Jeroen

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #6 Gepost op: 19 July 2010, 19:18:46 »
Hoe bedoel je "ook hiervoor". Denk jij dat de panelen meteen de voeding voor de treinen verzorgen? Ik krijg het gevoel dat je niet helemaal begrijpt hoe het werkt. Denk ik dat verkeerd?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Menno

  • Online Online
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #7 Gepost op: 19 July 2010, 19:20:12 »
Menno, maakt dat wat uit dan? Uiteindelijk zitten al die netten aan elkaar vast, dus voor de besparing op fossiele brandstof maakt het niks uit waar je de zonnepanelen aansluit.
Nee, dat snap ik, maar ik bedoel meer dat je voor een woonhuis met een eventuele accu-installatie nog zelfvoorzienend kan zijn: je hebt die panelen lekker dicht bij de verbruiker zitten.

Dit is echt weer zo'n marketing-stunt om zoiets als aantrekkelijk neer te zetten: "Kijk eens! Wij van de HSL denken ook aan het klimaat!"

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #8 Gepost op: 19 July 2010, 19:24:11 »
Menno, zelden worden die panelen als een self-supporting systeem aangesloten. Overwegend doen de panelen 12 of 24 of 48V opwekken -> omvormer 230V -> omvormer start pas als die aan de 230V huisinstallatie hangt. Dit is een veiligheid. Als je de stroom er thuis afhaalt, wil je niet dat je panelen lekker 230 erop blijven zetten.

Een collega van mij heeft wel een selfsupportting systeem, maar hij woont dan ook in een gebied waar regelmatig de stroom eruit gaat. Met een keuzehandel zet hij dan manueel de boel op accubedrijf.

Dit is echt weer zo'n marketing-stunt om zoiets als aantrekkelijk neer te zetten: "Kijk eens! Wij van de HSL denken ook aan het klimaat!"

Ze hoeven het niet te doen... Waarom nou weer zo'n negatieve houding? Heeft er iets in de telegraaf gestaan ofzo?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26886
    • Pagina van klaas
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #9 Gepost op: 19 July 2010, 19:26:43 »
...maar ik bedoel meer dat je voor een woonhuis met een eventuele accu-installatie nog zelfvoorzienend kan zijn...
Ik moet nog zien dat iemand het aandurft om met zonnepanelen zelfvoorzienend te zijn. Echt zelfvoorzienend betekent dat je je aansluiting bij het elektriciteitsbedrijf opzegt.

Wat die panelen op de Brasschaatse tunnel betreft, het bericht is vaag over hoe dat is aangesloten. Er wordt gesteld dat ze onder meer de treinen voeden. Als Infrabel slim is dan hebben ze die panelen op hun eigen net aangesloten. Dat maakt dat hun elektriciteitsmeters iets trager tellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #10 Gepost op: 19 July 2010, 19:32:24 »
een self-supporting systeem is nog minder rendabel dan terugleveren
accu's hebben ook verliezen en kosten daarnaast ook nog veel en gaan niet lang mee.
stroom die terug geleverd word, zoekt gewoon de kortste weg naar een verbruiker.
En of dat nou een trein of spaarlamp is dat maakt die stroom niets uit

De panelen op die tunnel leveren ook gewoon aan het net
want die piek belasting van een voorbij razende trein kunnen ze waarschijnlijk niet leveren
en de rest van de tijd moeten ze ook hun energie kwijt

IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #11 Gepost op: 19 July 2010, 19:42:28 »
Volgens mij hebben 'wij' ook nog zo'n tunnel die we voor het plaatsen van zonnepanelen kunnen gebruiken: De Doos van Barendrecht. En eigenlijk zou geen enkel groot plat dak ongebruikt moeten blijven...
Op sommige emplacementen ligt ook 'dode' ruimte waar niets mee gebeurt. Mooie plek voor een windmolen. Herrie is er daar toch al en vogels houden ook niet zo van treinen. Maar ja, in Nederland gaan we er eerst over zeuren en rechters lastig vallen. Daarom lopen wij ook zo achter op dit gebied. Wie wel eens in Denemarken is geweest, weet wat ik bedoel...

Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #12 Gepost op: 19 July 2010, 19:55:58 »
helemaal mee eens
Maar geef de gewone burger dan ook eens een beetje subsidie
want alles gaat op dit moment naar de grote jongens met hun groene plannen
Ik vind best dat er ook op particulier gebied wat gedaan mag worden
mits dit dan ook goed gebeurt natuurlijk.
Een mooi voorbeeld nog gezien dit weekend met een zonne boiler en warmte pomp combi
altijd warm water. en geen gas meer nodig  (y)
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #13 Gepost op: 19 July 2010, 19:57:21 »
Hoe bedoel je "ook hiervoor". Denk jij dat de panelen meteen de voeding voor de treinen verzorgen?

Nee.  

Ik krijg het gevoel dat je niet helemaal begrijpt hoe het werkt. Denk ik dat verkeerd?

Ja


Ik begrijp best dat daar wat extra voor nodig is, maar ik lees in jouw zin met " dat fotovoltaïsche panelen zich al bewezen hadden" dat je dat meer algemeen bedoelt en vroeg mij dus af of je hiermee ook de bedoelde dat ze al treinen al konden voedden.

Maar kunnen wij teruggaan naar het onderwp en niet praten over huizen  op zonne-energie?
« Laatst bewerkt op: 19 July 2010, 20:01:28 door ClarksonBlues »
Jeroen

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #14 Gepost op: 19 July 2010, 20:11:46 »
wat bedoel jij onder treinen voeden?
een zonne paneel kan je altijd aan de bovenleiding koppelen
en levert dan een beetje energie aan een trein die dan langs komt
maar volledig op zonne energie rijden is wel even wat anders en zo goed als onmogelijk
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II