Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:31:36
Piko 2025 door Die Bahn
Vandaag om 21:20:17
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
Vandaag om 21:18:29
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:43:14
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:24:36
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22

Auteur Topic: P@tjes zelfbouw projecten. Bomen en gebouwen in H0/1:87  (gelezen 78220 keer)

Bluestrain

• Offline Offline
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re:P@tjes zelfbouw projecten. Bomen en gebouwen in H0/1:87
« Reactie #105 Gepost op: 25 August 2010, 22:26:47 »
Ja ik ben het van die boompjes Patrick,en ja vindt het hier een stuk leerzamer eerlijk gezegd.
Mooi stukkie werk weer hoor.
Mvg Frans

P@tje

• Gast
« Reactie #106 Gepost op: 25 August 2010, 23:38:59 »
Ja ik ben het van die boompjes Patrick,en ja vindt het hier een stuk leerzamer eerlijk gezegd.

Yep, ik had het inmiddels door dat jij het was!
Vind je het hier leerzamer!? Dat kan natuurlijk als je naar specifieke zaken zoekt!
Maar... je hebt bij de buren toch mooie boompjes leren maken naar aanleiding van mijn voorbeelden en met behulp van mijn uitleg. (was toch hopelijk ook leerzaam  ;)

Mooi stukkie werk weer hoor.
Mvg Frans

Dank je Frans!  :)
(Dit werkje was ook weer bij de buren te volgen)

Vr. groet, Patrick

Bluestrain

• Offline Offline
  • Met vriendelijk groeten Frans
« Reactie #107 Gepost op: 26 August 2010, 10:12:37 »
Yep, ik had het inmiddels door dat jij het was!
Vind je het hier leerzamer!? Dat kan natuurlijk als je naar specifieke zaken zoekt!
Maar... je hebt bij de buren toch mooie boompjes leren maken naar aanleiding van mijn voorbeelden en met behulp van mijn uitleg. (was toch hopelijk ook leerzaam  ;)

Dank je Frans!  :)
(Dit werkje was ook weer bij de buren te volgen)

Vr. groet, Patrick

Klopt Patrick die bomen die je maakt zijn buitengewoon hoop van geleerd, met leerzamer bedoel ik eigenlijk de Encyclopedie daar staat heel veel info. (y)

Mvg Frans

knop

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 26 August 2010, 15:06:33 »
dankje patrick ik zal thuis eens het een en ander proberen

P@tje

• Gast
« Reactie #109 Gepost op: 26 August 2010, 15:15:18 »
Hoi Frans,

De encyclopedie is mooi opgesteld... heb er ook al even zitten neuzen.
En verder is het naast leerzaam toch ook leuk om op meerdere fora rond te struinen!
Dus Frans nog veel leerzame en leuke zaken toegewenst... We komen elkaar wel weer eens tegen, hier of ergens anders! ;)

------------

Hoi Johannes,

Graag gedaan en veel succes bij de eventuele toekomstige bouwwerken...
(mochten er in de toekomst nog vragen komen? gewoon stellen!)

Groet, Patrick

Deka

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 04 September 2010, 22:17:41 »
Hoi trouwe lezers van dit draadje,

Het bouwproject (baanwachters)woning is samengevat en van enige aanvulling voorzien, en nu te lezen in de encyclopedie http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E11.02.03_-_Werken_met_Polystyreen.
Het is een goed project als je eens met zelfbouw wil gaan beginnen. Patrick, nog bedankt voor het beschikbaar stellen van gegevens en foto's! (y) (y)

P@tje

• Gast
« Reactie #111 Gepost op: 05 September 2010, 01:26:36 »
Hallo Dick,

Dank voor de samenwerking én voor de bovenstaande "aankondiging" in mijn draadje!
Zoals ik je reeds eerder heb verteld,.. ik vind het leuk dat dit zelfbouwprojectje is opgenomen in de encyclopedie!

Hopelijk is het voor velen een een stimulans om ook eens een zelfbouwproject te beginnen. Het zou leuk zijn om her en der eens wat meer variatie te zien zodat we niet elke keer alleen maar die standaard (productie-)bouwsels tegen komen.
Verder is het een leuke uitbreiding van de modelspoor-hobby an sich. Zonder al te hoge kosten en met wat oefening (en tijd) is het mogelijk om je modelbaan te voorzien van unieke gebouwtjes, waarbij alle eer aan jezelf toekomt.

-----------

Momenteel ben ik bezig met een bouwproject (in opdracht) wat ik buiten alle fora om laat gaan, echter ben ik ook weer begonnen met de voorbereidingen van enkele volgende zelfbouwprojecten voor mijzelf. Zodra ik wat meer tijd heb en wat verder ben met mijn eigen projectjes, zal ik hierover weer berichten op dit forum.

Vr. groet, Patrick

P@tje

• Gast
« Reactie #112 Gepost op: 09 September 2010, 10:46:09 »
Ook hier even een (niet-veelzeggende) tussenstand.

In de uren dat ik bouw ben ik nog steeds bezig met een prive object, echter ben ik dus ook bezig met de voorbereidingen van volgende (eigen) projecten. Naast een aantal kitbash-projecten die ik me heb voorgenomen, heb ik ook nog een leuk zelfbouw schooltje en een klein kasteeltje "in de planning" staan. Al deze gebouwen moeten look-a-likes worden van bestaande gebouwen, m.a.w. het worden dus geen exacte schaal kopieën. Verder heb ik naast een maquette (dus wel schaal-kopie) van het oude station van Venray, besloten om ook nog een "modern" station te bouwen voor mijn toekomstige baan. De tekenigen (+ info) van dit station (type standaard Douma) zijn reeds besteld bij de NVM.

Met al deze zaken ga ik het najaar en de winter dus wel weer doorkomen! ;)

P@tje

• Gast
« Reactie #113 Gepost op: 11 September 2010, 19:44:50 »
Snelle reactie bij de NVM!   (y)  
Ik heb de tekening van het station reeds binnen en kan dus snel met de bouw gaan beginnen!  

Even een voorbeeld van een station type "standaard Douma"

Mods edit: foto verwijdert
Station Geleen / Foto Stationsweb.

Na het wat grondiger bestuderen van dit stations-type is mij opgevallen dat het stationsgebouw zo standaard nog niet is. Er zijn talloze variaties en/of aanbouwmogelijkheden, ook de materiaalkeuze en kleurvariatie is groot.
Veel gebouwen hebben tegen een uitstekende frontmuur een al dan niet ingemetseld "kunstwerk"... dat biedt mij een leuk perspectief om het gebouw eigen te maken, door een leuk eigen/zelfverzonnen kunstwerkje in de muur te "metselen".

Groet, Patrick
« Laatst bewerkt op: 08 December 2011, 19:38:46 door Mark Beekman. Reden: Mods edit: foto verwijdert »

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #114 Gepost op: 11 September 2010, 21:44:48 »
Hey Patrick, ik ben benieuwd wat je hier van gaat bakken, ik hou persoonlijk wel van deze stijl, heb je op stationsweb wel eens station noord in rotterdam eens bekeken?? geweldig, kwam ik als kind/ opgroeiende jongere heel vaak treinen kijken, als zo,n station toch eens gerealiseerd kon worden......succes met de bouw van je station. hou je ons op de hoogte??

eric

P@tje

• Gast
« Reactie #115 Gepost op: 12 September 2010, 13:26:50 »
Hoi Eric,

Ondanks ik persoonlijk vaak de nog oudere stations mooier vind qua bouwstijl, doen deze "moderne" stations me ook wel wat... "Vroeger" ging ik vaak met met de trein op stap, vanuit Venray (en in mijn dienst-periode vanuit Deurne), daar staan ook dit soort moderne (Douma) stationsgebouwen.

Ik heb station Rotterdam Noord eens even bekeken... idd ook een leuk gebouw.
Wat let je om de tekeningen te achterhalen om er ook een mooi zelfbouw-project van te maken? Als ik het gebouw zo bekijk, moet zelfbouw heel goed te doen zijn!

Ik zal, zodra ik aan mijn station begonnen ben en indien gewenst, hier op Benelux wel een leuk verslag maken over de bouw van het "standaard Douma" gebouw.
Alvorens ik echter met de bouw begin, moet ik nog eerst even de laatste hand leggen aan het project waar ik nu nog mee bezig ben. Vervolgens ga ik eerst wat "veldwerk" verrichten en foto's maken van details etc., om een nog beter beeld te krijgen.

Groet, Patrick

Deka

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 12 September 2010, 19:12:39 »
Als ik mij niet vergis (ben helaas niet in staat dat even te controleren)  heeft er in "De Modelbouwer" ooit een tekening en bouwbeschrijving van station Rotterdam-Noord gestaan.

P@tje

• Gast
« Reactie #117 Gepost op: 12 September 2010, 20:08:49 »
Dat zou goed kunnen, Dick.
Bij de NVM is ook de tekening van het stationsgebouw Rotterdam Noord voor zelfbouwers te bestellen. Wellicht dat de bouw daarvan ook is beschreven in "de Modelbouwer".

Ik heb nu dus de tekeningen van het "standaard Douma" gebouw... ik heb daarbij ook de kopie besteld waarin dit stationstype wordt beschreven in de Modelbouwer.

P@tje

• Gast
« Reactie #118 Gepost op: 14 September 2010, 13:48:00 »
Zo, voor het eerst eens even zitten experimenteren voor mijn nieuwe (Douma) station.

Het Douma station heeft (als eerder aangegeven) een gevel (vooruitstekende muur), waarop een plaatselijk kunstenaar een werkstuk heeft gemaakt.
Nu zou ik zo'n kunstwerk kunnen na-apen, als dat zou kunnen, maar dat zou mijn station binden aan een plaats en/of kunstenaar... Daar ik de baas ben in mijn eigen, plaatselijke 1:87 wereld, heb ik besloten om ook zelf als kunstenaar op te treden en dus ook zelf een kunstwerk te verzinnen.
Ik maak in de gevel een soort nis, de nis wordt van binnen betegeld met blauw-geglazuurde tegels, waar een groot betonnen NS vishaak uit steekt. De vishaak wordt met witte stukjes mozaik-tegels bekleed. Er ontstaat dus eigenlijk gewoon een NS-logo (witte vishaak tegen een blauwe achtergrond), maar dan nu uit steen/tegels.

Uit een stuk (2mm. dik) styreen, heb ik een vishaak uitgesneden... in deze vishaak heb ik vervolgens diverse krasje gemaakt, die ik heb ingewassen met grijze verf (de voegen van het mozaik). Ook heb ik ondertussen uit een stuk steentjesplaat (reststukje) van Auhagen, het motief gesneden van vierkante tegels. Het tegelwerkje ligt nu te drogen, om zodoende later te kunnen inwassen met grijze voegen-drab...

D.m.v wat foto's wordt de bedoeling misschien wat duidelijker...
Mods edit foto verwijdert

Ingewassen vishaak en reststukje muurplaat waarin ik vierkantjes heb gesneden en wat ik vast blauw heb geschilderd

Mods edit foto verwijdert
Close-upje van de bedoeling... Wit NS-logo mozaïk, tegen de blauwe tegel-achtergrond.

Wordt Vervolgd!

Groet, Patrick
« Laatst bewerkt op: 08 December 2011, 19:31:25 door Mark Beekman. Reden: Mods edit foto verwijdert! foutie verwijzing »

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #119 Gepost op: 14 September 2010, 14:12:03 »
Dat gaat een mooi stukje vrije expressie worden zo te zien. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl