Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Keska
Vandaag om 19:45:59
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door peterha
Vandaag om 19:42:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:17:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:59:59
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 18:51:43
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 17:55:34
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 17:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door R1954
Vandaag om 17:35:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:32:50
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 16:32:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:19:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01

Auteur Topic: P@tjes zelfbouw projecten. Bomen en gebouwen in H0/1:87  (gelezen 78135 keer)

P@tje

• Gast
Re:P@tjes zelfbouw projecten. Bomen en gebouwen in H0/1:87
« Reactie #90 Gepost op: 23 August 2010, 14:20:33 »
Hoi "Spiky",

Yep, schilderen doe ik op gevoel! (Ik doe eigenlijk maar wat)

Alles schilder ik gewoon met penseel(tjes) uit de hand, met Humbrol en Revell verfpotjes (waarvan ik de kleuren al dan niet meng.)

Vr. groet, Patrick

Spiky

• Offline Offline
    • Spoorh0
« Reactie #91 Gepost op: 23 August 2010, 20:27:23 »
Hoi Patrick (beter he ;))
ok, zal binnenkort eens kijken hoe het mij afgaat.
in karton wil het al goed.

groeten, Erik

P@tje

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 23 August 2010, 21:53:45 »
Hoi Erik, (idd beter! ;))

Bedoel je dat je karton wil gaan beschilderen óf ben je een "karton-bouwer" en van plan om over te stappen naar plastic/styreen/resin?

Vr. groet, Patrick

(ps. Heb je een eigen zelfbouw-draadje... vind ik altijd leuk om te volgen/bewonderen?
evt. doorgeven via PB)

Spiky

• Offline Offline
    • Spoorh0
« Reactie #93 Gepost op: 24 August 2010, 09:44:13 »
Bedoel je dat je karton wil gaan beschilderen óf ben je een "karton-bouwer" en van plan om over te stappen naar plastic/styreen/resin?
Ik heb net ons huis na gemaakt van tekening op karton, daar ik het plastic materiaal nog niet in huis heb! :)
Ook voor het schilderen heb ik de verf nog niet in huis.
Ik ben nog wel op zoek naar een adres waar je gewoon van die "platen" polystyreen kan halen (grotere formaten).

(ps. Heb je een eigen zelfbouw-draadje... vind ik altijd leuk om te volgen/bewonderen?
evt. doorgeven via PB)

Nee, heb ik ook nog niet. lees gewoon lekker mee op het forum, en bewonder wat anderen zoal kunnen bouwen 8)
Maar dat zal ongetwijfeld komen als ik "echt" actief met de hobby ga beginnen.  (y)
(nog een hoop dingen die eerst afgerond/opgeruimd moeten worden na de verhuizing  ::) )

Groet, Erik

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #94 Gepost op: 24 August 2010, 11:12:09 »
Patrick, het ziet er werkelijk schitterend uit!

Wat me na het lezen nog niet duidelijk is geworden, hoe jij de weathering aanpakt. Je begint volgens mij met een grauwe basissmeersel? Ik vind de witte voegen op de rode huisjes erg mooi gedaan en het valt er mooi tussen in. Kun je de stappen eens beschrijven?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

P@tje

• Gast
« Reactie #95 Gepost op: 24 August 2010, 14:44:12 »
@ Erik,

Ik meen ergens gelezen te hebben dat die platen polystyreen bij verschillende bouwhandelaren verkrijgbaar zijn,.. ik zelf heb daar ook nog nooit "actief" naar gezocht en koop vooralsnog gewoon het styreen van Evergreen. Zo gigantisch veel heb ik toch niet nodig, ik maak meer gebruik van muur-/dakplaten etc. van Auhagen, bovendien is een ander voordeel van Evergreen styreen, de enorme keuze aan maten, diktes, vormen.

Lees lekker mee, doe ideeën op (doe ik ook vaak) en voor later, veel succes met de zelfbouw in het "echt"!

----------

@ Sven,

Dank voor je compliment!

Helaas heb ik geen foto's van het proces stap voor stap, maar met een paar foto's en wat uitleg moet het toch lukken.

Als ik een gewenst stuk muurplaat heb uitgesneden...

en gaten voor kozijnen en vensterbanken + ingelegde details heb aangebracht... (in dit voorbeeld rollagen en een boerenvlecht) Dan is het gevel-deel klaar om te worden gevoegd.

Voor het voegen gebruik ik de wetwash methode (eigenlijk meer een klieder-wash!)
Bij wat grijze verf (de voegen-specie) doe ik een flinke scheut wasbenzine, zodat het een zeer dunne (waterige) oplossing wordt. Deze (gekleurde) benzine-oplossing smeer ik met een zachte penseel over de gevel, waarna het geheel één grote verpeste smeerboel lijkt te worden. Doordat de oplossing ook heel mooi tussen de voegen loopt, krijg je eigenlijk een geheel grijze gevel. Door het gebruik van matte verf en doordat de benzine snel is verdampt, is het geheel vrij snel droog... zodra ik zie dat de verf droog is, ga ik met een zacht katoenen doekje (matig gedrenkt in zuivere/schone wasbenzine) over het oppervlak heen. Op deze manier "poets/schrob" ik de overtollige verf weg van de rode stenen terwijl de voegen mooi met verf gevuld blijven.

Meer in detail...

Door de benzine oplossing en het schrobben is gelijk de plastic-look verdwenen van het zichtbare (bakstenen) gedeelte. De glans is verdwenen en de stenen hebben een meer matte uitstraling gekregen.
Door bij verschillende gebouwen steeds gebruik te maken van een ietwat andere kleur grijze verf (de ene keer eens wat lichter, een andere keer eens wat donkerder) zorg je dat niet alle muren altijd hetzelfde lijken... een andere kleur voegwerk, maakt gelijk een hele andere gevel en zorgt voor een heel andere uitstraling.

Als het geheel tot zover eenmaal klaar is, dan is de tijd aangebroken om te weatheren... ook hier is weer goed te varieren door iets andere kleuren te gebruiken.
D.m.v. de dry-brush methode haal ik de gebakken stenen weer op en zorg ik voor een natuurlijke uitstraling. Kleuren die ik hiervoor (hoofdzakelijk) gebruik zijn, mat roestbruin, mat zwart en mat wit.
Het eindresultaat komt er dan vervolgens zo uit te zien...

Tot slot nog een maal van dichtbij...

Hoop dat het zo enigszins duidelijk is!

Vr. groet, Patrick

knop

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 24 August 2010, 18:22:13 »
hee ik vroeg mij af : 

hoe snij jij de platen van auhagen?

mvg

johannes

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #97 Gepost op: 24 August 2010, 20:47:12 »
Schitterende bouwsels Patrick, zeer mooi
« Laatst bewerkt op: 24 August 2010, 20:50:40 door Remco Poppen. Reden: Zo das netter ;) »
Mvg Marty,

P@tje

• Gast
« Reactie #98 Gepost op: 24 August 2010, 22:03:45 »
hee ik vroeg mij af : 

hoe snij jij de platen van auhagen?

mvg

johannes

Hoi Johannes,

Als je een beetje terug leest in m'n draadje, kom je het antwoord verschillende keren tegen!  ;) (Zie bv. pagina 5)
Maar, ik ben de beroerdste niet... Gewoon met een (ouderwets) stanleymesje!

Schitterende bouwsels Patrick, zeer mooi

Dank je Marty! :)

Vr. groet, Patrick

----------------

Mocht er interesse zijn in meer foto's van eerder getoonde zelfbouw gebouwen of de bouw daarvan, dan hoor ik het wel! Op dit forum ben ik later begonnen, vandaar dat de bouw van én de eindresultaten hier niet allemaal staan... deze staan wel in mijn draadjes op andere fora. Ik zal ook eens een keer nog eerdere bouwwerken tonen... van langer geleden.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #99 Gepost op: 24 August 2010, 22:14:14 »
heuhh vertel er dan wel bij dat je beter 10 keer op dezelfde snijlijn kan snijden zonder druk, dan in 1 keer proberener doorheen te komen
Als je dat niet weet, dan ben je het werken met styreen goaw zat ben ik bang  :)
En dat je met een afbreek mesje, bij voorkeur een 30 graden mesje 9 mm, wat makkelijker kan werken als beginner..... enzo  :)
Mvg Marty,

P@tje

• Gast
« Reactie #100 Gepost op: 25 August 2010, 00:02:24 »
Hoi Marty,

Ik denk dat we beiden de vraag anders interpreteerden...

Als iemand zich afvraagt, hoe ik een plaatje Auhagen snij, dan is het antwoord vrij simpel... met een stanley-mesje (niet met een zaagje, niet met een electrische figuurzaag en ook niet met een kettingzaag  ;D)

Ik weet immers verder niet of ik met een beginner te maken heb... kan ook een zelfbouwer zijn die gewoon benieuwd is naar waar ik nu mee snij en dus ook zelf wel weet dat je door plastic/styreen meerdere malen moet snijden, toch!?  ;)

Verder,.. ik weet niet waar je als beginner mee "moet" beginnen... ik ben bv. met dat oude stanley-mesje begonnen (verwissel natuurlijk geregeld het mesje) en snij er dus jaren later nog steeds mee. Sterker nog, ik zou iemand waarschijnlijk aanraden om juist niet met afbreek mesjes te beginnen, omdat deze bij bochtenwerk met te veel druk of verkeerde hantering te snel (ongewenst) afbreken.
Maar... ik denk dat iedereen dat voor zichzelf even dient uit te vinden!

Dus Johannes, (excuses als ik de vraag verkeerd begreep)
Als je dus inderdaad een leek bent voor wat betreft het styreen/plastic snijden, dan dien je inderdaad rekening te houden met het gegeven, dat je vaker over een snijlijn dient te gaan om er daadwerkelijk doorheen te komen... soms dus inderdaad wel 10x. Verder moet je zorgen dat je het mesje goed recht houdt, om schuine kanten te voorkomen. Het werken met styreen/plastic en/of resin is niet kiezen voor de makkelijkste weg... het is een hoop snijwerk, het kost ook best wel veel kracht en de tijd moet je er ook voor nemen. Voordelen: je kunt met wat oefening prachtige en unieke bouwwerken maken, die ook nog eens een stuk duurzamer/steviger zijn als papieren/kartonnen bouwwerken.

Mocht je nog verdere vragen hebben, dan stel ze gerust en laat je niet misleiden door het gegeven dat ik je eerdere vraag niet op de bedoelde manier begrepen heb waardoor ik dus een kort en bondig antwoord gaf... Het was geen onwil! ;)

Vr. groet, Patrick

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #101 Gepost op: 25 August 2010, 17:39:16 »
Bedankt, Patrick, helemaal duidelijk!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

P@tje

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 25 August 2010, 19:16:40 »
Bedankt, Patrick, helemaal duidelijk!

Astu!  ;)

Bluestrain

• Offline Offline
  • Met vriendelijk groeten Frans
« Reactie #103 Gepost op: 25 August 2010, 22:06:07 »
Hee ouwe bouwmaniak alles kits?

Mvg Frans (FJS) 3rail.
« Laatst bewerkt op: 25 August 2010, 22:08:17 door Bluestrain »

P@tje

• Gast
« Reactie #104 Gepost op: 25 August 2010, 22:15:37 »
Hoi Frans (!?)

Ik ken welliswaar verschillende personen die Frans heten, maar weet ff niet tegen wie (welke) ik het nu heb. Van een ander forum waarschijnlijk, die hier nu ineens ook mijn bouwwerken tegen komt?? (ff hulp please)

Vr groet, Patrick

Ik zie net dat het berichtje veranderd is... Inderdaad Frans van een ander forum...

Ja hoor, alles prima met mij! Jij inmiddels ook hier?
« Laatst bewerkt op: 25 August 2010, 22:20:15 door P@tje »